■ Οι τεχνικοί έφοροι Χ. Μπασάκης και Ν. Χαιρέτης µιλούν για τον µεγάλο αγώνα
Πίσω από τα µεγάλα ονόµατα των 4 τροχών των ράλλυ παγκοσµίως υπάρχει ένας υποστηρικτικός “στρατός”. Μηχανικοί, προγραµµατιστές, τεχνικοί, αλλά και οι τεχνικοί έφοροι της FIA (Παγκόσµιας Οµοσπονδίας Αυτοκίνησης) που έχουν την ευθύνη του ελέγχου των αγωνιστικών αυτοκινήτων.
∆ύο Χανιώτες ο Χρήστος Μπασάκης 20 χρόνια και ο Νεκτάριος Χαιρέτης 19 χρόνια εργάζονται ως τεχνικοί έφοροι και στο τελευταίο “Ράλλυ Ακρόπολης”, στις αρχές Σεπτεµβρίου του 2024, είχαν για πρώτη φορά µαζί τους και την µόλις 14χρονη Κατερίνα Χαιρέτη!
«Βρέθηκα πριν από 20 χρόνια στο “Ράλλυ Ακρόπολης” χάρις σε ένα φίλο από τα Χανιά τον Γιάννη Κονσολάκη. Ήταν αυτός που µε πήρε µαζί του και από τότε… κόλλησα», λέει ο κ. Χρήστος που ήταν επιφορτισµένος µε τις σφραγίσεις. ∆ηλαδή, οποιοδήποτε εξάρτηµα που χρησιµοποιείται από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα θα πρέπει να ελεγχθεί από τους τεχνικούς εφόρους και να σφραγιστεί για να µην παραβιαστεί! «Σφραγίζουµε επί του αυτοκινήτου όλα τα εξαρτήµατα και όλα τα ανταλλακτικά στο χώρο του service για να µην µπορούν να χρησιµοποιηθούν εξαρτήµατα που δεν είναι πιστοποιηµένα. Και όχι µόνο σφραγίζονται αλλά µπαίνουν και ιριδίζοντα ταµπελάκια που δεν µπορούν να αφαιρεθούν και διαβάζονται µε ειδικό µηχάνηµα», εξηγεί ο κ. Νεκτάριος Χαιρέτης που ήταν στο πόστο του ελέγχου των αµορτισέρ των οχηµάτων.
Οι δύο άνδρες µας περιγράφουν πώς γίνεται ένας τεχνικός έλεγχος, πόσο αυστηρές είναι οι προδιαγραφές και µε πόση επιµέλεια και σοβαρότητα είναι υποχρεωµένοι να εργάζονται όλοι οι τεχνικοί έφοροι.
Υπάρχει σύγκριση µε ένα τοπικό ράλλυ ρωτάµε µε αφέλεια. «Στο “Ακρόπολης” ελέγχουµε και τις βίδες, σε ένα τοπικό ράλλυ τι να ελέγξεις; Το “Ακρόπολης” ξεκινάει την Παρασκευή και πάµε από την Τρίτη και έχουµε τρεις µέρες να ελέγξουµε τα αυτοκίνητα σε ένα τοπικό ράλλυ έχουµε… δύο ώρες. Είναι χαρακτηριστικό πως στο “Ακρόπολης” τα αυτοκίνητα που είναι πρώτα λύνονται, γίνονται βίδες και ζυγιάζεται ένα ένα κάθε εξάρτηµα για να δούµε αν είναι µέσα στις προδιαγραφές!», απαντάει ο κ. Χαιρέτης.
∆ΥΣΚΟΛΙΕΣ
Οι 40 τεχνικοί έφοροι θα ελέγξουν ακόµα και µετά από κάθε ειδική διαδροµή τον εξοπλισµό που αντικαθίσταται λόγω κάποιας ζηµιάς, για αυτό και έναν από τα βασικά… µείον της δουλειάς τους είναι το ξενύχτι!
«Το ότι πρέπει να ξενυχτήσεις πολλές φορές ή να σηκωθείς αξηµέρωτα είναι από τις δυσκολίες της δουλειά µας. Γιατί αν έχει κάποιος οδηγός ατύχηµα, αν τρακάρει, ή τουµπάρει µπορεί να φέρεις το αυτοκίνητο στο service και να το επισκευάζουν οι µηχανικοί του όλη νύχτα ώστε να είναι έτοιµο για την επόµενη ειδική διαδροµή. Η οµάδα µας θα πρέπει να βρίσκεται εκεί, να βλέπει τη δουλειά των µηχανικών και να ελέγχει ένα-ένα τα ανταλλακτικά που µπαίνουν στο αυτοκίνητο», είναι τα λόγια του κ. Μπασάκη.
Γι’ αυτό το λόγο και οι τεχνικοί έφοροι είναι πιστοποιηµένοι στην εργασία τους και κάθε χρόνο περνάνε από ειδικό σεµινάριο. Είναι χαρακτηριστικό πως εκτός από τα εξαρτήµατα του οχήµατος ακόµα και τα ρούχα, τα παπούτσια, τα κράνη, αλλά και τα εσώρουχα που φοράνε οι οδηγοί πρέπει να είναι τα πιστοποιηµένα που εγκρίνει η FIA και για αυτά ακόµα ο τεχνικός έφορος βρίσκεται εκεί να ελέγξει το παραµικρό!
«Υπάρχουν δυσκολίες, γιατί είναι καθήκοντα µε ευθύνη που απαιτούν µεγάλη προσοχή. Αλλά µετά το τέλος τους Ακρόπολης νιώθεις τόσο γεµάτος που ήσουν σε αυτό το “πανηγύρι” που ξεχνάς την κούραση ή το ξενύχτι! Είναι µια ψυχοθεραπεία», τονίζει ο κ. Χαιρέτης.
ΟΙ Ο∆ΗΓΟΙ
Οι δύο Χανιώτες συναναστρέφονται µε µεγάλα ονόµατα του µηχανοκίνητου αθλητισµού, οδηγούς που θεωρούνται “ιερά τέρατα” στο χώρο τους. Πώς τους αντιµετωπίζουν;
«Είναι άλλοι κι άλλοι άνθρωποι», σχολιάζει ο κ. Μπασάκης, ενώ ο Ν. Χαιρέτης συµπληρώνει ότι «δεν είναι ψηλοµύτες, ούτε το παίζουν “ντίβες”. Απλά είναι ένα πολύ λεπτό επάγγελµα και βγάζουν µια ψυχρότητα γιατί είναι απόλυτα αφοσιωµένοι στον αγώνα, στο αυτοκίνητο τους, στη διαδροµή της ειδικής. Μπορεί δηλαδή να µιλήσεις σε ένα οδηγό και να σου απαντήσει µηχανικά ή να σου φανεί “ψυχρός” αλλά είναι έτσι γιατί είναι απόλυτα επικεντρωµένος στα του αυτοκινήτου του».
Πίσω από κάθε πλήρωµα αγωνιστικού αυτοκινήτου υπάρχουν τουλάχιστον 30 άτοµα: Μηχανικοί, προγραµµατιστής, τεχνικοί για ρόδες αµορτισέρ, µάγειρας και διαιτολόγος για το φαγητό, γυµναστής και γιατρός. «Οι βασικοί µηχανικοί στη Hyunday και την Toyota είναι Έλληνες!», µας ενηµερώνει ο κ. Μπασάκης.
ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΡΑΛΛΥ;
Για χρόνια το “Ράλλυ Ακρόπολης” ψηφιζόταν από τους οδηγούς ως το καλύτερο “ράλλυ” παγκοσµίως στην κατηγορία τους. Τι το κάνει τόσο ιδιαίτερο, είναι η ερώτηση µας στους συνοµιλητές µας. «Ίσως γιατί είναι το πιο σκληρό. Είναι τα βουνά, οι πέτρες έχει πολύ χώµα, τουµπαρίσµατα», είναι η γνώµη του κ. Μπασάκη, ενώ ο κ. Χαιρέτης επισηµαίνει πως «έχουµε σκληρά εδάφη. Στη Μάλτα, στη Γαλλία το χώµα είναι “αφρός”! Στο “Ράλλυ Ακρόπολης” βλέπεις ένα χωµατόδροµο ωραίο και µόλις περάσει ο πρώτος τον ζευγαρίζει πραγµατικά και βγαίνουν από κάτω οι πέτρες οπότε για το δεύτερο, τον τρίτο, τον τέταρτο τα πράγµατα γίνονται ακόµα χειρότερα, το έδαφος γεµίζει χαρακιές!».
Θα µπορούσε το “Ράλλυ Ακρόπολης” κάποια στιγµή να γίνει και στα Χανιά; «Όλα είναι θέµα χρηµάτων. Αν πληρώσεις µπορείς να το φέρεις οπουδήποτε, να έχουµε µια ειδική… στις Βρύσες ή µέσα στην πόλη. Για τις οµάδες δεν είναι τίποτα γιατί έχουν τεράστιους προϋπολογισµούς, cargo αεροσκάφη για τις µεταφορές γιατί αγωνίζονται σε όλο τον κόσµο».
Μια 14χρονη στο κορυφαίο Ράλλυ
Φέτος ως τεχνική έφορος εργάστηκε η κόρη του Νεκτάριου Χαιρέτη, Κατερίνα Χαιρέτη, µόλις 14 ετών! «Από µικρή έβλεπα τον µπαµπά µου να πηγαίνει στους αγώνες να ασχολείται µε τα αυτοκίνητα και µου άρεσε πολύ. Από πέρυσι ήταν να πάω αλλά δεν τα κατάφερα λόγω σχολείου και φέτος αποφάσισα να µην το χάσω», δηλώνει η νεαρή κοπέλα. Το “πόστο” της ήταν να καταγράφει τις εξτρά ρόδες τον αυτοκινήτων και να φτιάχνει το σχετικό έγγραφο που υπέγραφε ο συνοδηγός του αγωνιστικού. «Υπήρχαν και φορές που ξυπνούσαµε στις 5 και στις 6 το πρωί για να πάµε στη δουλειά µας, αλλά δεν κουράστηκα, ήταν µια ξεχωριστή εµπειρία. Νιώθεις ότι κάνεις κάτι υπεύθυνο», λέει και εµφανίζεται χαρούµενη από τη γνωριµία της µε τον κόσµο και τους ανθρώπους του αγωνιστικού αυτοκινήτου.