Το δρομολόγιο Χανιά – Αθήνα, μαζί με άλλους τέσσερις προορισμούς, θα βρίσκεται υπό την επιτήρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπό τον φόβο «κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης» μετά και την έγκριση της συγχώνευσης Olympic Air και Aegean.
Την επισήμανση αυτή έκανε χθες ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπος Ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια, παρουσιάζοντας την απόφαση σχετικά με την έγκριση της εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean Airlines.
“ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΩΣ” ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΓΟΡΑ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε χθες ότι εγκρίνει την εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, βάσει του κανονισμού της Ε.Ε. για τις συγκεντρώσεις μεταξύ επιχειρήσεων.
Στην ανακοίνωσή της, η Επιτροπή τονίζει ότι μετά από διεξοδική έρευνα προέκυψε ότι αν η Olympic Air δεν εξαγοραζόταν από την Aegean, θα αναγκαζόταν στο άμεσο μέλλον να παύσει να λειτουργεί λόγω οικονομικών δυσχερειών. Μόλις η Olympic σταματούσε την επιχειρηματική της δραστηριότητα, η Aegean θα καθίστατο η μοναδική εταιρεία πτήσεων εσωτερικού και θα αποκτούσε τα μερίδια αγοράς της Olympic. «Ως εκ τούτου, ανεξαρτήτως της συγκέντρωσης, η Olympic σύντομα θα έπαυε να υπάρχει ως ανταγωνίστρια της Aegean. Κατά συνέπεια, η συγκέντρωση επιχειρήσεων δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, ο οποίος ούτως ή άλλως δεν θα υπήρχε», αναφέρει η Επιτροπή.
Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής και αρμόδιος για την πολιτική ανταγωνισμού, Xoακίν Αλμούνια, δήλωσε σχετικά: «Είναι σαφές ότι, εξαιτίας της συνεχιζόμενης ελληνικής κρίσης και δεδομένης της ιδιαίτερα δύσκολης οικονομικής κατάστασης που αντιμετωπίζει, η Olympic θα ήταν αναγκασμένη, σε κάθε περίπτωση, να εγκαταλείψει την αγορά σύντομα. Ως εκ τούτου, εγκρίναμε τη συγκέντρωση επιχειρήσεων δεδομένου ότι δεν έχει καμία πρόσθετη αρνητική επίπτωση στον ανταγωνισμό».
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
Η Επιτροπή εξέτασε τις επιπτώσεις της προτεινόμενης εξαγοράς στον ανταγωνισμό των επηρεαζόμενων αγορών όσον αφορά τις επιβατικές πτήσεις εσωτερικού. Η Aegean είναι ο πλησιέστερος ανταγωνιστής της Olympic στις αγορές αυτές στην Ελλάδα. Η Επιτροπή είχε εκφράσει αρχικά ανησυχίες και ξεκίνησε διεξοδική έρευνα τον Απρίλιο του 2013.
Οπως τονίζει η Επιτροπή, εξαιτίας της ελληνικής κρίσης, η ζήτηση επιβατικών πτήσεων εσωτερικού με αναχώρηση από την Αθήνα μειώθηκε κατά 26%: από 6,1 εκατομμύρια επιβάτες, το 2009 σε 4,5 εκατομμύρια, το 2012. Η μείωση αυτή συνεχίστηκε και το πρώτο εξάμηνο του 2013 (6,3% μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος).
Επιπλέον, η Επιτροπή σημειώνει ότι ο αριθμός των διαδρομών που εξυπηρετούν η Aegean και η Olympic μειώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Υπενθυμίζει μάλιστα, ότι το 2011 είχε απαγορεύσει την προηγούμενη προσπάθεια της Aegean να εξαγοράσει την Olympic, διότι οι εταιρείες εκτελούσαν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε 17 διαδρομές, εκ των οποίων εννέα δημιουργούσαν προβλήματα ανταγωνισμού.
Σήμερα, ωστόσο, κατά την Επιτροπή, η Aegean και η Olympic εκτελούν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε επτά διαδρομές, εκ των οποίων οι ακόλουθες πέντε εξυπηρετούνται μόνον από αυτές: Αθήνα – Χανιά, Αθήνα – Μυτιλήνη, Αθήνα – Σαντορίνη, Αθήνα – Κέρκυρα (η Aegean εκτελεί δρομολόγια μόνο τον καλοκαίρι), Αθήνα – Κως (η Aegean εκτελεί δρομολόγια μόνο τον καλοκαίρι). «Η έρευνα αγοράς έδειξε ότι δεν είναι πιθανή η είσοδος άλλων αεροπορικών εταιρειών στο άμεσο μέλλον σε καμία από αυτές τις διαδρομές», τονίζει η Επιτροπή και συνεχίζει: «Αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους: οι δυνητικοί ανταγωνιστές διαβλέπουν πιο κερδοφόρες ευκαιρίες αλλού, θεωρούν το κόστος εισόδου πολύ υψηλό ή παραμένουν εκτός της ελληνικής εγχώριας αγοράς εξαιτίας της δυσχερούς κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα η ελληνική οικονομία».
Ωστόσο, η διεξοδική έρευνα της Επιτροπής έδειξε επίσης καθαρά ότι η Olympic είναι ούτως ή άλλως προβληματική επιχείρηση και ότι θα έπαυε σύντομα να λειτουργεί. Στην ανακοίνωσή της, η Επιτροπή τονίζει ότι η Olympic δεν ήταν ποτέ κερδοφόρα μετά την ιδιωτικοποίησή της το 2009 και ελάμβανε έκτοτε σημαντική χρηματοδοτική στήριξη από τον μοναδικό της μέτοχο, τη Marfin Investment Group («MIG»).
«Η διεξοδική ανάλυση των επιχειρηματικών προοπτικών της Olympic επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία είναι εξαιρετικά απίθανο να καταστεί κερδοφόρα στο άμεσο μέλλον, με οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχέδιο. Η MIG είχε, συνεπώς, αποφασίσει να διακόψει τη στήριξη που παρείχε στην Olympic, αν αυτή δεν επωλείτο στην Aegean. Αυτό θα είχε, βραχυπρόθεσμα, ως αποτέλεσμα την οριστική παύση λειτουργίας της Olympic», αναφέρει η Επιτροπή.
Επιπλέον, η Επιτροπή τονίζει ότι η έρευνα αγοράς επιβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει άλλος αξιόπιστος αγοραστής που να ενδιαφέρεται να αποκτήσει την Olympic εκτός από την Aegean. Επίσης, δεν έχει εκδηλωθεί κανένα αξιόπιστο ενδιαφέρον για την απόκτηση των περιουσιακών στοιχείων της Olympic, συμπεριλαμβανομένου του εμπορικού της σήματος. Συνεπώς, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι η μη πραγματοποίηση της σχεδιαζόμενης πράξης, θα είχε ως συνέπεια να τεθούν τα περιουσιακά στοιχεία της Olympic εκτός αγοράς.
Καταλήγοντας, η Επιτροπή σημειώνει ότι οι τυχόν αρνητικές συνέπειες για τον ανταγωνισμό από την απομάκρυνση της Olympic, ως ανεξάρτητου ανταγωνιστή δεν οφείλονται στη συγκέντρωση μεταξύ επιχειρήσεων. «Κατά συνέπεια, η συγκέντρωση επιχειρήσεων είναι συμβατή με την εσωτερική αγορά και πρέπει να εγκριθεί», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής.
ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ
Οπως τόνισε ο Χ. Αλμούνια, η προσοχή της Επιτροπής θα επικεντρωθεί κυρίως στα πέντε δρομολόγια (Αθήνα – Χανιά, Αθήνα – Μυτιλήνη, Αθήνα – Σαντορίνη, Αθήνα – Κέρκυρα, Αθήνα– Κως) με συνολική κίνηση 1 εκατ. επιβάτες που εξυπηρετούνταν μόνο από την Aegean και την Olympic.
Σύμφωνα με τον κοινοτικό επίτροπο, στην παρούσα φάση δεν είναι πιθανή η είσοδος άλλων αεροπορικών εταιρειών στην ελληνική αγορά, ωστόσο εξέφρασε την εκτίμηση πως όταν η ελληνική οικονομία ανακάμψει, αεροπορικές εταιρείες θα εισέλθουν στην ελληνική αγορά. Τόνισε μάλιστα ότι δεν υπάρχουν εμπόδια για την είσοδό τους καθώς είναι διαθέσιμες αρκετές χρονοθυρίδες (slots).
O X. Αλμούνια ανέφερε ακόμη ότι τον περασμένο Ιούλιο οι υπηρεσίες της Επιτροπής είχαν ζητήσει από την εταιρεία Marfin να ενημερώσει αν θα συνεχίσει τη χρηματοδότηση προς την Olympic. Τον Αύγουστο, η Marfin απάντησε εγγράφως στην Επιτροπή ότι δεν είχε την πρόθεση να συνεχίσει τη στήριξη που παρείχε στην Οlympic, σημείωσε ο κοινοτικός επίτροπος.
Θετική εξέλιξη βλέπει η Κεφαλογιάννη
«Η σημερινή (σ.σ. Τετάρτη) ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έγκριση εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean Airlines αποτελεί θετική εξέλιξη για τον χώρο των αερομεταφορών και τον τουρισμό της χώρας. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις λειτουργίας ενός ισχυρού ελληνικού αερομεταφορέα, κάτι εξαιρετικά σημαντικό για τον ελληνικό τουρισμό», δήλωσε η υπουργός Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων των δύο αεροπορικών εταιρειών και τις επιδράσεις στον ελληνικό τουρισμό.
Η απόσταση της Ελλάδας από κρίσιμες αγορές προέλευσης επισκεπτών, αλλά και η γεωγραφική ιδιαιτερότητα της χώρας με πολλά μεγάλα και μικρά νησιά, καθιστούν τις αερομεταφορές κομβικής σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό. Το Υπουργείο Τουρισμού έχει θέσει ως στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος. Ο στόχος αυτός μπορεί να εξυπηρετηθεί μέσα από τέτοιες κινήσεις εξωστρέφειας», τόνισε η υπουργός.
Ικανοποίηση σε Aegean και MIG
«Η έγκριση της E.E. για την εξαγορά της Olympic Air δημιουργεί τις προϋποθέσεις για έναν βιώσιμο, δυναμικό ελληνικό αερομεταφορέα, ανταγωνιστικό στην ευρύτερη περιοχή, ικανό να δημιουργήσει μια σταθερή αναπτυξιακή δυναμική και με το απαραίτητο μέγεθος για να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Αegean.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η εξαγορά των μετοχών της Olympic Air και η ανάληψη της ευθύνης διοίκησης από την Aegean αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις 18 Οκτωβρίου. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε 72 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 20 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η Olympic Air θα καταστεί θυγατρική της εισηγμένης Aegean και θα ξεκινήσει άμεσα η ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών.
Οι δύο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η καθεμιά το όνομα και το σήμα της καθώς και διακριτό πτητικό έργο και στόλο.
Ο πρόεδρος της Aegean, Θόδωρος Βασιλάκης, δήλωσε πως «από σήμερα μεγαλώνουν οι ευθύνες μας απέναντι στη χώρα και το επιβατικό κοινό. Μεγαλώνουμε και καλούμαστε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι, να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο την Περιφέρεια και να διασφαλίσουμε ποιοτική πρόσβαση και στο πιο μικρό νησί της Ελλάδας».
«Οι οικονομίες κλίμακας», προσθέτει, «θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε ακόμη πιο χαμηλούς ναύλους στο εσωτερικό, ιδιαίτερα προς τα μικρά νησιά της χώρας. Παράλληλα, μας δίνεται η δυνατότητα να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο την εξωστρέφειά μας και το ρυθμό ανάπτυξης του δικτύου εξωτερικού, τόσο από την Αθήνα όσο και από την περιφέρεια, συμβάλλοντας ακόμα πιο ουσιαστικά στον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία».
Ο ΟΜΙΛΟΣ “MIG”
Μείωση του δανεισμού, αύξηση των ταμειακών διαθεσίμων και βελτίωση της χρηματοοικονομικής δομής του Ομίλου Marfin Investment Group (MIG) είναι, μεταξύ άλλων, τα αποτελέσματα της συμφωνίας πώλησης της Olympic Air στην Aegean.
Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή της η ΜΙG αναφέρει «πως η συμφωνία έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των ταμειακών διαθεσίμων της MIG κατά το πρόσθετο τίμημα των 52 εκατ. ευρώ το οποίο θα καταβληθεί σταδιακά καθώς και τη μείωση του συνολικού δανεισμού του ομίλου κατά το ποσό των 117,8 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε υποχρεώσεις που απορρέουν από συμβάσεις χρηματοοικονομικής μίσθωσης αεροσκαφών. Οι παραπάνω κινήσεις βελτιώνουν σημαντικά τη χρηματοοικονομική δομή του Ομίλου. Στις ενοποιημένες λογιστικές καταστάσεις της MIG η Olympic Air εμφανίζεται ως διακοπείσα δραστηριότητα από το τέλος του 2012».
«Η συμφωνία αυτή», καταλήγει η ανακοίνωση, «εντάσσεται στη στρατηγική του Ομίλου Marfin Investment Group για την απεμπλοκή από ζημιογόνες δραστηριότητες με αρνητικές ταμειακές ροές και την επικέντρωση στις κύριες δραστηριότητές της με θετικές προοπτικές και οικονομικά αποτελέσματα στοχεύοντας μεσοπρόθεσμα στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους του Ομίλου.
Χωρίς τη συμφωνία αυτή οι λειτουργικές ζημίες και η αναπόφευκτη συρρίκνωση δραστηριοτήτων των αεροπορικών εταιρειών θα περιόριζαν την αεροπορική σύνδεση της χώρας με απροσδιόριστες συνέπειες για τον κλάδο και την οικονομία».