Φόβο λουκέτου μέσα στην επερχόμενη χειμερινή περίοδο εκφράζει το 25% των μικρών, ντόπιων επιχειρήσεων που λειτουργούν εκτός του εμπορικού ιστού των Χανίων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων Νίκο Βουρλάκη.
Εντωμεταξύ τις ελπίδες τους για ανάκαμψη του τζίρου τους εναποθέτουν οι έμποροι των Χανίων στις θερινές εκπτώσεις που αρχίζουν σήμερα Δευτέρα και θα διαρκέσουν έως την Παρασκευή 31 Αυγούστου.
Τα προβλήματα του εμπορικού κόσμου, το θέμα της Κυριακάτικης αργίας συζητήθηκαν σε συνάντηση που είχαν χθες μέλη του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων, του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων Νομού Χανίων και του Συλλόγου Γυναικών Χανίων, στο ιστορικό καφέ Κήπος.
Στη συνάντηση αποφασίστηκε η συνέχιση της δράσης τους ενάντια στην επιχειρούμενη κατάργηση της Κυριακάτικης αργίας. Συγκεκριμένα αποφασίστηκαν καθημερινές εξορμήσεις καθ’ όλη την διάρκεια της εβδομάδας στα καταστήματα με αποκορύφωμα την συμμετοχή στην συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Κυριακή 15 Ιουλίου στις 11:00 π.μ. στον Κάτωλα.
Για τις θερινές εκπτώσεις και τις προσδοκίες των εμπόρων ο κ. Βουρλάκης έκανε λόγο για μια « σκληρή πραγματικότητα. Η εικόνα που μας μεταφέρουν είναι πως δεν έχουν μεγάλες ελπίδες από τις θερινές εκπτώσεις. Ευελπιστούν πως κάτι θα γίνει λόγω της καλοκαιρινής σεζόν που υπάρχει παραπάνω κόσμος στα Χανιά, όμως δεν έχουν μεγάλες ελπίδες. Με δυσκολία θα ανταπεξέλθουν ειδικά με αυτά τις φορολογικές υποχρεώσεις που πρέπει να πληρώσει».
Μάλιστα σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων « ένα ποσοστό 20-25% εκφράζει φόβο ότι δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν και ειδικά τα μικρά μαγαζιά τα οποία δεν είναι μέσα στον εμπορικό ιστό της πόλης, αλλά λίγο παραέξω από το κέντρο της πόλης. Αυτοί φοβούνται περισσότερο».
Ο ίδιος καυτηρίασε και το ενδεχόμενο δημιουργίας και λειτουργίας open Mall στα Χανιά τονίζοντας ότι « κανείς δεν δίνει χρήματα μέσω προγραμμάτων της Ε.Ε γιατί θέλει το… καλό μας. Εάν θέλανε το καλό μας, υπήρχαν φορο-ελαφρύνσεις, ακατάσχετοι λογαριασμοί, αφορολόγητο όριο για να μπορούν να ανταπεξέλθουν οι έμποροι και όχι με ενέργειες δημιουργίας open Mall κ.α Δεν ζούνε έτσι τα μικρά μαγαζιά».
Οδηγίες για τις θερινές εκπτώσεις που ξεκινούν σήμερα
Από σήμερα Δευτέρα ξεκινά η θερινή εκπτωτική περίοδος που θα διαρκέσει μέχρι και την Παρασκευή 31 Αυγούστου. Με ανακοίνωση του ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων καλεί για άλλη μια φορά τους Χανιώτες να στηρίξουν « την μικρή τοπική επιχείρηση, αυτή που πραγματικά παλεύει για την επιβίωση της μέσα στο άνισο ανταγωνισμό με τα πολυκαταστήματα». Επίσης καλεί τους εμπόρους αλλά και το καταναλωτικό κοινό την Κυριακή 15/8 « να μην ανοίξουν τα καταστήματα τους και τους καταναλωτές να προτιμήσουν την καλοκαιρινή τους βόλτα χωρίς ψώνια».
Στην ανακοίνωση του ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων επισημαίνει τα εξής προς καταναλωτές αλλά και καταστηματάρχες:
• Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
• Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
•Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
•Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της παρ. 1 άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης 56885/10-11-2014 «κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ συμπληρωματικά μόνο δίνεται η δυνατότητα αναγραφής ποσοστού έκπτωσης.
•Κατά τους ελέγχους που πραγματοποίησε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου στις φετινές τακτικές χειμερινές εκπτώσεις διαπιστώθηκε ότι πολλοί επιχειρηματίες, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τον σχετικό φόρτο εργασίας, δεν αναγράφουν στα υπό έκπτωση προϊόντα διπλές τιμές αλλά καταφεύγουν στην χρήση γενικευμένου ποσοστού μείωσης. Επιβάλλεται λοιπόν προσοχή από τους καταστηματάρχες που θα συμμετάσχουν στις εκπτώσεις, ώστε να αναγράφουν πρώτα απ’ όλα την παλιά και νέα τιμή των προϊόντων και κατόπιν, εάν το επιθυμούν, ποσοστό έκπτωσης.
• Σύμφωνα με το άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
• Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση του καταναλωτή, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Εφόσον το σχετικό πρόστιμο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο ως προς την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε (5) ετών, τότε αυτομάτως αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.