Χαμηλές πτήσεις του ΑΕΠ, οι οποίες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα δεν θα επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα πριν περάσει τουλάχιστον μία δεκαετία, προβλέπει το υπό κατάρτιση μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2020-2023. Σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας “Καθημερινή“, στη σχετική εγκύκλιο που έστειλε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης στους αρμόδιους φορείς του Δημοσίου, προβλέπεται ότι το ΑΕΠ θα αυξάνεται με ρυθμό 2,5% φέτος, 2,3% το 2020, 2,1% το 2021, 1,8% το 2022 και 1,8% το 2023.
Οι προβλέψεις δεν έχουν διαφοροποιηθεί από το περυσινό μεσοπρόθεσμο, αλλά έχει προστεθεί ένας χρόνος ακόμη, το 2023, που διατηρεί τη χαμηλή πτήση του 2022. Ετσι, σε 5 χρόνια, το 2023, το ΑΕΠ προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 212 δισ. ευρώ έναντι 191 δισ. ευρώ το 2018, άρα να αυξηθεί κατά 21 δισ. ευρώ.
Με αυτόν τον ρυθμό θα χρειαστούν τουλάχιστον άλλα 5 χρόνια για να προσεγγίσει τα επίπεδα των περίπου 240 δισ. ευρώ, όπου βρισκόταν προ κρίσης, δικαιώνοντας έτσι τους οικονομολόγους που έχουν κατά καιρούς προϊδεάσει ότι θα χρειαστεί πάνω από μία δεκαετία για να επιστρέψουμε στα παλιά επίπεδα ευημερίας. Μάλιστα, άλλοι διεθνείς οργανισμοί προβλέπουν χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης. Το ΔΝΤ έχει εκτιμήσει ότι αυτός θα βρίσκεται στο 1,2% το 2023, απομακρύνοντας ακόμη περισσότερο την προοπτική γρήγορης βελτίωσης του επιπέδου ευημερίας. Στις προβλέψεις του υπουργείου, οι επενδύσεις προβλέπεται να αυξηθούν φέτος κατά 11,9%, μετά τη στασιμότητα (0,8%) του 2018, ενώ στη συνέχεια ο ρυθμός τους θα υποχωρεί 9,7% το 2020, 7,9% το 2021, 5,9% το 2022 και 5,2% το 2023.
Οσο για την ανεργία, προβλέπεται καθοδική πορεία, αλλά παραμένει σε διψήφια ποσοστά τουλάχιστον έως το τέλος της προσεχούς πενταετίας. Ετσι, από το 18,2% φέτος, υποχωρεί στο 16,6% το 2020, στο 15,4% το 2021, στο 14,3% το 2022 και στο 13,2% το 2023.
Στην εγκύκλιο, ο κ. Χουλιαράκης υπενθυμίζει τη δέσμευση της χώρας για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022.
Οι φορείς καλούνται να εξειδικεύσουν το βασικό σενάριο της περιόδου έως το 2023. Προφανώς, χωρίς να αναφέρεται, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα διαμορφώσει και εναλλακτικά σενάρια, με τα μέτρα πολιτικής που επιθυμεί να λάβει. Εκεί θα φανεί, για παράδειγμα, αν η κυβέρνηση σκοπεύει να διεκδικήσει τη μη μείωση του αφορολόγητου ορίου, που έχει συμφωνηθεί και έχει ψηφιστεί. Αυτό βέβαια θα μπορούσε να γίνει και εκ των υστέρων.
Ο κ. Χουλιαράκης εφιστά την προσοχή στους εποπτευόμενους φορείς και ιδίως στα νομικά πρόσωπα να καταρτίσουν ρεαλιστικές προβλέψεις, καθώς κατά το παρελθόν διαπιστώθηκε ότι ορισμένα υπέβαλαν υποεκτιμημένες προβλέψεις σε όρους δημοσιονομικού αποτελέσματος, όπως αναφέρει. Τονίζεται ότι τέτοιες προτάσεις δεν πρέπει να γίνουν αποδεκτές από τα υπουργεία, καθώς οδηγούν σε προσδιορισμό μη ρεαλιστικού δημοσιονομικού αποτελέσματος και στη λήψη αποφάσεων που βασίζονται σε εσφαλμένα δεδομένα.
Οι φορείς καλούνται επίσης να καταγράψουν ξεχωριστά όλες ανεξαιρέτως τις απλήρωτες υποχρεώσεις τους, ανεξαρτήτως του αν είναι ληξιπρόθεσμες ή όχι.