Οι αντιδράσεις που προκάλεσε η επίσκεψη και οι δηλώσεις του υφυπουργού αθλητισμού στην πόλη μας θεωρώ ότι επιδέχονται μιας διαφορετικής ανάλυσης. Η επί δεκαετίες διαμορφωμένη νοοτροπία ότι όλα επαφιονται στην διάθεση ,τις προθέσεις ή την τακτική του εκάστοτε πολιτικού προϊσταμένου, είναι τουλάχιστον ξεπερασμένη και αναχρονιστική. Οι άθλητικες υποδομές στα Χανιά πρέπει να αντιμετωπιστούν ως αναπτυξιακό εργαλείο της επέκτασης της τουριστικής περιόδου άρα ως αντικείμενο στρατηγικής και επενδύσεων υψηλότερων θεσμικών οργάνων της κυβέρνησης. Δεν μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τις εγκαταστάσεις ως «μια παιδική χαρά ή ένα 5χ5 για να…παίζουν τα παιδια » ώστε να μας το εγκρίνει ο υπουργός…που ήταν στις καλές του…
Κάνω μια παρένθεση αναφέροντας τα οφέλη για τον τουρισμό από τις ενέργειες ενός μόνο αθλητικου συλλόγου της Σκακιστικής Ακαδημίας Χανίων μέσα στο καλοκαίρι του 2021.Ετσι λοιπόν διοργανώθηκαν 4 μεγάλα events με την αρρωγη της Περιφέρειας Κρήτης και αντιπεριφερειας Χανιων , της Ε.Σ.Ο ,της ΓΓΑ , του ΕΟΤ, του ΕΒΕ και των δήμων Κανδανου-Σελίνου και Χανίων
1) Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Εφήβων Νεαννιδων με 100 συμμετοχές.
2) Σιμουλτανε 35 συμμετεχόντων με τον Διεθνή μετρ Νικόλα Θεοδώρου
3) Ανοιχτό πανελλήνιο πρωτάθλημα Ανδρών Γυναικών με 190 συμμετοχές.
4) 14ο Διεθνές σκακιστικό τουρνουά της Παλαιόχωρα με συνολικά 309 συμετοχες απο 28 χώρες που με τους συνοδούς έφτασε σχεδόν τα 1000 άτομα.
Οι διοργανώσεις αυτές ειχαν τεράστια συμβολή στην επιστροφή στην κανονικότητα των νεαρών και μεγαλυτερων σκακιστών μετά από 2 χρόνια κυλιόμενης καραντίνας και διαφημίζουν παννελαδικα και παγκόσμια τον προορισμο Χανιά, αφου απολαμβάνουν προβολής από διεθνή έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα. Ταυτόχρονα όμως εισφέρουν μετρήσιμα στο ακαθάριστο τουριστικό προϊόν του νόμου μας γύρω στις 9000 διανυκτερεύσεις και σχεδόν 700.000 ευρώ στην τοπική οικονομία σε διάρκεια 20 ημερών . Καμία μα καμία άλλη αθλητική διοργάνωση δεν εισφέρει αυτά τα αποτελέσματα και δεν μπορεί να συγκριθεί σε ανταποδοτικότητα και προστιθέμενη αξία με αυτές.
Για τα παραπάνω οι πιο μεγάλες εταιρείες που αντιλαμβάνονται το μέγεθος και την διθνη αποιχηση είναι υποστηρικτές , ο βασικός χορηγός ΕΤΑΝΑΠ, η AEGEAN AIR, ο ΣΥΦΑΧ,ο ΗΛΕΚΤΩΡ,η ΣΧΕΤΑΚΗΣ, το ΣΥΝΚΑ ,το ΕΒΕΧ, η οικογενεια ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΗ ,η ΚΑΥΚΑΣ ,οι σύλλογοι ενοικιαζόμενων δωματίων και εστίασης της Παλαιόχωρας . Αυτό το τουρνουά που έχει προϋπολογισμό 70 000 ευρώ, λόγω των ιδιαίτερα ευνοϊκών συνθηκών και του συνδυασμού διακοπών με σκάκι , αν μεταφέρθει σε μια κέντρο- Ευρωπαϊκή η πρώην Σοβιετική χώρα αυτόματα θα κοστίζει σε έπαθλα και παροχές των τιτλουχων κοντά στα 500-600.000 ευρώ. Αυτή είναι η τάξη μεγέθους και η παροχή προς το νόμο Χανίων.
Το παράδειγμα θα μπορούσαν κάλλιστα να μιμηθούν και άλλοι αφού οι κλιματολογικές συνθήκες στον τοπο μας ειναι ιδανικες ώστε να έχουμε μια 12μηνη περίοδο αθλητικού τουρισμού. Εδω όμως πέρα από την απροθυμία ή την περιορισμένη δυνατότητα των παραγόντων, σκοντάφτουμε στις κακές υποδομές που έχουμε ως νόμος. Ένα “ γερασμένο” εθνικό στάδιο, ένα επικίνδυνο κολυμβητήριο και ένα “ γιοφυρι της Άρτας “ νέο, ένα κουφάρι ποδηλατοδρόμιο, κανένα σύγχρονο ποδοσφαιρικό γήπεδο, καμία αξιοποίηση στις ναυταθλητικες υποδομές ( κόλπος Σούδας, λίμνη Κουρνα) , λίγα και αποσπασματικά γήπεδα τένις ,πλήρης ανυπαρξία έγκαταστασεων γκολφ,τέλος πλήρης ανυπαρξία αθλητικών υποδομών για ΑΜΕΑ κλπ.
Η μεγαλύτερη στρέβλωση όμως αφορά στην ελειψη στρατηγικής και οράματος, αφού «βολευόμαστε» με την τρίμηνη τουριστική σεζόν και όσο έλκουμε εσωτερικό τουρισμό απλα βάζουμε το πρόβλημα κατω απ το χαλί. Η πανδημία και ο λογαριασμός που σύντομα θα κληθούμε να πληρώσουμε απαιτούν άλλη διαχείριση με όραμα, σχέδιο, στρατηγική και επενδύσεις.
Η δική μας οπτική περιλαμβάνει την συνέργεια των θεσμικών φορέων του κράτους και του νόμου με τον ιδιωτικό τομέα για την χαραξη ενός μεσοπρόθεσμου πλάνου που θα περιλαμβανει :Αναπτυξη των υποδομων απ την πολιτεια και τους ΟΤΑ και την υποστήριξή του αθλητικού προορισμού “ΧΑΝΙΑ” από τους έχοντες ρεαλιστικό συμφέρον. Τις αεροπορικές εταιρείες και τους τουριστικούς πράκτορες, τουςς ιδιόκτητες τουριστικών μονάδων, την εστίαση, τους μεταφορείς και φυσικά τους αθλητικούς συλλόγους. Η δημιουργία σχέσεων με τις διεθνής ομοσπονδίες, η διαφήμιση και ανάδειξη των τοπικών μας πλεονεκτημάτων, η εφαρμογή ενός ιδιότυπου αθλητικού lobbying απο επαγγελματίες που μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει. Σίγουρα η διαδικασία αυτή απαιτεί δημόσιες επενδύσεις , ιδιωτικές επενδύσεις, κυρίως όμως πίστη στον στόχο και υπομονή. Οι δυνατότητες που προκύπτουν απο το Ταμείο Ανάκαμψης δεν πρέπει να καταλήξουν ως μια ακόμη χαμένη ευκαιρία και φυσικά δεν μπορούν να εξαρτώνται από την διάθεση η τα προσωπικά κριτήρια κανενός μεμονωμένου θεσμικού
Ο θεματικός τουρισμός και ειδικά ο αθλητικός τουρισμός είναι μια προοπτική που είμαστε υποχρεωμένοι να διερευνήσουμε με σοβαρότητά…χθες. Ένα μικρό αλλά χρήσιμο δείγμα μας έδωσε για ακόμη μια φορά το σκάκι .
Εν κατακλείδι η έννοια των δημοσίων επενδύσεων στην περίπτωση των αθλητικών υποδομών του νόμου μας βρίσκουν μια εξερετικη εφαρμογή αφού το value for money είναι απολύτως μετρήσιμο και προβλέψιμο, μένει λοιπόν να πάρουμε την απόφαση μαζικά και συντεταγμένα, να διαμορφώσουμε και να καταθέσουμε το πλάνο ώστε να κριθεί και να χρηματοδοτηθεί με αντικείμενικους και όχι … ψυχαναλυτικους όρους.