Κύριε δήμαρχε,
στην απάντηση σας, στην ανοικτή επιστολή μου προς το Τ.Ε. Δυτικής Κρήτης, που δημοσιεύθηκε στις 27-11-17 στα “Χανιώτικα νέα”, με θέμα την ανάπλαση της πλατείας Σούδας, έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
Σωστά αναφέρετε, ότι «ο σχεδιασμός και η κατασκευή κάθε έργου θα πρέπει να γίνεται για την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου και όχι συγκεκριμένων επιχειρήσεων», που δυστυχώς όμως εσείς δεν κάνετε, όπως προκύπτει από το ισχύον σχέδιο ανάπλασης. Αλλως δεν δικαιολογείται στο υπάρχον πεζοδρόμιο των 8μ. στη δυτική πλευρά να προστίθεται ακόμη πεζοδρόμιο 1,5μ. και στο υπάρχον υπερυψωμένο πεζοδρόμιο της Ανατολικής πλευράς των 4μ. να μη προστίθεται το ίδιο (1,5μ.) και ως εκ τούτου ο δρόμος αυτός να μην έχει πεζοδρόμιο. Είναι οφθαλμοφανές ότι εδώ εξυπηρετούνται τα συμφέροντα συγκεκριμένων επιχειρήσεων.
Αναφέρετε ότι «Η αυθαίρετη κατάληψη δημοσίου χώρου και οι αυθαίρετες κατασκευές, που υπάρχουν για στέγαση καταστημάτων στην πλατεία Σούδας, δεν μπορούν να περιορίσουν τον σχεδιασμό μιας μελλοντικής παρέμβασης, αφού αυτές οι αυθαίρετες κατασκευές θα κατεδαφισθούν αργά ή γρήγορα». Και βέβαια ο σχεδιασμός της ανάπλασης της πλατείας δεν μπορεί να περιοριστεί και ούτε περιορίζεται από τις υπάρχουσες παράνομες κατασκευές, όπως εσείς υποστηρίζετε, επί της πλατείας.
Όμως, βάσει του σχεδίου ανάπλασης, εσείς νομιμοποιείτε de facto τις σημερινές “παράνομες” κατασκευές (μιλώ για τα σκίαστρα – πέργκολες) εκ των υστέρων, στη δυτική πλευρά και τις καταργείτε στην ανατολική. Αυτό είναι άνιση μεταχείριση.
Συμφωνώ, ότι «δεν υπάρχει δημόσιος χώρος αναψυχής για να εξυπηρετήσει τους χιλιάδες επισκέπτες», που έρχονται με την κρουαζιέρα είτε με τα πλοία της γραμμής. Όμως το πρόβλημα αυτό δεν λύνεται με την ωραιοποίηση της πλατείας της Σούδας αλλά με τη δημιουργία του αντίστοιχου χώρου, που λείπει πράγματι σήμερα στο λιμάνι της Σούδας.
Σας πληροφορώ, αλλά θα πρέπει να είναι και σε σας γνωστό, ότι οι τουρίστες της κρουαζιέρας δεν κυκλοφορούν στην Σούδα. Επιβιβάζονται στα λεωφορεία και επισκέπτονται οργανωμένα, είτε την παλαιά πόλη των Χανίων, είτε αρχαιολογικούς χώρους και δεν πίνουν ούτε ένα καφέ στη Σούδα. Και αυτό δεν έχει να κάνει με την ποιότητα της πλατείας αλλά με τα σχετικά προγράμματα των Tour Operators. Είναι αυταπάτη να νομίζετε, ότι με την επέμβαση που κάνετε θα λύσετε το πρόβλημα υποδοχής των Τουριστών.
Πράγματι, «όλα τα θέματα, που θίγονται στην επιστολή έχουν συζητηθεί παρουσία μου σε σύσκεψη στο Γραφείο σας». Η απόρριψη όλων των προτάσεων διόρθωσης του σχεδίου, συμπεριλαμβανομένης και της πρότασης επιπρόσθετου πεζοδρομίου 1,5μ. του προέδρου του Δημοτικού συμβουλίου Σούδας, του κ. Κ. Φωκά, έγινε με το επιχείρημα και μόνο, ότι μια οποιαδήποτε αλλαγή είναι χρονοβόρα και ότι θα διαρκέσει περίπου δύο χρόνια και ως εκ τούτου αποκλείεται.
Με συγχωρείτε, αλλά όταν η απόρριψη κάθε πρότασης γίνεται με αυτό το επιχείρημα, μετά γίνεται αδύνατη κάθε συζήτηση επί της ουσίας.
Η συνάντηση έγινε μόνο για να μας πείτε, πως δεν μπορείτε να αλλάξετε τίποτα.
Το επιχείρημα που χρησιμοποιήσατε, της δήθεν χρονοβόρας διαδικασίας σίγουρα δεν ευσταθεί και πιστεύω, ότι μέσα σε δύο μήνες θα μπορούσαν να γίνουν οι διορθώσεις.
Αλλως θα ήταν τραγικό, αν για μια διόρθωση ενός σχεδίου απαιτούνταν δύο χρόνια, όπως υποστηρίχθηκε, από τις υπηρεσίες σας. Γι’ αυτό πιστεύω, ότι εφευρέθηκε για να αποφευχθεί κάθε συζήτηση επί της ουσίας, όπως και έγινε.
Σας υπενθυμίζω κ. δήμαρχε, ότι στο μόνο αίτημα των καταστηματαρχών της ανατολικής πλευράς, που ανταποκριθήκατε και που είναι πάρα πολύ σημαντικό για τη λειτουργία των καταστημάτων τους, ήταν «να παραμείνει το υπερυψωμένο πεζοδρόμιο όπως έχει, με σκίαστρο και να δικαιούνται οι καταστηματάρχες να βάλουν μία σειρά τραπεζοκαθίσματα, όπως έχει παραχωρηθεί και στα καταστήματα της απέναντι πλευράς, παρ’ όλο του ότι το αντίστοιχο πεζοδρόμιο είναι μόνο 4 μ. Επίσης η ράμπα να μεταφερθεί νοτιότερα προς την Ε. Βενιζέλου».
Καλό θα ήταν κ. δήμαρχε, αν η νομική υπηρεσία του Δήμου κάνει μια επίσημη γραπτή δήλωση, που να κατοχυρώνεται η υπόσχεσή σας.
Με την παραχώρηση αυτή δώσατε τη δυνατότητα περαιτέρω λειτουργίας των καταστημάτων αυτών, την οποία αποδέχτηκαν μετά χαράς όλοι οι παρόντες και ιδιαίτερα οι ενδιαφερόμενοι καταστηματάρχες.
Όμως, εγώ παραμένω της άποψης, πως για την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου, είναι απαραίτητο και ένα πεζοδρόμιο 1,5μ. που θα συνδέεται με σκαλοπάτια προς το υπερυψωμένο πεζοδρόμιο που υπάρχει σήμερα είτε αυτό είναι 1,5μ. είτε μετά την ανάπλαση είναι 80εκ.
Αναφέρετε, ότι «οι αφετηρίες λεωφορείων και ταξί προβλέπεται να μεταφερθούν σε γειτονικό ευχερέστερο χώρο (πιθανόν και εντός του λιμένα μετά από συνεννόηση με το Λιμενικό Ταμείο) για τη βελτίωση της λειτουργικότητάς τους». Περιέργως, στο εγκεκριμένο σχέδιο υπάρχει πρόβλεψη στάσης λεωφορείου και μάλιστα εκεί που είναι και σήμερα και που αναφέρομαι στην επιστολή μου.
Και σας ρωτώ, τι θα γίνει σε περίπτωση που το Λιμενικό Ταμείο δεν συμφωνήσει με αυτή την μετατόπιση. Τότε θα έχουμε όλες τις αρνητικές συνέπειες που ανέφερα.
Θέλω να επισημάνω, ότι μια σοβαρή μελέτη θα πρέπει να προβλέψει στάσεις αφετηρίας τόσο για ταξί όσο και για λεωφορεία επί της πλατείας, διότι εκτός των ταξιδιωτών και τουριστών υπάρχει και άλλος πληθυσμός στην Σούδα που θα πρέπει να εξυπηρετείται καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας.
Όσο δε αφορά την πρότασή μου για τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης, την οποία απορρίπτετε επειδή δήθεν θα γίνει κάτω από την στάθμη της θάλασσας, σας πληροφορώ, ότι το υψόμετρο στη βόρεια πλευρά της πλατείας είναι 6,20μ. Λόγω του ότι υπερυψώνεται όλο το τμήμα της πλατείας, μέχρι την οδό Τζανετή σ’ αυτό το υψόμετρο, είναι εύκολη μια κατασκευή πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας καθ’ όλη την έκτασή της.
Ώστε το κατασκευαστικό και περιβαλλοντικό κόστος δεν θα είναι απαγορευτικό, όπως εσείς αναφέρετε. Οι φόβοι σας δείχνουν μια επιφανειακή γνώση της γεωγραφικής μορφής της περιοχής.
Θα γνωρίζετε, ότι τα σχέδια που ισχύουν σήμερα είναι η τρίτη έκδοση της μελέτης για το ίδιο αντικείμενο. Η πρώτη μελέτη έγινε, αν δεν κάνω λάθος το 1996, η δεύτερη το 2008 και ακολούθησε η σημερινή.
Μέχρι σήμερα κανείς δεν δικαιολόγησε γιατί απορρίφθησαν οι προηγούμενες μελέτες και ήταν απαραίτητη καινούργια μελέτη.
Είμαι της γνώμης, ότι αν δεν γίνουν οι απαραίτητες προαναφερόμενες αλλαγές και βασικά δεν προβλεφθεί και στην ανατολική πλευρά η επέκταση του υπάρχοντος πεζοδρομίου και δεν λυθεί το πρόβλημα του πάρκινγκ, τότε με το συγκεκριμένο σχέδιο της ανάπλασης, δεν θα αλλάξει τίποτε από την τριτοκοσμική εικόνα της πλατείας, δεν θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του κοινού και τα χρήματα θα πάνε τσάμπα. Θα είναι μια χαμένη ευκαιρία και είναι κρίμα.
Τελειώνοντας την απάντησή σας, κάνετε ένα υπαινιγμό, ότι εγώ δήθεν εξυπηρετώ σκοπιμότητες και μικροπολιτικά συμφέροντα.
Κύριε δήμαρχε σας κάνω γνωστό, ότι εγώ σαν ιδρυτικό μέλος του ΠΑΚ στη Γερμανία αγωνίστηκα κατά της Χούντας, και πάντα αγωνίζομαι για το κοινωνικό συμφέρον, την κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία και την ανεξαρτησία της πατρίδας μου. Πάντα το έκανα ανιδιοτελώς.
Αγωνίστηκα καθ’ όλο τον βίο μου για αυτά τα πιστεύω μου, χωρίς ποτέ να θελήσω να εξαργυρώσω αυτό μου τον αγώνα, παραμένοντας πιστός στις αξίες που πιστεύω και διότι εξ άλλου δεν το έχω ανάγκη.
Με φιλικούς χαιρετισμούς
Γιώργος Κουργιεράκης