Στην πόλη Kota, μαθητές από όλη την Ινδία πληρώνουν υπέρογκα δίδακτρα για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις κολλεγίων στις οποίες η πλειοψηφία αποτυγχάνει. New York Times
Ποιοι είναι αυτοί οι μαθητές; Κάποιοι είναι παιδιά μικροπωλητών του δρόμου, αγροτών, οδηγών εργατών, καθαριστριών και αχθοφόρους-μεταφορείς από τις πιο φτωχές περιοχές της χώρας. Η επιτυχία τους είναι μονόδρομος για την κοινωνική τους ανέλιξη σε μια κοινωνία που βρίθει από την διαφθορά, τις δωροδοκίες σε όλους τους τομείς.
Στην πραγματικότητα είναι ο μόνος αξιοκρατικός δρόμος. Στο σημείωμα παραθέτω στοιχεία από το άρθρο της εφημερίδας που ηχούν σαν καμπάνες θρηνωδούσες για δικές μας όμοιες καταστάσεις.
Μια πόλη εξεταστικό κέντρο
Στην πόλη Kota συγκεντρώνονται οι μαχητές των θρανίων. Στις συνοικίες της ο φόβος της αποτυχίας είναι χειροπιαστός, το άγχος είναι στον αέρα. Τα στενά δρομάκια πλημμυρίζουν από μαθητές, φροντιστές, ξενώνες και εστιατόρια που προσφέρουν σπιτικό φαγητό.
Αντίγραφα παλαιών εξετάσεων πουλιούνται παντού όπως και βιογραφίες επιτυχημένων επιστημόνων μαζί με εγχειρίδια επιτυχίας.
Οι υποψήφιοι πιστεύουν -κι είναι σωστό- ότι η πόλη Kota είναι το ιδανικό περιβάλλον να εμβαπτιστούν σε περιβάλλον εξετάσεων. Οπουδήποτε αλλού αντιμετωπίζουν
-μάλλον μάχονται- την τεράστια ανισότητα της Ινδικής κοινωνίας.
Χαρακτηριστικό είναι ότι πέρυσι 2,74 εκατομμύρια υποψήφιοι συμμετείχαν στις εισαγωγικές εξετάσεις σε σχολές Ιατρικής και Μηχανικών για 64.610 θέσεις.
Η μέθοδος Kumon
Εφευρέθηκε από ένα Ιάπωνα εκπαιδευτικό Γυμνασίου την δεκαετία 1950. Βασικές αρχές της μεθόδου του ήταν η οργάνωση και η εντατικοποίηση.
Έτσι βασική προϋπόθεση για να συνεχίσεις μια σειρά μαθημάτων είναι να είσαι απόλυτα επαρκής σε κάθε στάδιο.
Καθημερινά οι μαθητές οφείλουν να απαντούν σε 10 απίστευτα δύσκολες ερωτήσεις που αντλούνται από εγχειρίδια από όλο τον κόσμο.
Νοητικό μασάζ το αποκαλούν.
Αυτές τις αρχές της επίπονης κοπιώδους μελέτης ακολούθησε το πρώτο επιτυχημένο φροντιστήριο στην Kota.
Οι μιμητές του προσπάθησαν να την ακολουθήσουν για να επωφεληθούν από την αυξανομένη ζήτηση για φροντιστηριακά μαθήματα.
Σημειώνω ότι πουθενά στο μακροσκελές άρθρο δεν γίνεται αναφορά για στρατηγικές μελέτης ή απομνημόνευσης.
Εξωγενή κίνητρα
Τα φροντιστήρια προσφέρουν πρωτοφανή κίνητρα σε άριστους μαθητές που αλιεύουν από όλη τη χώρα. Οι λόγοι προφανείς. Δίνουν τα έξοδα μετακίνησης, μηνιάτικο, στέγη μέχρι και εργασία στον πατέρα του αριστούχου. Γνωρίζουν ότι κάθε αριστούχος θα λειτουργήσει σαν κράχτης για χιλιάδες άλλους.
Γιατί αυτή η πρακτική, μου ξυπνά χανιώτικες μνήμες;
Την περίοδο πριν τις εξετάσεις οι άριστοι απομονώνονται σε διαμερίσματα πληρωμένα, τους δίνουν μοτοσυκλέτες και μετρητά για να απορρίπτουν τις προτάσεις των ανταγωνιστών φροντιστηριούχων!
Όλοι πιστεύουν ότι η πίεση που νοιώθουν είναι ασφυκτική. Η πόλη είναι ένα τεράστιο εξεταστικό κέντρο δήλωσε ένας φοιτητής…
Όταν βλέπεις υποψήφιους να μελετούν παντού δεν σου κάνει καρδιά να πιεις ούτε ένα καφέ. Βέβαια αυτό είναι ένα κίνητρο για να κινητοποιηθούμε περισσότερο.’
Αυτοκτονίες
Η εξουθενωτική πίεση έχει δραματικές συνέπειες. Επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι 13.081 φοιτητές αυτοκτόνησαν το 2021 επειδή απέτυχαν στις εξετάσεις. Το 2022, 15 αυτοκτόνησαν στην Kota. Χρειάστηκε 3 παιδιά να χάσουν τη ζωή τους την ίδια μέρα για να παρέμβει η αρμόδια αρχή των Ινδιών στην τοπική κυβέρνηση να διερευνήσει τα γεγονότα. Παρ’ όλα αυτά η επιμονή όσων επιβιώνουν είναι παροιμιώδης αφού μένουν στην πόλη μέχρι και 5 χρόνια για να δοκιμάζουν την τύχη τους.
Προοπτικές
Οι λίγοι που αποφοιτούν από τα κολέγια της αφρόκρεμας αντιμετωπίζουν προκλήσεις απίστευτες αφού η οικονομία τους δεν έχει θέσεις για όσους έχουν υπερβολικά προσόντα.
Εξακόσια εκατομμύρια νέοι κάτω των 25 διαγωνίζονται για θέσεις και όνειρα μιας άπιαστης ευημερίας.
Η ανεργία ανάμεσα στους αποφοίτους φθάνει το αβυσσαλέο ποσοστό 33%. Το αποτέλεσμα είναι οι απόφοιτοι να δέχονται εργασίες και αμοιβές χαμηλότερου επιπέδου. Κι ας έχουν θυσιάσει τη ζωή τους όπως ένας που μετακόμισε στην Kota σε ηλικία 13 ετών για να αρχίσει την προετοιμασία του.
Οι επιλογές για την πλειοψηφία που αποτυγχάνει, επί σειρά ετών, είναι ελάχιστες. Είτε επιστρέφουν στα χωριά τους σε προσωρινές εργασίες, είτε φοιτούν σε σχολές κατώτερου επιπέδου. Για τις γυναίκες δεν υπάρχουν επιλογές, ούτε διλήμματα επιστρέφουν στα σπίτια τους!
Συμπερασματικά
Κι επειδή οι υποψήφιοί μας δεν θα πάνε στην Kota…
οι προτάσεις μου για Αποτελεσματική μελέτη αφορούν:
– Την οργάνωση της μελέτης,
– Την επιλογή των στρατηγικών μελέτης,
– Το χρόνο διαλλείματος,
– Την εύκολη χαλάρωση την περίοδο των εξετάσεων,
– Την ανάπτυξη της μνήμης εργασίας,
– Την ανάπτυξη της μεταγνώσης,
– Τις αποτελεσματικές επαναλήψεις,
– Τη σχέση ύπνου και μνήμης,
– Την υψηλή απόδοση την ώρα των εξετάσεων,
– Την ενίσχυση των ενδογενών κίνητρων για μάθηση.
Δανείζομαι τα λόγια ενός φροντιστή από την Kota προς τους υποψηφίους…
«Αν δεν είστε λίγο φοβισμένοι κι ανήσυχοι, τα όνειρά σας είναι πολύ μικρά. Μην φείδεστε προσπαθειών, δουλέψτε σκληρά και ανταποκριθείτε στις δυνατότητές σας».
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.