Το κυκλοφοριακό είναι ένα από τα σημαντικότερα και πιο σύνθετα θέματα που έχει να αντιμετωπίσει ο Δήμος μας στην πόλη των Χανίων. Η ταχύτατη ανάπτυξη της πόλης κατά τις τελευταίες δεκαετίες σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πλέον έχει καταστεί ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς διεθνώς επιβάλλουν τη ριζική επανεξέταση των δεδομένων. Απαιτείται – και σε αυτό νομίζω όλοι συμφωνούν, μακρόπνοο σχέδιο με σύγχρονους όρους που ταιριάζουν σε μια Ευρωπαϊκή πόλη.
Μία από τις πρώτες ενέργειες της Δημοτικής Αρχής , ήταν η αξιολόγηση της παλιάς (2001-4) κυκλοφοριακής μελέτης η οποία είχε μείνει ανεφάρμοστη όλα αυτό το διάστημα.
Αυτό έγινε μέσα από την εκπόνηση επιστημονικής εργασίας, που ανατέθηκε το 2016 σε έμπειρους συγκοινωνιολόγους. Η εργασία αυτή απέδειξε με πλήρη τεκμηρίωση ότι η μελέτη του 2001-4 ήταν πλέον ανεπίκαιρη, καθώς εδραζόταν σε παραδοχές προηγούμενων δεκαετιών, με κύριο άξονα τη χρήση και διευκόλυνση διέλευσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου από το κέντρο της πόλης, ως βασικού μέσου μετακίνησης.
Η πολιτική που έχουμε υιοθετήσει ως Δημοτική Αρχή, είναι ο σταδιακός περιορισμός της χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου και η διευκόλυνση όλων των φιλικών μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης, με την κατασκευή άνετων πεζοδρομίων και διαβάσεων για την διευκόλυνση πεζών και ΑΜΕΑ, τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, και τον εκσυγχρονισμό και τη διευκόλυνση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Από τους πρώτους μήνες της θητείας μας μέχρι σήμερα κατασκευάζουμε και ανακατασκευάζουμε πεζοδρόμια εντός και εκτός πόλης αλλά οι ανάγκες παραμένουν ακόμα μεγάλες.
Ταυτοχρόνως έχουμε προχωρήσει σε πολύ σημαντικές ενέργειες που υποστηρίζουν την πολιτική μας στο θέμα του κυκλοφοριακού της πόλης μας.
Α) Έχουμε χρηματοδοτηθεί ως Δήμος με 105.000 Ευρώ, για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), η οποία έχει ανατεθεί σε έμπειρους συγκοινωνιολόγους. Θα βασίζεται στην πολιτική που έχουμε επιλέξει και είναι η σύγχρονη αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος των πόλεων, με όρους βιωσιμότητας, με στόχο την βελτίωση της ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών. Το τελικό μάλιστα σχέδιο θα διαμορφωθεί μέσα από δημόσιο διάλογο με τους πολίτες και τους φορείς τους, που ήδη ξεκίνησε με την πρώτη συνάντηση στο ΚΑΜ στις 10 του Απρίλη.
Β) Μέσω ΕΣΠΑ έχουμε εξασφαλίσει τα πρώτα 11 εκατομμύρια Ευρώ για τον Δήμο Χανίων, που προορίζονται για παρεμβάσεις στην πόλη των Χανίων.
Μέσα σε αυτά έχουμε εντάξει τον σχεδιασμό μας για τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και τη δημιουργία του πρώτου πραγματικού ποδηλατοδρόμου από Τζανακάκη μέχρι το Πανελλήνιο, που θα αποτελέσει το μοντέλο που αλλάζει τον τρόπο κίνησης στην πόλη.
Και δεν μένουμε μόνο εδώ, αλλά προχωράμε τις ενέργειες για να φτάσουμε μέχρι τους Αγίους Αποστόλους, δημιουργώντας περιπατητική – ποδηλατική διαδρομή. Στη συνέχεια με πόρους ΕΣΠΑ αλλά και πόρους του Δήμου, αυτός ο σχεδιασμός που περιλαμβάνει άνετα πεζοδρόμια και ποδηλατοδρόμους θα επεκταθεί σε όλο το κέντρο της πόλης μας.
Γ) Επιπλέον η πλατεία 1866, η οποία προβλέπεται να αναπλαστεί, καθώς και η γύρω περιοχή μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ που έχει ήδη υποβληθεί, προορίζεται ως χώρος στάσης όλων των αστικών συγκοινωνιών και όχι αφετηρίας, δίνοντας την δυνατότητα μετεπιβίβασης των επιβατών σε όλες τις γραμμές, δίπλα στο υπεραστικό ΚΤΕΛ, τα ταξί, την παλιά πόλη.
Δ) Όσον αφορά τους χώρους πάρκινγκ, τα έργα και οι σχεδιασμοί είναι πολλαπλοί.
Παραλάβαμε ένα τσιμεντένιο σκελετό στην οδό Περίδου, σταματημένο με δικαστικές αποφάσεις και αφού ξεπεράσαμε τεράστιες δυσκολίες, μέσα στο 2016, παραδώσαμε στην πόλη πέντε υπέργειους ορόφους, προσθέτοντας 230 νέες θέσεις στάθμευσης, με ταυτόχρονη μάλιστα ανάπλαση των γύρω δρόμων.
Είναι βέβαιο ότι χρειαζόμαστε επιπλέον θέσεις στάθμευσης εντός πόλης και ήδη έχουμε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις δημιουργίας νέων χώρων στάθμευσης, όπως στο στρατόπεδο Μαρκοπούλου, ενώ αναζητούμε νέους, για να δώσουμε προοπτική. Στον προγραμματισμό μας είναι ακόμα η δημιουργία πάρκινγκ στο οικοδομικό τετράγωνο που κάποτε στεγαζόταν η ΑΒΕΑ, διότι το έχει μεγάλη ανάγκη η περιοχή. Όμως οι θέσεις εντός πόλης δεν μπορεί να είναι απεριόριστες, λαμβάνοντας μάλιστα υπ’ όψιν τη μεγάλη αύξηση επισκεπτών, που προβλέπεται να ενταθεί τα επόμενα χρόνια.
Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να επενδύσουμε, όπως ήδη κάνουμε, στην ενίσχυση των φιλικών τρόπων μετακίνησης, δηλαδή την πεζοπορία, το ποδήλατο, τα μοτοποδήλατα, τις δίκυκλες μηχανές και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ώστε να μειωθεί η χρήση αυτοκινήτων εντός πόλης.
Σε δεύτερο χρόνο θα προκύψει η ανάγκη και θα υπάρξει η δυνατότητα δημιουργίας χώρων στάθμευσης περιμετρικά της πόλης και αυτό θα το εξασφαλίσουμε μέσα από τον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο.
Επί πλέον προωθούμε τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, δημιουργώντας από συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα που έχει εγκριθεί, κοινόχρηστους σταθμούς φόρτισης και προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.
Χωρίς αμφιβολία τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι, ως Δημοτική Αρχή κινούμαστε με όραμα, σχέδιο και προοπτική κτίζοντας μεθοδικά τα Χανιά του αύριο, μια πόλη ευχάριστη και φιλική στις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών της, που εξελίσσεται με όρους βιώσιμης κινητικότητας και ανάπτυξης, με ευεργετικές επιπτώσεις τόσο στην ποιότητα ζωής όσο και την ενίσχυση της τοπικής μας οικονομίας.