Αντιπαράθεση για το θέμα των λιμενικών έργων μεταξύ της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και του Λιμενικού Ταμείου του Νομού προκλήθηκε μετά από έγγραφο του τελευταίου, σύμφωνα με το οποίο, τέτοια έργα αποκλείονται από τη διαβούλευση για το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης.
Το θέμα ήρθε στη δημοσιότητα με επιστολή του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων Κώστα Μπροκαλάκη προς τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Κρήτης, τον αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Χανίων Α. Βουλγαράκη, τον αντιπεριφερειάρχη Νίκο Καλογερή, τους δημάρχους και τους βουλευτές του Νομού.
Στο έγγραφο, αναφέρεται ότι στο κείμενο της Στρατηγικής του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης 2014 – 2020 δεν συμπεριλαμβάνονται δράσεις που αφορούν υποδομές λιμένων, οι οποίες διευκολύνουν τη διασύνδεση της Κρήτης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Ωστόσο, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Απόστολος Βουλγαράκης, απάντησε χθες, σε δηλώσεις του στα “Χ.Ν.” ότι τα «τομεακά προγράμματα δεν καταργήθηκαν από τα Υπουργεία» τα οποία, όπως είπε, «έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν έργα και μάλιστα τόσο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και από το Ε.Σ.Π.Α. Δεν έχουν “κοπεί” παντελώς τα κονδύλια των λιμενικών έργων».
Επίσης, διετύπωσε ερωτηματικά «κατά πόσο προχώρησαν οι μελέτες -εδώ και τριάμισι χρόνια- έπειτα από τη συνεργασία που είχε το Λιμενικό Ταμείο του Νομού Χανίων με τον τέως γενικό γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας κ. Μουτζούρη;».
ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ
ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ
Ειδικότερα, στο έγγραφό του ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων, Κώστας Μπροκαλάκης, περιγράφει συνοπτικά τρία έργα που αφορούν το Λιμάνι της Σούδας και θα μπορούσαν να προταθούν για ένταξη στη Νέα Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020, επισημαίνοντας ότι «με την ολοκλήρωση των προτεινόμενων έργων θα υπάρξει η δυνατότητα να γίνει διαχωρισμός των χρήσεων του Λιμένα (ακτοπλοϊκή, κρουαζιερόπλοιων και εμπορευματική), όπως προβλέπεται από το εγκεκριμένο Προγραμματικό Σχέδιο, καθώς και ότι η υλοποίησή τους είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού, την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας και την εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας που προβλέπονται από τις Διεθνείς Συμβάσεις».
Παράλληλα, τονίζει ότι το Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων έχει στην περιοχή ευθύνης του όλα τα λιμάνια και λιμενίσκους του Νομού (πλην του Ενετικού Λιμένα πόλης Χανίων και των λιμενίσκων Νέας Χώρας και Αγ. Κυριακής Χανίων). «Ετσι, το Λιμενικό Ταμείο Ν. Χανίων μεριμνά για το λιμάνι της Σούδας, αλλά και για όλα τα περιφερειακά λιμάνια του Νομού, όπως αυτό του Καβονησίου Κισάμου, των Σφακίων, της Παλαιόχωρας, της Αγίας Ρουμέλης, της Γαύδου, όπως επίσης και για αρκετούς λιμενίσκους και αλιευτικά καταφύγια», αναφέρει.
Συγκεκριμένα, ο κ. Μπροκαλάκης εξηγεί ότι μέσω λιμανιών αρμοδιότητας του Λ.Τ.Ν.Χ. εξυπηρετούνται δύο επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές (σύνδεση Γαύδου – Σφακίων, Γαύδου – Παλαιόχωρας και σύνδεση Καβονησίου – Αντικύθηρα – Κύθηρα – Πελοπόννησος), ενώ μέσω του λιμανιού της Σούδας γίνεται αποκλειστικά η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Νομού με τον Πειραιά. Ακόμη, υπάρχουν λιμάνια που μέσω αυτών γίνεται αποκλειστικά η σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών με τον υπόλοιπο Νομό και τη Χώρα. Από το λιμάνι Χώρας Σφακίων και το λιμάνι Παλαιόχωρας εξασφαλίζεται ο μοναδικός τρόπος σύνδεσης με την ακριτική νήσο Γαύδο, αφού στην Αγία Ρουμέλη καταλήγουν οι χιλιάδες επισκέπτες του φαραγγιού της Σαμαριάς (περίπου 140.000) που μπορούν να επιστρέψουν στα Χανιά μόνο ακτοπλοϊκώς, είτε μέσω της Χώρας Σφακίων είτε μέσω της Παλαιόχωρας κλπ. Από το λιμάνι Καβονησίου Κισάμου διακινούνται προς τη νήσο Γραμπούσα και τον Μπάλο, οι οποίοι είναι από τους κυριότερους τουριστικούς προορισμούς της Κρήτης, αλλά και προς Κύθηρα -Πελοπόννησο περίπου 200.000 επιβάτες.
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Μπροκαλάκης τονίζει ότι για όλα αυτά τα λιμάνια απαιτείται άμεση αναβάθμιση της λειτουργίας τους και συμπλήρωση των υποδομών τους για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των χιλιάδων διακινούμενων επιβατών και εμπορευμάτων, καθώς αποτελούν πυλώνες ανάπτυξης όλου του Νομού Χανίων και της Κρήτης γενικότερα.
Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει το Λ.Τ.Ν.Χ., αδυνατεί να χρηματοδοτήσει από ιδίους πόρους τέτοιου είδους παρεμβάσεις, καθώς το κόστος τους είναι ιδιαίτερα υψηλό και δυσβάσταχτο για το Λ.Τ.Ν.Χ.
Τα έργα αυτά δεν είναι εφικτό να χρηματοδοτηθούν από Τομεακά Προγράμματα, καθώς δεν είναι λιμάνια εθνικής σημασίας, πλην του λιμένα Σούδας που θα μπορούσε να ενταχθεί σε τομεακό πρόγραμμα. «Η μοναδική δυνατότητα χρηματοδότησης των περιφερειακών αυτών λιμένων θα μπορούσε να είναι από το Περιφερειακό Πρόγραμμα Κρήτης 2014 – 2020», επισημαίνει ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου του Νομού Χανίων.
Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
Εν τω μεταξύ ερωτηθείς για το θέμα ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκης επεσήμανε ότι «τα Τομεακά Προγράμματα δεν καταργήθηκαν από τα Υπουργεία. Τα Υπουργεία έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν έργα και μάλιστα τόσο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και από το Ε.Σ.Π.Α. Δεν έχουν “κοπεί” τα κονδύλια των λιμενικών έργων».
Παράλληλα, ο κ. Βουλγαράκης έθεσε το εξής ερώτημα μήπως έχουμε καμία ολοκληρωμένη μελέτη στα Χανιά που δεν την ξέρω εγώ και θέλει χρηματοδότηση; Το Περιφερειακό Πρόγραμμα είναι πάρα πολύ μικρό σε ποσά για να μπορεί να χρηματοδοτήσει μεγάλα έργα.
Επίσης διετύπωσε ερωτηματικά για το κατά πόσο προχώρησαν οι μελέτες -εδώ και τριάμισι χρόνια- έπειτα από τη συνεργασία που είχε το Λιμενικό Ταμείο του Νομού Χανίων με τον τέως γενικό γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας κ. Μουτζούρη; Το Λιμενικό Ταμείο είναι υπεύθυνο, η Περιφέρεια δεν έχει καμία αρμοδιότητα.
Από την πλευρά του ο κ. Μπροκαλάκης τόνισε ότι «ο κ. Μουτζούρης είχε εξαγγείλει 8 έργα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας ύψους 778.000 ευρώ και σε συνεργασία με το Υπουργείο και το Λιμενικό Ταμείο καταφέραμε και τα εντάξαμε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2013 του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ολα αυτά τα έργα, τα 7 από τα 8 έχουν ήδη δημοπρατηθεί και είμαστε στη διαδικασία υπογραφής συμβάσεων.
Σχετικά με τις μελέτες της επέκτασης της προβλήτας Αδρίας στη Σούδα και την επέκταση του πολυχρηστικού τμήματος ο κ. Μπροκαλάκης ανέφερε πως «είναι σε διαδικασία έγκρισης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το Υ.Π.Ε.Κ.Α. και αναμένεται η έγκρισή τους μέσα στο επόμενο δίμηνο. Θεωρούνται δηλαδή ώριμες μελέτες προς ένταξη. Για το λιμάνι της Χώρας Σφακίων εκπονείται μελέτη για τη βελτίωση του λιμανιού της Μαύρης Λιμνιώνας. Στην Αγ. Ρουμέλη έχει συνταχθεί μελέτη από το Λιμενικό Ταμείο ύψους 440.000 ευρώ, η οποία βρίσκεται στη φάση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες π.χ. Αρχαιολογία, Υπουργείο Ναυτιλίας κ.λπ.».
Τέλος, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων ανέφερε πως «στις 17 Ιουλίου θα υποβληθεί το τελικό κείμενο του Π.Ε.Π. από την Περιφέρεια και είναι κρίσιμο η Περιφέρεια να προβλέψει χρηματοδοτικό κονδύλι για τις λιμενικές υποδομές διαφορετικά τα λιμάνια της Χώρας Σφακίων, Παλαιόχωρας, Αγ. Ρουμέλης και Καβονησίου στο Καστέλι δεν θα μπορέσουν να αναπτυχθούν, αφού η μόνη περίπτωση χρηματοδότησης είναι από το Π.Ε.Π.».