Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου, 2024

Αρθρο: Γκριζοποίηση… σε εξέλιξη – Όχι πράσινο (IN PROGRES… GRAY – NO GREEN)

Ο Α. Ρωµανός, γνωστός για την µελέτη της παλιάς πόλης. Είχε ασχοληθεί και τον απασχολούσε ιδιαιτέρως το ζήτηµα της αναβίωσης του Αθηναϊκού κέντρου.

Τόνιζε πως για να υπάρχει η στοιχειώδης αίσθηση δικαιοσύνης στην Αθήνα, χρειαζόταν τη δηµιουργία πολύσκοπων πυρήνων πρασίνου, κοινοτικής ανάπτυξης και υπηρεσιών.
Έλεγε ότι οι όποιες αναπλάσεις στο κέντρο απλώς µετέφεραν τα κοινωνικά προβλήµατα του κέντρου σε άλλες γειτονιές. Τα πάρκα γειτονίας µπορούσαν να ενσωµατώσουν τις παραπάνω ανάγκες, σε αντίθεση µε τις άσκοπες πεζοδροµήσεις.

ΤΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ ΠΑΡΚΙΝΓΚ;
Αυτά µε αφορµή ότι έχουµε ξανά στο προσκήνιο το στρατόπεδο Μαρκοπούλου. Αλήθεια είναι να απορεί κάνεις πως κανένας σχεδιασµός αυτής της πόλης δεν δίνει µια τελική προοπτική στην διαµορφωµένη κοινωνική πεποίθηση ότι χρειάζεται να γίνει ένα µεγάλο πάρκο  στο χώρο!
Πρέπει να είναι το πέµπτο ∆ηµοτικό Συµβούλιο που χρειάζεται να πειστεί για αυτήν την αναγκαιότητα για να µην θυσιάσει την προοπτική στο βωµό της πρόσκαιρης εξυπηρέτησής αναγκών.
Όλη η διαχείριση του θέµατος από τις ∆ηµοτικές αρχές αυτό δείχνει και πάντα πρέπει να είναι στο πόδι η Πρωτοβουλία Πολιτών για να βάζει τα πράγµατα στην σωστή κατεύθυνση.
Απ’ όταν ήταν υπουργός Εθνικής Άµυνας ο κ. Μεϊµαράκης που πρώτος αποδέχτηκε την παραχώρηση για 40 χρόνια η τότε ∆ηµοτική αρχή δεν το αποδέχτηκε γιατί ήθελε την ιδιοκτησία.
Η υπουργία Καµµένου την παραχώρηση την µεταφράζει σε οικονοµικά ανταλλάγµατα και ο τότε δήµαρχος κατάφερε αυτό να είναι άνω των 100.000 ετησίως! Επίσης διαπραγµατεύεται την πολεοδόµηση του χώρου και φέρνοντας πρόταση στο ∆.Σ για πολεοδοµηση 11 στρ. απο τα 53.
Ο σηµερινός ∆ήµαρχος το 2022 αντί να ανατρέψει αυτή την απόφαση συζητούσε για στρατιωτικές κατοικίες και άρχισε να ακούγεται ότι θέλει 20 στρ. για να κάνει υπαίθριο παρκινγκ. Λογικό αφού δεν είχε πάρει χαµπάρι κανένας ότι ήδη στο Σχέδιο Βιώσιµης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) προβλέπονταν το µεγαλύτερο πάρκινγκ εκτός οδών στην πόλη µε 800 θέσεις στάθµευσης! Τότε άρχισαν ξανά οι κινητοποιήσεις από την Πρωτοβουλία που οδήγησαν στην αφαίρεση από το ΣΒΑΚ του παρκινγκ και τη µείωση του συντελεστή δόµησης στο µισό.

Όλα αυτά απαραίτητα για την προεκλογική φιέστα του δηµάρχου µε τον πρωθυπουργό στο χώρο του Στρατοπέδου τον Απρίλη του 2023. Εκεί αυτός ως πρωθυπουργός εξήγγειλε την παραχώρηση του Στρατοπέδου σε έξι µήνες στο ∆ήµο. Ο κόσµος  έµεινε στον όρο παραχώρηση και πίστεψε ότι τέλευσε το θέµα θετικά για την πόλη και τους πολίτες. Όµως στην πραγµατικότητα η συµφωνία αφορούσε εξαγορά κανονική. Με βάση την αντικειµενική αξία και τίµηµα 2 εκατοµµύρια!
Από τις εθνικές εκλογές του Ιουνίου έως τις ∆ηµοτικές του Σεπτέµβρη  είχαµε πάρκο. Οι δηµοτικοί µας άρχοντες εξελέγησαν µε τη σηµαία της αειφορίας και της βιωσιµότητας. Όµως αµέσως µετά τις εκλογές άρχισαν εργασίες διαµόρφωσης στο χώρο του πρώην στρατοπέδου, περίπου πέντε στρεµµάτων µε υλικό βάσης και φωτισµό. Παρά τις παρεµβάσεις των πολιτών δεν υπήρξε ενηµέρωση για τη φύση των εργασιών. Μέχρι που ήρθε το θέµα στη λογοδοσία του αντιδηµάρχου  και ο δήµαρχος παίρνοντας το θέµα πάνω του διατυµπάνισε ότι θα γίνει παρκινγκ!
Οι κάτοικοι προσέφυγαν στα ∆ικαστήρια και εκεί ο δήµαρχος δήλωσε ότι γίνεται Πάρκο! Ήρθε και η επέτειος της παραχώρησης την παγκόσµια ηµέρα Περιβάλλοντος και ξανάγινε Πάρκο. Μοιράζοντας γλαστράκια µε Γιασεµιά και Βουκαµβιλιες. Είχε ξεχαστεί λίγο το θέµα της προσωρινής παραχώρησης. Του το θύµισαν κάποιοι µε αφορµή ότι δεν έχει καν δικαιοδοσία στο χώρο και έτσι ο φίλος του πρωθυπουργός το πέρασε από το ∆ηµόσιο στο Στρατό σε µια νύχτα µε τροπολογία. Τελικά… µε τη δικαστική απόφαση να εκκρεµεί πέρασε το Καλοκαίρι. Ο ∆ήµος κατάφερε πολύ µετά το Πάσχα να εγκαινιάσει ένα Περιφερειακό Παρκινγκ από τα τρία που είχε υποσχεθεί και από τα δώδεκα που προβλέπει ο ΣΒΑΚ! Έτσι περάσαµε το Καλοκαιράκι µε αναγκαστική απόφαση. Ποδαράκια για να κατέβεις στο κέντρο. Το ένα περιφερειακό Παρκινγκ δεν κάλυπτε ούτε τις  θέσεις στάθµευσης που χάθηκαν από τις αναπλάσεις. Οι µόνιµοι κάτοικοι του κέντρου χωρίς προτεραιότητα στη στάθµευση εξοστρακίστηκαν.

Έτσι φτάσαµε σήµερα ξανά να παίρνει ο δήµαρχος την ηρωική απόφαση να ενεργοποιήσει θέµα για δηµιουργία προσωρινού παρκινγκ στο χώρο του Μαρκόπουλου. Νόµιµα πλέον…αφού θα παρθεί απόφαση ∆.Σ. Τώρα είναι που θα φανεί εάν φθάνει αυτό… µιας και δεν προβλέπεται στον ΣΒΑΚ και στο αναθεωρηµένο ΓΠΣ .
Είναι εµφανές από τη διαχείριση του θέµατος τον τελευταίο χρόνο, ότι η ∆ηµοτική Αρχή δεν παραδέχεται την αναγκαιότητά αναθεώρησης του ΣΒΑΚ. ∆εν αναφέροµαι µόνο στα Περιφερειακά Παρκινγκ. Ακόµα και στις µονοδροµήσεις.
Τουλάχιστον κατάλαβε ότι οι µονοδροµήσεις της Σελινου και της Κισσάµου δεν είναι υλοποιήσιµες και παρ’ όλο που είχαν εξαγγελθεί τις πήρε πίσω, αλλά τις έφερε ξανά! Εδώ να πούµε ότι διαχρονικά οι µονοδροµήσεις εξυπηρετούσαν µόνο τη δηµιουργία θέσεων στάθµευσης. Έτσι φτάσαµε… µετακινώντας το πρόβληµα από το κέντρο στην περιφέρεια. Να µην κάνουν τίποτα διαφορετικό από τους προκατόχους των. Χωρίς αποκέντρωση υπηρεσιών, χωρίς υλοποιήσιµη χωροθέτρηση περιφερειακών παρκινγκ. Να θέλουν να µεταφέρουν τα προβλήµατα του κέντρου στους δρόµους της γειτονιάς του Αγίου Ιωάννη! Γιατί η συνοικία αυτή δεν είναι στην περιφέρεια. Όλα αυτά και ενώ του έχει υποδειχτεί κατάλληλος χώρος στάθµευσης 28 στρεµµάτων στην Χρυσοπηγή που ανήκει στον ∆ήµο Πλατανιά.

ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΕΙΡΗΝΗΣ
ΚΑΙ ΦΙΛΙΑΣ Ι∆ΙΩΤΙΚΟ;

Φέτος το Καλοκαίρι η ∆ηµοτική Επιτροπή έδωσε πράσινο φως για το δεύτερο µέρος του διαγωνισµού ώστε να δώσουν δεσµευτικές προσφορές οι εταιρείες που είχαν προκριθεί στην προηγούµενη φάση, ώστε να κατοχυρωθεί σε µια η ανάπλαση του Πάρκου Ειρήνης και Φιλίας, µαζί µε την ανέγερση των οκτώ σχολείων µέσω Σύµπραξης ∆ηµοσίου και Ιδιωτικού Τοµέα (Σ.∆.Ι.Τ). Και εντάξει µε τα σχολεία που τόσα χρόνια δεν βρέθηκε χρηµατοδότηση από καµία ∆ηµοτική Αρχή και µε αυξηµένες ανάγκες να µην έχουµε άλλη επιλογή πέρα από τη σύµπραξη. Και το πάρκο έπρεπε να έχει εγκαταλειφθεί τόσο πολύ που να µην έχει επιλογή;
Γιατί σε περίπτωση χρηµατοδότησης της ανάπλασης του Πάρκου µέσω Σ∆ΙΤ είναι σαφές ότι η εκµετάλλευσή του θα είναι θέµα των ιδιωτών και όχι του ∆ήµου, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται!
Από τον Νοέµβρη του ‘11 έχει το θέµα. Όπου η πρόταση µε ολοκληρωµένη µελέτη βιοκλιµατικής αναβάθµισης του Π.ΕΙ.Φ. δεν εντάσσεται στο ΕΣΠΑ λόγω εξάντλησης προϋπολογισµού. Φτάσαµε στον Αύγουστο του ‘18 για να καταφέρει… να το εντάξει µαζί µε τα οκτώ σχολεία στο νόµο περί Σ.∆.Ι.Τ. Ο τότε δήµαρχος κ. Βάµβουκας διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρξει κανενός είδους εκµετάλλευση από τον Ιδιώτη γιατί αυτός θα εξοφληθεί µε πληρωµές διαθεσιµότητας του ∆ηµοσίου. Έτσι ενώ θα ήταν έτοιµο σε τρία χρόνια, βρέθηκε στο πάγο καθώς ο κρατικός προϋπολογισµός δεν αντέχει… και θα χρηµατοδοτήσει µόνο µεγάλα έργα όπως ο Β.Ο.Α.Κ .
Φέτος µε την ενεργοποίηση της συµβάσης το µόνο που ειπώθηκε είναι ότι η παραχώρηση θα είναι για 25 χρόνια, αλλά πρέπει να είµαστε χαρούµενοι γιατί ο ιδιώτης θα έχει στην ευθύνη του την συντήρηση, την καθαριότητα και την φύλαξη των χωρών. ∆ηλαδή τα ακίνητα ανήκουν στο ∆ήµο. Επιπλέον έχει πάρει δάνειο για να συµµετέχει στο έργο και θα το παραχωρήσει για εκµετάλλευση στον ιδιώτη ο όποιος θα συµµετέχει στο κόστος της επένδυσης µε 20%! Ο ∆ήµος εάν θέλει να έχει Σχολεία η Πάρκο θα πρέπει να το ενοικιάζει από τον ιδιώτη και η περίφηµη συντήρηση και καθαριότητα θα γίνεται µε µισθωµένες υπηρεσίες στο δήµο από τον ιδιώτη πάλι.
Ελπίζω να µην έχω καταλάβει καλά ή εφόσον δεν έχουν δηµοσιευτεί οι προθέσεις του ∆ήµου στο τι θα επιδιώξει στην τελική προσφορά να είναι διαφορετικά τα αποτελέσµατα και να µην χρειάζεται εισιτήριο ο πολίτης για να µπει µέσα στο Πάρκο ή να µην πληρώνουν οι φορείς  την χρήση του για εκδηλώσεις η ακόµα να µην γεµίσει καφετέριες ένα πάρκο που ήδη έχει περίσσιό τσιµέντο και λιγοστό πράσινο .
Να πούµε λοιπόν ότι όποιος έχει στοιχειώδη αίσθηση του χρόνου της υλοποίησης των έργων  σε αυτή την πόλη (για τα δυο παραπάνω θέµατα χρειάστηκαν µέχρι τώρα είκοσι πέντε χρόνια σχεδόν). Όποιος έχει στοιχειώδη αίσθηση των αναγκών της πόλης σε πράσινο άλλα και χωρών άθλησης (300+300 στρ. βάση Γενικού Πολεοδοµικού), δεν µπορεί να δεχτεί να  λυθεί το πρόβληµα της στάθµευσης στο κέντρο µε την καταπάτηση του Μαρκόπουλου από αυτοκίνητα και γεµίζοντας µε τροχούς και κυκλοφοριακό χάος τη γειτονιά του Αγίου Ιωάννη. Και ουδέν µονιµότερο του προσωρινού! Να θυµίσω το προσωρινό του παρκινγκ στη Ρεγγίνα µέχρι να γίνει το υπόγειο Παρκινγκ στο Στάδιο  !
Θεωρώ ότι χρειάζεται άµεσα αναθεώρηση του ΣΒΑΚ δίνοντας υλοποιήσιµες λύσεις στη δηµιουργία Περιφερειακών χώρων στάθµευσης άλλα και αναθεωρώντας όλο το κυκλοφοριακό. Είναι απαραίτητο όλα να εξυπηρετούν τον πολίτη και τον επισκέπτη και να συνδέονται εύκολα και λειτουργικά.
Να δεσµευτεί η ∆ηµοτική Αρχή σε συγκεκριµένο χρονοδιάγραµµα δράσεων για τον σχεδιασµό του Πάρκου στο Μαρκόπουλο, δροµολογώντας την προβλεπόµενη από το νόµο ∆ιαχειριστική Μελέτη, όπου να συµµετέχουν όλοι οι ενδιαφερόµενοι φορείς και πολίτες.
Σχεδιασµός που για να έχει δυνατότητα άµεσης ένταξης σε χρηµατοδοτικά προγράµµατα, θα πρέπει να υιοθετεί τις αρχές του New European Bauhaus ενός πρωτοποριακού προγράµµατος που αναπτύχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της Πράσινης Συµφωνίας.
Η στόχευση αυτού του προγράµµατος είναι να συνδυάσει την αρχιτεκτονική, τον σχεδιασµό και την τέχνη µε την βιωσιµότητα, την καινοτοµία και την κοινωνική αειφωρια.
Η δέσµευση της ∆ηµοτικής αρχής σ’ αυτό, θεωρώ ότι είναι το στοιχειώδες για να µην κατηγορηθεί για διατάραξη της κοινωνικής συνοχής µε την ανακολουθία λόγου και έργου.
Να αποσαφηνιστεί πώς θα λειτουργήσει µετά την ανάπλασή του το Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας µέσω Σ∆ΙΤ.
Οι πολίτες και οι φορείς δεν πρέπει να αιφνιδιάζονται .
Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ, ΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα