Στην πρωτοπορία της τεχνολογίας αυτόνομων – μη επανδρωμένων συστημάτων πλοήγησης βρίσκεται ένας Χανιώτης επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στη Βρετανία ο οποίος με την ερευνητική του ομάδα εργάζεται για την εμπορική και επιχειρησιακή βιωσιμότητα συστημάτων αεροπορικής μεταφοράς (Advances Air Mobility).
Πρόκειται για τον καθηγητή Αντώνη Τσούρδο, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Χανιά.
O κ. Τσούρδος τελείωσε το 4ο Λύκειο Χανίων και, μετά τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ξεκίνησε τη λαμπρή του καριέρα στη Βρετανία. Απέκτησε Master of Engineering σε Ηλεκτρονικά, Μηχανική Ελέγχου και Συστημάτων από το Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ (1995), MSc στη Μηχανική Συστημάτων από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ (1996) και διδακτορικό στη μη γραμμική Σχεδίαση και Ανάλυση Αυτόματου Πιλότου από το Πανεπιστήμιο Cranfield (1999).
Εντάχθηκε στο Πανεπιστήμιο Cranfield το 1999 ως λέκτορας και διορίστηκε Επικεφαλής του Κέντρου Αυτόνομων και Κυβερνοφυσικών Συστημάτων το 2007, Καθηγητής Αυτόνομων Συστημάτων και Ελέγχου το 2009 και Διευθυντής Έρευνας – Αεροδιαστημικής, Μεταφορών και Κατασκευής το 2015.
Ο ίδιος ηγείται της ερευνητικής ομάδας για τα αυτόνομα συστήματα στη Σχολή Αεροδιαστημικής, Μεταφορών και Βιομηχανοποίηση στο Πανεπιστήμιο Cranfield.
Ο κ. Τσούρδος, ο οποίος κατοικεί εδώ και περίπου 30 χρόνια στη Βρετανία, μίλησε στα “Χ.ν.” για τη διαδρομή του αυτή ενώ σε ό,τι αφορά τα μη επανδρωμένα συστήματα του μέλλοντος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να είμαστε απλά επιβάτες σε αυτοκίνητα χωρίς οδηγό.
Οπως μας λέει:
«Τελείωσα στο 4ο Λύκειο Χανίων. Το μάστερ μου ήταν στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ σε συστήματα γενικά και στη ρομποτική και το διδακτορικό μου στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ σε λογισμικά για μη επανδρωμένα συστήματα».
Ζητήσαμε από τον κ. Τσούρδο να συγκρίνει το ανώτατο εκπαιδευτικό σύστημα και την έρευνα ανάμεσα σε Ελλάδα, Ευρώπη και Βρετανία.
«Η Βρετανία αφιερώνει εθνική χρηματοδότηση για έρευνα. Τα ποσά είναι μεγαλύτερα από την Ελλάδα αλλά και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι μεγαλύτερο από την Ελλάδα σε πληθυσμό. Επίσης, υπάρχουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και κάποια άλλα προγράμματα στη δική μου περιοχή. Η Αγγλία έχει δώσει στον δικό μου τομέα που είναι για ναυσιπλοία και τηλεπικοινωνίες, μεγαλύτερο ποσό από ότι έχουν δώσει τα υπόλοιπα κράτη μαζί. Η Βρετανία στηρίζει την έρευνα σε τομείς. Επιπλέον, στα Πανεπιστήμια δίνει χρήματα είτε απευθείας, είτε σε συνεργασία με τα ερευνητικά προγράμματα. Δηλαδή δίνει ένα επιπλέον ποσό».
Η δική του δουλειά επικεντρώνεται σε μη επανδρωμένα συστήματα, «πιο πολύ του αέρα για να δούμε πώς μπορούν να αναπτυχθούν μέσα σε έξυπνες πόλεις».
Ο ίδιος εξηγεί ότι «οι πόλεις εξελίσσονται με συστήματα για να μπορούν να επικοινωνούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα και να βλέπουμε πώς μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για τα μη επανδρωμένα του αέρα, για να δουλεύουν μέσα στις πόλεις. Εχουμε κάνει ήδη κάποια προγράμματα, μεταξύ νοσοκομείων στην πόλη που βρίσκεται το Πανεπιστήμιο. Πώς μπορούν τα διάφορα νοσοκομεία να επικοινωνούν το ένα με το άλλο και ό,τι χρειάζεται να μεταφέρεται από το ένα νοσοκομείο στο άλλο με τα drones».
Ομως, εκτός από τα drones, αναπτύσσονται και τα μη επανδρωμένα οχήματα στους δρόμους.
Για το αν στο μέλλον θα έχουμε στις πόλεις μη επανδρωμένα οχήματα, σημείωσε ότι «η τεχνολογία έχει σχεδόν φτάσει εκεί. Η ασφάλεια είναι που κοιτάμε για να μπορεί να μπει σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Δεν νομίζω να είναι δύσκολο. Υπάρχουν συστήματα που θα μπορούν να σταματούν όταν βλέπουν πεζούς».
«Ο επόμενος στόχος είναι να πάρουν και το ένα και το άλλο το “ΟΚ” και από την Ευρώπη και από τη Βόρεια Αμερική, την επιβεβαίωση ότι είναι ασφαλή στον δρόμο και στον αέρα».
Ο Χανιώτης επιστήμονας ανέφερε ότι τα μη επανδρωμένα οχήματα «θα μπορούσαν να βοηθήσουν για παράδειγμα τους ηλικιωμένους που δεν έχουν τη δυνατότητα να οδηγούν», ενώ σε ό,τι αφορά τα μη επανδρωμένα οχήματα του αέρα, με αυτά, «στα νοσοκομεία νησιών σε περιοχές απομονωμένες θα μπορούν να γίνουν οι διανομές για τα απόλυτα χρήσιμα πράγματα, πολύ πιο γρήγορα και εύκολα».
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι στο μέλλον «θα μπορούσε να δούμε αυτοκίνητα με επιβάτες χωρίς οδηγό».
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ
Σε ερώτησή μας για το τι θα συμβούλευε ένα νέο Χανιώτη φοιτητή που σκέφτεται για το μέλλον του το εξωτερικό, απάντησε.
«Πιστεύω και το λέμε και στους δικούς μας φοιτητές, ότι δεν έχει σημασία αν κάποιος είναι στην Αγγλία ή αν είναι στην Ελλάδα. Πάρα πολλοί τομείς, ειδικά στη Μηχανική, έχουν εντελώς αλλάξει. Πράγματα που 10 – 15 χρόνια πριν, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε, τώρα γίνονται πραγματικότητα. Οπότε, αυτό που θα πρέπει να έχουμε είναι θάρρος και φαντασία γιατί πλέον όλα μπορούν να γίνουν. Δεν περιμέναμε αυτόνομα οχήματα να βγουν τόσο γρήγορα, δεν περιμέναμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα πριν μια δεκαετία, δεν περιμέναμε drones να κάνουν delivery σε νοσοκομεία πριν μια πενταετία. Ολα αυτά τώρα γίνονται. Και βλέπουμε και πάρα πολλούς φοιτητές να φτιάχνουν εταιρείες δικές τους. Αυτή τη στιγμή υπάρχει δυνατότητα να ανοίξουν τα φτερά τους».
«Οι επαγγελματικές προοπτικές είναι παντού. Ακόμα και στην Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή μπορείς να ανοίξεις εταιρείες δικές σου, να φτιάξεις καινοτόμες εταιρείες. Υπάρχει χρηματοδότηση και υπάρχουν και ευκαιρίες παντού, αν έχεις μια πολύ καλή ιδέα. Βλέπουμε ότι μία πολύ μεγάλη εταιρεία για μη επανδρωμένα είναι αυτή τη στιγμή στη Βουλγαρία».
Για το αν ο ίδιος θα επέστρεφε στην Ελλάδα αν είχε κάποια καλή πρόταση, ανέφερε:
«Συνεργάζομαι με ελληνικά Πανεπιστήμια. Θα το σκεφτόμουν πολύ σοβαρά. Τα Πανεπιστήμια έχουν αλλάξει και έχουν βελτιωθεί εδώ αρκετά. Και οι ευκαιρίες εξαιτίας των ευρωπαικών προγραμμάτων έχουν δώσει ένα εντελώς καινούργιο χαρακτήρα. Οπότε, δεν θα το απέρριπτα σίγουρα».
Σύστημα αεροπορικής μεταφοράς
Η ερευνητική ομάδα του κ. Τσούρδου μαζί με κορυφαίες εταιρείες (Vertical Aerospace, Virgin Atlantic, Atkins, Skyports και NATS) και το κυβερνητικό ίδρυμα Connected Places Catapult εργάζεται για την εμπορική και επιχειρησιακή βιωσιμότητα του Advanced Air Mobility (σύστημα αεροπορικής μεταφοράς).
Οπως ο ίδιος σημειώνει, η Κοινοπραξία έχει λάβει επιχορήγηση 9,5 εκατομμυρίων λιρών από το Future Flight Challenge της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου για την ανάπτυξη βασικών δομικών στοιχείων ενός βιώσιμου οικοσυστήματος που έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε πλήρεις εμπορικές λειτουργίες Advanced Air Mobility.
Αυτό το πρώτο στο είδος του οικοσύστημα θα επιταχύνει την εισαγωγή του Advanced Air Mobility στο Ηνωμένο Βασίλειο δημιουργώντας και δοκιμάζοντας τεχνολογικές εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση αεροσκαφών, τη διαχείριση εναέριου χώρου, τις επιχειρησιακές διαδικασίες και τα συστήματα και υποστηρίζοντας τις επιχειρηματικές υποθέσεις που απαιτούνται για την εισαγωγή ενός νέου μοντέλου εναέριας μεταφοράς επιβατών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η ομάδα του κ. Τσούρδου ερευνά και αναπτύσσει τις τεχνολογίες που σχετίζονται με την ελαστική θέση, την πλοήγηση και το χρονοδιάγραμμα για την ασφαλή ενσωμάτωση του αυτόνομου αεροσκάφους σε μη διαχωρισμένο εναέριο χώρο, τη συνδεσιμότητα που απαιτείται από το αυτόνομο αεροσκάφος για ασφαλή λειτουργία, τον εντοπισμό και την αποφυγή συστήματος και έκτακτης ανάγκης διαχείριση για την αυτόνομη εναέρια πλατφόρμα και την ψηφιακή αδελφοποίηση του εναέριου χώρου για την ενοποίηση της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και της διαχείρισης της μη επανδρωμένης κυκλοφορίας.
Μέσα από τη στήλη “Χανιώτες του εξωτερικού” τα “Χ.ν.” παρουσιάζουν ιστορίες συμπολιτών μας που έφυγαν από τα Χανιά και διακρίνονται σε διάφορους τομείς στο εξωτερικό.