Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου, 2024

Αρωμα από καουτσούκ και θυμάρι…

Tο άρωμα του καμένου λαδιού, της ζεστής ασφάλτου, του τριμμένου καουτσούκ που άφηναν στριγγλίζοντας πίσω τους τα ελαστικά των αγωνιστικών αυτοκινήτων, καθώς και ο διαβολεμένος θόρυβος από τις ελέθευρες εξατμίσεις τους, ήταν εικόνες που δεν είχαν ξαναζήσει εκατοντάδες φίλοι των αγώνων απ’ όλη την Κρήτη, που σκαρφαλωμένοι σε πλαγιές και δέντρα παρακολούθησαν την 1η Ανάβαση Ομαλού τότε που το ημερολόγιο έγραφε Σάββατο 24 Ιουλίου 1971.

Μια μέρα που θα μείνει βαθιά χαραγμένη στη μνήμη όσων είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν τον συγκεκριμένο αγώνα. Ηταν η πρώτη φορά που το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Αναβάσεων φιλοξενήθηκε στα Χανιά και στη διαδρομή από Φουρνέ προς Ομαλό, μια διαδρομή μήκους 4.200 μέτρων με πολλές τεχνικές απαιτήσεις, όπως ακριβώς είναι και στις μέρες μας. Δεν ήταν όμως και η τελευταία, αφού έπειτα από δύο χρόνια, στις 12 Αυγούστου 1973 το θρυλικό βουνό ξαναδέχτηκε τους μεγάλους οδηγούς της εποχής και ζωντάνεψε πάλι από το ουρλιαχτό των εξατμίσεων. Με αφορμή λοιπόν τη 10η Ανάβαση Ομαλού, τέταρτος γύρος του πανελληνίου πρωταθλήματος, ο οποίος θα διεξαχθεί το επόμενο Σαββατοκύριακο, πάντα στη γνωστή διαδρομή, εμείς γυρίζουμε τα ρολόγια πίσω και ξαναθυμόμαστε τους δύο αυτούς σημαντικούς αγώνες, οι οποίοι συνέβαλαν στην ανάπτυξη του σπορ στη Κρήτη.

1η Ανάβαση Ομαλού 1971
Την πρώτη αυτή ανάβαση είχε κερδίσει ο “Σιρόκο” με Alpine Renaut σημειώνοντας χρόνο 3.11,5 αφήνοντας στη δεύτερη θέση τον Παύλο Μαδεντζή με Escort TwinCam ο οποίος πέτυχε χρόνο 3.15,6, ενώ τρίτος ήταν ο “Αστερίξ” με Porsche και χρόνο 3.17,3. Ακολούθησαν οι “Μαύρος”, Π. Φωτιάδης, Α. Μακρόπουλος, Σταύρος Ζαλμάς, Τζώνυ Πεσμαζόγλου, Μάκης Σαλιάρης και οι υπόλοιποι.
Τον αγώνα των νέων οδηγών είχε κερδίσει ένας συντοπίτης μας, ο Κώστας Χειλαδάκης με Lotus Elan. Για την πρώτη αυτή ανάβαση, ο δημοσιογράφος των “4 Τροχών” Τ. Πιρπιρής στο ρεπορτάζ του αγώνα μεταξύ άλλων έγραψε «αντίθετα με το σιρκουί, η ανάβαση Ομαλού συγκέντρωσε την γενική επιδοκιμασία. Πολλοί ήταν αυτοί που είπαν ότι η ανάβαση αυτή είναι η καλύτερη στη Ελλάδα. Είναι γρήγορη, τεχνική και η θεά της διαδρομής από όποια σημεία βρεθεί κανείς είναι εκπληκτική. Μια ανάβαση που οποσδήποτε πρέπει να μείνει στο ημερολόγιο». (σημ.: τα γραφόμενα του δημοσιογράφου δεν εισακούστηκαν με αποτέλεσμα η ανάβαση να διεξαχθεί μια ακόμα φορά, το ’73 ενώ επέστρεψε στο καλεντάρι του πρωταθλήματος έπειτα από πολλές προσπάθειες της Λέσχης Χανίων, το 2005). Παράληλα με τον αγώνα των αυτοκινήτων είχε πραγματοποιηθεί και ανάβαση μοτοσυκλετών. Νικητής ήταν ο Αντώνης Χατζημιχάλης με Honda. O πρωταθλητής Ελλάδος τότε, έφερε την 350άρα του εμπρός από άλλες δύο Honda 750 κ.εκ. Η ΜΖ του Βασίλη Γουρουνά κέρδισε ακόμα μία νίκη στη κλάση των 250 κ.εκ.

2η Ανάβαση Ομαλού 1973
Στη δεύτερη ανάβαση, όπως στην πρώτη, νικητής ήταν και πάλι ο “Σιρόκο” με χρόνο 3.17,2, στη δεύτερη θέση τερμάτισε ο Πατ-Πατ με αυτοκίνητο το πρωτότυπο Πατ-Πατ με χρόνο 3.30,4., τρίτος ήταν ο Ράπτης με BMW 2002 και χρόνο 3.33,14. Ακολούθησε ο Πεσμαζόγλου με Ascona 1900 και 3.36,5, ο Περπινιάς με NSU TT 1300 με χρόνο 3.41,9 ενώ την πρώτη εξάδα συμπλήρωσε ο Χανιώτης Γιώργος Φραντζεσκάκης με δανεικό αυτοκίνητο τη Lotus Elan του Χειλαδάκη. Σημείωσε χρόνο 3.44,7, έβδομος ήταν ο Λεωνίδας με Porsche 3.47,7 και όγδοος ο Μηνάς Βορδουμπάκης με ένα πρωτότυπο της BMW και χρόνο 3.50,6. Ενατη θέση για το Μάγγελ με NSU και 3.51,5 ενώ την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε ο Χανιώτης Θεόδωρος Σταθόπουλος με Ford Escort 1300 πετυχαίνοντας χρόνο 3.59,4, στη ενδέκατη θέση ο Ηρακλειώτης Μανώλης Διακάκης με NSU TT 1200 και χρόνο 3.59,6, στη δωδέκατη θέση βρέθηκε ένας ακόμα Χανιώτης, ο Χατζιδάκης με Alfa Romeo 1600 και χρόνο 4.00,3. Στη δέκατη τρίτη θέση τερμάτισε ο επίσης Χανιώτης Μαρκαντωνάκης με Alfa Romeo 1750 και χρόνο 4.07 ενώ ο γνωστός ψηλός των κρητικών αγώνων της εποχής, Γιάννης Σαρρής με Toyota 1200 (επίσημη συμμετοχή της αντιπροσωπίας Ελλάδος) σημείωσε χρόνο 4.07,6. Στην ανάβαση των μοτοσυκλετών έως 250 κ.εκ. νικητής ήταν ο Νάμνα με Jawa με χρόνο 3.27,9 με δεύτερο τον Παπανδρέου με Suzuki και χρόνο 3.43,4 και στη τρίτη θέση τερμάτισε ο Ζερβός με Jawa και χρόνο 3.46,5. Στη κατηγορία πάνω από τα 250 κ.εκ. νικητής ήταν ο Μπαϊλάς με Jawa και χρόνο 3.25 δεύτερος ο Χατζημιχάλης με Honda και χρόνο 3.39,9 ενώ στο βάθρο της τρίτης θέσης είχαμε τον Χανιώτη Γιώργο Κατσουλό με Kawasaki και χρόνο 3.49,8. Να σημειωθεί ότι μετά το πέρας της ανάβασης πραγματοποιήθηκε αγώνας δεξιοτεχνίας στη πλατεία Δικαστηρίων με πρώτο νικητή τον Ράπτη και δεύτερο τον Γιώργο Φραντζεσκάκη ενώ τρίτος τερμάτισε ο Περπινιάς.

(Αρκετό υλικό συγκεντρώθηκε από το Aρχείο των “Χανιώτικων νέων”)


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα