Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, 2024

Από το… τηγάνι στο ρεζερβουάρ

» Πρόγραμμα “SustainDiesel” από το Ινστιτούτο Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων του ΕΚΕΤΑ
Αυτοκίνητα που κινούνται με καύσιμα προερχόμενα από υπολείμματα ανθρωπογενών δραστηριοτήτων, όπως το τηγανέλαιο, “πράσινα” πρατήρια ανεφοδιασμού οχημάτων με φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια και ένας δημόσιος τομέας, που υπολογίζει το ενεργειακό του αποτύπωμα σε κάθε υπηρεσία που παρέχει: Δεν πρόκειται για σενάριο στο μακρινό μέλλον και σε κάποια μακρινή χώρα, αλλά για μικρά- πλην ουσιαστικά βήματα, που ξεκίνησε να κάνει η Ελλάδα, αναγνωρίζοντας την ανάγκη μίας αειφόρου πολιτικής για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας.
Τα «πράσινα» σχέδια, η υλοποίηση των οποίων περνά υποχρεωτικά μέσα από συνέργειες και συνεργασίες της επιχειρηματικότητας με την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα και την Πολιτεία, παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο πλαίσιο ημερίδας με θέμα «Αειφορία και Επιχειρηματικότητα», που διοργάνωσε χθες στη Θεσσαλονίκη το Ινστιτούτο Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το πρόγραμμα “SustainDiesel”, αφορά την παραγωγή υβριδικού βιοντίζελ 2ης γενιάς με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.). Η διεργασία παραγωγής του που διερευνήθηκε στηρίχθηκε στην συνεπεξεργασία πετρελαϊκών κλασμάτων και χρησιμοποιημένων τηγανελαίων.
Το έργο, που απέσπασε βραβείο καινοτομίας το 2011 στον διαγωνισμό «Η Ελλάδα καινοτομεί», χρηματοδοτείται από το Ε.Σ.Π.Α. και φορείς υλοποίησής του είναι το ΕΚΕΤΑ, το Εργαστήριο Περιβαλλοντικών Καυσίμων & Υδρογονανθράκων (ΕΠΚΥ), το Εργαστήριο Ανάπτυξης Ολοκληρωμένων Συστημάτων Διεργασιών (ΕΑΝΟΣΥΣ), το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, τα Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. και την Συστήματα Sunlight Α.Β.Β.Ε.
Σύμφωνα με τη χημικό – μηχανικό του ΕΚΕΤΑ Στέλλα Μπεζεργιάννη, που παρουσίασε στην ημερίδα την πρόοδο του έργου, η τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί μεγιστοποιεί τις αποδόσεις σε ντίζελ με το μικρότερο δυνατό λειτουργικό κόστος. Όπως εξήγησε, τα έως τώρα αποτελέσματα της συνεργασίας με τα ΕΛ.ΠΕ. για την ενσωμάτωση του τηγανελαίου στα καύσιμα, στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, καθώς αποδείχθηκε πως δεν επηρεάζεται η ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων και ειδικότερα του ντίζελ κίνησης, ενώ παράλληλα αυξάνεται σημαντικά η αειφορικότητά τους καθώς ελαττώνονται οι ρύποι που συνδέονται για την παραγωγή τους.
«Με την αντικατάσταση ποσοστού 5% της τροφοδοσίας του διυλιστηρίου μέσω της ενσωμάτωσης τηγανελαίου, είχαμε μία μείωση των συνολικών εκπομπών ρύπων από το διυλιστήριο της τάξης του 11,5 – 12,5%, πρόκειται, συνεπώς, για μία τεχνολογία, η οποία παρουσιάζει μεγάλο επιχειρηματικό ενδιαφέρον και ταυτόχρονα εξασφαλίζει σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος», σημείωσε η κα Μπεζεργιάννη.
Στα κριτήρια επιλογής χρήσης του τηγανελαίου ως ντίζελ ανέφερε ότι αφενός πρόκειται για μία υπολειμματική πρώτη ύλη που όταν απορρίπτεται δημιουργεί πολλά προβλήματα στον υδροφόρο ορίζοντα, συνεπώς η αξιοποίησή του είναι πολύ σημαντική, αφετέρου ότι ως πρώτη ύλη περιέχει μέσα του λιπαρά οξέα, τα οποία αποτελούν μία εξαιρετική πρώτη ύλη για βιοκαύσιμα.

“ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΕΛΛΟΝ”
Σε πολιτικές που αναγνωρίζουν και υποστηρίζουν την ανάγκη ομαλής και σταδιακής μετάλλαξης σε έναν κόσμο μειωμένων εκπομπών άνθρακα προσανατολίζονται τα ΕΛ.ΠΕ., όπως τόνισε στην παρουσίασή του ο Διευθυντής Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας των ΕΛ.ΠΕ., Σπύρος Κιαρτζής.
«Υποστηρίζουμε στοχευμένα ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με ελληνικά πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, σε τομείς όπως τα βιοκαύσιμα 2ης και 3ης γενιάς, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το υδρογόνο και η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα», σημείωσε.
Ο κ. Κιαρτζής επεσήμανε ότι «η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών θα αντιμετωπίσει σήμερα τεχνικά αδιέξοδα και προκλήσεις» και γι’ αυτό «η λύση δε μπορεί να είναι μονοσήμαντη, αλλά να αποτελείται από ένα μείγμα δράσεων και έναν συνδυασμό πολιτικών στην ενέργεια, τις μεταφορές και το περιβάλλον, με βασικές προϋποθέσεις την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και την οικονομική βιωσιμότητα». «Συνεχίζουμε να επενδύουμε μέχρι να εξασφαλίσουμε την οικονομικής βιωσιμότητα», είπε.
Το στέλεχος των ΕΛ.ΠΕ. σημείωσε ότι ήδη προωθείται η σταδιακή μετεξέλιξη των πρατηρίων καυσίμων της ΕΚΟ, σε πρατήρια Ενέργειας, όπου θα είναι δυνατός ο εφοδιασμός των οχημάτων με φυσικό αέριο, η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, και «ελπίζουμε σύντομα να έχουμε και υδρογόνο».

“ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ”
Τις πράσινες δημόσιες προμήθειες (ΠΔΠ), μία διαδικασία κατά την οποία οι δημόσιες αρχές επιδιώκουν να προμηθεύονται αγαθά, υπηρεσίες και έργα με τις μικρότερες δυνατές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, παρουσίασε ο διευθυντής τοπικής ανάπτυξης της Αναπτυξιακής Εταιρείας «Ανατολική», Κώστας Κωνσταντίνου.
«Οι ΠΔΠ αποτελούν προς το παρόν εθελοντικό εργαλείο, αλλά έχουν αρχίσει και εμπεδώνονται σε πολλές χώρες και ξεκινούν και εισέρχονται και στην ελληνική πραγματικότητα», σημείωσε ο κ. Κωνσταντίνου, παρουσιάζοντας το «Buy Smart+», ένα έργο του κοινοτικού προγράμματος «Ευφυής Ενέργεια για την Ευρώπη» (Intelligent Energy Europe), το οποίο παρέχει δωρεάν συμβουλές και πληροφοριακό υλικό για τη σύναψη πράσινων συμβάσεων και στο οποίο η «Ανατολική» συμμετέχει ως ένας των 18 εταίρων από 15 ευρωπαϊκές χώρες.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει πολιτικές για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκαλούνται από την κατανάλωση του δημόσιου τομέα και προωθεί τις πράσινες συμβάσεις ως ένα ισχυρό εργαλείο για την αειφόρο ανάπτυξη που μπορεί να επιφέρει θετικές αλλαγές τόσο στην παραγωγή όσο και την κατανάλωση προϊόντων», ανέφερε ο κ.Κωνσταντίνου.
Το έργο buy Smart+ ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια και θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους.
Στην ιστοσελίδα του προγράμματος «www. buy-smart.info/greek», είναι διαθέσιμη ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα, μέσω της οποίας ο καθένας μπορεί να αξιολογήσει τις γνώσεις του και να βρει το ενεργειακό του αποτύπωμα σε έξι μεγάλες κατηγορίες προϊόντων (οχήματα, ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, φωτισμός, εξοπλισμός πληροφορικής γραφείου, πράσινη ηλεκτρική ενέργεια, κτίρια και δομικά υλικά).


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα