Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2024

Άνθρωποι – βουνά… μαθημένοι στο χιόνι στα Σφακιά (φωτ. & video)

Μαθημένοι στα δύσκολα οι κάτοικοι στα Σφακιά έχουν μάθει να ζουν με τις χιονιές, ακόμα και με τις πολύ συχνές διακοπές ρεύματος. Μετά από μια 12ωρη διακοπή ρεύματος από τις 8 το βράδυ της Τρίτης μέχρι τις 8 το πρωί της Τετάρτης και το κλείσιμο του κεντρικού δρόμου τις νυκτερινές ώρες λόγω της συνεχιζόμενης χιονόπτωσης, βρεθήκαμε στην περιοχή κάνοντας ένα μικρό οδοιπορικό.

Τα σημάδια των χιονοπτώσεων έντονα ακόμα καθώς βρισκόμασταν στο ύψος του Αλίκαμπου, ενώ ήδη στο οροπέδιο της Κράπης το τοπίο ήταν… ελβετικό. Λιγοστά τα αυτοκίνητα που κινούνταν στον κεντρικό οδικό άξονα ενώ πλησιάζοντας τα Ασκύφου αντιληφθήκαμε πως τα εκχιονιστικά μηχανήματα είχαν κάνει πολύ καλή δουλειά ανοίγοντας το δρόμο σχεδόν σε όλο του το πλάτος.

Φτάνοντας στο οροπέδιο των Ασκύφου η θέα – όσες φορές και αν την έχεις αντικρίσει στη ζωή σου – πάντα σου κόβει την ανάσα. Κινούμαστε προς το χωριό στο οποίο κυριαρχούν ομάδες παιδιών που επιδίδονται στον…χιονοπόλεμο. Οι φούρνοι, τα μίνι μάρκετ είναι ανοιχτά, παρότι οι εσωτερικοί δρόμοι του χωριού είναι ακόμα αδιάβατοι από τα χιόνια
«Για ένα βράδυ δεν είχαμε ρεύμα, δεν το θεωρούμαι κάτι πολύ ιδιαίτερο…έχουμε συνηθίσει! Από τότε που ήμουν πρόεδρος στην κοινότητα ξέρω καλά πως αν πέσει ένας κεραυνός ψηλά στις κεραίες πέφτουν όλες οι ασφάλειες στους στύλους και μένουν όλες οι γειτονιές χωρίς ρεύμα. Η ΔΕΗ όμως έρχεται γρήγορα πάντα, δεν έχουμε παράπονα» δηλώνει ο κ. Σταύρος Καυκαλάς, παλιός αντιδήμαρχος και καλός γνώστης της περιοχής που τον συναντάμε έξω από το σπίτι του.
Οι κάτοικοι των Ασκύφου είναι καλά προετοιμασμένοι για τις χιονιές και το χειμώνα το χωριό έχει ζωή καθώς λόγω κτηνοτροφίας αλλά και τουρισμού αρκετός κόσμος μένει μόνιμα.
Στην ταβέρνα του χωριού βρίσκουμε μια μεγάλη παρέα που απολαμβάνει το κρασί της και τους μεσημεριανούς μεζέδες. «Μείναμε 12 ώρες χωρίς ρεύμα, αλλά ξέρουμε από κακοκαιρίες» μας λένε και μας προσφέρουν ένα ποτήρι κρασί για να τους συνοδεύσουμε. Η συζήτηση πηγαίνει στα προβλήματα της κακοκαιρίας. «Ακούγαμε στις ειδήσεις μέρες για την κακοκαιρία και τα ζώα είναι προφυλαγμένα στις στάνες τους. Βέβαια κάποιοι δεν τα πρόλαβαν να τα κατεβάσουν όλα για αυτό και είναι καλό να ανοίξουν και οι δρόμοι προς τα ποιμνιοστάσια» αναφέρουν. Ο κ. Μπουζουνιεράκης μας επισημαίνει πως «το πιο μεγάλο πρόβλημα είναι το ρεύμα. Λόγω των κεραιών με κάθε αστραπή και βροντή πέφτουν οι ασφάλειες και μένουμε χωρίς ρεύμα. Αυτό μπορεί να κρατήσει 1-2 ώρες, μπορεί και 12 όπως προχθές. Υπάρχουν κάποιοι που έχουν γεννήτριες. Γενικά το χωριό μας κρατάει γιατί έχει κατοίκους αγωνιστές της ζωής που παλεύουν για το καλύτερο».
«Χιόνια; Έχουμε συνηθίσει και σε πιο πολλά; Διακοπές ρεύματος, ε και σε αυτό έχουμε συνηθίσει. Δεν είναι πάντα έτσι αλλά ξέρουμε ότι το να ζεις στο χωριό έχει και τις δυσκολίες του» είναι τα λόγια του κ. Ψαρουδάκη, που κινείται με τα πόδια στον κεντρικό δρόμο. Μπαίνουμε στα στενά του χωριού, όπου το χιόνι σου φτάνει στα γόνατα. Κάτοικος των Ασκύφου με το τρακτέρ του καθαρίζει το δρομάκι μπροστά στο σπίτι του, αλλά και τα γύρω στενά, ενώ ένα εργολαβικό συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ με τρία άτομα κινείται από στύλο σε στύλο και ανεβάζει τις πεσμένες ασφάλειες καθώς και πάλι είχαμε διακοπές ρεύματος. Στην περιοχή βρίσκεται και συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ που επίσης προχωράει σε εργασίες αποκατάστασης βλαβών που είναι πάρα πολλές.
Συνεχίζουμε το δρόμο μας με κατεύθυνση την Ίμπρο. Μπροστά μας δύο βαριά χωματουργικά μηχανήματα και ένα γκρέιντερ καθαρίζουν τους δρόμους. Κάτω από δύσκολες συνθήκες οι χειριστές κάνουν εξαιρετική δουλειά και εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων.
«Εμείς είμαστε μαθημένοι και σε αυτές τις χιονιές και σε χειρότερες» μας εξηγεί στην Ίμβρο ο κτηνοτρόφος κ. Λεωνίδας Κατσανεβάκης που τον συναντάμε στον κεντρικό δρόμο. «Έχουμε κάνει τα κουμάντα μας, προμήθειες, ξύλα για τη σόμπα και τα ζώα στα ποιμνιοστάσια. Είμαστε μαθημένοι στα δύσκολα» καταλήγει.
Καθώς ξεκινάμε για την επιστροφή ο ήλιος έχει εμφανιστεί στον ουρανό και μαζί τους οι πρώτες παρέες με 4Χ4 οι περισσότερες που έχουν έλθει για να απολαύσουν το χιόνι…

Επίσκεψη Δ. Φραγκάκη

Ο γ.γ. του ΕΟΤ κ. Δ. Φραγκάκης βρέθηκε χθες το μεσημέρι στα Σφακιά.

Την περιοχή των Σφακίων επισκέφθηκε μαζί με συνεργάτες του ο γ.γ. του ΕΟΤ κ. Δημήτρης Φραγκάκης. Ο κ. Φραγκάκης συναντήθηκε με κατοίκους της περιοχής με τους οποίους και συνομίλησε για τα προβλήματα και τις δυνατότητες της περιοχής. Μιλώντας στα “Χ.ν.” τόνισε πως «ήλθαμε να δούμε την κατάσταση. Το κεντρικό οδικό δίκτυο είναι ανοικτό και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί είδαμε τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η υπόλοιπη Ελλάδα. Μπράβο στις υπηρεσίες που συντονίστηκαν, στους ιδιώτες που εθελοντικά συνέβαλλαν. Το φαινόμενο είναι σε ύφεση και το επόμενο διάστημα θα ανοίξουν και οι υπόλοιποι δρόμοι». Ο κ. Φραγκάκης επισήμανε την ανάγκη ενίσχυσης των υποδομών ειδικά σε ό,τι αφορά την βελτίωση της παροχής του ρεύματος, ενώ για τον ορεινό όγκο των Σφακίων παρατήρησε πως «αποτελεί ένα εξαιρετικό τοπίο για τουριστική αξιοποίηση».
Δεν είχαμε πρόβλημα όλα τα πρόβλημα είανι κατεβασμένα είναι κάθε χρόνο θα έχουμε χιονιές οι μόνοιμοι κάτοικοι αυτήν την εποχή θα είναι τριάντα Λεωνίδας κατσανεβάκης

Ωραίες εικόνες στο Έλος
«Η χιονιά που προέκυψε με την “Ελπίς” έκανε ακόμα πιο όμορφο το χωριό μας το Έλος που μοιάζει ειδυλλιακό με αυτό το σκηνικό» σημείωσε στα “Χ.ν.” ο πρόεδρος της τοπικής Κοινότητας Έλους κ. Νικόλαος Κυριτσάκης . «Το χιόνι, βέβαια, προκάλεσε και προβλήματα αφού υπήρξαν διακοπές στην κινητή τηλεφωνία και την ηλεκτροδότηση με αποτέλεσμα πολλά σπίτια να μείνουν χωρίς θέρμανση με θερμοκρασία κάτω του μηδενός, ενώ στην κτηνοτροφία αναφέρθηκαν απώλειες με νεογέννητα που γεννήθηκαν πάνω στη χιονιά. Ευελπιστούμε να μην προκληθούν άλλες ζημιές γιατί και τα ελαιόδεντρα είναι γεμ’ατα χιόνια. Ωστόσο, ο κεντρικός δρόμος παραμένει ανοικτός καθώς πραγματοποιούνται εκχιονισμοί με μηχανήματα που έχει διαθέσει ο Δήμος Κισσάμου. Καλό θα είναι οι πολίτες να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις» κατέληξε ο κ. Κυριτσάκης.

Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία