Με αφορμή την από 12-12-2018 ανοικτή επιστολή του Αντιπεριφερειάρχη Χανίων, κ. Βουλγαράκη προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, κ. Γαβρόγλου, η οποία κοινοποιήθηκε και στο Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., αναφορικά με τις δυσμενείς συνθήκες φοίτησης στα Δημόσια Ι.Ε.Κ., την οποία εξέδωσε μετά από τη συνάντησή του με σπουδαστές του Δ.Ι.Ε.Κ. Χανίων, αισθάνομαι την ανάγκη και δράττομαι της ευκαιρίας να αποσαφηνίσω ορισμένα καίρια θέματα αναφορικά με το ΔΙΕΚ Χανίων, τη λειτουργία του και τις συνθήκες υπό τις οποίες φοιτούν οι καταρτιζόμενοί μας. Η ανάγκη αυτή απορρέει ως χρέος προς τους τωρινούς σπουδαστές του ΔΙΕΚ Χανίων, προς όσους μελλοντικά ενδιαφερθούν να ενταχθούν σε κάποιο πρόγραμμα κατάρτισης, προς τους εκπαιδευτικούς του Δ.Ι.Ε.Κ. που καθημερινά αγωνιούν και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στο λειτούργημα που ασκούν και προς την τοπική κοινωνία των Χανίων, στην οποία ενδεχομένως έχουν δημιουργηθεί αμφιβολίες ή ερωτηματικά για την ποιότητα των σπουδών των Δ.Ι.Ε.Κ. της χώρας και ειδικότερα του Δ.Ι.Ε.Κ. Χανίων.
Ποιοι είμαστε
Το Δημόσιο ΙΕΚ Χανίων είναι ένα ίδρυμα επαγγελματικής κατάρτισης και δια βίου μάθησης.
Σαν ίδρυμα αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, σκοπό έχει την παροχή υψηλού επιπέδου σπουδών σε αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε κάποια από τις 128 ειδικότητες που μπορεί να προσφέρει.
Ειδικότερα, φέτος και λόγω αυξημένου ενδιαφέροντος από υποψήφιους καταρτιζόμενους, πετύχαμε να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους 9 νέα τμήματα ειδικοτήτων και αθροιστικά με τα περσινά που συνεχίζουν τη λειτουργία τους, συνολικά λειτουργούν τα εξής 13 τμήματα επαγγελματικής κατάρτισης:
• Βοηθός Εργοθεραπείας
• Γραφιστική Έντυπου Και Ηλεκτρονικών Μέσων
• Προπονητής Αθλημάτων
• Ποδόσφαιρο
• Κολύμβηση
• Γυμναστική με Βάρη
• Στέλεχος Διοίκησης Και Οικονομίας
• Στέλεχος Διοίκησης Και Οικονομίας Στον Τομέα Του Τουρισμού
• Τεχνικός Αισθητικής Τέχνης Και Μακιγιάζ
• Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα/Web Designer-Developer/Video Games)
• Τεχνικός Κομμωτικής Τέχνης
• Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας (Chef) 1
• Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας (Chef) 2
• Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων Και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (Υπηρεσία Υποδοχής – Υπηρεσία Οροφών – Εμπορευματογνωσια)
• Τεχνικός Χειροποίητου Κοσμήματος Και Σχεδιασμού Κοσμήματος
• Φύλακας Μουσείων & Αρχαιολογικών Χώρων
Επιπλέον, λειτούργησαν και ολοκληρώθηκαν μέσα στον Οκτώβριο του 2018, τέσερα (4) ταχύρρυθμα τμήματα πρόσθετης κατάρτισης για καταρτιζόμενους οι οποίοι δεν είχαν καταφέρει να προαχθούν στο επόμενο εξάμηνο.
Συνολικά για το φθινοπωρινό εξάμηνο εγγράψαμε 298 καταρτιζόμενους Α’ και Γ’ εξαμήνου ενώ 51 καταρτιζόμενοι πραγματοποιούν Πρακτική Aσκηση Ε’ εξαμήνου.
Πέρα από την παροχή υπηρεσιών επαγγελματικής κατάρτισης, τα ΔΙΕΚ, ως ιδρύματα δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων, έχουν σκοπό να αμβλύνουν τις κοινωνικές ανισότητες, με γνώμονα την αναδιαμόρφωση των ισορροπιών που διαταράχθησαν από τις μετακινήσεις των πληθυσμών και την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών. Παρέχουν ευκαιρίες επανένταξης σε άτομα που για διάφορους λόγους απομακρύνθηκαν από την παραγωγική διαδικασία, οι οποίες μεταφράζονται σε κίνητρα, εφόδια ακόμη και ψυχική ενδυνάμωση. Oπως είναι φυσικό, αυτό απαιτεί συνεχή και κοπιώδη προσπάθεια, σε κάθε επίπεδο, από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και των φορέων που την υποστηρίζουν.
Η διά βίου μάθηση ανήκει σε έναν από τους τέσσερις πυλώνες του στρατηγικού σχεδιασμού της Ε.Ε. για την περίοδο 2014-2020 και μία από τις βασικές πηγές συχρηματοδότησης από την Ευρωπαική Ένωση για το ίδιο διάστημα.
Οι καταρτιζόμενοί μας
Η πλειοψηφία των σπουδαστών μας είναι άτομα με περιορισμένες ευκαιρίες, χωρίς αυτό να περιγράφει αποκλειστικά την οικονομική τους δυνατότητα και δεν ανήκουν αποκλειστικά στα οικονομικά αδύναμα στρώματα της κοινωνίας, όπως επισημαίνει ο κ. Βουλγαράκης. Μια μεγάλη μερίδα καταρτιζομένων είναι εργαζόμενοι, οικογενειάρχες που δεν μπορούν να εγκαταλείψουν την πόλη τους για να παρακολουθήσουν ένα αντίστοιχο τμήμα πανεπιστημίου ή ΤΕΙ σε άλλη πόλη ή να ενταχθούν σε σχολή του εξωτερικού στην οποία θα λειτουργεί η ειδικότητα που στην Ελλάδα μόνο τα ΙΕΚ προσφέρουν. Τους δίνεται, όμως, η ευκαιρία και η επιλογή να φοιτήσουν στο δημόσιο ΙΕΚ Χανίων προκειμένου να λάβουν υψηλή κατάρτιση από έμπειρους εκπαιδευτές και να μετέχουν σε μια μικρή κοινότητα πολιτισμού, γραμμάτων και τεχνών.
Για άλλους, το ΔΙΕΚ είναι η δεύτερη ευκαιρία στη ζωή να ακολουθήσουν και να κάνουν πραγματικότητα το όνειρό τους, ευκαιρία που στερήθηκαν από τις συγκυρίες σε πρότερο χρόνο. Μια σημαντική μερίδα έρχεται διστακτικά και με φόβο, λόγω των μαθησιακών δυσκολιών και της περιθωριοποίησης που αντιμετώπισαν κατά τη φοίτησή τους σε προηγούμενη βαθμίδα εκπαίδευσης. Τους ανθρώπους αυτούς αγκαλιάζουν οι εκπαιδευτές με ανθρώπινο και εκπαιδευτικό ενδιαφέρον και φροντίζουν να ανακαλύπτουν, να αναδεικνύουν και να καλλιεργούν τις δεξιότητες που η σχολική εκπαίδευση δεν κατάφερε. Επιπλέον, αρκετοί καταρτιζόμενοι μας είναι άνεργοι. Για αυτή τη μερίδα καταρτιζομένων έχουμε κάνει μαζικές διεκδικήσεις στο πρόσφατο παρελθόν, ώστε να μη σταθούν αιτία ή αφορμή οι σπουδές για να στερηθούν το επίδομα του ΟΑΕΔ το οποίο δικαιούνται. Για όλους δε τους καταρτιζομένους, υπάρχει πρόβλεψη ώστε τα μαθήματα να γίνονται τις απογευματινές ώρες για να μπορέσουν να εργαστούν ταυτόχρονα με τη φοίτηση τους χωρίς το ένα να παρακωλύει το άλλο.
Καταλήγοντας, όλοι οι καταρτιζόμενοι μας είναι άνθρωποι με αξιοπρέπεια, με δίψα για μάθηση, με πρόθεση να συνεργαστούν και να συνδράμουν στη λειτουργία του ΔΙΕΚ Χανίων. Το ΔΙΕΚ Χανίων ήταν η πρώτη τους επιλογή και όχι μια λύση ανάγκης.
Χαρακτηριστικά, αναφέρω ότι κατά την περίοδο εγγραφών εγγράψαμε στα 13 μας τμήματα 270 καταρτιζόμενους. Μέσα στις επόμενες ημέρες και στην παράταση που δόθηκε από την Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης, εγγράψαμε άλλους 28 καταρτιζόμενους οι οποίοι παρακινήθηκαν να υποβάλουν αίτηση εγγραφής από εκείνους που ήδη είχαν ξεκινήσει να παρακολουθούν τα μαθήματα στη σχολή μας. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ακόμα και σήμερα, δυο μήνες μετά το τέλος των εγγραφών, έρχονται στο ΔΙΕΚ Χανίων και ζητούν να εγγραφούν. Δυστυχώς, πολλοί καταρτιζόμενοι αποκλείστηκαν όταν, παρά τις πολλές μας προσπάθειες, δύο ειδικότητες δεν τέθηκαν σε λειτουργία, και όταν δεν καταφέραμε να λειτουργήσουμε δεύτερο τμήμα στην ειδικότητα τουρισμού. Για αυτό το λόγο συνεχώς προσπαθούμε να ανοίγουμε νέες ειδικότητες και θέσεις καταρτιζομένων για να καλύψουμε τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες.
Το ανθρώπινο δυναμικό του Δημόσιου ΙΕΚ Χανίων
Μια παράμετρος που προσδίδει ποιότητα στο δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης και κάνει το ίδρυμά μας την πρώτη επιλογή για όλους, είναι καταρχάς το ανθρώπινο κεφάλαιο που το ίδρυμα μας διαθέτει. Οι εκπαιδευτές μας έχουν πολύ προσεχτικά επιλεγεί ώστε όλα τους τα προσόντα να αντιστοιχούν ακριβώς στα μαθήματα τα οποία αναλαμβάνουν. Αυτό διασφαλίζεται μέσα από ένα σύστημα αυστηρής μοριοδότησης και ένα αυστηρό προσοντολόγιο που δεν αναφέρεται σε ομαδοποιημένους κλάδους, αλλά σε τίτλους πτυχίων και ειδικεύσεων για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Το προσοντολόγιο έχει συνταχθεί από εξειδικευμένους επιστήμονες, οι οποίοι υπηρετούν στα ΔΙΕΚ της χώρας και τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης και περιλαμβάνεται στους οδηγούς σπουδών των ειδικοτήτων.
Από τους 59 εκπαιδευτές οι οποίοι σήμερα διδάσκουν στο ΔΙΕΚ Χανίων, οι 47 είναι απόφοιτοι ΑΕΙ-ΤΕΙ, 28 έχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, 2 έχουν διδακτορικό τίτλο, 13 διαθέτουν δίπλωμα ΙΕΚ/ΟΤΕΚ/ΤΕΕ και 12 είναι εμπειροτέχνες αναγνωρισμένοι στον επαγγελματικό τους κλάδο. Οι 35 εξ αυτών είναι πιστοποιημένοι εκπαιδευτές ενηλίκων, έχουν δηλαδή συμμετάσχει σε σεμινάρια και την αξιολόγηση του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Επαγγελματικών Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Έχουν επενδύσει χρόνο και χρήμα στο λειτούργημα τους ως εκπαιδευτές ΙΕΚ. Πολλοί από τους εκπαιδευτές μας, και το διοικητικό προσωπικό, έχουμε λάβει μέρος στην συγγραφή των οδηγών σπουδών των ειδικοτήτων, των τραπεζών θεμάτων για τις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που συμμετέχουν ως συντονιστές και εξεταστές στις εξετάσεις αυτές. Είναι λοιπόν οι κατάλληλοι άνθρωποι για να οδηγήσουν τους καταρτιζόμενους στις εξετάσεις πιστοποίησης, προκειμένου με επιτυχία να λάβουν το δίπλωμα επαγγελματικής κατάρτισης.
Όλοι ανεξαιρέτως οι εκπαιδευτές είναι πλήρως αφοσιωμένοι όσον αφορά το γνωστικό και εκπαιδευτικό πλαίσιο, τη λειτουργία του ιδρύματος και τη μέριμνά τους προς τους καταρτιζόμενους. Ο σύλλογος των εκπαιδευτών μας λαμβάνει συνεχώς πρωτοβουλίες και αποφάσεις που πάντα αποσκοπούν στην ορθή λειτουργία του ΔΙΕΚ και στη διασφάλιση του μέλλοντος των καταρτιζομένων. Λειτουργούν κυρίως ως εκπαιδευτικοί λειτουργοί παρά τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις που αντιμετωπίζουν, σε ό,τι αφορά για παράδειγμα, στην υπογραφή των συμβάσεων τους, στην ασφάλιση και την αποπληρωμή των δεδουλευμένων τους. Κανείς δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να απαξιώσει την προσπάθεια τους η οποία είναι συνεχής και απρόσκοπτη. Οι εκπαιδευτές μας και τα υψηλά τους προσόντα είναι το μεγάλο μας προτέρημα είναι η ταυτότητα του ιδρύματος μας.
Εγκαταστάσεις
Το ΔΙΕΚ Χανίων στεγάζεται και λειτουργεί στο κτήριο του Πρώην Πολυκλαδικού Λυκείου Χανίων, στο Ακρωτήρι. Πρόκειται για ένα έργο αξιόλογης αρχιτεκτονικής, με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, με αύλειους και ημιυπαίθριους χώρους για τον προαυλισμό των καταρτιζομένων. Περιλαμβάνει τρία κλειστά γυμναστήρια, ανοιχτό γήπεδο ποδοσφαίρου και ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ, πλήθος τεράστιων εξοπλισμένων και μη εργαστήριων, με θέατρο, με 2 αμφιθέατρα, με αίθουσες υπολογιστών, σχεδιαστήρια, μαγειρεία, 2 δανειστικές βιβλιοθήκες, δεκάδες αίθουσες θεωρητικής διδασκαλίας, θερμοκήπιο, πάρκινγκ και άλλες πολλές εγκαταστάσεις. Συνολικά, η έκταση του εκπαιδευτικού συγκροτήματος είναι 41 στρέμματα και φιλοξενεί το ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου, το Γενικό Λύκειο Ακρωτηρίου, το ΕΕΕΕΚ Ακρωτηρίου, το ΕΚ Ακρωτηρίου, γραφεία του ΕΚΦΕ Χανίων. Τις απογευματινές ώρες στεγάζονται τα Αθλητικά Σωματεία του Δήμου μας, το ΔΙΕΚ Χανίων και κάποια τμήματα του Εσπερινού Λυκείου. Η συνύπαρξη όλων των προαναφερόμενων δομών προσφέρει πολλαπλά οφέλη σε όλους εμάς, καθώς η επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν απαιτεί συνεργασία και συνεισφορά από όλες τις πλευρές.
Χρόνια προβλήματα που μαστίζουν το συγκρότημα έχουν αρχίσει να διευθετούνται ένα-ένα με τη συνεισφορά του Δήμου, της Τεχνικής Υπηρεσίας, της Υπηρεσίας Ηλεκτροφωτισμού και της Επιτροπής Παιδείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Επίσης, έχουμε ζητήσει την αρωγή του Πολυτεχνείου Κρήτης και την ένταξη μας σε κάποιο από τα ερευνητικά προγράμματα της Αρχιτεκτονικής Σχολής, προκειμένου να επιλυθούν συνολικά τα κτηριολογικά προβλήματα και να αναδειχθούν τα πολλαπλά οφέλη του κτηριακού συγκροτήματος.
Η διεύθυνση του ΔΙΕΚ Χανίων είναι παραπάνω από ικανοποιημένη με την παρούσα κτηριολογική δομή, καθώς οι ελεύθεροι χώροι διδασκαλίας μπορούν να δώσουν ευκαιρίες για τη λειτουργία επιπλέον ειδικοτήτων στο μέλλον. Αναντίρρητα, κανένα ιδιωτικό ΙΕΚ δεν θα μπορούσε να έχει στην διάθεση του ένα τέτοιο εκπαιδευτικό campus. Αλλά και αν το είχε, θα επιδίωκε την αναθεώρηση του τίτλου του σε Κολλέγιο, ή ιδιωτικό Πανεπιστήμιο. Τα κτήρια της δημόσια εκπαίδευσης θεωρούνται στην χώρα μας σαν κάτι δεδομένο. Τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί, οι τεράστιες εκτάσεις που έχουν χρησιμοποιηθεί για να έχουν τα ελληνόπουλα προαύλια και αθλητικούς χώρους, αίθουσες διδασκαλίας υψηλών προδιαγραφών δεν αξιολογούνται συχνά από τους χρήστες τους που πάντα παραπονούνται για την δημόσια και δωρεάν παιδεία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Δημόσιο ΙΕΚ Χανίων χρησιμοποιεί εργαστήρια στο χώρο του Δαίδαλου, στο κέντρο της πόλης των Χανίων, τα οποία είναι άρτια εξοπλισμένα με τη μέριμνα του Εργαστηριακού Κέντρου Χανίων. Επιπλέον, κάποια μαθήματα της ειδικότητας των Προπονητών Αθλημάτων πραγματοποιούνται σε εξωτερικούς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους άθλησης. Το τμήμα Προπονητών Αθλημάτων με ειδίκευση στην Κολύμβηση πραγματοποιεί μαθήματα στο Κολυμβητήριο Χανίων με άδεια και σε συνεργασία με το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Χανίων και τον Ναυτικό Όμιλο Χανίων. Το τμήμα Προπονητών Αθλημάτων με ειδίκευση στο ποδόσφαιρο πραγματοποιεί μαθήματα στο Γήπεδο του Πολυτεχνείου και το Γήπεδο Σούδας, με άδεια από το Σωματείο Άρη Σούδας. Το τμήμα Προπονητών Αθλημάτων με ειδίκευση στη Γυμναστική με Βάρη πραγματοποιεί μαθήματα στο γυμναστήριο Σούδας, στο κλειστό γυμναστήριο Κλαδισσού και σε ιδιωτικά και δημόσια γυμναστήρια.
Όλες οι ειδικότητες πραγματοποιούν εκπαιδευτικές επισκέψεις εντός και εκτός νομού σε επαγγελματικούς χώρους, κατά τις οποίες παρακολουθούν εισηγήσεις από επαγγελματίες των διαφορετικών κλάδων, έρχονται σε επαφή με τα επαγγελματικά περιβάλλοντα, παρακολουθούν και εκπαιδεύονται στη λειτουργία προηγμένων εξοπλισμών, στην περίπτωση που αυτοί δεν υπάρχουν στους εργαστηριακούς χώρους του σχολείου μας.
Αποτιμώντας συνολικά την υλικοτεχνική υποδομή των δημόσιων ΙΕΚ, δεν μπορώ να μην αναφέρω το καταπληκτικό κτήριο του δημόσιου ΙΕΚ Αποκορώνου που είναι ένα από τα πιο αξιόλογα κτήρια της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής. Ενα δημόσιο κτήριο που στεγάζει ένα δημόσιο ίδρυμα επαγγελματικής κατάρτισης και βρίσκεται και αυτό εντός του νομού Χανίων. Δύσκολα, και σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να βρει κάποιος ένα εφάμιλλο κτήριο δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης, το οποίο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε μέσα από διαδικασίες πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Καταληκτικά, θα ήταν ατόπημα να μην αναφερθώ στο δημόσιο ΙΕΚ νοσηλευτικής του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων που δίνει ευκαιρίες στους καταρτιζόμενους να πραγματοποιήσουν μαθήματα μέσα στο χώρο του Νοσοκομείου και δίπλα σε εκείνους που ασκούν σε πραγματικό χρόνο το επάγγελμα του γιατρού, του νοσηλευτή του φυσικοθεραπευτή, του εργοθεραπευτή.
Πάγιος εξοπλισμός – Αναλώσιμα
Φτάνοντας στο φλέγον θέμα των αναλωσίμων, αξίζει να σημειωθεί ότι από το Σύνταγμα της Ελλάδας προβλέπεται ότι η δημόσια παιδεία είναι δωρεάν και δεν θέτει όρους για την συμμετοχή σε αυτήν.
Τη διαχείριση των οικονομικών των Δημοσίων ΙΕΚ της χώρας έχει αναλάβει το Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης με ανάθεση από το Υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί, προβλέπεται η υποχρέωση του εξοπλισμού των εργαστήριων μας αλλά και η αγορά αναλώσιμων υλικών για τη λειτουργία τους. Δυστυχώς, για διάφορους λόγους και παρά τις προσπάθειες του συνόλου των συνεργατών μας στους δύο οργανισμούς, ανακύπτουν κάθε χρόνο διάφορα προβλήματα. Αρχικά μετά την κατάργηση του ΟΕΕΚ, με τις καθυστερήσεις πληρωμών και την άρνηση των προμηθευτών για περαιτέρω συνεργασία. Στη συνέχεια, από τον Οκτώβριο του 2017, με τις καθυστερήσεις στις εγκρίσεις δαπανών και σήμερα με την παντελή απουσία εγκρίσεων δαπανών. Εξαιτίας αυτών, κάθε χρόνο, κατά την ίδια περίπου περίοδο δημιουργούνται παράπονα και αναστάτωση στη λειτουργία όλων των ΔΙΕΚ της χώρας.
Η διεύθυνση του ΔΙΕΚ Χανίων, προχωρώντας σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, έχει αποστείλει πληθώρα αναλυτικών αιτημάτων για πάγιο εξοπλισμό και αναλώσιμα στο Υπουργείο Παιδείας, τα οποία έχουν ήδη περάσει από τη διαδικασία τριών προσφορών και έχουν ήδη λάβει την έγκριση της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης. Αναμένουμε την έγκριση από το Ινστιτούτο Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία και ευελπιστούμε ότι μέσα στους πρώτους μήνες του 2019 θα επιλυθεί το πρόβλημα της χρηματοδότησης και θα προχωρήσουμε στον εξοπλισμό των εργαστηρίων μας, κυρίως των εργαστηρίων Κομμωτικής και Χειροποίητου Κοσμήματος, που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα.
Η διεύθυνση και ο σύλλογος εκπαιδευτών του ΔΙΕΚ Χανίων αντιλαμβανόμενοι το πρόβλημα και συνειδητοποιώντας ότι μέσα στο 2018 δεν πρόκειται να εγκριθούν νέες δαπάνες, κινούμενοι ευέλικτα, με γνώμονα το συμφέρον των σπουδαστών και αποδεικνύοντας έμπρακτα το ενδιαφέρον τους, ανέλαβαν πρωτοβουλίες και αναζήτησαν λύσεις προς άλλες μορφές χρηματοδότησης. Έχουν ήδη ζητήσει χορηγίες από επαγγελματικούς φορείς και άμεσα σχεδιάζουν να προχωρήσουν στη σύσταση ΚΟΙΝΣΕΠ, με κοινωφελή και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, ώστε να καλυφθεί ένα μέρος από τα έξοδα πάγιου εξοπλισμού και αναλώσιμων υλικών. Αυτές και παρόμοιες δράσεις είναι η απάντησή μας στα προβλήματα που ανακύπτουν και τα μέσα με τα οποία θα προσπαθήσουμε να εξασφαλίσουμε την ομαλή λειτουργία του ΔΙΕΚ και για όσο είναι υπαρκτό το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης. Στον άμεσο προγραμματισμό μας είναι η δημιουργία ενός νέου εργαστήριου Μαγειρικής, το οποίο έχει λάβει έγκριση να υπαχθεί στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ – Παιδεία και θα ολοκληρωθεί με τη βοήθεια της Περιφέρειας Κρήτης και του Δήμου Χανίων. Η έγκριση προβλέπει τη δέσμευση ποσού 17.500 ευρώ.
Αναφορικά με το πρόβλημα που επισημαίνουν οι καταρτιζόμενοι για τη μη παροχή βιβλίων ή συγγραμμάτων, αυτό απορρέει εγγενώς από το επίπεδο σπουδών των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, το οποίο είναι στην ουσία πανεπιστημιακό (Bachelor). Οι εκπαιδευτές έχουν την ευθύνη της διδακτέας ύλης και της συγγραφής σημειώσεων οι οποίες αναρτώνται σε διαδικτυακή βάση. Επικουρικά προς αυτό, τα δημόσια ΙΕΚ έχουν την ευθύνη της λειτουργίας δανειστικής βιβλιοθήκης, πλήρως ενημερωμένης στα γνωστικά πεδία. Για αυτό το λόγο, από το 1992, κάθε ΔΙΕΚ της χώρας έχει δική του βιβλιοθήκη, με περίπου 2000 τίτλους βιβλίων. Δυστυχώς, οι βιβλιοθήκες αυτές δεν είναι πάντα σε λειτουργία, ενώ ειδικότερα για το ΔΙΕΚ Χανίων η διεύθυνση σχεδιάζει την αναδιοργάνωση, τον εμπλουτισμό και την επαναλειτουργία της χρήσης της βιβλιοθήκης από τους σπουδαστές, η οποία στεγάζεται στο κτήριο στο Ακρωτήρι Χανίων.
Πρακτική άσκηση – Μαθητεία
Από το 2015 και εξής, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, οι καταρτιζόμενοι προκειμένου να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, οφείλουν να ολοκληρώσουν με επιτυχία το πέμπτο εξάμηνο πρακτικής άσκησης. Πρόκειται για ένα εξάμηνο κατά το οποίο οι καταρτιζόμενοι εκπαιδεύονται σε συνθήκες εργασίας σε κάποιο φορέα ή επιχείρηση, και ενώ είναι ασφαλισμένοι από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ για περίπτωση ατυχήματος στο χώρο εργασίας, δεν προβλέπεται από κανέναν νόμο το αν η εργασία τους αυτή θα είναι αμειβόμενη ή όχι. Οι διευθύνσεις των ΔΙΕΚ της χώρας έχουμε προβεί σε επίμονες διεκδικήσεις για την αλλαγή της νομοθεσίας και την υπαγωγή των καταρτιζόμενων μας στο νόμο που καλύπτει τις σχολές τουρισμού ή την ένταξη των ειδικοτήτων μας σε προγράμματα μαθητείας τα οποία είναι αμειβόμενα με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαΐκή ένωση και καλύπτουν πλήρη και συντάξιμη ασφάλιση. Δυστυχώς, το νομθετικό πλαίσιο δεν έχει αλλάξει, ενώ η μαθητεία βρίσκεται εδώ και δυο χρόνια σε πιλοτικό στάδιο. Ωστόσο, μετά από επίμονες προσπάθειες των ΔΙΕΚ Ρεθύμνου και Χανίων και των καταρτιζομένων μας, προβλέπεται για την φετινή χρονιά να ξεκινήσουν δύο τμήματα μαθητείας στα δύο ΔΙΕΚ.
Ειδικότερα, στο ΔΙΕΚ Χανίων, μέσα στους επόμενους μήνες, αναμένεται να εγκριθεί η έναρξη τμήματος μαθητείας για την ειδικότητα «Στέλεχος διοίκησης και Οικονομίας» και για το ΔΙΕΚ Ρεθύμνου θα εγκριθεί η μαθητεία για την ειδικότητα «Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων». Παρ’ όλα τα προβλήματα που η λειτουργία των τμημάτων μαθητείας παρουσίασε κατά την προηγούμενη χρονιά λειτουργίας της στα ΙΕΚ του λεκανοπεδίου Αττικής, εμείς ωστόσο νιώθουμε ότι έχουμε πετύχει μια μικρή νίκη καθώς κάποιοι από τους καταρτιζόμενους μας θα ενταχθούν σε αυτά. Τέλος, θεωρούμε ότι βάζουμε ένα λιθαράκι για την μελλοντική ομαλοποίηση της διαδικασίας, την άρση των καθυστερήσεων και την καθολική ένταξη όλων των ειδικοτήτων σε προγράμματα μαθητείας.
ERASMUS
Στην προσπάθεια μας να αναδείξουμε τα Δημόσια ΙΕΚ της περιφέρειας Κρήτης σε ιδρύματα ευρωπαϊκής διάστασης, καταστρώσαμε το 2017 και το 2018 προτάσεις για την πραγματοποίηση προγραμμάτων Erasmus στο ΔΙΕΚ Ρεθύμνου με ποσά που επιδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ύψους 85.000 και 95.000 ευρώ αντίστοιχα. Οι καταρτιζόμενοι ταξίδεψαν και θα ταξιδέψουν σε χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης, ήρθαν και θα έρθουν σε επαφή με νέα επαγγελματικά περιβάλλοντα, απέκτησαν και θα αποκτήσουν εμπειρίες που θα τους ωφελήσουν πολλαπλά και σε βάθος χρόνου. Μελλοντικά, οργανώνουμε την επέκταση της καλής πρακτικής στα ΔΙΕΚ της δυτικής Κρήτης με την κατάθεση προτάσεων για προγράμματα Erasmus από το ΔΙΕΚ Χανίων, το ΔΙΕΚ Αποκόρωνα και το ΔΙΕΚ Ρεθύμνου.
Μελλοντικές δράσεις
Μελλοντικά, πέρα απ’ όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, σχεδιάζουμε να αναλάβουμε νέες δράσεις με σκοπό το άνοιγμα στην κοινωνία και τον εμπορικό κόσμο. Με συμμετοχή σε πανελλήνιες και πανευρωπαϊκές εκθέσεις και διαγωνισμούς, την οργάνωση εκδηλώσεων, την προαγωγή της επιχειρηματικότητας την ενδυνάμωση των δεσμών της εκπαιδευτικής μας κοινότητας. Στους στόχους μας αυτούς περιμένουμε να σταθούν αρωγοί και να συνταχθούν συμπαραστάτες, φορείς και οργανισμοί του νομού Χανίων, γιατί είναι ευνόητο ότι χωρίς τη βοήθεια όλων οι στόχοι αυτοί κινδυνεύουν να μείνουν ανεκπλήρωτοι.
Καταλήγοντας, ζητώ την κατανόησή σας για τη μακρηγορία μου στην επιστολή αυτή, ωστόσο πρόθεσή μου ήταν να αναδείξω πτυχές της οργάνωσης και της λειτουργίας του ΔΙΕΚ Χανίων, οι οποίες είναι άγνωστες στο ευρύ κοινό. Να είστε σίγουροι ότι είναι μια μικρή μόνο γεύση από τα όσα βιώνουμε καθημερινά, από τις προσπάθειες που καταβάλλουμε προκειμένου αφενός να προάγουμε τη λειτουργία του ΔΙΕΚ και αφετέρου να επιλύσουμε, κατά το δυνατόν, τα προβλήματα που ανακύπτουν. Επιθυμούμε να ακούγεται η φωνή του κάθε σπουδαστή μας ξεχωριστά για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζει, ωστόσο θα ήταν άδικο να μην αναγνωρίσει κανείς την προσφορά του ΔΙΕΚ στην κοινωνία των Χανίων, ως προς την παροχή υπηρεσιών κατάρτισης και τη συμβολή του στη στελέχωση επιχειρήσεων και φορέων του τόπου μας, αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες της αγοράς. Θα ήταν άδικο να υπερτονίζει κανείς μόνο τα προβλήματα και επιμελώς να αγνοεί τη συνεισφορά και την αξία του ιδρύματος. Θα ήταν άδικο να παραγνωρίζεται και να υποβαθμίζεται η καθημερινή προσπάθεια των εργαζομένων στα δημόσια ΙΕΚ της χώρας και να απαξιώνεται ο ρόλος, το ήθος και το επίπεδο της δουλειάς μας. Πίσω από κάθε κατηγορία απέναντι στα δημόσια ΙΕΚ, πίσω από κάθε σύνθημα που καταδικάζει την δημόσια και δωρεάν παιδεία, κρύβεται ένας ολόκληρος αγώνας του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, ο οποίος δεν είναι ούτε εύκολος, ούτε χωρίς αντίτιμο για αυτούς που καθημερινά τον δίνουν.
Αναμένουμε από τους δημόσιους φορείς, μεταξύ αυτών και την περιφέρεια Κρήτης, να αναλάβουν δράσεις προκειμένου να ενισχυθεί ο ρόλος του Δημόσιου ΙΕΚ Χανίων αλλά και όλων των δημόσιων δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης, να σταθούν συμπαραστάτες και αρωγοί στους καταρτιζόμενους και τα προβλήματά τους.
Με εκτίμηση,
Η διευθύντρια του ΔΙΕΚ Χανίων
Ευαγγελία Κακλιδάκη
αρχιτέκτων μηχανικός – εκπαιδεύτρια ενηλίκων
MSc in Urban Design, UCL, υπ. διδάκτορας ΕΜΠ