Άτομα κάθε ηλικίας έλκονται από ιστορίες. Γι’ αυτό, γονείς, γιαγιάδες, παππούδες και εκπαιδευτικοί ας αξιοποιούμε αυτή τη χρήσιμη αδυναμία των μαθητών.
Αυτό ακριβώς θα κάνω σήμερα στην Παιδική Βιβλιοθήκη του Κήπου. Θα χρησιμοποιήσω μια δοκιμασμένη διδακτική θεωρία της σχολής “Μαθαίνω εύκολα”.
Αυτή είναι η μάθηση μέσω διερεύνησης ή βιωματική μάθηση. Περίεργες ερωτήσεις, απορίες, αμφισβητήσεις, προτάσεις αποκλίνουσες ιδέες, βιώματα και εικόνες όλα θα μπουν στη ‘σούπα’ για να στήσει κάθε παιδί την δική του ιστορία.
Στο σημείωμα παρουσιάζω ένα μοναδικό όφελος στη λειτουργία της μνήμης μελλοντικών επεισοδίων (προοπτική μνήμη) που έχουν οι αναγνώστες μυθοπλασίας.
Αφήγηση ιστοριών
Άτομα κάθε ηλικίας έλκονται από ιστορίες. Γι αυτό, όλοι μας οφείλουμε να αξιοποιούμε αυτή τη χρήσιμη αδυναμία των μαθητών μας. Είμαστε, όλοι κι όλες, καλωδιωμένοι, σαν με ομφάλιο λώρο, να μαθαίνουμε εύκολα με ιστορίες. Ο προβληματισμός είναι πως η διδακτική -κάθε αντικειμένου- μπορεί να βελτιστοποιηθεί μέσω της αφήγησης.
Αν χρησιμοποιούμε ιστορίες ως ερεθίσματα και αν ενθαρρύνουμε τους μαθητές, αυτοί θα σχηματίσουν και θα πουν τις δικές τους ιστορίες. Ιστορίες που αντλούνται από τις εμπειρίες τους κι από όσα μαθαίνουν.
Το αποτέλεσμα θα είναι να μαθαίνουν εύκολα!
Ενήλικοι φοιτητές
Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο εφαρμόζει την μάθηση μέσω διερεύνησης καλώντας τους εργαζόμενους φοιτητές του να συμμετέχουν σε τακτικές συναντήσεις. Οι φοιτητές φέρνουν παραδείγματα από την εργασία τους που δένουν την θεωρία με την πράξη.
Έτσι πυροδοτούνται οι συζητήσεις τους.
Στο τέλος της συνάντησής τους έχουν δημιουργηθεί προσωπικά αφηγήματα που έχουν σχέση με τις σπουδές τους.
Ναι, δεν είναι ιστορίες με τη στενή έννοια του όρου. Όμως, μετά από τις πρώτες συναντήσεις οι συμμετέχοντες γνωρίζουν ότι για την κάθε συνάντηση τους χρειάζεται να είναι καλά προετοιμασμένοι για να παρουσιάσουν το αφήγημα τους.
Δηλαδή, να συνεισφέρουν δημιουργικά με ενθουσιασμό και αποφασιστικότητα στην δημιουργία εικόνων για την προοπτική μνήμη των συμφοιτητών τους.
Όλοι ασκούν την ενεργητική τους ακρόαση, το στοχασμό και την προοπτική τους μνήμη.
Τέλος, όλοι μαθαίνουν να ενσωματώνουν εικόνες συμπόνιας, επικοινωνίας και θάρρους στις περιγραφές τους.
Η προοπτική μνήμη
Είναι μια λειτουργία της μνήμης μας για την οποία γνωρίζουμε τα λιγότερα. Τι αφορά;
Η προοπτική μνήμη αφορά το να θυμόμαστε να… θυμηθούμε μια μελλοντική ενέργεια ρουτίνας που έχουμε να κάνουμε. Τα σφάλματά της μπορεί να έχουν από μικρές συνέπειες -το να ξεχάσει κάποιος για παράδειγμα την ομπρέλα του ή το κινητό του σε ένα εστιατόριο- ως και πολύ μεγάλες συνέπειες, όπως το να ξεχνούν οι χειρουργοί χειρουργικά εργαλεία εντός του σώματος των ασθενών, το να ξεχνούν οι πιλότοι βασικά βήματα της διαδικασίας πλοήγησης του αεροσκάφους, το να ξεχνούν οι γονείς τα μωρά τους μέσα στο αυτοκίνητο.
Πως την αναπτύσσουμε; Κατ’ αρχήν ακούγοντας ιστορίες κι αργότερα διαβάζοντας μυθοπλασίες.
Μια τέτοια άσκηση θα κάνουμε σήμερα στην Παιδική Βιβλιοθήκη με μια ντουζίνα παιδιά.
Αυτή είναι η δική μου ιστορία!
Άραγε, πόσο εύκολο είναι να γράψουμε μια ιστορία με ήρωες εμάς τους ίδιους για όσα έχουμε ζήσει;
Μπορούμε να γίνουμε βιογράφοι του εαυτού μας;
Μπορούν τα παιδιά να γίνουν συγγραφείς και να γράψουν τις δικές τους μοναδικές ιστορίες για τα καλοκαίρια τους, τα παιχνίδια τους, τα όνειρά τους, τον κόσμο τους;
Μπορούν τα παιδιά να γράψουν σε παρελθόντα χρόνο για κάτι που δεν έχει συμβεί; Να καταγράψουν στην προοπτική τους μνήμη όνειρα, σχέδια και ελπίδες;
Τα οφέλη των μικρών αυτό-βιογράφων έχουν βαρύτητα στο…
J Να εξασκηθούν στη σύνθεση μιας ιστορίας που βασίζεται σε γεγονότα και πρόσωπα της ζωής τους.
J Να αντιληφθούν τη σημασία της μνήμης στην αφήγηση.
J Να αναπτύξουν την ευρηματικότητα τους.
J Να καλλιεργήσουν τον δημιουργικό τρόπο σκέψης τους.
J Να ανακαλύψουν τα ερεθίσματα που μπορεί να προσφέρει η βιβλιοθήκη για δημιουργία, χαρά, απόλαυση και παιχνίδι.
100 ακριβώς! Θησαυροί της Άλκης και τη Ζωρζ…”
J Οι Παιδικές Βιβλιοθήκες Χανίων, Σούδας και Σταλού σας προσκαλούν να γνωρίσετε την αξία της φιλίας και να ταξιδέψετε σε διάφορα μέρη μέσα από λογοτεχνικά αφηγήματα και χαρακτήρες δύο αγαπημένων συγγραφέων: της Άλκης Ζέη και της Ζωρζ Σαρή.
J Οι θερινές δράσεις περιλαμβάνουν δημιουργικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες μέσα από την Ιστορία, τα συνθήματα, και τα ταξίδια. Οι δραστηριότητες γίνονται πρωινές ώρες κι είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής μια μέρα πριν. Τηλεφωνείστε στα Χανιά 2821341774, στη Σούδα 2821341221 και στο Σταλό 28210 99787 & κα Νίκη Γαλάνη 6974647556.
Συμπερασματικά
Γνωρίζουμε ότι στα περισσότερα παιδιά αρέσει πολύ να ακούνε τις ίδιες ιστορίες πολλές φορές και στο τέλος να αποτελειώνουν με χαρά τις φράσεις μας.
Υιοθετούν τον ρόλο του παραμυθά. Έτσι κάποιες φορές αλλάζουν συνειδητά την πλοκή της ιστορίας σαν να βλέπουν την χιλιοειπωμένη ιστορία με άλλα μάτια…
Όταν φθάσουν σε αυτό το επίπεδο ικανοποίησης, η βιωματική μάθηση έχει αντικαταστήσει την παθητική ακρόαση κι η προοπτική τους μνήμη αρχίζει να αναπτύσσεται.
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr
Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’ διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.
» Ο υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ μιλά για τη σημασία αυτής
της εκλογικής αναμέτρησης έχοντας μπει στην τελική ευθεία