Πτυχές της αρχιτεκτονικής διάστασης και αξίας του φωτογραφικού έργου της Nelly’s αναδείχθηκαν στο αφιέρωμα που πραγματοποιήθηκε χθες στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “Ωδή στις Τέχνες” που διοργανώνονται ως παράλληλες δράσης της έκθεσης “Nelly’s – Συλλογή Κρασάκη” που φιλοξενείται αυτή την περίοδο στον εκθεσιακό χώρο της Πινακοθήκης.
Ο κεντρικός ομιλητής της χθεσινής εκδήλωσης ομ. καθηγητής του ΕΜΠ Παναγιώτης Τουρνικιώτης, μιλώντας με θέμα “Η αρχιτεκτονική μέσα από τον φακό της Nelly’s”, αναφέρθηκε στην θεματολογία της εμβληματικής φωτογράφου η οποία καταπιάστηκε με πολλά και διαφορετικά είδη φωτογραφίας: «Μας άφησε όχι μόνο αφηγηματικές φωτογραφίες αλλά και καλλιτεχνικές, προσθέτοντας σταδιακά μία θεατρικότητα στο έργο της. Για παράδειγμα άρχισε να βάζει ανθρώπους, κάποιες φορές σε χορευτικές στάσεις, έκανε φωτογραφίες που έμοιαζαν με φωτογραφίες μόδας, φωτογράφισε τοπία μαζί με ανθρώπους, όπως έκανε στη Σαντορίνη κ.λπ. Δούλεψε, ταυτόχρονα, παραδοσιακά με κλασικά θέματα, τα έβαλε μαζί σαν ένα είδος μοντέρνου κλασικισμού ή λαϊκού μοντερνισμού», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Τουρνικιώτης και πρόσθεσε ότι μέσα από το έργο της Nelly’s φιλοτεχνείται ένα πορτρέτο της Ελλάδας της γενιάς του ΄30.
Η καθηγήτρια Πολυτεχνείου Κρήτης Δήμητρα Χατζησάββα, μιλώντας με θέμα “Σώμα και τοπίο στο έργο της Nelly’s”, χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντικό το έργο της Ελληνίδας φωτογράφου καθώς λειτουργεί κι ως ένα αρχείο καταγραφής όλου του ΄20 αιώνα. «Η Nelly’s δημιούργησε σε 4 διαφορετικές περιόδους: στη Δρέσδη, την Αθήνα του Μεσοπολέμου, τη Νέα Υόρκη και μετά ξανά Αθήνα. Οπότε μιλάμε για ένα πανόραμα της τοπιογραφίας, των μνημείων αλλά και της τουριστικής παραγωγής της Ελλάδας», υπογράμμισε η κα Χατζησάββα, ενώ τόνισε ότι το έργο της χαρακτηρίζεται από μια εξιδανικευτική εικόνα για την Ελλάδα, συγχρόνως με μια αναζήτηση της ελληνικότητας. «Πάντα είχε μια διάθεση να στρέφεται στην ομορφιά του κόσμου. Ίσως γιατί και η ίδια έζησε ξεριζωμούς, είχε μια διάθεση να βλέπει τη θετική πλευρά των πραγμάτων».
Ο επ. καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών, κριτικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος αναφέρθηκε στην κριτική που ασκήθηκε στο έργο της Nelly’s για τη διάθεσή της να εξιδανικεύει την ελληνική επαρχία, τη νεότητα, την ομορφιά κ.λπ., στοιχεία που εκμεταλλεύτηκαν τα φασιστικά καθεστώτα, όπως και η δικτατορία του Μεταξά με την οποία η φωτογράφος συνεργάστηκε επαγγελματικά φωτογραφίζοντας να το νεοσύστατο τότε υπουργείο Τουρισμού. Ο κ. Πρώιμος υπογράμμισε σχετικά πως ανεξάρτητα από την πολιτική κριτική που ασκείται στη Nelly’s το φωτογραφικό της έργο θα πρέπει να ιδωθεί ξεχωριστά, όπως συμβαίνει και με άλλες σημαντικές προσωπικότητες, για παράδειγμα ο Νίτσε, που ο φασισμός οικειοποιήθηκε ιδέες και στοιχεία του έργου τους.
Ο συντονιστής της εκδήλωσης, αν. καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Κλήμης Ασλανίδης υπογράμμισε ότι «η αρχιτεκτονική είναι παρούσα στο φωτογραφικό έργο της Nelly’s» και πρόσθεσε τη δυνατότητα μέσα από εκδηλώσεις όπως η χθεσινή να “φωτιστεί” το έργο της από πολλές και διαφορετικές πλευρές.
Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Γιάννης Γιαννακάκης σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι η έκθεση που φιλοξενείται στην Πινακοθήκη δίνει την ευκαιρία να προσεγγιστεί η τέχνη της φωτογραφίας «όχι μονοδιάστατα αλλά μέσα από τη σχέση της με τις άλλες τέχνες». Η ειδική συνεργάτιδα του δημάρχου Χανίων σε θέματα παιδείας που είχε και την επιμέλεια των δράσεων “Ωδή στις Τέχνες” Άννα Νεμπαυλάκη, μιλώντας στα “Χ.ν.”, τόνισε ότι σκοπός των παράλληλων δράσεων είναι να αναδειχθεί η σύνδεση της τέχνης με την ευρύτερη πολιτιστική κληρονομιά.
Οι παράλληλες δράσεις συνδιοργανώνονται από τους Δήμο Χανίων, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων και Περιφέρεια Κρήτης – ΠΕ Χανίων.