Πολλές φορές τα “βήµατα µπροστά” στην εξέλιξη των πραγµάτων ακολουθούνται από “κουτρουβαλιάσµατα” πολλά µέτρα πίσω και υποχωρήσεις στον τόπο µας. Υποχωρήσεις που µπορεί να είναι καταστροφικές, όταν µιλάµε για το φυσικό περιβάλλον ευαίσθητων περιοχών όπως το Λαφονήσι – Κεδρόδασος, τα Φαλάσαρνα, ο Μπάλος.
Η υπογραφή των προγραµµατικών συµβάσεων για τα σχέδια διαχείρισης των πιο πάνω περιοχών είναι σίγουρα “βήµατα µπροστά”. Πολλά τα “συγχαρητήρια” και οι δηλώσεις στήριξης από πολιτικούς, αυτοδιοικητικούς, εκπροσώπους φορέων και υπηρεσιών. Όµως “στα λόγια κτίζεις ανώγια και κατώγια” στις πράξεις είναι εκεί που “χωλαίνουµε” και πιο συγκεκριµένα:
• Παράλληλα εκπονούνται και έχουν παραδοθεί οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες που ως “Προεδρικά ∆ιατάγµατα” είναι ανώτερες από τις Υπουργικές Αποφάσεις. Θα εµπεριέχονται στις ΕΠΜ για Λαφονήσι, Μπάλο, Φαλάσαρνα οι Υπουργικές αποφάσεις όπως προτάσσει η λογική; Και αν όχι, οι τοπικοί παράγοντες θα το επιδιώξουν ή θα µείνουν µόνο στα “µπράβο” και στα “ζήτω” ;
• Για την ανάγκη απαλλοτρίωσης ή αγοράς των ιδιωτικών εκτάσεων σε Λαφονήσι αλλά και Φαλάσαρνα υπερθεµατίζουν όλοι, αλλά η διαδικασία είναι χρονοβόρα και γραφειοκρατική. Θα βάλουν όλοι πλάτη για να “τρέξει” γρηγορότερα ή θα το αφήσουν στις Ελληνικές καλένδες ;
• Για όλες τις προστατευόµενες περιοχές, του δικτύου Νatura 2000, διαπιστώνεται ανεπάρκεια ελέγχων, τήρησης της νοµοθεσίας και όσων προβλέπουν οι Υπουργικές Αποφάσεις. Ο ΟΦΥΠΕΚΑ παρότι έχει σε εξέλιξη µια διαδικασία πρόσληψης δεν θα είναι σε θέση να ελέγχει παράλληλα Φαράγγι Σαµαριάς, Αποκόρωνα, Σφακιά, Πλατανιά, Κίσσαµο. Ίδια και χειρότερη η κατάσταση στη ∆ασική Υπηρεσία που έχει ελάχιστο ανθρώπινο δυναµικό, προβληµατική η εικόνα και στο τµήµα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας και στο Λιµενικό που έχει την ευθύνη για την παράκτια ζώνη. Θα γίνει ουσιαστική και πραγµατική προσπάθεια στήριξης των αρµόδιων υπηρεσιών ή όλα θα αφεθούν στην τύχη τους ;
• Εκκρεµούν και οι προσφυγές στο Συµβούλιο της Επικρατείας από ιδιωτική εταιρεία σε βάρος των Υπουργικών αποφάσεων, ακόµα και για την τοποθέτηση της µπάρας στο Λαφονήσι (µάλλον θα ήταν πολύ ικανοποιηµένοι µε την παρουσία χιλιάδων αυτοκινήτων στην προστατευµένη περιοχή…). Θα συνεχίσουν αυτές οι επιθέσεις στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής που µόνο “µικροσυµφέροντα” δεν είναι;
Και αφού οι ∆ήµοι Κισσάµου και Καντάνου- Σελίνου φαίνεται να έχουν αντιληφθεί τη σοβαρότητα της κατάστασης στις περιοχές του που αποτελούν παγκόσµιους τόπους έλξης, δεν θα πρέπει να γίνει κάτι ανάλογο και από τους άλλους ∆ήµους του Νοµού; Για τις λίµνες του Κουρνά και της Αγιάς, το φαράγγι Θερίσου, τη χερσόνησο Ροδωπού – παραλία Μάλεµε, την Σούγια και την ευρύτερη περιοχή, τον ορεινό όγκο του Φρε, Τζιτζιφέ, Νίππους, τα Ασφένδου – Καλλικράτη και όλες τις κρίσιµες περιβαλλοντικά περιοχές που καταγράφονται στο δίκτυο Natura 2000;