Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Αύξηση της χρηματοδότησης για την έρευνα για τα ελληνικά πανεπιστήμια

Αύξηση κατέγραψαν από το 2016 έως και το 2020 οι συνολικοί πόροι που κατευθύνονται στα ελληνικά πανεπιστήμια για ερευνητικές ανάγκες, παρότι παραμένουν κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Την ίδια στιγμή, κύρια πηγή χρηματοδότησης παραμένει ο κρατικός προϋπολογισμός και οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η συνεισφορά των ιδιωτικών κεφαλαίων που κατευθύνονται για έρευνα στα ΑΕΙ.
Μια συνοπτική ακτινογραφία για την ερευνητική δραστηριότητα των ελληνικών ΑΕΙ παρουσίασε χθες στη σύνοδο των πρυτάνεων που πραγματοποιείται στα Χανιά η διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης Εύη Σαχίνη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση κατέχει το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό (31,8%) στις συνολικές δαπάνες για έρευνα μετά τις επιχειρήσεις (46,1%), ενώ ακολουθεί στην τρίτη θέση ο κρατικός τομέας (21,5%).
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των δαπανών για την έρευνα στα πανεπιστήμια την περίοδο 2011-2020, διαπιστώνεται ότι από 559,35 εκατ. ευρώ το 2016 σταδιακά αυξήθηκαν μέσα σε 5 χρόνια σε 792,62 εκατ. ευρώ το 2020.
Την ίδια χρονιά, το 2020, το ποσοστό του ΑΕΠ των δαπανών για την έρευνα στα πανεπιστήμια άγγιξε το 0,48%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κυμαίνονταν στο 0,51% με ανοδική τάση.
Ως προς τις πηγές χρηματοδότησης της έρευνας στα πανεπιστήμια, ο κρατικός προϋπολογισμός παραμένει διαχρονικά η βασικότερη πηγή (369,53 εκατ. ευρώ το 2020) και ακολουθούν το ΕΣΠΑ, ΠΔΕ και Περιφέρειες (161,59 εκατ. το 2020), η Ε.Ε. (128,62 εκατ. ευρώ το 2020) και οι επιχειρήσεις (51,80 εκατ. ευρώ το 2020).
Ειδικότερα, ως προς το ποσοστό χρηματοδότησης της έρευνας στα ελληνικά πανεπιστήμια από επιχειρήσεις, αυτό παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις μέσα στα χρόνια ωστόσο από το 2015 και έπειτα βρίσκεται λίγο πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 7%.
Επίσης, στις ερευνητικές δραστηριότητες το 2020 απασχολούνταν στα πανεπιστήμια 32.827 άτομα εκ των οποίων οι 12.340 ήταν τακτικό προσωπικό και οι 20.487 ήταν υποψήφιοι διδάκτορες, μεταδιδάκτορες, ερευνητικό προσωπικό κ.λπ.
Σημαντική ήταν και η συμβολή της δράσης απόκτησης ακαδημαϊκής εμπειρίας που έδωσε τη δυνατότητα σε 3.403 νέους επιστήμονες να εργαστούν στα ΑΕΙ καλύπτοντας 7.380 θέσεις, διδάσκοντας 10.432 μαθήματα σε 703.727 εγγεγραμμένους φοιτητές.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα