■ Μελέτες στατικής επάρκειας παιδικών σταθµών µε απαρχαιωµένους κανονισµούς!
Ανησυχία προκαλεί η χθεσινή παρέµβαση 4 πολιτικών µηχανικών, υποψηφίων στις επερχόµενες δηµοτικές εκλογές, καθώς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους σεισµικούς ελέγχους στα σχολικά κτήρια του ∆ήµου Χανίων.
Συγκεκριµένα, σε άρθρο που έδωσαν στη δηµοσιότητα, οι Πολιτικοί Μηχανικοί, υποψήφιοι µε την Λαϊκή Συσπείρωση, Ευθυµίου Γιάννης, Κλωνιζάκης Μίλτος, Λουτσέτης Μπάµπης και Παπαβασιλείου Σοφία τονίζουν ότι µελέτες στατικής επάρκειας παιδικών σταθµών στα Χανιά έχουν γίνει µε απαρχαιωµένους κανονισµούς!
Κάνουν µάλιστα λόγο για «επικίνδυνη επιστηµονικά αλλά και πολιτικά ανήθικη και επικίνδυνη πράξη της δηµοτικής αρχής να παραλάβει µελέτες στατικής επάρκειας παιδικών σταθµών της πόλης µας, οι οποίες έχουν συνταχθεί µε τους παλιούς –και απαρχαιωµένους- αντισεισµικούς κανονισµούς του 1959 και του 1985».
Αναλυτικά εξηγούν: «στις 8/7/2020 αναρτήθηκε ο διαγωνισµός “εκπόνηση µελετών στατικής επάρκειας παιδικών σταθµών ∆ΟΚΟΙΠΠ ∆ήµου Χανίων”. Ο διαγωνισµός που είχε συντάξει η τεχνική υπηρεσία του ∆ήµου Χανίων, ορθά ζητούσε από τους υποψήφιους αναδόχους, µελέτες µε βάση τον σηµερινά ισχύον αντισεισµικό κανονισµό, δεδοµένου ότι οι παλαιότεροι κανονισµοί καταργήθηκαν και αντικαστάθηκαν καθώς έχει επιβεβαιωθεί στην πράξη η επιστηµονική ανεπάρκειά τους να προβλέψουν µε ασφάλεια τα σεισµικά φαινόµενα.
Παρόλα αυτά τον Ιούλιο του 2020, η δηµοτική αρχή επέλεξε να κάνει δεκτό αίτηµα αναδόχων, οι οποίοι επικαλούµενοι τον νόµο αυθαιρέτων (Ν.4495-2017) προτείναν οι µελέτες να γίνουν κάνοντας χρήση όχι των σηµερινών αντισεισµικών κανονισµών, αλλά αυτών που ίσχυαν κατά την κατασκευή του κτιρίου (!). Ναι, όντως, επι κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχε δοθεί αυτή η «νοµική» δυνατότητα στα κτίρια αυθαιρέτων, να αποτιµάται η στατική τους επάρκεια όχι µε τα σηµερινά δεδοµένα της επιστήµης, αλλά µε αυτά που ίσχυαν κατά την κατασκευή του κτιρίου (!)
Αυτό καταγγέλθηκε δηµόσια στις 16 Ιούλη του 2020 µε οµόφωνη απόφαση του ∆.Σ. του τοπικού παραρτήµατος Χανίων του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδος, όπου κάλεσε την δηµοτική αρχή να µην προχωρήσει τις µελέτες στατικής επάρκειας των αυθαιρέτων παιδικών σταθµών µε βάση τους παλιούς, απαρχαιωµένους αντισεισµικούς κανονισµούς. Καλούσε τον ∆ήµο να προχωρήσει τις µελέτες µε βάση την αρχική δηµοπράτηση που προέβλεπε να παραδοθούν µε τον σηµερινά ισχύον, σύγχρονο αντισεισµικό κανονισµό (ΚΑΝ.ΕΠΕ.), καθώς όπως επισήµαινε τότε ο σύλλογός µας: «σε περίπτωση που παραλάβετε µελέτες στατικής επάρκειας µε παλαιότερους κανονισµούς, και αυτές καταλήγουν σε επάρκεια του κτιρίου έναντι των –τότε προβλεπόµενων- σεισµικών φορτίων, µε τα σηµερινά ισχύοντα δεδοµένα της επιστήµης δεν συνεπάγεται ότι τα κτίρια είναι ασφαλή».
Παρά την διαβεβαίωση του δηµάρχου ότι πριν παραληφθούν οι µελέτες θα ερχόταν σε γνώση του συλλόγου προκειµένου να εξεταστεί η επάρκειά τους, κάτι τέτοιο δεν πραγµατοποιήθηκε ποτέ. Έτσι ήρθε πολύ µεταγενέστερα στην αντίληψή µας, ότι τελικά τον Ιούλιο του 2021 παρελήφθησαν οι µελέτες από την τεχνική υπηρεσία, η οποία τις παρέλαβε µε βάση την πολιτική απόφαση της δηµοτικής αρχής να ακολουθηθεί το «νόµιµο» και όχι το ηθικά και επιστηµονικά αποδεκτό, όπως είχε δηµοπρατήσει αρχικώς το έργο. Το αποτέλεσµα των µελετών είναι να εκδοθούν «βεβαιώσεις στατικής επάρκειας» οι οποίες αναφέρουν ανά περίπτωση:
• Παιδικός σταθµός που λειτουργεί από τουλάχιστον το 1984, βεβαιώνεται η επάρκειά του µε βάση τον αντισεισµικό Κανονισµό του 1959 (!)
• Παιδικός σταθµός που κατασκευάστηκε το 1979, στον οποίο έγιναν ενισχύσεις (αυθαίρετα) το 1997, ελέγχθηκε η επάρκειά του µε τον αντισεισµικό κανονισµό του 1995 ..
• Παιδικός σταθµός που κατασκευάστηκε µεταξύ του 1985-1995 (άγνωστη η ακριβής ηµεροµηνία..) ελέγχθηκε µε βάση τον αντισεισµικό κανονισµό του 1985..
• Παιδικός σταθµός που χτίστηκε µε οικοδοµική άδεια το 1988, αλλά είχε µεταγενέστερες (άγνωστο πότε) αυθαίρετες προσθήκες , ελέγχθηκε µε βάση τον αντισεισµικό κανονισµό του 1984..
Προφανώς όλες οι παραπάνω βεβαιώσεις καταλήγουν ότι παιδικοί σταθµοί είναι «επαρκείς», µε βάση όµως κανονισµούς που έχουν επιστηµονικά αποδειχτεί ως ανεπαρκείς (και για αυτό καταργήθηκαν).
Τα παραπάνω ήταν σε γνώση της δηµοτικής αρχής, (σήµερα δηµοσιεύουµε και όλα τα αντίστοιχα έγγραφα), µπορούσε έγκαιρα να επιµείνει στην δηµοπράτηση των µελετών µε βάση τους ισχύοντες κανονισµούς (η υποβολή προσφορών έληγε στις 27/7/2020, 11 µέρες µετά την ανακοίνωση του συλλόγου πολιτικών µηχανικών), όπως η τεχνική υπηρεσία είχε αρχικώς συντάξει τις τεχνικές προδιαγραφές της δηµοπράτησης, αλλά επέλεξε να µην το κάνει.
Πλέον έχουµε κάθε λόγο να θεωρούµε ότι η επιλογή της δηµοτικής αρχής ήταν πολιτικά συνειδητή. Το επιχείρηµα “αν βγούνε οι παιδικοί σταθµοί ανεπαρκείς στο σεισµό θα πρέπει να κλείσουν άµεσα, και σε αυτή τη περίπτωση και µέχρι να γίνουν οι ενισχύσεις τι θα κάνουµε µε τα παιδιά;” δεν διαφέρει µε την χαρακτηριστική ρήση του Υπουργού Άδωνη Γεωργιάδη “τι θέλετε να πει ο Υπουργός µεταφορών στην Βουλή; Ότι τα τρένα θα έχουν πρόβληµα; ∆εν θα έµπαινε κανένας τότε στα τρένα”. Εντάσσεται στην λογική του “Πάµε και όπου βγει”, που δεν ιεραρχεί την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και όταν «γίνει το κακό” θα φταίει η κακή η ώρα. Εντάσσεται στην ίδια λογική όλων των µέχρι σήµερα κυβερνήσεων που θεωρούν τα µέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής ως κόστος που δεν αποφέρει οικονοµικό όφελος.
Το “παράδοξο” είναι ότι µετά τους πρόσφατους σεισµούς στην Τουρκία και την Συρία η βασική προσπάθεια εφησυχασµού της κοινωνίας από την κυβέρνηση ήταν το επιχείρηµα ότι εµείς έχουµε σύγχρονο αντισεισµικό κανονισµό(!). Επιχείρηµα που αποτελεί κοροϊδία καθώς αφενός από την µία οι δήµοι όπως έγινε στα Χανιά «δύναται» να εκτιµάνε την σεισµική επάρκεια αυθαιρέτων κτιρίων χωρίς να κάνουν χρήση αυτών των σύγχρονων κανονισµών αλλά κάνοντας χρήση των παλαιών κανονισµών, αφετέρου καθώς τα κτίρια στη χώρα µας και στα Χανιά, σε ένα ποσοστό της τάξης του 69%, είναι κατασκευασµένα χωρίς καθόλου αντισεισµικούς κανονισµούς ή µε τον απαρχαιωµένο αντισεισµικό κανονισµό του 1959!
Σε κάθε περίπτωση, το συνολικότερο πρόβληµα της αντισεισµικής θωράκισης και της πόλης µας είναι τεράστιο, και χρίζει σοβαρής ιεράρχησης από την τοπική και κεντρική διοίκηση. Βέβαια κάτι τέτοιο προϋποθέτει δηµοτικές αρχές που δεν συντάσσονται µε τις κεντρικές ώστε να κρυφτεί το πρόβληµα «“κάτω από το χαλάκι”».
∆ηµοτικά κτήρια χωρίς οικοδοµική άδεια
Στο ίδιο άρθρο, σηµειώνεται πως «στα Χανιά, από τα 202 κτίρια που έχει στην ιδιοκτησία του ο ∆ήµος Χανίων, χωρίς οικοδοµική άδεια (δηλαδή χωρίς εγγύηση προδιαγραφών) έχουν κατασκευαστεί 85 κτίρια (41,6% του συνόλου των κτιρίων του δήµου) , ενώ µε οικοδοµική άδεια είναι τα 145 κτίρια εκ των οποίων: 16 έχουν κατασκευαστεί προ του 1985, 32 µεταξύ 1985-1994 , 39 µεταξύ 1995-2002, 59 µεταξύ 2002 έως σήµερα.. ».