Με προσδοκίες ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων και οι προσφορές θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού και θα αυξηθεί η αγοραστική κίνηση, συμμετέχουν στη “Black Friday” καταστηματάρχες των Χανίων. Πολλοί δε από αυτούς πρόκειται να παρατείνουν τις προσφορές τους πέραν της Παρασκευής ευελπιστώντας πως οι καταναλωτές θα ανταποκριθούν στις ευκαιρίες για ψώνια που δίνουν.
Την ίδια στιγμή, πάντως, καταναλωτές που μίλησαν στα «Χ.ν.» εμφανίζονται επιφυλακτικοί απέναντι στη «Black Friday» υποστηρίζοντας ότι ο συγκεκριμένος θεσμός αποτελεί πολλές φορές ένα «τρικ» κι ότι οι προσφορές που δίνονται δεν αντανακλούν πραγματικές ευκαιρίες.
Να στηρίξουν οι καταναλωτές που θα πραγματοποιήσουν αγορές τις τοπικές επιχειρήσεις καλεί από τη μεριά του ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων.
ΔΥΣΠΙΣΤΙΑ
«Δεν ψωνίζω αυτές τις ημέρες. Το 10-20 ή 30% που θα κάνει έκπτωση κάποια επιχείρηση δεν μου λέει κάτι γιατί πρόκειται για ένα ποσοστό που μπορώ να το βρω και την περίοδο των εκπτώσεων», σημείωσε η κα Μαρία εκφράζοντας την επιφύλαξή της απέναντι στη «Black Friday».
Περισσότερο θετικός ήταν ο Αντρέας ο οποίος τόνισε ότι υπάρχουν προσφορές που είναι συμφέρουσες και καλές. «Είναι μια ευκαιρία να ψωνίσεις κάτι σε μια χαμηλότερη τιμή», σημείωσε.
Δύσπιστη απέναντι στις προσφορές εμφανίστηκε
«Δεν νομίζω ότι προσθέτει κάτι η μέρα αυτή. Πάντα υπάρχουν ευκαιρίες στην αγορά και πάντα τα μαγαζιά κάνουν προσφορές. Πιστεύω ότι είναι ένα δυτικό πρότυπο και “τρικ” καταναλωτικό που έχουμε υιοθετήσει, το οποίο υποτιμάει τους καταναλωτές».
«Νομίζω ότι μιλάμε για πολύ μικρές προσφορές σε σχέση με την Αμερική. Δεν μιλάμε για πραγματικές ευκαιρίες αλλά για προσφορές που τις βρίσκεις έτσι κι αλλιώς», υποστήριξε ο Αλέξανδρος, ενώ ο Χρήστος υπογράμμισε ότι δεν έχει ψωνίσει ποτέ από «Black Friday». «Δεν με έχει πείσει ιδιαίτερα», σχολίασε σχετικά.
ΠΙΕΣΜΕΝΗ Η ΑΓΟΡΑ
Δεν λείπουν πάντως και οι καταναλωτές που τονίζουν ότι το πραγματικό πρόβλημα είναι η έλλειψη χρημάτων: «Προσωπικά με βρίσκει ενάντιο η “Black Friday” όπως και η κατάργηση της κυριακάτικης αργίας. Το θέμα, όμως, δεν είναι αν τα καταστήματα κάνουν προσφορές αλλά αν ο καταναλωτής έχει λεφτά», ανέφερε ο Βάγιας, ενώ υποστήριξε ότι στο πλαίσιο αυτών των ημερών προσφορών οι πολυεθνικές εταιρείες βρίσκουν μια ακόμα ευκαιρία να κερδοφορήσουν σε βάρος των μικρών καταστημάτων.
Διαφορετική άποψη είχε η κα Χρυσούλα η οποία επεσήμανε ότι καλό είναι ο κόσμος να εκμεταλλευτεί τις εμπορικές ευκαιρίες που του δίνονται υπό την προϋπόθεση ότι τα καταστήματα θα κάνουν καλύτερες τιμές, αληθινές προσφορές και θα περιλαμβάνουν στις προσφορές τους και νέες παραλαβές εμπορευμάτων.
«Πρόκειται ξεκάθαρα για ένα εμπορικό “τρικ”. Ό,τι έχει περισσέψει πίσω στην αποθήκη το βγάζουν και το πουλάνε όσο πιο φτηνά γίνεται, ενώ οι τις τιμές σε άλλες περιόδους εκπτώσεων μπορεί να είναι ακόμα καλύτερες», επεσήμαναν η Ελένη και η Άννα.
«Δεν θα πάω για ψώνια αλλά πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσει κάποιους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους», σημείωσε από τη μεριά της η κα Όλγα.
Οι τοπικές επιχειρήσεις
«Επιθυμούμε με τη συμμετοχή μας σε αυτή την προωθητική ενέργεια που ισχύει σε όλο τον κόσμο να πάρουμε το μερίδιο που αναλογεί στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις έναντι των πολυεθνικών», λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων, Γιώργος Τοπολιανάκης και προσθέτει:
«Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η πλειοψηφία των τοπικών επιχειρήσεων θα ανταποκριθεί και θα παρέχει προσφορές στον καταναλωτή τη συγκεκριμένη μέρα. Ο καταναλωτής πρέπει να είναι προσεκτικός στις αγορές του, να υπάρχει αντίκρισμα σε αυτό που ουσιαστικά βλέπει στη βιτρίνα ή στην διαφήμιση της όποιας επιχειρήσεις».
Ο κ. Τοπολιανάκης σημειώνει ότι «η δυσπιστία του κόσμου έρχεται από το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις διαφημίζονται προιόντα που ίσως δεν υπάρχουν εντός της επιχείρησης, είτε η έκπτωση που αναφέρεται αφορά συγκεκριμένα προϊόντα και όχι πάντα αυτά που επιθυμεί να αγοράσει ο καταναλωτής». Ο ίδιος κάλεσε τους καταναλωτές να στηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις ενώ σημείωσε ότι θα συμμετέχει στη Black Friday μόνο σήμερα με προσφορές σε προϊόντα.
Ο Ακης Παινεσάκης από το Italian Factory Outlet, μας λέει:
«Εμείς πριν από πέντε χρόνια κάναμε το πρώτο Black Friday εδώ στα Χανιά. Με βάση την εμπειρία από το εξωτερικό, είναι μία καθαρά εμπορική στιγμή η οποία αποδίδει. Είναι μία ανάσα για τους καταστηματάρχες και μια μεγάλη ευκαιρία για τον κόσμο να μπορέσει κάποια στιγμή εν μέσω του χειμώνα και πριν τις γιορτές να κάνει κάποιες αγορές σε πάρα πολύ καλές τιμές».
«Εμείς», πρόσθεσε, «κάνουμε ένα συγκεκριμένο promotion για αυτές τις μέρες. Πάνω σε οποιαδήποτε αγορά κάνει ο πελάτης μας έχει τη δυνατότητα πάνω σε ακριβώς το ίδιο ποσό να διαλέξει ό,τι θέλει απ’ όλη τη γκάμα μας ισόποσης αξίας με το ποσό της αγοράς του».
Για την καχυποψία και επιφυλακτικότητα καταναλωτών απέναντι στον θεσμό, ο κ. Παινεσάκης σημείωσε ότι «ο θεσμός της Black Friday τελευταία αρχίζει να καθιερώνεται και εμφανίστηκε εδώ. Υπάρχει μια καχυποψία γενικότερα γιατί έχουν παρουσιαστεί φαινόμενα αισχροκέρδειας… Κάποιος αναμένοντας το γεγονός της Black Friday ή των εκπτώσεων το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να πάει μερικές μέρες πριν, να ελέγξει, να τσεκάρει και να δει αν όντως είναι. Και αν δεν είναι να το καταγγείλει, γιατί πρέπει να το καταγγείλει».
Από το Simple City, η υπεύθυνη επαγγελματικού εξοπλισμού, Ιωάννα Φουρίκη, σημείωσε ότι «οι καταναλωτές περιμένουν αυτές τις ημέρες, διότι είναι μία καλή ευκαιρία να ψωνίσει ο κόσμος αυτά που χρειάζεται σε πολύ καλύτερες τιμές».
Η ίδια τονίζει ότι «θα έχουμε έκπτωση 20% σε όλα μας τα είδη, ακόμα και στις νέες μας παραλαβές, ενώ σε πολλά άλλα είδη οι εκπτώσεις θα φτάνουν έως το 50%. Όλες οι προσφορές θα ισχύουν για την Παρασκευή αλλά και το Σάββατο ώστε να μπορέσουν όλοι οι πελάτες μας να μας επισκεφθούν χωρίς να ταλαιπωρηθούν!».
Από την επιχείρηση Φωτεινάκη, ο Μιχάλης Φωτεινάκης μας λέει: «Ουσιαστικά πρώτη φορά μπαίνουμε στη διαδικασία να υποστηρίξουμε και εμείς τον θεσμό αυτόν. Θεωρούμε ότι είναι καλό να γίνονται τέτοιου είδους ημέρες για τον καταναλωτή ούτως ώστε και τα καταστήματα να μπορούν να “ξεστοκάρουνε” κάποια προιόντα και ο καταναλωτής να επωφελείται από τις προσφορές. Οπότε είτε λέγεται Black Friday, είτε εκπτώσεις, είτε οτιδήποτε άλλο, είναι μια αφορμή για μια γιορτή για τον καταναλωτή και για το μαγαζί. Και οι δύο κερδίζουν. Οπότε είμαι υπέρ του θεσμού».
Για τη δυσπιστία καταναλωτών σημείωσε ότι «πολλές φορές επειδή η αγορά έχει γίνει τόσο ανταγωνιστική ουσιαστικά πάντα τρέχουν διάφορες προσφορές. Οπότε ουσιαστικά ο κόσμος περιμένει στο Black Friday προσφορά στην προσφορά, οπότε εκεί δημιουργείται μία παρεξήγηση. Για παράδειγμα εμείς έχουμε και κάποιες προσφορές λόγω της ημέρας, αλλά έχουμε και κάποιες πραγματικά Black Friday προσφορές».
Από την επιχείρηση Αγγελάκη στη λεωφόρο Καζαντζάκη, ο Γιάννης Αγγελάκης εκτίμησε ότι οι προσφορές θα έχουν απήχηση. Ο ίδιος ανέφερε ότι η επιχείρηση συμμετέχει για πρώτη φορά στη Black Friday και ότι υπάρχει ανταπόκριση.
Η Ταξική Πορεία
Κριτική στον θεσμό διατυπώνει σε ανακοίνωσή της η “Ταξική Πορεία”. Οπως αναφέρει,
«για ακόμα μία χρονιά, η χώρα μας ακολουθεί πιστά τα αμερικάνικα “έθιμα” και συγκεκριμένα το Black Friday, την ημέρα που υποτίθεται ότι οι τιμές πέφτουν δραματικά για να ωθήσουν τον καταναλωτή να ψωνίσει και την αγορά να κινηθεί. Μία μέρα η οποία δυσχεραίνει περαιτέρω τις συνθήκες εργασίας των εμποροϋπαλλήλων, με εντατικοποιημένα ωράρια, εξάντληση, ποδοπατήματα, μέχρι και τραυματισμούς και θανάτους εργαζομένων».
Η Ενωση Καταναλωτών
Την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα “προσφορών” προτείνει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας:
Μεταξύ άλλων
•Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.
•Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
•Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις.
•Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
•Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.