Ένα από τα χαρακτηριστικά των µη ανεπτυγµένων κοινωνιών είναι η αυθαίρετη δόµηση, όπου χωρίς ρυµοτοµικά σχέδια χτίζονται οικισµοί και πόλεις.
Στην χώρα µας σε πολλές περιοχές έχει προκύψει σοβαρό πρόβληµα στέγης καθώς τα τελευταία χρόνια εξ αίτιας της ραγδαίας αύξησης του Τουρισµού, αθροιστικά 200.000 ακίνητα κοντά 0,8 εκατοµµύριο κλίνες έχουν αποσυρθεί από την αγορά της ενοικίασης και έχουν µετατραπεί σε βραχυχρόνιες µισθώσεις. Παράλληλα υπάρχει και η αυξηµένη ζήτηση προς αγορά από κατοίκους του εξωτερικού.
Η ανέγερση νέων διαµερισµάτων για να καλύψει την έλλειψη αυτή της αγοράς είναι ελάχιστη, µε αποτέλεσµα να δηµιουργείται εκρηκτικό πρόβληµα στέγης εξαιτίας αυτής της ανισορροπίας ανάµεσα στην προσφορά και την ζήτηση.
Αποτέλεσµα οι τιµές των νέων διαµερισµάτων να έχουν εκτοξευθεί, σύµφωνα δε µε στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, η αύξηση το 2023 ήταν από 11,6% έως 14,9% (ανάλογα µε την περιοχή) σε σχέση µε το 2022, ενώ η περεταίρω αύξηση που παρατηρείται µε τα στοιχεία του Β τρίµηνου 2024 είναι άλλο ένα 9,2% παραπάνω. Οι εµπορικές τιµές πώλησης διαµερισµάτων και όχι οι αντικειµενικές έχουν καταστεί απλησίαστες για τα νέα ζευγάρια, οµοίως και οι τιµές ενοικίασης.
ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Η ΜΙΚΡΗ
ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΑΙ Η
ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕΝΗ ΕΛΛΕΙΨΗ
Ο παράγοντας που συµβάλει αποφασιστικά στην όξυνση του προβλήµατος, είναι η µικρή προσφορά νέων κατοικιών µε αδυναµία κάλυψης της ζήτησης, που έχει ως επακόλουθο την άνοδο των τιµών.
Η ύπαρξη µικρού αριθµού νεόδµητων διαµερισµάτων οφείλεται στην έλλειψη ελεύθερων οικοπέδων προς δόµηση, λόγω του ότι επι δεκαετίες ολόκληρες δεν έχει υπάρξει επέκταση ρυµοτοµικών σχεδίων πόλης.
Τα ελάχιστα ελεύθερα οικόπεδα εντός του αστικού ιστού, η οι παλιές µονοκατοικίες προς κατεδάφιση, σπανίζουν ενώ οι οικοπεδούχοι εκµεταλλευόµενοι την έλλειψη αυτή ζητούν ανταµοιβή για την παραχώρηση του οικοπέδου το 1/4 η ακόµα και 1/3 (ανάλογα µε την θέση και τον συντελεστή δόµησης) των διαµερισµάτων που θα αναγερθούν καθιστώντας απαγορευτική την συµφωνία ανέγερσης λόγω του επιµεριζόµενου κόστους.
Για παράδειγµα εάν το κόστος ανέγερσης ανά διαµέρισµα είναι 150 χιλιάδες € τα ανεγειρόµενα διαµερίσµατα 9 και ο οικοπεδούχος λαµβάνει 3 διαµερίσµατα µε βάση το εργολαβικό συµφωνητικό, τότε το κόστος αυξάνεται σε 9×150 δια 6 = 225 χιλιάδες € εξ αιτίας του επιµερισµού συν το εργολαβικό κέρδος που είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Απέναντι στο πρόβληµα η Πολιτεία έχει εξαγγείλει µέτρα για τα νέα ζευγάρια προκειµένου να αποκτήσουν στέγη, µε επιδότηση του επιτοκίου δανεισµού τους. Επειδή δε η ανταπόκριση είναι µικρή έγινε πρόσφατα αύξηση τόσο των ηλικιακών κριτηρίων όσο και των εισοδηµατικών µε την εξαγγελία του προγράµµατος Σπίτι µου 2.
Η επιδότηση επιτοκίου παρότι λειτουργεί επιζήµια του κρατικού προϋπολογισµού είναι άνευ ανταλλάγµατος, όχι µόνο γιατί οι Τράπεζες έχοντας την εµπειρία του παρελθόντος δύσκολα χορηγούν δάνεια φοβούµενες νέο κύκλο επισφαλών κόκκινων δανείων, αλλά γιατί έρχεται να λειτουργήσει αντίθετα στο Νόµο της προσφοράς και της ζήτησης, δηλαδή δηµιουργώντας νέα αυξηµένη ζήτηση χωρίς να υπάρχει ανάλογη προσφορά, γεγονός που θα οδήγηση σε περεταίρω αύξηση της τιµής της κατοικίας και κατ επέκταση και των ενοικίων.
Λειτουργεί µε τον ίδιο τρόπο που λειτούργησαν τα διάφορα market pass, όχι µόνο δεν σταµάτησαν την ακρίβεια που θα έπρεπε να είναι το ζητούµενο αλλά την ενίσχυσαν αφού τονώθηκε περεταίρω η ενεργός ζήτηση, λειτουργώντας ως νέα καύσιµη ύλη αυξάνοντας τις τιµές προς όφελος των κερδοσκόπων.
Η συζήτηση δε για χρονική επέκταση του µέτρου της αναστολής ΦΠΑ στις νέες οικοδοµές και παγώµατος των αντικειµενικών, αξιών παρ ότι κοστίζουν ακριβά στον προϋπολογισµό, είναι δώρο άδωρο για τα νέα ζευγάρια και για όσους αποκτούν Α κατοικία, γιατί όπως είναι γνωστό σε όλους η απόκτηση πρώτης κατοικίας τυγχάνει απαλλαγής από τον φόρο επι του συµβολαίου πώλησης, εποµένως ωφελούν µόνο όσους κάνουν µπίζνες στο real estate. Έτσι ένα δήθεν φιλολαϊκό µέτρο καταλήγει προς όφελος των πλουσίων. Ας θυµηθούµε τι έγινε άλλωστε µε το αφορολόγητο των 800.000 € στις δωρεές – γονικές παροχές .
Πώς θα µπορούσε να βελτιωθεί η κατάσταση; Με αύξηση της προσφοράς προκειµένου να εξισορροπηθούν οι τιµές. Πως µπορεί να επέλθει η αύξηση της προσφοράς? µε ύπαρξη νέων προς οικοδόµηση εκτάσεων. Πώς µπορεί να γίνει αυτό µε επέκταση των ρυµοτοµικών σχεδίων και οικιστικών ζωνών όπως γίνεται σε χώρες της Ευρώπης, σε αντίθεση µε Αφρικανικές και Αραβικές χώρες, όπου η δόµηση είναι αυθαίρετη, άναρχη, χωρίς κανόνες.
ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΟ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Το πιο σηµαντικό πέρα από τα οφέλη της φθηνότερης νόµιµης κατοικίας µέσω της αύξησης της προσφοράς, είναι η προστασία του ίδιου του περιβάλλοντος που διαρκώς βάναυσα κακοποιείται από την αυθαίρετη δόµηση.
Στην περιοχή µας, ολόκληρη η έκταση που περικλείεται ανάµεσα στον ΒΟΑΚ το παραλιακό µέτωπο, την Σούδα και το Κολυµπαρι, θα έπρεπε να έχει ενταχθεί σε ρυµοτοµικό σχέδιο ήπιας δόµησης, µε χάραξη ευρύχωρων δρόµων, Πλατείων, παιδικές χαρές, χώρους για εκγύµναση, Πάρκα, πεζοδροµήσεις, ποδηλατοδρόµους, χώρους παρκαρίσµατος, ελεύθερες παράλιες, δενδροφυτεύσεις, µε άνετο κυκλοφοριακό χωρίς µποτιλιαρίσµατα και φανάρια, αλλά µε κυκλικούς κόµβους, όπως γίνεται στις οργανωµένες κοινωνίες, µεριµνώντας, για τις επόµενες γενιές.
Αντ’ αυτών τι έχουµε; Στις περισσότερες περιπτώσεις κλειστές παραλίες χωρίς πρόσβαση δρόµου, δρόµους που είναι σαν φίδια που χωρά µόνο ένα αυτοκίνητο, χωρίς ίχνος πεζοδροµίου όπου κινδυνεύουν να περπατήσουν ακόµα και ευέλικτοι πεζοί.
Παραπονιόµαστε κατόπιν πως θα βαδίσουν οι υπερήλικοι γονείς µας, πως θα παίξουν τα παιδιά µας, πως θα κυκλοφορήσουν οι µητέρες µε τα παιδικά καρότσια, που θα παρκάρουν τα αυτοκίνητα, που θα ξεφορτώσουν τα λεωφορεία επιβάτες και τουρίστες, η όταν πληµυρίζουµε χωρίς απορροή των βρόχινων υδάτων. Αν κοιτάξει κάποιος αεροφωτογραφίες πριν 20 χρόνια της παραπάνω αναφερόµενης περιοχής και να τις συγκρίνει µε το σήµερα θα βγάλει πολύτιµα συµπεράσµατα.
Τα εγκλήµατα κατά του περιβάλλοντος είναι διαρκή και διαχρονικά στην χώρα µας, χωρίς καµιά τιµωρία. ∆εν µπορεί να δηµιουργούνται κατά καιρούς νέες γενιές αυθαιρέτων που κάποιος εν καιρώ εκσυγχρονιστής υπουργός θα έρχεται να τα νοµιµοποιεί λέγοντας ως εδώ και τέρµα, για να επακολουθήσει στην συνέχεια η επόµενη γενιά αυθαιρέτων.
Η ΑΛΛΑΓΗ ΑΡΜΟ∆ΙΟΤΗΤΑΣ
Οι κυβερνήσεις έχουν εκχωρήσει την αρµοδιότητα της επέκτασης ρυµοτοµικών σχεδίων στην τοπική αυτοδιοίκηση, στους ∆ήµους. Όχι µόνο τα χρόνια περνούν, αλλά δεκαετίες ολόκληρες χωρίς να γίνεται τίποτα, η µάλλον µόνο κουβεντούλα σε ατέρµονες συζητήσεις και συσκέψεις. ∆ήµαρχοι έρχονται και παρέρχονται και το έγκληµα συνεχίζεται.
Θα πρέπει εφόσον κάποιοι ∆ήµοι δεν µπορούν να προχωρήσουν, είτε σκεπτόµενοι το πολιτικό κόστος (εισφορά σε έκταση η σε χρήµα για τις ρυµοτοµουµενες εκτάσεις ), είτε για τυχόν άλλους λόγους, τότε να τους αφαιρείται η αρµοδιότητα να περνά στο ΥΠΕΧΩ∆Ε και ο σχεδιασµός να γίνεται σε κεντρικό επίπεδο, µε τον τρόπο αυτό θα υπάρξει φθηνή στέγη µέσω αύξηση προσφοράς νόµιµης δόµησης αλλά κυρίως θα σώσουµε το περιβάλλον, όπου µπορεί ακόµα να σωθεί.
∆εν µπορεί προκειµένου να τα έχουµε καλά µε όλους, να συνεχίζουµε να καταστρέφουµε µε την αυθαίρετη δόµηση, να επιτείνουµε τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών και να λειτουργούµε σε βάρος τους συνόλου και των µελλοντικών γενεών.
Βέβαια σε ορισµένους επικρατεί η άποψη ότι για να αντιµετωπίσεις ένα πρόβληµα σήµερα, άφησε το στην επόµενη γενιά.
*O Ηλίας Σταµατόπουλος είναι οικονοµολόγος,
MSc Χρηµατοοικονοµικής Ανάλυτής
Παρασκευάς Περάκης και Μιχαήλ Λαμπαθάκης κάνουν… unboxing την επικαιρότητα
Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Χανίων !
Η εφαρμογή των πολεοδομικών σχεδίων ξεπερνά τα 30 Χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα η πράξη εφαρμογής της περιοχής ΜΟΝΤΕ ΒΑΡΔΙΑ, που φτάνει αισίως τα 30 χρόνια!
Μπράβο Ηλία ! Ένα πολύ καλό άρθρο, ολοκληρωμένο θα έλεγα ! Το πρόβλημα της ακρίβειας, σε ότι σχετίζεται με τα ακίνητα του τόπου μας, πρέπει να ρυθμιστεί άμεσα κι ας δεν βολεύει όσους κερδοσκοπούν πίσω από την δημιουργούμενη ανελαστική προσφορά…
Παιδια έχουμε μετατραπεί σε τουριστική-κτηματομεσιτικη Μπανανια δεν το εχετε καταλαβει ακομη;Προσεχως Κουβα του Μπατιστα……που θα έλεγε κ ο Πανουσης