Επιστρέφοντας από ένα πρόσφατο ταξίδι στη Βιέννη, λογικά προκύπτουν συγκρίσεις τόσο για την ποιότητα ζωής, την οργάνωση του κράτους, την νοοτροπία και την κουλτούρα κάθε λαού. Όντας πραγματικά υπερήφανος ως Έλληνας και Κρητικός για τα πολλά χαρίσματα της πατρίδας και του λαού μας, δεν μπορώ να παραγνωρίσω παθογένειες που μας στοιχειώνουν διαχρονικά και που ενταγμένοι στο Ευρωπαϊκό δυτικό περιβάλλον, οφείλουμε τουλάχιστον στα παιδιά μας , να επιδιώξουμε να εκλειψουν.
Αυτό που σαφέστατα δημιουργεί προβληματισμό είναι οι υποδομές, η αξιοποίηση και ο σεβασμός τού δημοσίου χρήματος, του δημοσίου χώρου και η έννοια του δημοσίου συμφέροντος.
Στα Χανιά μας , με την διαχρονική κουλτούρα φιλοξενίας και με τον τουρισμό να αποτελεί βασική πηγή εσόδων και ευημερίας , δεν γίνεται να μην έχουμε απαιτήσεις για τα αυτονόητα κάθε μέσης ευρωπαϊκής πόλης . Ενδεικτικα :
• Είναι αδιανόητο να μην υπάρχει φωτισμός απο το αεροδρόμιο έως τη Σούδα
• Είναι εμφανής η έλλειψη ενός οργανωμένου μητροπολιτικού πάρκου που θα αποτελεί πόλο αλλά χώρο αναψυχής, και περισσότερων χωρων πρασίνου.
• Η έλλειψη χώρων στάθμευσης αλλά και η ανάγκη ανανέωσης των μέσων μαζικης μεταφοράς είναι παραπάνω από εμφανείς.
• Πεζόδρομοι και πλατείες είναι εφικτές παρεμβάσεις που αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωης κατοίκων και επισκεπτών αλλά είναι αριθμητικά λίγοι.
• Η αναχρονιστική χρήση των εμφανών κάδων απορριμμάτων, η έλλειψη δικτύου ποδηλατοδρόμων, οι προβληματικοί και γερασμένοι αθλητικοί χώροι, το δύσχρηστο περιαστικό οδικό δίκτυο, είναι μόνο κάποια απ αυτά που περιμένουμε ως πολίτες να εξαγγελθουν άμεσα.
Και μπορεί ο εύκολος αποδέκτης κάθε κριτικής να είναι η τοπική αυτοδιοίκηση, η οποία έχει σχεδιαστεί να σηκώνει βάρη δυσανάλογα των δυνατοτήτων της , όμως υπάρχουν μεγαλύτερες, στρατηγικού χαρακτήρα, προτεραιότητες που απαιτούν κεντρικό προγραμματισμό απ το κράτος.
• Ο ΒΟΑΚ εξαγγέλθηκε, όμως η σύνδεση Λιμανιού-αεροδρομίου είναι βασική έλλειψη.
• Η αναβάθμιση του δικτύου οδικής σύνδεσης με την ενδοχώρα και την νότια πλευρά του νομού είναι επιτακτική ανάγκη .
• Η λειτουργία του ανταγωνισμού στην ακτοπλοϊκή σύνδεση έπρεπε να έχει ήδη τεθεί.
• Η προστασία της ακτογραμμής που απειλείται, του υδροφόρου ορίζοντα και των ορεινών όγκων απ την άναρχη διαχείριση και τις πρόχειρες παρεμβάσεις είναι βασική προτεραιότητα.
• Η προστασία των μοναδικής ομορφιάς και παγκοσμίου φήμης παραλιών και η ανάδειξη της πλούσιας αρχαιολογικής και πολιτιστικής κληρονομιάς περιοχών μας πρέπει να μπουν ψηλότερα στην ατζέντα.
• Η δημιουργία στο νησί μας πανεπιστημίων με κατεύθυνση τον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα για άμεση διασύνδεση με την αγορά εργασίας είναι μια απαραίτητη επένδυση.
• Η απελευθέρωση των τεράστιων δυνατοτήτων για αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ώστε να μειωθεί το ενεργειακό κόστος πρέπει να είναι στρατηγική επιλογή.
Τα παραπάνω είναι λίγα αλλά ουσιαστικά ,τοπικού ενδιαφέροντος , που περιμένουμε να προγραμματίσουν άμεσα ενώ δεν αναφέρονται θέματα εθνικής στρατηγικής (παιδεία εργασιακά, υγεία, κλπ)
Σίγουρα η δωδεκαετής οικονομική κρίση, η πανδημία, η ενεργειακή κρίση,οι φυσικές καταστροφές και η ανάγκη εξοπλισμών, στερούν πόρους, που άλλες χώρες της δύσης διαθέτουν και μπορούν να αξιοποιούν ευκολότερα για τις παραπάνω παρεμβάσεις.
Μιλώντας όμως για τα Χανιά και την Κρήτη, με το παγκόσμιο τουριστικό brand , είναι σαφές ότι κάθε δημόσια επένδυση, δημιουργεί υπεραξία και έχει δεδομένη και άμεση ανταποδοτικότητα τόσο στην ποιότητα ζωής των κατοίκων όσο κυρίως σε εισροές εσόδων απ τον τουρισμό.
Η προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού σε διευρυμένη περίοδο ,εγγυάται μεσοπρόθεσμη απόσβεση κάθε επένδυσης, αλλά και αύξηση του βιοτικού επιπέδου μας. Ισχυρότερος δείκτης απ την σταθερά αυξανόμενη ανάπτυξη του real estate στο νησί μας δεν υπάρχει και δείχνει την τεράστια προοπτική του τόπου μας. Μόνο που και σ’ αυτό απαιτείται έλεγχος, μέτρο και θωρακισμενο θεσμικό πλαίσιο.
Τέλος σε όλα αυτά καλό είναι να μην εξαιρέσουμε τη δική μας ευθύνη ως πολίτες και το σκεπτικό με όποιο λειτουργούμε , επιχειρούμε και.. ψηφίζουμε . Δεν φταίνε πάντα οι άλλοι και το κράτος.
Οι παραπάνω σκέψεις ενός μέσου πολίτη όπως εγώ , δεν είναι η ανακάλυψη του τροχού, είναι απλώς η υπενθύμιση των αυτονόητων, που σε προεκλογική περίοδο και όχι μόνο , οφείλουμε να τονίζουμε σε όσους διεκδικούν-με τη δική μας ψήφο -να καθορίσουν και να σχεδιάσουν τον τρόπο και την ποιότητα ζωής μας. Εμάς και κυρίως των παιδιών μας.
*Ο Γιάννης Σπυριδάκης είναι
δημοτικός σύμβουλος Χανίων