Τάξη στο… χάος της κυκλοφοριακής συμφόρησης στα δίκτυα μεταφορών επιχειρεί να βάλει με την έρευνα του ο Αντώνης Γεωργαντάς, που κάνει το διδακτορικό του στο “Πανεπιστήμιο Κύπρου”.
Ο Χανιώτης επιστήμονας αποφοίτησε από το τμήμα ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείο Κρήτης, στη συνέχεια έκανε το μεταπτυχιακό του πάνω στην διοίκηση παραγωγής, συμμετείχε σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Imperial College στο Λονδίνο και πλέον κάνει τη διδακτορική του έρευνα στην Κύπρο. Το αντικείμενο της έρευνας του και η σημασία του στην καθημερινότητα των οδηγών, οι συνθήκες στην Κύπρο και το ενδεχόμενο της επιστροφής ανάμεσα στα θέματα της συζήτησης μας. Έχοντας σπουδάσει 5 χρόνια στη Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και ακολούθως άλλα 2 χρόνια στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών της ίδιας σχολής με κατεύθυνση την Επιχειρησιακή Έρευνα, ο συνομιλητής μας εξηγεί πως είχε φτάσει σε ένα κομβικό σημείο ώστε να δει πως δουλεύουν τα πράγματα στο εξωτερικό. «Συνομιλώντας με τους καθηγητές μου στο Πολυτεχνείο Κρήτης, έμαθα οτι υπήρχε μια ομάδα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου που ασχολείται με το αντικείμενο των ευφυών συστημάτων μεταφορών, όπου ήταν και κάτι που αποσκοπούσα να εντρυφήσσω σε μεγαλύτερο βάθος, δεδομένου ότι η διπλωματική μου εργασία αφορούσε τη βελτιστοποίηση της κυκλοφοριακής ροής μέσω αλλαγής λωρίδας αυτοκινήτων. Ως εκ τούτου, έκανα αίτηση και το 2018 μπήκα στο διδακτορικό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κύπρου» τονίζει.
Πηγαίνοντας στην Κύπρο βρήκε μια υποδομή στο Πανεπιστήμιο που κρίνει ως πολύ καλή, ενώ εξαιρετικό είναι και το επίπεδο φοιτητών και καθηγητών. «Στο τμήμα που διενεργώ το διδακτορικό μου, η πλειοψηφία των καθηγητών έχουν αποκτήσει το διδακτορικό τους εκτός Κύπρου και ενα αρκετά μεγάλο μέρος, συγκεκριμένα στην Αμερική. Αυτό προάγει την εξωστρέφεια καθώς οι καθηγητές φέρνουν τις εμπειρίες τους στους φοιτητές και μας εξηγούν πως συνδέεται η έρευνα με τον πραγματικό κόσμο ,δημιουργώντας μας περαιτέρω κίνητρα για εξέλιξη» τονίζει ο Αντώνης.
Η ΕΡΕΥΝΑ
Αναφορικά με το αντικείμενο της έρευνας του -τον έλεγχο της κυκλοφορίας στα δίκτυα μεταφορών- εξηγεί πως «το κυκλοφοριακό “χάος” προκύπτει, όσο η χρήση των διαθέσιμων τμημάτων δρόμου αυξάνεται και ο αριθμός των οχημάτων που προσπαθούν να περάσουν από αυτό είναι υψηλότερος από την κρίσιμη πυκνότητα που είναι συνυφασμένο το συγκεκριμένο τμήμα του οδικού δικτύου. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, οφείλεται όχι απαραίτητα στο γεγονός ότι η ζήτηση ξεπερνάει τη χωρητικότητα του δικτύου, αλλά στην προτίμηση των οδηγών να ακολουθούν πιο αρεστές διαδρομές, αντί να ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές οι οποίες όμως δεν υπόκεινται σε συμφόρηση. Στην παρούσα έρευνα γίνεται χρήση μιας τεχνικής που αφορά την ελεγχόμενη είσοδο οχημάτων από τις πιθανές εισόδου που απαρτίζεται το δίκτυο, με τέτοιο τρόπο, ώστε να μετριαστεί το ίχνος της συμφόρησης όπου είναι δυνατόν. Βασίζεται σε πρώτο στάδιο στη χρήση του μακροσκοπικού μοντέλου Cell Transmission Model (CTM), το οποίο αναπαριστά κυκλοφοριακά φαινόμενα πρώτου βαθμού. Συνακολούθως δημιουργούμε τυχαίες διαταραχές στο σύστημα που εξετάζουμε για να διαπιστώσουμε τις ασυνέχειες που προκύπτουν και πιθανώς πρέπει να ελεγχθούν επισταμένως για να αντιληφθούμε το αίτιο που οδηγεί στην εμφάνιση μιας τέτοιας αλλαγής στην συμπεριφορά του μοντέλου. Εφαρμόζεται το πλαίσιο που ανάγει τον κυκλοφοριακό έλεγχο σε δημιουργία διακριτών γεγονότων, αλλά υπό καθεστώς συνεχούς χρόνου (εφόσον μιλάμε για ένα οδικό δίκτυο). Όπου ανιχνεύεται μια ασυνέχεια, είναι μια καλή ένδειξη, ότι το σύστημα επέρχεται σε άλλη κατάσταση, η οποία ενσωματώνεται ως μια ιδιάζουσα περίπτωση.»
Στο ζήτημα της στήριξης της έρευνας στην Κύπρο και τις συγκρίσεις με τη χώρα μας ο Α. Γεωργαντάς πιστεύει πως «και η Ελλάδα, έτσι και η Κύπρος ανήκουν στις χώρες, όπου δεν είναι εύκολη η χρηματοδότηση της έρευνας, όμως αυτό δεν λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας στην ποιότητα της έρευνας που διενεργείται και στις δυο χώρες. Στην Ελλάδα επικρατεί το φαινόμενο “brain-drain”, όπου ένα μεγάλο ποσοστό των νέων επιλέγει την μετακίνηση του στο εξωτερικό αναζητώντας μια καλύτερη ταύτιση των προσόντων τους με τις ευκαιρίες που πιθανότατα να μην υπήρχαν στην Ελλάδα. Η Κύπρος, μια χώρα με πληθυσμό πολύ μικρότερο από αυτόν της Ελλάδας, αντιμετωπίζει την ίδια δυσμενή συγκυρία. Παρ’ όλα αυτά η αριστεία επιβραβεύεται και τα τελευταία χρόνια γίνεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια για εξασφάλιση χρηματοδότησης τόσο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας, αλλά και από άλλους φορείς, οι οποίοι άπτονται των ερευνητικών δραστηριοτήτων των επιστημόνων της Κύπρου.»
Για το μέλλον ο συνομιλητής μας θέλει να ολοκληρώσει την διδακτορική του διατριβή, και να συνεχίσει την έρευνά του σε μεταδιδακτορικό επίπεδο στην Αμερική «όπου οι ευκαιρίες είναι αρκετά περισσότερες σε σχέση με την Ελλάδα και την Κύπρο, επεκτείνοντας το δίκτυο μου, χωρίς να αποκλείω το ενδεχόμενο συνεργασίας με κάποια εταιρία» όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
Το ενδεχόμενο της επιστροφής
• Το ενδεχόμενο της επιστροφής στην Κρήτη για μόνιμη κατοικία- εργασία το εξετάζεις, είναι στις προτεραιότητες σου ή αποτελεί μακρινή προοπτική; Ποιοι είναι οι λόγοι κατά την άποψη σου που τόσοι νέοι επιστήμονες φεύγουν από την Ελλάδα για το εξωτερικό;
Σίγουρα ένα ενδεχόμενο επιστροφής στον τόπο όπου ολοκλήρωσα τον προπτυχιακό και το μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών, είναι κάτι που το επιζητώ, επειδή θα είμαι δίπλα στην οικογένειά μου, όπως και μου είναι οικείο το περιβάλλον των καθηγητών στο Πολυτεχνείο Κρήτης.
Η δυνατότητα συνεργασίας με άτομα που ήταν καθηγητές μου, μου δημιουργεί δέος καθώς λειτουργεί ως έα επιπρόσθετο κίνητρο για να δουλεύουμε πιο αποδοτικά. Όμως ο πιο σημαντικός παράγοντας στα δικά μου μάτια, είναι ο βιοπορισμός. Το πως μπορούμε να συνδέσουμε την ακαδημαϊκή αριστεία, με καλές συνθήκες έρευνας κρατώντας τα κατάλληλα άτομα στις κατάλληλες θέσεις. Μέχρι στιγμής, η Ελλάδα αποτελεί ένα παράδειγμα που λειτουργεί αποτρεπτικά στα άτομα που σκέπτονται το ενδεχόμενο μόνιμης παραμονής στη χώρα.
Η δημιουργία κέντρων αριστείας και η απορρόφηση επαγγελματιών είναι πολύ σημαντική, όμως πρέπει να κάνουμε και οι είναι δυνατόν για να κρατήσουμε αυτά τα άτομα σε βάθος χρόνου. Πολλοί νέοι επιστήμονες παίρνουν την απόφαση να φύγουν από την Ελλάδα, γιατί αντιλαμβάνονται ότι η απορρόφηση που προσφέρει η Ελλάδα σε σχέση με κάποια από τις χώρες του εξωτερικού, είναι πολύ μικρότερη και οτι οι ευκαιρίες εξέλιξης είναι περισσότερες. Σίγουρα έχει νόημα κάποιος νέος να δοκιμαστεί στο εξωτερικό σε νέες εμπειρίες και σε νέο περιβάλλον.
Όμως για να πάμε την Ελλάδα μπροστά, πρέπει μια μεγάλη μερίδα των ατόμων που φεύγουν στο εξωτερικό, να έχουν στόχο να γυρίσουν στην Ελλάδα μόνιμα, για να ενισχύσουμε την οικονομική κατάσταση της χώρας, περνώντας ένα δυνατό μήνυμα, ότι “η Ελλάδα έχει άριστο ακαδημαϊκό προσωπικό, βάζοντας τις βάσεις για εξασφάλιση περισσότερων χρηματοδοτήσεων και ερευνητικών επενδύσεων.
Ήδη έχει γίνει το πρώτο βήμα με την ίδρυση του ελληνικού παραρτήματος της Microsoft στην Ελλάδα.
Μέσα από τη στήλη “Χανιώτες του εξωτερικού” τα “Χ.ν.” παρουσιάζουν ιστορίες συμπολιτών μας που έφυγαν από τα Χανιά και διακρίνονται σε διάφορους τομείς στο εξωτερικό.
Στο 14ο επεισόδιο, ο Γιώργος Κώνστας λαμβάνει e-mail «απάτη» από μια δήθεν Αμερικανίδα αξιωματούχο με“δόλωμα” 4,7 εκ. ευρώ και σώζεται χάρη στις γνώσεις του στην διεθνή πολιτική.