Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου, 2025

Αποψη: Ο νέος σταθµός επιβατών στο λιµάνι της Σούδας

Ένα βήµα µπροστά έκανε ο διαγωνισµός για τον νέο σταθµό επιβατών στο λιµάνι της Σούδας

Μέσω της υποβολής των προσφορών, µειοδότησε η ΕΚΤΕΡ µε ποσοστό έκπτωσης 10%. Προσφορές επίσης έδωσαν τα σχήµατα: Triton Act, ATEΣΕ, ΑΡΧΙΜΗ∆ΗΣ, ΕΛΙΚΑ και GDM ASSETS.

Επόµενα βήµατα είναι η οριστικοποίηση της ανάληψης του έργου και η αποστολή της σύµβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις ή άλλες καθυστερήσεις τότε η σύµβαση θα µπορεί να υπογραφεί µέχρι το καλοκαίρι.

Η διάρκεια του έργου έχει εκτιµηθεί σε 12 µήνες από την υπογραφή της σχετικής σύµβασης. Πρόκειται για έργο δηµόσιων συµβάσεων που χρηµατοδοτείται εν όλω ή εν µέρει από τα ταµεία της ΕΕ.

Τον διαγωνισµό και το έργο υλοποιεί το Υπερταµείο µέσω της Μονάδα Συµβάσεων Στρατηγικής Σηµασίας για λογαριασµού του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και η υποβολή των προσφορών πραγµατοποιήθηκε στις 7 Ιανουαρίου 2025.

Το σύνολο του προϋπολογισµού ανέρχεται στο ποσό των 12.915.840,00 ευρώ (συµπεριλαµβανοµένου ΦΠΑ). Το έργο έχει ενταχθεί στο Ταµείο Ανάκαµψης.

Το έργο πέρασε από τη Κυβερνητική Επιτροπή Συµβάσεων Στρατηγικής Σηµασίας, ώστε να ωριµάσει πολύ γρήγορα ο διαγωνισµός και να ολοκληρωθεί το έργο στο τέλος του 2025.

Στόχος είναι να υπάρξει λειτουργικότητα σε όλα τα τµήµατα του λιµένα όσον αφορά στη διακίνηση επιβατών, µε δυνατότητα λειτουργίας του λιµένα ως home port για τα κρουαζιερόπλοια.

Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι πρόκεται για την πρώτη φάση µε λειτουργικό κτήριο.

Για την ΕΚΤΕΡ είναι ακόµα ένα σηµαντικό κτηριακό έργο που ανεβάζει περαιτέρω το ανεκτέλεστο της.

Ποιο είναι το έργο

Το έργο αφορά στην ανέγερση νέου σταθµού επιβατών στον λιµένα Σούδας Χανίων Κρήτης, σύµφωνα µε το Master Plan που έχει εκπονηθεί και έρχεται σε συνέχεια σχετικού πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισµού, που περιλαµβάνει χώρους εξυπηρέτησης των επιβατών ακτοπλοΐας και κρουαζιεροπλοίων, καθώς και κτήρια διοίκησης και χώρους ελέγχων Schengen.

Το κτήριο εντάσσεται στη θέση του Σταθµού Επιβατών, ως πρώτη φάση του έργου, στη βόρεια πλευρά του προκαθορισµένου περιγράµµατος όπως αυτό εµφανίζεται στο επικαιροποιηµένο master plan λιµένος Σούδας, ενώ υπάρχει ο υπόλοιπος χώρος για επόµενη, µελλοντική ανάπτυξη. Το κτήριο οργανώνεται σε τρεις περιοχές συνθέτοντας ένα ενιαίο λειτουργικό σύστηµα, σε καθολική ανάπτυξη µε εσωτερική οργάνωση και εξυπηρετήσεις που παραπέµπουν σε αντίστοιχες διατάξεις αεροδροµίων (ως τερµατικός σταθµός δηλαδή):

• τη βάση (χώροι υποδοχής, χώροι επικύρωσης – check in, γραφειακοί χώροι, τουριστικά γραφεία, τελωνείο, τουριστική αστυνοµία, χώροι υγιεινής, βοηθητικοί χώροι καθώς και χώροι προσβάσεων και κινήσεων), αποτελεί ένα ευκρινές πεδίο διαχωρισµού των ισόγειων λειτουργιών ενός τερµατικού σταθµού. Οργανώνεται σε έναν εσωτερικό δρόµο κινήσεων και γύρω από το υπερκείµενο εσωτερικό αίθριο, έχοντας άµεση αντιληπτική του χώρου.

• το κέλυφος (χώροι αναµονής σε στάθµη ορόφου, µε δυνατότητα διµερούς διαχωρισµού επιβατών εσωτερικού – κρουαζιέρας, καθώς και δυνατότητα ένταξης χώρων ελέγχου µετάλλων και αντίστοιχων χώρων υγιεινής) αποτελεί µια κοίλη ανάπτυξη µιας ενιαίας γραµµικής κτιριακής δοµής, ως ένας ενιαίος εσωτερικός χώρος, στραµµένος στο λιµάνι. Περιλαµβάνει εσωτερικό µεσοπάτωµα, µε χρήση αναψυκτήριου και µε άµεση πρόσβαση από τη στάθµη ισογείου, χωρίς να παρενοχλείτε η λειτουργία της αναµονής.

• το belvedere, ως ένα υπαίθριο δώµα εκτόνωσης του ορόφου, µόνον για τους επιβάτες αναχώρησης, ανοιχτό στη θέα και στο κόλπο, ελεγχόµενης ροής και πρόσβασης, ως δυνατότητα αξιοποίησης του οπτικού πεδίου του λιµανιού. Το κτήριο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, Α΄ όροφο και µεσοπάτωµα.

Είναι σαφές ότι τα Χανιά µπαίνουν σε νέα εποχή. Εάν αυτό συνδυαστεί και µε τα θέµατα της διαχείρισης των νερών στο νησί για τα οποία θα µιλήσουµε στο µέλλον, συµπεριλαµβανοµένων των λιµνοδεξαµενών, των φραγµάτων και των λοιπών υποδοµών, συνδυαστικά µε το ΒΟΑΚ, το νέο Αεροδρόµιο στο Καστέλι Ηρακλείου, την αξιοποίηση του Αεροδροµίου Νίκος Καζαντζάκης και το λιµάνι του Ηρακλείου, γίνεται ξεκάθαρα σαφές ότι το νησί µπαίνει στη νέα εποχή έτοιµο να αντιµετωπίσει τις προκλήσεις του µέλλοντος.

Στο πλαίσιο αυτά, είναι πολύ σηµαντικό οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης και γενικότερα όσοι έχουν δηµόσιο λόγο, να είναι έτοιµοι µε προτάσεις ώριµες για χρηµατοδότηση, προγραµµατικά σχέδια και στελέχη τα οποία θα βοηθήσουν προς τη κατεύθυνση αυτή.

*Ο Νίκος Μουντάκης, είναι Project Manager Μονάδας Παρακολούθησης Συµβάσεων ΤΑΙΠΕ∆.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα