Κύριε διευθυντά,
με αφορμή το πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας σας με τίτλο “Η υποβάθμιση σχολείων και το Πειραματικό Γυμνάσιο” και λόγω της θητείας μου στο συγκεκριμένο σχολείο πριν την ανάληψη των νέων μου καθηκόντων, θα ήθελα να καταθέσω τα εξής προκειμένου οι αναγνώστες/στριες σας να έχουν πληρέστερη γνώση των γεγονότων και των δεδομένων.
Πράγματι, στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο μετά από εισήγηση του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου (ΕΠΕΣ) -του μόνου οργάνου που σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία έχει τη σχετική αρμοδιότητα- προς τη Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) αποφασίστηκε ότι 72 μαθητές/τριες (3 τμήματα) της Α΄ Γυμνασίου θα φοιτήσουν κατά το σχολικό έτος 2022-23 μετά από κλήρωση. Αυτοί/ές οι μαθητές/τριες έρχονται να προστεθούν στους 70 μαθητές/τριες της Β΄ Γυμνασίου (3 τμήματα) που ήδη φοιτούν από το σχολικό έτος 2021-22 μετά επίσης από κλήρωση. Πρόθεση του ΕΠΕΣ ήταν να δημιουργηθεί ένα Πειραματικό Γυμνάσιο το οποίο κατά το σχολικό έτος 2023-24 να λειτουργεί με 9 τμήματα από 24 μαθητές/τριες στο καθένα μετά από κλήρωση.
Η δημιουργία ενός 4ου τμήματος για την Α΄ Γυμνασίου θα δημιουργούσε την εσφαλμένη εντύπωση στη χανιώτικη κοινωνία ότι δυνητικά το συγκεκριμένο κτήριο μπορεί να φιλοξενήσει και τα επόμενα σχολικά έτη τάξεις με 4 τμήματα. Όμως, κάτι τέτοιο δεν είναι λειτουργικό και αυτό αναγνωρίστηκε από το ΕΠΕΣ με την παρούσα σύνθεση και με πλειοψηφία 4-1. Ειδικότερα σας ενημερώνω για τα εξής:
1. Οι περισσότερες αίθουσες διδασκαλίας όπως είναι καταχωρημένες στην επίσημη πλατφόρμα myschool, είναι κάτω από 40 τετραγωνικά μέτρα που σημαίνει ότι ο ζωτικός χώρος είναι περιορισμένος.
2. To 1o Πειραματικό Γυμνάσιο μόλις φέτος απέκτησε μία σχετικά αξιοπρεπή αίθουσα εκδηλώσεων με την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή. Η συγκεκριμένη αίθουσα προέκυψε από τη αναγκαστική «αξιοποίηση» δύο άλλων αιθουσών (Αιθ. 2 και 3 συνολικής έκτασης 64 τετραγωνικών μέτρων) η οποία και πάλι δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο των μαθητών/τριών, γι’ αυτό και οι εκδηλώσεις π.χ. στις εορταστικές επετείους επαναλαμβάνονται ανά τάξη… την ίδια ημέρα.
3. Οι αίθουσες διδασκαλίας προς την οδό Τσουδερών είναι ήδη ασφυκτικά γεμάτες με 24 μαθητές/τριες χωρίς επαρκή χώρο για επιπλέον μαθητές/τριες.
4. Σε ένα Πειραματικό σχολείο είναι εκ των ων ουκ άνευ η υποστήριξη δράσεων και ομίλων που σχετίζονται με σχολική βιβλιοθήκη, καλλιτεχνικό και μουσικό εργαστήρι, αίθουσα ξένων γλωσσών, (ειδικά όταν γίνεται παράλληλη διδασκαλία Γαλλικών-Γερμανικών). Η μετατροπή τους σε τυπικές αίθουσες διδασκαλίας θα υποβαθμίσει την αποστολή του συγκεκριμένου σχολείου, όπου αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν αξιολογούνται ατομικά (τουλάχιστον αυτό προβλέπεται εδώ και μία δεκαετία).
5. Στο συγκεκριμένο κτήριο φιλοξενούνται το ΣΔΕ, η ΕΛΜΕ Χανίων ενώ χώροι έχουν διατεθεί για εμπορική ή άλλη χρήση. Είναι προφανές ότι το κτήριο έχει εξαντλήσει ήδη τις δυνατότητες χρήσης του. Και την ίδια στιγμή δεν διαθέτει ένα αξιοπρεπή χώρο για την εκγύμναση των μαθητών/τριών, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Είναι αδύνατο, επίσης, να γίνει εσωτερικό διάλειμμα με συνθήκες υπό βροχή.
Θα μου επιτρέψετε, όμως, να επισημάνω και το γεγονός ότι τυχόν υπέρμετρη αύξηση των μαθητών/τριών πέρα από τις κτηριακές δυνατότητες που σας περιέγραψα, θα προκαλούσε πολλαπλάσια λειτουργικά κενά εκπαιδευτικών τα οποία θα αποτελούσαν τροχοπέδη στην ανάπτυξη του πειραματικού χαρακτήρα του σχολείου. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι θέσεις με θητεία που έχουν προκηρυχθεί τα τελευταία δύο χρόνια ίσα που καλύπτονται και μάλιστα από περιορισμένο αριθμό εκπαιδευτικών. Αυτό θα έπρεπε να μας προβληματίσει περισσότερο…
Επίσης, θα ήταν άδικο για τα υπόλοιπα Γυμνάσια το αυξημένο ενδιαφέρον των γονέων και κηδεμόνων για αιτήσεις να μετατρέψει το συγκεκριμένο σχολείο σε σχολείο ελίτ. Η κλήρωση με τις στατιστικές πιθανότητες που ισχύουν αυτή τη στιγμή, έχει επιτρέψει να δημιουργηθεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών/τριών διαφόρων δεξιοτήτων, ικανοτήτων, αλλά και εκπαιδευτικών αναγκών, χωρίς να εστιάζουμε αποκλειστικά στις γνώσεις.
Προσωπικά, έχοντας υπηρετήσει επτά συνολικά χρόνια και μετά από αξιολόγηση σε δύο από τα ιστορικότερα Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία της Αθήνας (Βαρβάκειος Σχολή, Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης) είμαι πεπεισμένος ότι το δίκτυο των πειραματικών σχολείων που θα σχηματιστεί στην πόλη των Χανίων μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει, εφόσον οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε αυτά έχουν μία μονιμότερη σχέση με το σχολείο και όχι περιστασιακή. Όμως, η ανάπτυξη αυτών των σχολείων πρέπει να γίνεται με προσεκτικά και μεθοδικά βήματα, με επάρκεια υποδομών (χρειάζονται πολλά να γίνουν ακόμη στο συγκεκριμένο κτήριο) και διδακτικού προσωπικού που ενστερνίζεται τη στοχοθεσία αυτών των σχολείων. Βιαστικές κινήσεις που ικανοποιούν άλλα κίνητρα, είναι σίγουρο ότι θα φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα και την απογοήτευση για τις δυνατότητες του νέου θεσμού.
Παράλληλα, είναι λάθος να θεωρείται η λειτουργία του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου ως αντίδοτο για τα προβλήματα που υπάρχουν στα άλλα Γυμνάσια της πόλης. Έχω ενημερωθεί για το θέμα του υπερπληθυσμού σε γειτονικά Γυμνάσια από τους συνεργάτες μου, αλλά θα μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ στα πραγματικά αίτια αυτής της κατάστασης που προκλήθηκε φέτος πριν αναλάβω τη Διεύθυνση της Δ.Δ.Ε. Χανίων. Το στεγαστικό πρόβλημα των σχολείων σε όλο τον νομό είναι τεράστιο και πρέπει να δρομολογηθούν σοβαρές και αξιόπιστες λύσεις.
Μία τελευταία υπενθύμιση: το γεγονός ότι η Γ΄ Γυμνασίου θα έχει μόνο 2 τμήματα είναι καθαρά συγκυριακό· το σχολείο ήδη από πέρυσι είχε κάνει συμπληρωματική προκήρυξη για την τότε Β’ Γυμνασίου για να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών/τριών στη συγκεκριμένη τάξη. Δυστυχώς δεν ανταποκρίθηκε κανείς … Μάλλον, κάποιοι δεν πίστευαν στη δυναμική του νέου σχολείου, η οποία πρέπει να πιστωθεί αποκλειστικά και μόνο στους/στις πρώην συναδέλφους μου και στη Διεύθυνση του σχολείου.
Θέλω να πιστεύω ότι θα δημοσιεύσετε το παρόν κείμενο προκειμένου να αποτυπωθούν όλες οι παράμετροι. Η περιορισμένη έκταση δεν μου επιτρέπει να αναφερθώ σε περισσότερες λεπτομέρειες. Είμαι, ωστόσο, στη διάθεσή σας για ό,τι χρειαστείτε και ευελπιστώ σε μία γόνιμη συνεργασία στο μέλλον.
Mε εκτίμηση
Ο διευθυντής της Δ.Δ.Ε. Χανίων
δρ Ιωάννης Παναγιώτης Αμπελάς
ΠΕ02-Φιλόλογος