Το ιστορικού ενδιαφέροντος και ιδιαίτερου φυσικού κάλλους “Κτήμα Ρωξάνη” γνωστό και ως Μετόχι Σκορδυλιανή στον Αποκόρωνα κινδυνεύει σοβαρά σύμφωνα με φορείς και κατοίκους της περιοχής, αφού μετά την παρουσίαση των σχεδίων κατασκευής του, ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), θα καταλαμβάνει περί τα 20 στρέμματα του Κτήματος διαταράσσοντας σημαντικά την πολιτιστική και περιβαλλοντική φυσιογνωμία του, καταστρέφοντας ουσιαστικά τις αναπτυξιακές προοπτικές που δημιουργεί για τον τόπο.
Το Μετόχι Σκορδυλιανή/Κτήμα Ρωξάνη θεωρείται ενδιαφέρον δείγμα της αρχιτεκτονικής της αγροτικής κατοικίας στην ύπαιθρο της Κρήτης που χρονολογείται την κρίσιμη εποχή μετάβασης του νησιού από την οθωμανική κυριαρχία στο ελεύθερο ελληνικό κράτος.
Χαρακτηριστικό κομμάτι του μετοχίου είναι το ανοικοδομημένο μονόχωρο εκκλησάκι της Παναγίας Σκορδυλιανής η ίδρυση του οποίου πιθανότατα συνδέεται με την ευγενή βυζαντινή οικογένεια Σκορδίλη που εγκαταστάθηκε στα Σφακιά τον 10ο αιώνα, μετά από την ανάκτηση του αραβοκρατούμενου νησιού από το Νικηφόρο Φωκά το 961. Καταστράφηκε ολοσχερώς κατά την πολεμικά γεγονότα της Επανάστασης του 1878 και ανακαινίσθηκε εκ βάθρων στις αρχές του 20ου αιώνα.
Η Έπαυλη βρίσκεται υπό χαρακτηρισμό ως νεότερο μνημείο με θετική εισήγηση από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων Κρήτης ως τμήμα της συλλογικής ιστορικής μνήμης του τόπου μας.
Με αφορμή λοιπόν την επικείμενη ζημία που θα πλήξει το “Κτήμα Ρωξάνη”, αν τελικά ο ΒΟΑΚ περάσει από την περιοχή, επαγγελματίες διοργανωτές εκδηλώσεων συνέταξαν και απέστειλαν επιστολή στο Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και την Περιφέρεια Κρήτης, προκειμένου να αιτηθούν σημειακό επανασχεδιασμό του ΒΟΑΚ, αφού ληφθούν υπ΄όψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του “Κτήματος Ρωξάνη”.
Στόχος της επιστολής, είναι να βρεθεί μια εναλλακτική λύση για τη διάνοιξη του ΒΟΑΚ, που δεν θα πλήττει το Κτήμα, ώστε «οι επισκέπτες του, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, να συνεχίσουν να απολαμβάνουν έναν φυσικό καταπράσινο χώρο, φιλόξενο για ευπαθείς ομάδες και ΑΜΕΑ που συνδυάζει μοναδικές εικόνες, όπως τη θέα των Λευκών Ορέων, του καταπράσινου κάμπου, την καλλιέργεια αβοκάντο, ελαιόδεντρων και βοτάνων καθώς και τον αρχαίο ρύακα που το διαπερνά και φιλοξενεί σπάνια βιοποικιλότητα», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Εκτός από την συγκεκριμένη επιστολή, οι ιδιοκτήτες του Κτήματος έχουν ήδη ξεκινήσει από τον προηγούμενο Μάιο, προσπάθεια για τη διάσωσή του. Η Ρωξάνη Βλάμη, εκ των ιδιοκτητών του Κτηματος, μίλησε στα “Χανιώτικα Νέα”» και εν αναμονή των εξελίξεων, τόνισε: «Ο ΒΟΑΚ αδιαμφισβήτητα αποτελεί σημαντικό αναπτυξιακό έργο για τη χώρα και είναι απαραίτητος για την ασφάλεια στο νησί μας. Θα πρέπει όμως να σχεδιαστεί κατά τρόπο εκλογικευμένο, χωρίς να αφανίζει την συλλογική ιστορική μνήμη, χωρίς να τραυματίζει το φυσικό τοπίο και τη βιοποικιλότητά του και χωρίς να ανακόπτει τόσο βίαια την προσπάθεια ενίσχυσης της τοπικής ανάπτυξης και τις συναρπαστικές προοπτικές πράσινης και πολιτιστικής επιχειρηματικότητας που αποτελούν θεμελιώδεις ευρωπαϊκούς στόχους και που τόσο έχει ανάγκη το νησί μας. Οφείλουμε να αγωνιστούμε για το όραμά μας και είμαστε ευγνώμονες για την πρωτοβουλία και την παρούσα επιστολή συμπαράστασης των επαγγελματιών διοργανωτών εκδηλώσεων».
Μεταξύ άλλων, η επιστολή αναφέρει πως «πρόκειται για ένα μέρος που αδιαμφισβήτητα συμβάλλει στην τοπική ανάπτυξη του τόπου. Το σύνολο των ποικίλων χαρακτηριστικών του το εντάσσουν στις πρώτες -από τις ελάχιστες ήδη υπάρχουσες- επιλογές ως χώρο εκδηλώσεων, όχι μόνο από τον ντόπιο πλυθυσμό, αλλά και από επισκέπτες του εξωτερικού. (…) Η Κρήτη, τα τελευταία χρόνια, έχει αναβαθμίσει σε εξαιρετικά γρήγορο διάστημα τις υποδομές της για την φιλοξενία μικρών αλλά και μεγαλύτερων γάμων, συναγωνιζόμενη προορισμούς διεθνούς βεληνεκούς, όπως η Σαντορίνη ή το Lake Comoτης γειτονικής Ιταλίας. Παρά τις δυσκολίες των τελευταίων 2 ετών, λόγω πανδημίας, ο γαμήλιος τουρισμός στηρίζει σταθερά την τοπική οικονομία σε πολλαπλούς τομείς, και αναδεικνύει τον πολιτισμό και την κουλτούρα μας παγκοσμίως, έχοντας ξεπεράσει γρηγορότερα από κάθε άλλο τομέα τις προσδοκίες ανάκαμψής του».
Παρέμβαση βουλευτώνγια τη χάραξη του Β.Ο.Α.Κ.
Για «προσχηματική διαβούλευση για την χάραξη του ΒΟΑΚ στην Π.Ε. Ρεθύμνου και ανάγκη ουσιαστικής βελτίωσης της με βάση τις προτάσεις της Περιφέρειας Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου» κάνουν λόγο σε ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ανδρέας Ξανθός, Σωκράτης Βαρδάκης, Νίκος Ηγουμενίδης, Μανώλης Θραψανιώτης, Χάρης Μαμουλάκης και Παύλος Πολάκης.
Ο Α. Ξανθός ο οποίος κατέθεσε την ερώτηση και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρουν, ότι η κατασκευή ενός άρτιου, λειτουργικού και ασφαλούς ΒΟΑΚ είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας και ερωτούν τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών:
«•Αν προτίθεται να αποδεχθεί τις τεκμηριωμένες προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο Υπουργείο για τη βελτίωση της χάραξης στις περιοχές του Δυτικού και Ανατολικού Ρεθύμνου, η υιοθέτηση των οποίων αποτελεί άλλωστε και προϋπόθεση για την θετική γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου;
•Αν σκοπεύει να καταθέσει προς διαβούλευση την λύση της ευρείας παράκαμψης Ρεθύμνου, όπως προτείνει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρεθύμνου;».
Παρά τις ομωφονες αποφάσεις δημοτικών
Συμβουλίων
Αποκορώνου Ρεθύμνου
Και περιφέρειας κρητης
Για μια πιο νότια χάραξη
Του ΒΟΑΚ
Από την μεριά της κυβέρνησης δεν γίνεται
Κανένα σχόλιο
Αλλά τα συνεργεία συνεχίζουν τις εδαφολογικές μελέτες
Στην χάραξη που απέρριψαν
Οι τοπικές κοινωνίες και
Οι φορείς
Είναι ευκαιρία λοιπόν με
Την επερώτηση να ξεκαθαρίσει την θέση της
Η κυβέρνηση
Δεν χρειάζεται πιο νότια χάραξη στον ΒΟΑΚ και ειδικότερα στο κομμάτι που αφορά τον Δήμο Ρεθύμνης, αυτό που χρειάζεται είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ανακατασκευής στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο που είναι το βασικότερο και όχι να δίνεται προτεραιότητα στη χάραξη ανατολικά της Χερσονήσου
Δεν χρειάζεται πιο νότια χάραξη, γρηγορότερη κατασκευή θέλει ο ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο
Η υφισταμενη χαραξη που υπαρχει με διαπλατυνσεις και συγχρονες παρεμβασεις ειναι αρκετες .Νεα χαραξη γιατι? Δεν ειναι και πιο ακριβο περα των αλλων?
Νέα χάραξη στο Ρέθυμνο σημαίνει καταστροφή γαιών και αλλοίωση τοπίου. Επίσης θα είναι ακριβότερη και χρονοβόρα.
Υπογειοποίηση σε ορισμένα σημεία και καινοτομία οικολογικών κατασκευών θα βοηθήσουν..