Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024

Χανιώτες του εξωτερικού: Βαγγέλης Καλογεράκης

■ Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής  Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης

 

Λαμπρή καριέρα στις ΗΠΑ ακολουθεί ένας Χανιώτης επιστήμονας ο οποίος εργάζεται στην ανάπτυξη τεχνικών μηχανικής μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης.

Πρόκειται για τον αναπληρωτή καθηγητή της Σχολής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, Βαγγέλη Καλογεράκη, ο οποίος πέρασε στα Χανιά τα παιδικά και φοιτητικά του χρόνια και, μετά τις σπουδές του στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του Πολυτεχνείου Κρήτης, έγινε δεκτός με υποτροφία στον Καναδά και στη συνέχεια ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στις ΗΠΑ.
Ο Βαγγέλης Καλογεράκης μιλά στα “Χανιώτικα νέα” για τη διαδρομή του από τα Χανιά έως τις ΗΠΑ, τις σπουδές του, αλλά και τον τομέα του: την τεχνητή νοημοσύνη για την οποία επισημαίνει τα θετικά αλλά και τους κινδύνους. Ο ίδιος θεωρεί, μεταξύ άλλων, ότι οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να σταθούν σύμβουλοι σε δραστηριότητες του ανθρώπου, αλλά και ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για παραβίαση προσωπικών στοιχείων, και τονίζει ότι οι επιστήμονες οφείλουν να προειδοποιούν και να κοινοποιούν ευρύτατα τις αβεβαιότητες και τις συνέπειες, στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και στους πολίτες αλλά και να διεξάγουν έρευνα, προς όφελος της κοινωνίας με ακεραιότητα, ανιδιοτέλεια, αξιοπιστία, διαφάνεια, και σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον.

 

Για τη διαδρομή του από τα Χανιά έως τον Καναδά και τις ΗΠΑ, σημειώνει:
«Γεννήθηκα στα Χανιά και πέρασα εδώ τα παιδικά και φοιτητικά μου χρόνια.
Από μικρός είχα έντονο ενδιαφέρον στην πληροφορική. Τέλειωσα τη σχολή ΗΜΜΥ ως αριστούχος στο Πολυτεχνείο Κρήτης και αμέσως μετά έγινα δεκτός με υποτροφία για διδακτορικό στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο στον Καναδά.
Εκεί εξειδικεύτηκα στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης σε μηχανική όραση και στη σύνθεση ψηφιακών αντικειμένων και εικόνων. Όταν τέλειωσα το διδακτορικό μου, έγινα δεκτός ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στις ΗΠΑ, όπου εργάστηκα για άλλα δύο χρόνια στον ίδιο αντικείμενο.
Για το πώς προέκυψε η δουλειά του στο Πανεπιστήμιο Μασαχουσέτης, αναφέρει:
«Έγινε κατόπιν αίτησης με το βιογραφικό μου και συνέντευξης. Έπαιξε ρόλο το διδακτορικό μου που εισήγαγε καινοτόμες τεχνικές μηχανικής μάθησης για επεξεργασία τρισδιάστατων δεδομένων και οι δημοσιεύσεις σε υψηλού κύρους επιστημονικά περιοδικά και διεθνή συνέδρια. Το αντικείμενο μου είχε επίσης άμεση σχέση με τους σκοπούς της Σχολής που είναι η έρευνα στην πληροφορική και στην τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών. Πλέον υπηρετώ τη Σχολή Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης ως Αναπληρωτής Καθηγητής. Η Σχολή φημίζεται για την έρευνα στη τεχνητή νοημοσύνη π.χ. από άποψη δημοσιεύσεων σε κορυφαία επιστημονικά περιοδικά και διεθνή συνέδρια, θεωρείται ότι είναι εντός των δέκα καλύτερων Σχολών στη Β. Αμερική (https://csrankings.org/)».

Η ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

Το αντικείμενο του ίδιου είναι η ανάπτυξη τεχνικών μηχανική μάθησης και τεχνητής νοημοσύνης, για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να δημιουργήσουν και να επεξεργαστούν ψηφιακές αναπαραστάσεις του τρισδιάστατου κόσμου π.χ. τρισδιάστατα μοντέλα αντικειμένων, σκηνών και κινούμενων εικόνων.
Ο κ. Καλογεράκης εξηγεί:
«Τα μοντέλα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες εφαρμογές, όπως εικονική πραγματικότητα, αρχιτεκτονική και τρισδιάστατη εκτύπωση για να μετατραπούν τα ψηφιακά αντικείμενα σε πραγματικά. Επίσης, ενδιαφέρομαι για αλγόριθμους μηχανικής μάθησης που επεξεργάζονται εικόνες, βίντεο, γεωμετρικά δεδομένα, και τρισδιάστατες σαρώσεις από κάμερες για αυτόματη αναγνώριση αντικειμένων, αυτόματη ταξινόμηση και τμηματοποίηση των μερών τους που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε εφαρμογές ρομποτικής, ιατρικής, βιομηχανικής σχεδίασης και παραγωγής προϊόντων».
Σε ερώτησή μας για τα θετικά και τα αρνητικά της τεχνητής νοημοσύνης και για το τι πρέπει να προσέξει η επιστήμη, ο κ. Καλογεράκης τονίζει:
«Θεωρώ τους αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης ως εξειδικευμένα τεχνητά “μυαλά” που μπορούν να σταθούν ως χρήσιμοι σύμβουλοι σε πολλές δραστηριότητες μας. Για παράδειγμα, θεωρώ θετικό να έχει κανείς έναν τεχνητό βοηθό συνοδηγό που μας προειδοποιεί για λάθη, παραλείψεις, πιθανούς κινδύνους στην οδήγηση, ή ένα τεχνητό βοηθό εκπαίδευσης που βοηθάει παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να μαθαίνουν πιο αποτελεσματικά, ή ένα τεχνητό βοηθό ανίχνευσης ιατρικών προβλημάτων σε τομογραφίες και ιατρικά δεδομένα. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στη δημιουργία ψεύτικων ειδήσεων και βίντεο, κατασκευή “έξυπνων” όπλων, παραβίαση προσωπικών στοιχείων με καταστροφικές και απρόβλεπτες συνέπειες, δυστυχώς, όπως συχνά συμβαίνει με κάθε τεχνολογική εξέλιξη.
Οι επιστήμονες οφείλουν να προειδοποιούν και να κοινοποιούν ευρύτατα, τις αβεβαιότητες και τις συνέπειες, στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και ασφαλώς στους πολίτες. Οι επιστήμονες οφείλουν να διεξάγουν έρευνα προς όφελος της κοινωνίας με ακεραιότητα, ανιδιοτέλεια, αξιοπιστία, διαφάνεια, και σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον, ακόμα και αν αυτό σημαίνει μια πιο αργή, αλλά προπαντός συνετή παραγωγή έρευνας και καινοτομίας».

Μέσα από τη στήλη “Χανιώτες του εξωτερικού” τα “Χ.ν.” παρουσιάζουν ιστορίες συµπολιτών µας που έφυγαν από τα Χανιά και διακρίνονται σε διάφορους τοµείς στο εξωτερικό.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα