Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου, 2024

Ας αναλογιστούμε τα Χανιά που όλοι θα θέλαμε

ΑΠΟΨΗ

Γράφει ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΑΣ

Η μοναδική ελεύθερη και μη δομημένη περιοχή της πόλης των Χανίων, έτυχε να είναι ο χώρος του πρώην στρατοπέδου Μαρκοπούλου. Ένας χώρος εντός του αστικού ιστού, που επί χρόνια οι κάτοικοι αυτής της πόλης οραματίζονται να γίνει ένας πνεύμονας πρασίνου, ένα μητροπολιτικό πάρκο.
Τα μέλη του νεοσύστατου συλλόγου της γειτονιάς του ‘Αη Γιάννη, όντας δίπλα σ’ αυτόν τον μοναδικό χώρο, με άμεση εικόνα των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και των φυσικών δυνατοτήτων του, χρόνια τώρα συμμετέχουν στους αγώνες διεκδίκησής του, για να γίνει πραγματικότητα η μετατροπή του σε δημόσιο χώρο Αστικού Πρασίνου. Πρωταρχικός στόχος, η υλοποίηση αυτού του οράματος και ιδιαίτερα μετά την επίτευξη της παραχώρησης αυτού του χώρου από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Στα πλαίσια του στόχου μας, μέλη του συλλόγου παραβρέθηκαν στην πρόσφατη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής, για να ζητήσουμε διευκρινήσεις για την σχεδιαζόμενη δημιουργία χώρου στάθμευσης εντός του χώρου του πρώην στρατοπέδου Μαρκοπούλου, καθώς και να πληροφορηθούμε για τον άμεσο και το μακροχρόνιο σχεδιασμό της δημιουργίας πάρκου εκεί.
Τα ερωτήματα που τέθηκαν από παράταξη του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με την τυπική διαδικασία, συνοπτικά ήταν:
• Με ποια δικαιοδοσία προχωράνε αυτήν την περίοδο εργασίες για τη δημιουργία χώρου στάθμευσης και εάν έχουν εξασφαλιστεί για τη λειτουργία του οι απαιτούμενες από τον Νόμο αδειοδοτήσεις.
• Για ποιον λόγο δεν έχει δοθεί ανεμπόδιστα ο χώρος στους Χανιώτες, αλλά ανοίγει μόνο περιστασιακά και μόνο έπειτα από σχετική έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου.
• Για ποιόν λόγο δεν δίνεται πρόσβαση στο μεγαλύτερο μέρος της περιοχής του, που έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνη, ποιος είναι αυτός ο κίνδυνος και τι μέτρα έχουν ληφθεί για να αρθεί.
• Υπάρχει κάποιος προγραμματισμός για να υλοποιηθεί το πάρκο, με την αντίστοιχη πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του Δήμου σχετικής μελέτης ή έργου?
• Προς επίρρωση των πιο πάνω ερωτημάτων, μέλος του συλλόγου παρέθεσε στοιχεία που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο από το Δημοτικό Συμβούλιο, Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) καθώς και από το αναθεωρημένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) των Χανίων, σύμφωνα με τα οποία ο χώρος του πρώην στρατοπέδου ΔΕΝ συμπεριλαμβάνεται στους χώρους στάθμευσης, που πρόκειται να κατασκευαστούν στην πόλη μας.
Επισημάνθηκε ότι τα μέτρα άμεσης προτεραιότητας και σημαντικής σπουδαιότητας για την επιτυχή υλοποίηση του ΣΒΑΚ (κεφ. 4 ΠΕ13.1) είναι το «Οδικό δίκτυο», οι «Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις», οι «Μονοδρομήσεις/Αντιδρομήσεις», οι «Λωρίδες ποδηλάτου» και οι «Διαπλατύνσεις πεζοδρομίων». Επομένως στα μέτρα άμεσης προτεραιότητας δεν περιλαμβάνονται οι χώροι στάθμευσης.
Σύμφωνα με δηλώσεις του αρμόδιου Αντιδημάρχου, ήδη γίνεται αλλαγή των θέσεων αφετηρίας-τέρματος των λεωφορειακών γραμμών του αστικού ΚΤΕΛ, εκτός του κέντρου της πόλης. Ένα πολύ θετικό μέτρο που θα βοηθήσει πραγματικά και το οποίο είναι σύμφωνο με τη φιλοσοφία του ΣΒΑΚ. Γεννάται όμως το εύλογο ερώτημα, γιατί δεν συνδυάζεται με χώρους στάθμευσης κοντά στις θέσεις αφετηρίας-τέρματος ενώ αντίθετα προχωρά η δημιουργία «προσωρινού» χώρου στάθμευσης στο Μαρκόπουλο που είναι μακριά από αυτές.
Γιατί ο Δήμος ενώ έχει αρχίσει να υλοποιεί κάποια από τα άμεσα μέτρα δεν προχωρά στη σταδιακή υλοποίηση του συνόλου αυτών, αλλά κινείται έξω από το κατευθυντήριο πλαίσιο τους.
Δυστυχώς στην έντονη και γεμάτη αντεγκλήσεις συζήτηση που ακολούθησε, δεν δόθηκαν επί της ουσίας απαντήσεις στα πιο πάνω ερωτήματα.
Αντίθετα από τις δηλώσεις του κου Δημάρχου επιβεβαιώθηκε ότι στα άμεσα σχέδια του Δήμου είναι η δημιουργία χώρου στάθμευσης στο Μαρκόπουλο , απροσδιόριστης έκτασης, ίσως πέντε, οκτώ ή και περισσότερων στρεμμάτων, με αιτιολόγηση την αποσυμφόρηση του προβλήματος στάθμευσης των εργαζομένων της πόλης (εν τη ρύμη του λόγου του αναφέρθηκε ότι θα εξυπηρετούνται οι εργαζόμενοι του Δήμου;).
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η Δημοτική Αρχή αποδέχτηκε ότι εκτελούνται εργασίες με αυτεπιστασία για τον ηλεκτροφωτισμό της περιοχής του πρώην στρατοπέδου, χωρίς όμως να έχει χορηγηθεί μέχρι σήμερα η απαιτούμενη έγκριση τους από το Δημοτικό Συμβούλιο.
Ένα ακόμα στοιχείο που αποδεικνύει την προχειρότητα και τη βιασύνη με την οποία γίνονται οι εργασίες αυτές είναι η έγγραφη απάντηση των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου ότι δεν υπάρχουν επίσημα σχέδια για τις εργασίες αυτές!
Ας τα αφήσουμε όμως αυτά και ας δούμε την μεγάλη εικόνα.

“…Στα Χανιά όσο και μας κάνει εντύπωση αυτό, η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο, είναι περίπου 3 τ.μ. ενώ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα θα έπρεπε να ήταν 9 τ.μ…”

Στην πόλη μας όπως και στις υπόλοιπες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας βιώνουμε ήδη τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, με υψηλότερες θερμοκρασίες το καλοκαίρι, παρατεταμένους καύσωνες, ακραία καιρικά φαινόμενα όπως πλημύρες και έντονες καταιγίδες. 
Μελέτη που έχει γίνει για το σύνολο της χώρας μας (Ενσωματώνοντας την κλιματική αλλαγή στον μετασχηματισμό του αναπτυξιακού μοντέλου της Ελλάδας, των Κ.Καρτάλης, Χ.Κοκκώσης, Κ.Φιλιππόπουλος, Α. Πολύδωρος, κ> Λάππα, Θ. Μαυράκου), προβλέπει την περαιτέρω επιβάρυνση και ταχεία επιδείνωση του θερμικού περιβάλλοντος των πόλεων. 
Ανάμεσα στις πιο σημαντικές παρεμβάσεις που προτείνονται από αυτές τις μελέτες, είναι η ενίσχυση του πρασίνου στις πόλεις, και τη μείωση της χρήσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων.
Από την πόλη μας, πάλι σύμφωνα με τους μελετητές της Αναθεώρησης του γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, λείπουν 300 στρέμματα σε χώρους πρασίνου.
Στα Χανιά όσο και μας κάνει εντύπωση αυτό, η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο, είναι περίπου 3 τ.μ. ενώ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα θα έπρεπε να ήταν 9 τ.μ.. Για τους πιο δύσπιστους μια εικόνα της πόλης από ψηλά θα τους πείσει.
Αντί λοιπόν να λειτουργούμε αντανακλαστικά και κάτω από την όντως ασφυκτική, πίεση της δύσκολης καθημερινής πραγματικότητας του κυκλοφοριακού εφιάλτη, ας σκεφτούμε το συμφέρον όλων μας και το μέλλον αυτής της πόλης. Ας αλλάξουμε λίγο συνήθειες στις μετακινήσεις μας και ας βάλουμε στο πρόγραμμά μας τα μαζικά μέσα μεταφοράς, ας περπατήσουμε λίγο περισσότερο και ας σκεφτούμε το ουσιαστικό διακύβευμα που δεν είναι άλλο από την ποιότητα της καθημερινότητας μας και του τι θα παραδώσουμε στις επόμενες γενεές.
Ας προσηλωθεί ο Δήμος στα εργαλεία που έχει ήδη στη διάθεσή του, τις μελέτες και τα σχέδια που έχει πληρώσει και εγκρίνει, προχωρώντας έτσι με σιγουριά και συνέπεια προς ένα βιώσιμο μέλλον.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα