■ Δικαιώθηκαν οι Δήμοι Κισσάμου & Καντάνου – Σελίνου για τις αποφάσεις τους
Και υπουργική απόφαση για τον αποκλεισμό της πρόσβασης τροχοφόρων προς την παραλία του Λαφονησίου! Η απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρή Σκυλακάκη με ημερομηνία 31 Ιουλίου αναρτήθηκε στη “Διαύγεια” και στάλθηκε σε όλους τους συναρμόδιους φορείς.
Με την απόφαση αυτή το Υπουργείο δικαιώνει τους Δήμους Καντάνου- Σελίνου και Κισσάμου που από την αρχή της τουριστικής περιόδου προχώρησαν στο μέτρο αυτό για την προστασία της παραλίας αλλά και στη χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης εκτός της προστατευμένης περιοχής!
Είναι χαρακτηριστικό πως όλοι οι νόμοι, ελληνικοί και ευρωπαϊκοί, που επικαλείται η υπουργική απόφαση, είχαν αναφερθεί και στα δύο δημοτικά συμβούλια που πάρθηκε η ομόφωνη απόφαση από το Δ.Σ. Καντάνου- Σελίνου και η κατά πλειοψηφία απόφαση από το Δ.Σ. Κισσάμου για την εφαρμογή του μέτρου της απαγόρευσης της κυκλοφορίας στην προστατευμένη περιοχή και την τοποθέτηση μπάρας!
Ειδικότερα στην υπουργική απόφαση επεξηγείται μεταξύ άλλων ότι:
• Σύμφωνα με τα έγγραφα του Τμήματος Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων διαπιστώθηκε η απειλή πρόκλησης περιβαλλοντικής ζημίας εξαιτίας της πρόσβασης οχημάτων στην Ελαφονήσου, Π.Ε. Χανίων. Η ευρύτερη περιοχή είναι ενταγμένη στο Ευρωπαϊκό Οικολογικό Δίκτυο NATURA 2000 με κωδικό GR4340015 «Παραλία από Χρυσοσκαλίτισσα μέχρι ακρωτήριο Κριός» και στην περιοχή με κωδικό GR4340002 «Νήσος Ελαφόνησος και παράκτια θαλάσσια ζώνη», όπου απαντάται ο οικότοπος προτεραιότητας 2250* «Λόχμες των παραλιών με άρκευθους (Juniperus spp). Ως εκ τούτου απαιτείται η λήψη μέτρων πρόληψης σύμφωνα με το άρθρο 8 «Πρόληψη περιβαλλοντικών ζημιών» του Π.Δ/τος 148/2009 (4 ́ σχετικό) καθώς αυτό εφαρμόζεται «στην περιβαλλοντική ζημία και σε οποιαδήποτε άμεση απειλή τέτοιας ζημίας που προκαλείται σε προστατευόμενα είδη και φυσικούς οικοτόπους, …» (παρ. 1β του άρθρου 4 του Π.Δ/τος 148/2009).
• Η ανάγκη προστασίας του εν λόγω οικότοπου προτεραιότητας 2250* προκύπτει από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Ειδικότερα στο «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον τύπο οικοτόπου προτεραιότητας 2250* Θίνες των παραλίων με Juniperus spp.» (12 ́σχετικό) εξειδικεύονται συγκεκριμένες δράσεις για τη διατήρηση του οικοτόπου στην περιοχή Ελαφονήσου Π.Ε. Χανίων για την αντιμετώπιση των μεταβολών από τις πιέσεις/απειλές που διαπιστώνονται λόγω ανάπτυξης δραστηριοτήτων αναψυχής-τουρισμού.
• Σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν. 3937/2011 «4.α) Δεν επιτρέπεται η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου σε οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως ενδεικτικά, μόνιμες ή εποχικές λίμνες και τέλματα και οι ακτές τους, ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες, ποτάμια, ρέματα και ρυάκια, δάση, λιβάδια, βοσκότοποι, οι οικότοποι προτεραιότητας του παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, καθώς και σε μονοπάτια που βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές. Εξαιρείται η απολύτως αναγκαία κίνηση για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και ατυχημάτων, πυρκαγιών, καθώς και για λόγους εθνικής ασφάλειας και άμυνας, όπως και οχημάτων του φορέα διαχείρισης των περιοχών αυτών».
Με βάση τα παραπάνω ο Υπουργός αποφασίζει μεταξύ άλλων:
• Αποκλεισμός της πρόσβασης τροχοφόρων προς την παραλία Ελαφονήσου Π.Ε. Χανίων με την τοποθέτηση «μπάρας». Η μπάρα να τοποθετηθεί στη θέση στην οποία τερματίζει το ασφαλτοστρωμένο τμήμα της υφιστάμενης οδού και η οποία χωροθετείται περί τα 450 μ. σε ευθεία απόσταση από τον αιγιαλό. Πριν από την «μπάρα» να τοποθετηθούν πινακίδες Ρ‐7 (Απαγορεύεται η είσοδος σε όλα τα οχήματα) εκατέρωθεν της οδού και να δημιουργηθεί πλάτυσμα, προκειμένου να είναι δυνατή η αναστροφή των οχημάτων.
• Έλεγχος για την απαγόρευση πρόσβασης δίκυκλων οχημάτων (μοτοσυκλέτες ‐ μοτοποδήλατα), η διέλευση των οποίων δεν παρεμποδίζεται από την ύπαρξη της μπάρας.
• Εξασφάλιση απρόσκοπτης διέλευσης για τα οχήματα έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά, ΕΚΑΒ κ.λπ.), οχημάτων για την εξυπηρέτηση της προσβασιμότητας των ΑΜΕΑ και ευπαθών ομάδων (ηλικιωμένοι, παιδιά), εξυπηρέτηση υφιστάμενων καντινών που έχουν λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις κα.
• Εξασφάλιση οργανωμένου χώρου στάθμευσης οχημάτων πριν από την «μπάρα».
• Φύλαξη της περιοχής από τους Δήμους Καντάνου-Σελίνου και Κισσάμου σε συνεργασία με το Αστυνομικό Τμήμα Καντάνου- Σελίνου και το Αστυνομικό Τμήμα Κισσάμου ώστε να μην είναι δυνατή η διέλευση οχημάτων προς την παραλία δια μέσου εναλλακτικής πορείας. .