Σε τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. μεταξύ Νωπηγείων και Καληδονίας, συγκεκριμένα στο ύψος των Πλακαλώνων, το οδόστρωμα έχει υποστεί καθίζηση σε όλο το πλάτος της λωρίδας προς Χανιά. Έτσι, προκειμένου να συνεχίσουν την πορεία τους προς Χανιά, τα οχήματα μπαίνουν υποχρεωτικά στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας (βλ. φωτογραφία). Κατά τα άλλα, στο σημείο υπάρχει διπλή διαχωριστική γραμμή.
Eυνόητο είναι ότι ο κίνδυνος για ατύχημα είναι περισσότερο από μεγάλος. Εβδομάδες τώρα, η μόνη παρέμβαση που έχει γίνει είναι η τοποθέτηση ελάχιστων πλαστικών κώνων που φωσφορίζουν (κορίνες). Ούτε η διαγράμμιση του δρόμου έχει αλλάξει.
Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει υποχώρηση του οδοστρώματος στο συγκεκριμένο σημείο, ούτε είναι ανεξήγητο το φαινόμενο αυτό, ειδικά στο εν λόγω σημείο. Προ ετών, στο κομμάτι αυτό του Β.Ο.Α.Κ. είχε διακοπεί η κυκλοφορία για δύο ολόκληρους μήνες προκειμένου να γίνουν αναγκαίες παρεμβάσεις. Δεν είμαι αρμόδιος να κρίνω το σχεδιασμό των παρεμβάσεων, όμως εκ του αποτελέσματος -δεδομένου μάλιστα ότι θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα εξακολουθούν να συμβαίνουν σε τρομακτικό βαθμό- συμπεραίνει κανείς ότι χρειάζονται άλλες, πιο δραστικές παρεμβάσεις.
Η τοποθέτηση μεγάλων προειδοποιητικών πινακίδων με την ένδειξη «ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ» (βλ. φωτογραφία) ήταν αποτέλεσμα ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αναμφίβολα αξιέπαινης, μετά από αλλεπάλληλα δυστυχήματα. Το καλύτερο όμως είναι οι πινακίδες σήμανσης και τα άλλα προληπτικά μέτρα να λαμβάνονται πριν τα ατυχήματα. Ο δρόμος αυτός τη νύχτα ήταν και παραμένει λαιμητόμος, όπως μαρτυρούν τα πολυάριθμα εικονοστάσια κατά μήκος του, και από τις δύο πλευρές. Δυστυχώς, αν δεν γίνουν παρεμβάσεις, θα θρηνήσουμε και άλλα θύματα. Είναι να θλίβεται κανείς για την εικόνα του συγκεκριμένου δρόμου που οδηγεί στην Κίσαμο, όπως και εκείνου πριν και μετά τη σήραγγα των Τοπολίων (πέρασμα για έναν παγκοσμίου φήμης τουριστικό προορισμό, το Ελαφονήσι).
Όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα κατασκευάζονται οδικοί άξονες κόστους δισεκατομμυρίων ευρώ, όταν εγκαινιάζονται σήραγγες μήκους χιλιομέτρων και με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές, εμείς στην Κίσαμο έχουμε τμήματα οδικού δικτύου που παραπέμπουν στη δεκαετία του 1960.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολλή συζήτηση για την ανάγκη κατασκευής νέου, σύγχρονου Β.Ο.Α.Κ. Το έργο αυτό όμως δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί άμεσα, απαιτούνται χρόνια. Μέχρι τότε, τα όποια προβλήματα στο οδόστρωμα από κατολισθήσεις, καθιζήσεις ή περιορισμό ορατότητας από το φύλλωμα δέντρων κ.ο.κ. οφείλουν να εντοπίζονται και να διορθώνονται άμεσα. Δεν πρέπει οποιοδήποτε πρόβλημα που δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους να λύνεται το ταχύτερο; Ώς πότε θα εφησυχάζουμε, μεταθέτοντας αρμοδιότητες ή επιστρατεύοντας θεσμικής φύσεως δικαιολογίες, όπως -μεταξύ άλλων- τη γραφειοκρατία;
Κάθε χρόνο στο Β.Ο.Α.Κ. (όπως συχνά ανακοινώνεται στα ΜΜΕ) χάνει τη ζωή του μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας. Είναι γνωστό ότι πολλά ατυχήματα οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα, όμως για άλλα ευθύνονται οι ελλιπείς υποδομές και η ανεπαρκής σήμανση του οδικού δικτύου.
Στον τομέα της πρόληψης των τροχαίων γίνεται πραγματικά μια σταυροφορία ενημέρωσης του κοινού με μηνύματα για τη χρήση ζώνης στο κάθισμα, την αποφυγή της οδηγήσης μετά από κατανάλωση αλκοόλ ή κατά τη χρήση του κινητού τηλεφώνου κ.ά. Στον τομέα όμως των δραστικών παρεμβάσεων πρόληψης και αποκατάστασης ζημιών, ευπρεπισμού των δρόμων ή συλλογής των νεκρών ζώων βρισκόμαστε σε τριτοκοσμική κατάσταση, πράγμα που δεν τιμά την Κρήτη.
Και όλα αυτά ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου, οπότε στο νησί αναμένονται εκατομμύρια τουριστών. Η εικόνα του οδικού δικτύου αποτελεί, μεταξύ άλλων, καθρέπτη του πολιτιστικού μας επιπέδου και δείκτη της αξίας που δίνουμε στην ανθρώπινη ζωή.
Η δημιουργία φορέα άμεσης αποκατάστασης ζημιών και φθορών του Β.Ο.Α.Κ. είναι περισσότερο επιβεβλημένη από ποτέ.
**Σύνθημα τηλεοπτικού σποτ της τροχαίας (5.4.2017).
*Ο Μιχάλης Σταγκουράκης είναι ιατρός Κισάμου