Επιτακτική ανάγκη είναι η συντήρηση, ο καθαρισμός και η ανάδειξη των μονοπατιών των Χανίων, τόσο για λόγους τουριστικούς όσο και για λόγους ασφαλείας σημειώνουν οι αρμόδιοι φορείς.
Παρότι από τις Συμβουλευτικές Επιτροπές Ορειβατικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΟΔ) στις οποίες μετέχουν άνθρωποι της Δασικής Υπηρεσίας, του Ορειβατικού Συλλόγου, των Δήμων, έχουν γίνει συγκεκριμένες προτάσεις τα τελευταία χρόνια δυστυχώς λίγα πράγματα έχουν προχωρήσει ελλείψει πιστώσεων.
Την κατάσταση των μονοπατιών γνωρίζει άριστα ο Ορειβατικός Σύλλογος Χανίων. Ο πρόεδρος του κ. Σταύρος Μπαδογιάννης επισημαίνει πως «τα μονοπάτια μας αυτή τη στιγμή έχουν ανάγκη παρεμβάσεων. Γιατί κάθε χρόνο τα περπατάει πάρα πολύς κόσμος και πρέπει να υπάρχει σήμανση, να έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να είναι ασφαλή γιατί και οι άνθρωποι που πάνε να τα περπατήσουν πολλές φορές δεν είναι έμπειροι».
Ο Ορειβατικός έχει τονίσει τη σημασία εργασιών στα μονοπάτια που βρίσκονται στα νότια του Νομού. «Είχαμε πει ότι θα βοηθήσουμε και εμείς εθελοντικά ώστε να γίνουν παρεμβάσεις στο μονοπάτι Αγ. Ρουμέλη- Σούγια που έχει κάποια δυσκολία. Δυστυχώς παρά τις υποσχέσεις δεν έγινε κάτι. Σε αυτό που έγιναν κάποιες εργασίες γιατί έχει μεγάλη επισκεψιμότητα είναι το Χώρα Σφακίων- Λουτρό» αναφέρει ο κ. Μπαδογιάννης. Οι Δήμοι Χανίων και Αποκορώνου έχουν προχωρήσει σημαντικά στην υλοποίηση δικτύων για 10 και 8 αντίστοιχα μονοπάτια με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης.
«Είναι σίγουρα θετικές αυτές οι πρωτοβουλίες. Εμείς προτείναμε στο Δήμο Χανίων 7 διαδρομές, ενέκριναν τις 4 και έβαλαν κάποιες δικές τους που προσωπικά έχω πολλές αμφιβολίες. Για παράδειγμα έβαλαν το μονοπάτι του Κυκλάμινου στα Κεραμειά που για να βγουν τα σκουπίδια που έχουν πετάξει σε αυτό δεν φτάνει ο προϋπολογισμός όλου του προγράμματος. Στον Δήμο Αποκορώνου ενέκριναν κάποιες προτάσεις και ενέταξαν και κάποιες προτάσεις τοπικών που ήθελαν να αναδειχθεί το μονοπάτι που περνάει από το χωριό τους» τονίζει ο κ. Μπαδογιάννης.
«Χρειάζεται να γίνουν πολλά πράγματα στην ανάδειξη των μονοπατιών» σημειώνει η δασολόγος της Διεύθυνσης Δασών Χανίων κ. Παρασκευή Νούσια, τονίζοντας πως παρά τις προσπάθειες τη Υπηρεσίας η χρηματοδότηση που λαμβάνει για τέτοια έργα είναι πενιχρή ενώ παράλληλα με τους δασικούς χάρτες το ανθρώπινο δυναμικό της έχει αφοσιωθεί σε αυτούς. «Προσπαθούμε μέσα από τις ΣΕΠΟΔ που έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα να συμβάλλουμε στο να συντηρηθούν κάποια βασικά μονοπάτια» τονίζει η κ. Νούσια.
Χρηματοδότηση για τη Μεσσαρά
Την ίδια ώρα, δύο σημαντικά έργα, συνολικού ύψους 1.300.000 ευρώ, υπέγραψε ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης. Συγκεκριμένα, 600.000 ευρώ θα διατεθούν για τη δημιουργία και λειτουργία ενός δικτύου χωρικής σήμανσης και ψηφιακής προβολής του μονοπατιού Ε4 που διατρέχει όλη την Κρήτη. Η συγκεκριμένη παρέμβαση περιλαμβάνει τόσο συμβατικές πινακίδες σήμανσης στο πεδίο και έντυπα προβολής (λεύκωμα, χάρτες) όσο και ψηφιακή σήμανση και ψηφιακά εργαλεία (εφαρμογές, eBooks) και υπηρεσίες web marketing και προώθησης με χρήση καινοτόμων τεχνολογιών.
Επιπλέον, 700.000 ευρώ θα επενδυθούν για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου διαδρομών, το οποίο θα καλύπτει, σχεδόν, το σύνολο των μνημείων και αρχαιολογικών Χώρων της Μεσσαράς, μέσα από επιμέρους θεματικές διαδρομές ανάλογα με τα ιδιαίτερα γνωρίσματα της κάθε περιοχής. To δίκτυο και οι διαδρομές του θα έχουν επίκεντρο το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της περιοχής, το οποίο θα διασυνδέεται με τον αρχαιολογικό και ευρύτερο πολιτιστικό-φυσικό πλούτο ολόκληρης της περιοχής, ενώ έχει προβλεφθεί και διαδρομή βορά-νότου που θα ενώνει το φαράγγι του Αγίου Νικολάου στο Ψηλορείτη με το Αγιοφάραγγο στα Αστερούσια.
Οι προτεινόμενες διαδρομές
Οι διαδρομές που προτείνουν στις τελευταίες εκθέσεις τους οι ΣΕΠΟΔ των Χανίων είναι οι:
• Σφακιά, Αγ. Ρουμέλη, Σούγια, είναι μια περιοχή που προσεγγίζει πολυσύχναστες παραλίες (Μάρμαρα, Αγ. Παύλος) και στην οποία έχουν καταγραφεί πολλά ατυχήματα ενώ έχει διαπιστωθεί ελλιπή σήμανση.
• Κατσίβελι, Βόλικας. Είναι το μονοπάτι που συνδέει τα καταφύγια “Βόλικας” και “Χουλιόπουλος”. Έχει μήκος 9,2 χλμ. και το επισκέπτονται άνθρωποι που θέλουν να δουν το τοπίο των Λευκών Ορέων.
• Φαλάσαρνα, Μπάλος. Είναι μονοπάτι 9 χλμ. το οποίο ακολουθούν πολλοί στη διαδρομή τους προς τη λιμνοθάλασσα. Σε κάποια σημεία περνάει από απόκρημνες περιοχές και πρέπει να γίνουν έργα σήμανσης.
• Ξυλόσκαλο, Γκίγκιλος: Δίνεται ιδιαίτερη σημασία στη σήμανση της, καθώς είναι μια διαδρομή που την ακολουθεί αρκετός κόσμος, ώστε να αποφευχθεί κατάβαση προς το φαράγγι της Τρυπητής.
• Ανώπολη, Αμουτσερά, Ρουσιές, Πάχνες: Έχει μήκος 15,5 χλμ και βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο. Υπάρχουν ανάγκες επισκευών και σήμανσης.
• Κριός, Λαφονήσι: Το μήκος του φτάνει τα 9 χλμ. και περνάει από το Κεδρόδασος.
• Βλάτος, Μηλιά, Σηρικάρι, Πολυρρήνια: Είναι ιδιαίτερη περιβαλλοντικής αξίας καθώς ξεκινάει από τα Πλατάνια, στο Βλάτος περνάει από το καστανόδασος στο Σηρικάρι και καταλήγει στην αρχαία Πολυρρήνια.
• Eλος, Αγ. Δίκαιος, Περβόλια: Βρίσκεται στην περιοχή του Ιναχωρίου και απαιτείται ο καθαρισμός και η σήμανση του.
• Καρές, Γούρνες, Βόλικας: Το μήκος του είναι 6,5 χλμ. έχει μεγάλη επισκεψιμότητα και κρίνεται ότι θα πρέπει να γίνει η σήμανση και ο καθαρισμός του.