Τέσσερα χρόνια μετά τις καταστροφικές πλημμύρες
■ Ενισχυτικές εργασίες για τη διάσωση τόξου της γέφυρας Κερίτη
Στη φάση της ολοκλήρωσης βρίσκεται η αποκατάσταση του δρόμου που οδηγεί προς τα Σκορδαλού, τον μικρό ορεινό οικισμό της Δημοτικής Ενότητας Μουσούρων που μετά τις καταστροφικές πλημμύρες και κατολισθήσεις του 2019 η κίνηση προς αυτόν γινόταν με μεγάλες δυσκολίες.
Αυτές τις ημέρες κατασκευάζεται πλακοσκεπής οχετός λίγο πριν την είσοδο του χωριού για την παροχεύτεση των ομβρίων υδάτων, και μένουν κάποιες εργασίες στην αρχή του δρόμου για να αποκατασταθεί πλήρως η κίνηση προς και από το χωριό.
Τα “Χ.ν.” βρέθηκαν στο σημείο των εργασιών και όπως μας εξήγησε υπεύθυνος από την τεχνική εταιρεία “Ιριδανός” αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται ο πλακοσκεπής οχετός με ισχυρές πασαλοτοιχίες που πηγαίνουν σε βάθος 10 μέτρων! Στη συνέχεια θα ακολουθήσει νέα επέμβαση σε ένα τμήμα του δρόμου κοντά στο σταυροδρόμι. Οι εργασίες αυτές εκτιμάτε πως θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Μαίου- αρχές Ιουνίου.
«Με τις εργασίες αυτές ολοκληρώνεται ο κεντρικός δρόμος πρόσβασης και οι παρόδιες προσβάσεις. Πρόκειται για εργασίες σε πολύ δύσκολα σημεία. Παρότι τα Σκορδαλού είναι ένας μικρός οικισμός με λίγους κατοίκους θεωρούμαι ότι με τα έργα αυτά θα δοθεί η ευκαιρία να αναζωογονηθεί το χωριό και να δημιουργηθούν συνθήκες ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των ανθρώπων που μένουν εκεί» τόνισε ο δήμαρχος κ. Γιάννης Μαλανδράκης.
Σημειώνεται ότι ανάλογες εργασίες προκειμένου να σταματήσει η διολίσθηση και να αποκατασταθούν οι ζημιές του 2019 είναι σε εξέλιξη και στους Λάκκους.
ΣΤΕΡΕΩΣΗ ΓΕΦΥΡΑ ΚΕΡΙΤΗ
Την ίδια στιγμή σε εξέλιξη είναι οι εργασίες στερέωσης του εναπομείναντος τμήματος της ιστορικής γέφυρας του Κερίτη. Του δυτικού τόξου της γέφυρας που δεν κατέρρευσε μετά την μεγάλη κακοκαιρία του Φεβρουαρίου του 2019.
«Είναι πολύ σημαντικό πως έγινε δεκτή η πρόταση μας για την στερέωση του εναπομείναντος δυτικού τόξου, το έργο έχει ανατεθεί στον εργολάβο και ήδη δουλεύει» ανέφερε ο κ. Μαλανδράκης.
Σε ό,τι αφορά τις εργασίες που είναι σε εξέλιξη τόνισε πως «γύρω- γύρω από το πέδιλο του βάθρου έχουν τοποθετηθεί ανασχετικοί συρματόσακοι και έπειτα θα γίνει η στερέωση του τόξου. Πιέζουμε συνέχεια προς το Υπουργείου Πολιτισμού για την ολοκλήρωση της προσωρινής και οριστικής μελέτης που θα αφορά το υπόλοιπο τμήμα της γέφυρας που κατέρρευσε το 2019 αξιοποιώντας τον προϋπολογισμό που είχε εγκριθεί όταν έπεσε η γέφυρα».
Ανησυχία για έγγραφο του Υπουργείου Ανάπτυξης
Εν τω μεταξύ, ενα έγγραφο του Υπουργείου Ανάπτυξης που ζητάει από τους Δήμους να δηλώσουν τα συμβασιοποιημένα έργα για την αποκατάσταση φυσικών καταστροφών έχει προκαλέσει την ανησυχία των δημάρχων όλης της χώρας, αλλά ειδικά της Κρήτης που τα τελευταία χρόνια δοκιμάστηκε από μεγάλες φυσικές καταστροφές.
«Ήλθε ένα έγγραφο από το Υπουργείο Ανάπτυξης προς την Περιφέρεια Κρήτης και μας το διαβίβασε με το οποίο ζητάει μέχρι το τέλος Μαρτίου να έχουν απαντήσει οι Δήμοι ποια έργα για φυσικές καταστροφές έχουν συμβασιοποιήσει. Υπάρχει η ανησυχία ότι θα ζητήσει πίσω το Υπουργείο τα χρήματα που έχουν εγκριθεί για την αποκατάσταση των ζημιών. Για αυτό το λόγο βρίσκεται στην Αθήνα ο περιφερειάρχης Κρήτης ο Στ. Αρναουτάκης προκειμένου να θέσει το θέμα στους αρμόδιους» είπε ο κ. Μαλανδράκης.
Ο δήμος Πλατανιά υπέστη πολύ μεγάλες ζημιές από τις κακοκαιρίες του 2019 και τότε είχε εγκριθεί ένα ποσό 33 εκ. ευρώ για την αποκατάσταση τους. Ένα ποσό που όμως δίνονταν τμηματικά και αφού πρώτα είχαν ολοκληρωθεί μια σειρά δύσκολες τεχνικές μελέτες. «Τα έργα αποκατάστασης των καταστροφών είναι πολύ δύσκολα. Πρέπει να κάνεις μελέτες να τις παραλάβεις, να εγκριθούν και στη συνέχεια να κάνεις το διαγωνισμό και να προχωρήσεις στη συμβασιοποίηση. Σημειωτέον ότι μιλάμε για μελέτες εξειδικευμένες , ώστε τα έργα να κρατήσουν για πολλά χρόνια. Δεν πήγαμε να κάνουμε απλές ασφαλτοστρώσεις αλλά έργα που θα κρατήσουν 50 χρόνια. Μας ζητάνε τι έχουμε συμβασιοποιήσει από αυτά τα τα έργα. Είναι δυνατόν να απορροφηθούν για όλη την Κρήτη 200 εκ. ευρώ για φυσικές καταστροφές ; Ούτε άμεσα διαθέσιμα ήταν τα χρήματα, τμηματικά δίνονταν από το Υπουργείο, ούτε υπήρχαν οι εργολάβοι να κάνουν όλα αυτά τα έργα , ούτε οι μηχανικοί να τα επιβλέψουν, επομένως εδώ υπάρχει ένα παραλογισμός σε αυτά που ζητάει το Υπουργείο» επισημαίνει ο κ. Μαλανδράκης.