Η οικονομική κρίση με τις απαιτήσεις των δανειστών της χώρας οδηγεί τους πολίτες σε επιστροφή στην παράδοση με στήριξη αποκλειστικά των ελληνικών προϊόντων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 67,4% των κατοίκων της Κρήτης που απάντησε σε παγκρήτια δημοσκόπηση επιθυμεί οι εμπορικές επιχειρήσεις που αναπτύσσονται στην περιοχή τους να εμπορεύονται και να εξάγουν μόνο ελληνικά προϊόντα.
Παράλληλα, οι κάτοικοι του νησιού θεωρούν ότι για να επιτύχουμε την ανάπτυξη πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στον πρωτογενή τομέα (39,9%) και στον τουρισμό (34,6%).
Το θέμα της δημοσκόπησης ήταν η ανάπτυξη και διενεργήθηκε υπό την εποπτεία του διδάκτορα στην Ανάλυση Δεδομένων Γιώργου I. Ματαλλιωτάκη και του καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης και της Audencia School of Management Κωνσταντίνου Ζοπουνίδη.
Η δημοσκόπηση κατέγραψε την άποψη των πολιτών για την ανάπτυξη στην Κρήτη ως αντίπαλο δέος της οικονομικής κρίσης, της ανεργίας και της ύφεσης, μετά από τις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, τις ευρωεκλογές, αλλά και τις ποικίλες εξελίξεις στον χώρο της πολιτικής.
Οπως επισημαίνουν οι κ. Ματαλλιωτάκης και Ζοπουνίδης, «η κοινή γνώμη στο θέμα της ανάπτυξης είναι πλέον σαφής, αφού σε ποσοστό 65,7% δηλώνουν ότι δεν τη συνδέουν με την περιβαλλοντική επιβάρυνση και καταστροφή, ενώ αντίθετη γνώμη για την ανάπτυξη φαίνεται να έχει ένα εξίσου μεγάλο ποσοστό ύψους 31,8%».
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Η γνώμη των πολιτών για το μέγεθος των επιχειρήσεων που θέλουν να αναπτυχθούν στον Νομό τους παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
«Σε ποσοστό 45,3% δηλώνουν ότι προτιμούν να αναπτυχθούν επιχειρήσεις οι οποίες να απασχολούν περισσότερα από 250 άτομα. Το 16,8% του δείγματος επιθυμεί να δημιουργηθούν μεγάλες επιχειρήσεις και να απασχολούν λιγότερα από 250 άτομα η καθεμία. Μικρές επιχειρήσεις έως 50 εργαζομένων προτιμά το 25,2% του δείγματος, ενώ το 12,7% θα ήθελε οι νέες επιχειρήσεις να είναι μικρές και να απασχολούν λιγότερα από 50 άτομα η καθεμία».
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
Ο ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ
ΤΟΜΕΑΣ
Οι ίδιοι υπογραμμίζουν ότι αναφορικά με την άποψη των πολιτών για τους τομείς στους οποίους πρέπει να δώσουμε έμφαση ώστε να επιτύχουμε την ανάπτυξη, οι πολίτες φαίνεται να εστιάζουν κυρίως στον πρωτογενή τομέα (39,9%) και στον τουρισμό (34,6%). Ακολουθούν η βιομηχανία (8,3%), το εμπόριο (7,8%), η ναυτιλία (2,8%), οι εξαγωγές (1,8%) και η οικοδομή (2,8%). Δεν έλειψαν και εκείνοι που πρότειναν τις ασφαλιστικές (0,5%) και τις τραπεζικές υπηρεσίες (1,5%).
ΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ
ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Σε ερώτηση σχετικά με τις τουριστικές υποδομές στην Κρήτη η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών (43,8%) διατύπωσε την άποψη ότι αυτές επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των επισκεπτών του νησιού. Ενα ποσοστό της τάξης του 6,4% δήλωσε ότι πρέπει να κατασκευάσουμε καινούργια ξενοδοχεία στην Κρήτη ώστε να ενισχύσουμε το τουριστικό προϊόν. Το 32,1% των πολιτών υποστηρίζουν ότι θα ήταν καλύτερο να έχουμε πολλά μικρά ξενοδοχεία στο νησί, ενώ αντίθετη άποψη φαίνεται να έχει το 16% των ερωτηθέντων, οι οποίοι επιθυμούν μεγάλα ξενοδοχεία στο νησί. Τέλος ένα μικρό ποσοστό μόλις 1,8% δήλωσε ότι πρέπει να μειώσουμε τον αριθμό των ξενοδοχείων και των κλινών στην Κρήτη.
ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Ξεκάθαρη φαίνεται να είναι η άποψη των πολιτών στον τομέα των επενδύσεων στην Κρήτη, αφού η μεγάλη πλειοψηφία (79,1%) επιθυμεί να πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις από Ελληνες επιχειρηματίες, 4,8% από ξένους και 16% από το κράτος.
ΟΙ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Σε ό,τι αφορά τις εμπορικές επιχειρήσεις που οι Κρητικοί επιθυμούν να αναπτυχθούν στην περιοχή τους, η μεγάλη πλειοψηφία επιθυμεί αυτές να εμπορεύονται και να εξάγουν μόνο ελληνικά προϊόντα, σε ποσοστό 67,4%.
Να εμπορεύονται και να εξάγουν ελληνικά, αλλά και ξένα, προϊόντα δήλωσε ότι προτιμά το 28%, ενώ ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 2% υποστήριξε την πρωτοποριακή άποψη οι επιχειρήσεις να εισάγουν προϊόντα από το εξωτερικό και μετά να τα πωλούν στις διεθνείς αγορές. Δεν έλειψαν βέβαια και εκείνοι (2,5%) που δεν επιθυμούν τέτοιου είδους εμπορικές επιχειρήσεις στην περιοχή τους.
Οι κ. Ματαλλιωτάκης και Ζοπουνίδης υπογραμμίζουν ότι «η αδυναμία του συστήματος να προσαρμοστεί στη σύγχρονη εποχή, στις επιταγές της οικονομίας και στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς είναι πασιφανής. Ωστόσο, απαράβατη προϋπόθεση προόδου και ανάπτυξης αποτελεί η διερεύνηση της ελεύθερης αγοράς, η γνώση των κανόνων που τη διέπουν και η ικανότητα προσαρμογής ατόμων ή συστημάτων σε αυτή. Δεν είναι τυχαίο ότι προηγμένες χώρες στηρίζονται στην ελεύθερη αγορά, δραστηριοποιούνται σε επιχειρήσεις ανά τον κόσμο, επιτυγχάνοντας με αυτόν τον τρόπο τη μέγιστη ανάπτυξη».
ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Σαφώς επηρεασμένη από την πληροφόρηση των Μ.Μ.Ε. και των επιστημόνων για τα κύρια αίτια της περιβαλλοντικής καταστροφής φαίνεται να είναι και η κοινή γνώμη των κατοίκων της Κρήτης οι οποίοι υποστηρίζουν σε ποσοστό 83,4% ότι η βιομηχανία βλάπτει περισσότερο το περιβάλλον και υποβαθμίζει το επίπεδο της ποιότητας ζωής. Ακολουθούν ο πρωτογενής τομέας (γεωργία, αλιεία κ.λπ.) 6,4%, ο τουρισμός (3,1%), τα έργα υποδομής (2,8%), το εμπόριο (2,6%) και η βιοτεχνία (1,8%).
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
Η έρευνα επεκτάθηκε και στον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών ενός εκπαιδευτικού μοντέλου που θα ενισχύει την ανάπτυξη όπου και ζητήθηκε από τους πολίτες να καταθέσουν τις απόψεις τους. Στην ερώτηση αυτή οι πολίτες διατύπωσαν την άποψη (22,3%) ότι ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο ανάπτυξης θα πρέπει να δώσει έμφαση στο Μάρκετινγκ, στην οικονομία – χρηματοοικονομική (17,5%), στη Διοίκηση (17%), στην τεχνολογία και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές (5,3%) κ.ά.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η έρευνα διενεργήθηκε υπό την εποπτεία του διδάσκοντα της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, διδάκτορα στην Ανάλυση Δεδομένων Γιώργου I. Ματαλλιωτάκη και του καθηγητή Κων/νου Ζοπουνίδη, διευθυντή των Εργαστηρίων Ανάλυσης Δεδομένων και Πρόβλεψης και Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης. Η οργάνωση της έρευνας και η ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε από τον κ. Ματαλλιωτάκη, όπως και η σύνταξη του ερωτηματολογίου. Η παγκρήτια αυτή έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο 2 – 6 Ιουνίου 2014. Το δείγμα ήταν τυχαίο, στρωματοποιημένο και αντιπροσωπευτικό του σχετικού πληθυσμού, περιελάμβανε 956 νοικοκυριά της Κρήτης και επιλέχθηκε βάσει των σχετικών αναλογιών του πραγματικού πληθυσμού της απογραφής του 2011. Βασίστηκε σε δομημένο ερωτηματολόγιο και πραγματοποιήθηκαν προσωπικές τηλεφωνικές συνεντεύξεις. Ηλικίες: από 18 ετών έως 60+.