» Για µεγάλο κόστος εναλλακτικών λύσεων έκανε λόγο η υφυπουργός Αλεξάνδρα Σδούκου
Ανυποχώρητο εµφανίζεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απέναντι στο αίτηµα ακύρωσης των σχεδίων του Α∆ΜΗΕ για πυλώνες υψηλής τάσης στις Μαδάρες, υποστηρίζοντας ότι οι εναλλακτικές λύσεις έχουν µεγάλο κόστος.
Αυτό κατέστη σαφές χθες από τις απαντήσεις τις οποίες έδωσε η υφυπουργός Αλεξάνδρα Σδούκου, σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη, ο οποίος µετέφερε τις σοβαρές κι εύλογες ανησυχίες που έχει προκαλέσει στους κατοίκους της περιοχής το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Χανίων – ∆αµάστας.
Στην απάντησή της η κα Σδούκου χαρακτήρισε «απολύτως απαραίτητο» το συγκεκριµένο έργο και υπερασπίστηκε τον σχεδιασµό του Α∆ΜΗΕ λέγοντας, απευθυνόµενη στον κ. Συντυχάκη:
«Σε ό,τι αφορά το επιµέρους ζήτηµα που θέτετε περί υπογειοποίησης. Γιατί βέβαια ο κοινός νους και κάποιος άνθρωπος θα έλεγε, πριν πάµε στους τεχνικούς και µας εξηγήσουν οι τεχνικοί, αν αυτό που λέει ο κοινός νους γίνεται ή δεν γίνεται, γιατί να µην το υπογειοποιήσουµε, γιατί να µην το πάµε στη θάλασσα – ρωτώντας λοιπόν τους αρµοδίους τεχνικούς, σε ό,τι αφορά την υπογειοποίηση, γιατί δεν είναι εφικτή, γιατί θα οδηγήσει σε µία αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστηµα της Κρήτης. Και αυτό µπορεί να µην το καταλαβαίνουµε εµείς. Οι τεχνικοί όµως και οι αρµόδιοι που διαχειρίζονται το ενεργειακό σύστηµα της χώρας και της Κρήτης, λένε ότι µπαίνει σε κίνδυνο η ορθή λειτουργία του εξοπλισµού του νησιού και του συστήµατος. Θα είχαµε µια πολύ µεγάλη καθυστέρηση, φτου κι από την αρχή, όλες οι άδειες ξανά, νέα χάραξη, συντονισµός µεταξύ φορέων. Και αυτό αντιλαµβάνεστε ότι έχει αρνητικές συνέπειες στη σταθερότητα του δικτύου του νησιού. Αν γίνει µία βλάβη επίσης στο υπόγειο καλώδιο, αντιλαµβανόµαστε ότι είναι καλώς ή κακώς αρκετά πιο χρονοβόρα ή διαδικασία επισκευής και αυτό δηµιουργεί και µία σοβαρή όχληση στο οδικό δίκτυο».
ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ
Τέλος, η κα Σδούκου αναφέρθηκε στο κόστος, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Και στέκοµαι στο τελευταίο και εξίσου σηµαντικό, είναι ότι αυτό αυξάνει σε δυσθεώρητα µεγέθη το κόστος υλοποίησης, ένα κόστος που το πληρώνουν τελικά οι Ελληνες καταναλωτές. Για να δώσω µία τάξη µεγέθους, το κόστος εναέριας γραµµής, αυτό που έχει σχεδιαστεί, κοστίζει 235.000 ευρώ το χιλιόµετρο ενώ το κόστος της υπόγειας κοστίζει 2 εκατοµµύρια ευρώ το χιλιόµετρο. Είναι εννιά φορές πάνω. Και δεν είναι αυτά στραγάλια. Είναι εκατοµµύρια ευρώ που πρέπει αυτά να τα σκεφτόµαστε. Οταν έχεις τη δυνατότητα, λοιπόν, να υλοποιήσεις ένα έργο µε το µικρότερο δυνατό κόστος για να µην είναι εις βάρος του Ελληνα καταναλωτή και τεχνικά, επίσης, έχεις αρκετές δυσκολίες υλοποίησης της δεύτερης ή της τρίτης εναλλακτικής, νοµίζω αυτό από µόνο του δίνει την απάντηση στο για ποιο λόγο ο διαχειριστής προτίµησε να σχεδιάσει µε τον τρόπο που σχεδίασε και που βεβαίως έχουν γίνει κάποιες βελτιώσεις, από όσο γνωρίζω, µετά από αίτηµα των φορέων και των τοπικών αρχών. Και εδώ είµαστε έτοιµοι να δούµε και ό,τι άλλο χρειάζεται πάνω σε αυτή την κατεύθυνση».
Στη δευτερολογία της, αναφερόµενη, µεταξύ άλλων, στις ανησυχίες για τις επιπτώσεις των ηλεκτροµαγνητικών πεδίων στην υγεία, τόνισε ότι «γίνονται συνεχώς µετρήσεις σε όλα τα σηµεία υψηλής τάσης και εντός και εκτός Ελλάδας. Τα όρια του Παγκόσµιου Οργανισµού Υγείας και πάντα όλες οι µετρήσεις είναι τάξη µεγέθους κάτω από τα όρια που θέτει ο Παγκόσµιος Οργανισµός Υγείας».
Ο ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ
Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισσε πως η κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης µε πυλώνες ύψους έως και 33 µέτρων, θα προξενήσει µεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή, ενώ κανείς δεν έχει απαντήσει για τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην υγεία των κατοίκων.
Ο ∆ΗΜΑΡΧΟΣ ΑΠΟΚΟΡΩΝΟΥ
Κληθείς χθες βράδυ από τα “Χανιώτικα νέα”, ο δήµαρχος Αποκορώνου, Χαράλαµπος Κουκιανάκης, να σχολιάσει τις απαντήσεις της κας Σδούκου, τόνισε:
«Προφάσεις εν αµαρτίαις. Ο ίδιος ο Α∆ΜΗΕ απάντησε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος ότι το κόστος είναι πέντε προς ένα ενώ η Σδούκου λέει ότι είναι 9 προς 1. Ας καταλήξουν λοιπόν ποιο είναι το κόστος. Εµείς πάλι λέµε ότι το περιβαλλοντικό έγκληµα το οποίο θα υποστεί ο τόπος µας δεν κοστολογείται. Ας καταλάβουν επιτέλους το νόµιµο και το ηθικό του αγώνα µας.
Εµείς στέλνουµε για άλλη µια φορά το µήνυµα ότι ο σχεδιαζόµενος τρόπος γραµµής διέλευσης από Χανιά – ∆αµαστά, από την περιοχή του ∆ήµου µας δεν θα υλοποιηθεί».