Διάβασαν πολύ, αρκετοί στερήθηκαν αγαπημένες δραστηριότητες, άλλοι αγχώθηκαν – άλλοι πάλι καθόλου, πολλοί προβληματίστηκαν στην πανδημία, υπήρχαν και εκείνοι που είχαν από νωρίς βάλει τους στόχους τους και πάλευαν για αυτούς.
Συνομιλήσαμε με Χανιωτάκια που κατάφεραν να σημειώσουν μεγάλες επιδόσεις και να δρομολογήσουν την εισαγωγή τους στις Ανώτερες και Ανώτατες σχολές της προτίμησής τους. Απαλλαγμένα από το άγχος των εξετάσεων τα παιδιά μας μιλάνε για όσα έζησαν και για αυτά που αναμένουν ως φοιτητές πλέον…
ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΙΝΑΡΑΚΗΣ: «Καλή προετοιμασία»
«Προετοιμάζομαι από τη Β΄ Λυκείου και κάποια στιγμή το Πάσχα ήμουν πολύ κουρασμένος, δεν είχα δυνάμεις, ήξερα όμως ότι έχω προετοιμαστεί καλά και αυτό δεν με άγχωνε» είναι τα λόγια του Αντώνη Λιναράκη που προσθέτει πως «στην πανδημία δεν διάβαζα καθόλου και αυτό με δυσκόλεψε περισσότερο στη Β΄ Λυκείου. Ξεκίνησα να διαβάζω πέρυσι και με την πάροδο του χρόνου… το συνήθισα. »
Για την ώρα ο Αντώνης δεν ξέρει τι θα βάλει πρώτο στο μηχανογραφικό, ψάχνεται ακόμα να βρει ποια σχολή του ταιριάζει αλλά στα πλαίσια του επαγγελματικού προσανατολισμού αναζητεί το καλύτερο. «Στα παιδιά που θα δώσουν του χρόνου πανελλήνιες μπορεί να ακούγεται τετριμμένο αλλά η συμβουλή μου είναι πως το συστηματικό διάβασμα βοηθάει!» καταλήγει.
ΕΛΕΝΗ ΠΑΥΛΑΚΗ: «Περιόρισα τη γυμναστική,δεν γινόταν αλλιώς…»
Στην ΑΣΟΕΕ (διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας) θέλει να σπουδάσει η Ελένη Παυλάκη που με βάση τις περυσινές βάσεις εισάγεται καθώς με τα γραπτά της έχει ξεπεράσει τα 18.000 μόρια.
Η Ελένη θυμάται τα χρόνια του κορωνοϊού λέγοντας πως «ήταν πραγματικά δύσκολη εποχή! Έπρεπε να δώσεις έμφαση στα μαθήματα του φροντιστηρίου για να μην μείνεις πίσω διαφορετικά είναι δύσκολο να καλύψεις το χαμένο έδαφος. Με το να είναι όλα διαδικτυακά δεν ήταν καθόλου εύκολα τα πράγματα. Επειδή είχα φίλους που έδωσαν πέρυσι, μπήκα συνειδητοποιημένη από το καλοκαίρι και το σκεπτικό μου ήταν “δούλεψε τώρα, ώστε τον τελευταίο μήνα να είσαι όσο πιο χαλαρή γίνεται” και έτσι και έγινε. Δυσκολεύτηκα γιατί δεν έβγαινα όσο ήθελα, δεν μπορούσα να βρω κοινά ωράρια με τους φίλους μου, περιόρισα πολύ τη γυμναστική και αυτό με στεναχώρησε πάρα πολύ!»
Η συμβουλή της Ελένης στους νέους υποψηφίους είναι πως «δεν υπάρχει κάποιο “στάνταρ” πλάνο που πρέπει να ακολουθήσουν. Ίσως πρέπει να βρουν τις συνθήκες τις ιδανικές που αυτοί μπορούν να αποδώσουν καλύτερα και να μην συγκρίνουν το τι γίνεται με τους άλλους μαθητές. Το να πιεστείς δεν σημαίνει ότι θα αποδώσεις, πρέπει να βρεις αυτό που σου ταιριάζει».
ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΟΜΝΙΤΣΑΣ: «Πίεση και διάβασμα»
«Η χρονιά της Γ΄ λυκείου δεν μου άρεσε πολύ λόγω της πίεσης και του διαβάσματος. Δεν έκανα τα πράγματα που ήθελα να κάνω και όταν είχα ελεύθερο χρόνο…δεν μπορούσαν οι φίλοι μου. Αυτό που μου έλειψε ήταν η ώρα για χαλάρωση και ο ύπνος» υπογραμμίζει ο Θανάσης Κομνίτσας.
Του ζητάμε να θυμηθεί την εποχή της πανδημίας και κάνει λόγο για «ιδιαίτερη εμπειρία, στην Α΄ λυκείου πέρασε γρήγορα ο χρόνος αλλά το ότι κάναμε μάθημα εξ’ αποστάσεως δεν με απέτρεψε από το να παρακολουθώ το μάθημα και να διαβάζω. Ακόμα και χωρίς φροντιστήριο ήμουν πολύ καλά προετοιμασμένος».
Μια από τις πρώτες επιλογές του Θανάση είναι η σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ενώ παράλληλα συμβουλεύει τα παιδιά που θα μπουν από φέτος στη διαδικασία των πανελληνίων «να βάλουν πρόγραμμα, να διαβάζουν χωρίς να αφήνουν κενά αλλά πάνω από όλα να αξιοποιούν σωστά το χρόνο τους και να βρουν χρόνο να χαλαρώνουν,να εκτονώνονται και φυσικά να κοιμούνται!».
ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ: «Συγκέντρωση και πείσμα»
«Στα παιδιά που θα δώσουν φέτος πανελλήνιες εξετάσεις θα συνιστούσα να είναι συγκεντρωμένοι στο στόχο τους και να μην “ζορίζονται” πολύ. Χρειάζεται διάβασμα σίγουρα και πείσμα» επισημαίνει ο Μανώλης Καραχάλιος.
Θυμάται τη χρονιά που τελείωσε λέγοντας πως «ήταν δύσκολη γιατί στερήθηκα πολλά, βόλτες- φίλους. Χρειάστηκε να μειώσω τις εξόδους, τα Σαββατοκύριακα έπρεπε να διαβάσω, το ίδιο και τα Χριστούγεννα και το Πάσχα ». Ο Μανώλης θέλει να περάσει στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών στο Πολυτεχνείο, μια επιθυμία εφικτή με βάση τα γραπτά του.
Ο αυριανός φοιτητής δεν μπορεί να ξεχάσει και τα τα χρόνια του κορωνοιού «Οπωσδήποτε επηρεαστήκαμε όλοι, γιατί μας πέτυχε στην Α΄ λυκείου και δεν μπορούσες να αφήσεις κενά» αναφέρει.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΒΑΛΑΚΗ: «Προσήλωση»
Για την Χριστίνα Βαλάκη η χρονιά των πανελληνίων ήταν…περίεργη. «Στην αρχή πίστευα πως δεν θα είχα ελεύθερο χρόνο, αλλά με καλό προγραμματισμό και καλό διάβασμα είχα στο τέλος χρόνο και για εξόδους και για να βλέπω σειρές! Βέβαια υπήρχαν και πολλές φορές που δυσκολεύτηκα και έχασα και ύπνο και ξεκούραση αλλά την περίμενα πιο δύσκολη χρονιά» λέει η αυριανή φοιτήτρια. Στην ερώτηση μας για το “δικό της ισχυρό όπλο” μας απαντάει πως ήταν «η προσήλωση στο στόχο! Πάντα ήθελα να περάσω Νομική και δεν τα παράτησα. Η Νομική έχει πολλές διεξόδους όπως το διπλωματικό σώμα, η εγκληματολογία, είναι μια επιστήμη που μου αρέσει».
Η πανδημία εκτιμάει η Χριστίνα ότι την βοήθησε στο κομμάτι του διαβάσματος. «Άλλα παιδιά μπορεί να τα πήγε πίσω αλλά εγώ βρήκα περισσότερο χρόνο να διαβάσω» τονίζει. Η δική της παραίνεση στους υποψήφιους είναι «να μην αφήσουν πράγματα που τους δυσκολεύουν για την τελευταία στιγμή και να προσπαθήσουν να μην περιτριγυρίζονται από άτομα που μπορεί να τους αγχώσουν». Η Χριστίνα τέλος ευχαριστεί τους καθηγητές του σχολείου, του φροντιστηρίου, του ιδιαίτερου για τη στήριξη και τη βοήθεια τους.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΙΑΛΑΜΑΡΑΚΗ: «Βοήθεια από παντού»
«Δεν πιέστηκα, δεν είχα άγχος! Χρειάζεται πρόγραμμα, πειθαρχία, συστηματικότητα, να μην είσαι αναβλητικός, συνδυασμός προσωπικής ζωής και διαβάσματος…» μας επισημαίνει η Κατερίνα Γιαλαμαράκη άλλη μια μαθήτρια που σημείωσε υψηλές επιδόσεις.
Η Κατερίνα κάνει πρωταθλητισμό στην άρση βαρών και οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν την απέτρεψαν από το να αθλείται και να αγωνίζεται όλο αυτό το διάστημα.
«Ο κορωνοιός επηρέασε πολλά παιδιά αλλά όσοι ήθελαν να μείνουν στο πρόγραμμα μπορούσαν να τα καταφέρουν και μέσα από την τηλεκπαίδευση» λέει η κοπέλα που επιθυμεί να περάσει στο τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας στην ΑΣΟΕΕ (οικονομικό πανεπιστήμιο). Η ίδια συστήνει στους αυριανούς εξεταζόμενους «να έχουν πρόγραμμα, να μην αναβάλλουν τίποτα και να μην έχουν άγχους και να μεγαλοποιούν τα όσα συμβαίνουν. Οι γονείς μου, τα αδέλφια μου ήταν υποστηρικτικοί, στο φροντιστήριο είχα δεθεί με τους καθηγητές μου, στο σχολείο η βοήθεια ήταν πολύ μεγάλη από τους καθηγητές. Δέχθηκα βοήθεια από παντού…»
ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΑΝΔΡΑΝΗΣ: Τρία εικοσάρια!
Τρία εικοσάρια (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία) έγραψε ο Θανάσης Καλανδράνης που βλέπει την επιθυμία του να σπουδάσει αρχιτεκτονική να γίνεται πραγματικότητα!
«Περάσαμε μια δύσκολη χρονιά, αλλά είχα μια σταθερή πορεία. Είχα αφοσιωθεί στο στόχο μου την Αρχιτεκτονική του ΕΜΠ, περιμένω και το σχέδιο αλλά είμαι πολύ αισιόδοξος!» είναι τα λόγια του Θανάση. Αφηγείται τις εμπειρίες της εποχής της πανδημίας. «Ήταν ένα σοκ για πολλούς, την τάξη μου δεν την ήξερα καν, δεν γνώριζα καλά-καλά τα παιδιά. Στη Β΄ λυκείου έφτιαξαν τα πράγματα. Με επηρέασε περισσότερο στη κοινωνική μου ζωή η πανδημία!».
Η οργάνωση, η υπομονή και το υποστηρικτικό περιβάλλον από τους καθηγητές, τους φίλους, την οικογένεια ήταν η μεγαλύτερη στήριξη που είχε ο Θανάσης συμπληρώνοντας πως «πηγαίνοντας στο σχολείο ή στο φροντιστήριο ήταν πολύ σημαντικό ότι περνούσα καλά, δεν ήταν βάρος».
ΑΝΝΑ ΤΣΑΚΝΑΚΗ: «Τα κενά θα τα βρεις μπροστά σου…»
Κάνοντας μια αναδρομή στη χρονιά που πέρασε η Άννα Τσακνάκη μιλάει για ένα σχολικό έτος «πιεστικό από κάθε άποψη, έπρεπε να διαβάζω συνέχεια. Υπήρχαν τα διαλείμματα, αλλά όταν έχεις ένα στόχο πρέπει να καταβάλεις συνέχεια προσπάθειες. Ευτυχώς είχα την οικογένεια μου, τους φίλους μου που με στήριζαν» αναφέρει.
Το μεγάλο πλεονέκτημα της Άννας ήταν…«οι βάσεις που είχα και το ότι δεν είχα αφήσει κενά, κάτι πολύ σημαντικό όταν μπαίνεις στη διαδικασία των Πανελληνίων εξετάσεων! Η πανδημία επηρέασε στο ότι πχ. στα αρχαία δεν βρισκόμασταν στην τάξη, δεν παρακολουθούσαμε και αυτό μου κόστισε αλλά ευτυχώς κατάφερε και κάλυψα τα κοινά μου. Για αυτό και είναι σημαντικό τα παιδιά να μην έχουν κενά γιατί σίγουρα θα τα βρουν μπροστά τους». Η μαθήτρια πλέον έχει στόχο τη Νομική με βάση του βαθμούς της.
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΣΣΑΡΑ: «Κρατήστε τον εαυτό σας»
Ήταν μια δύσκολη χρονιά, γεμάτη άγχη και ξενύχτια για την Ειρήνη Κασσάρα από το ΓΕΛ Αλικιανού και χαίρεται που ξεπέρασε το “εμπόδιο” των Πανελλαδικών, ενώ θυμάται πως καμιά φορά πήγαινε σχολείο χωρίς να έχει κοιμηθεί καθόλου και οι συμμαθητές της την έβαζαν να κοιμάται στα διαλείμματα. «Ένιωθα να έχουν ανέβει πολύ οι προσδοκίες κι εννοείται ότι υπήρξαν κάποια κενά κι ήταν περίεργα τα προηγούμενα χρόνια λόγω πανδημίας. Με βοήθησαν πολύ όμως οι καθηγητές στο σχολείο και στο φροντιστήριο οι οποίοι ήθελαν να τα ξεπεράσω όλα αυτά και πίστεψαν πολύ σε μένα». Θυσίασε πολλά πράγματα για να πετύχει τους στόχους της, μεταξύ των οποίων το αγαπημένο της άθλημα την ξιφασκία αλλά και το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων. Συγκέντρωσε 17.160 μόρια – 17.550 και η σχολή στην οποία στοχεύει είναι η Νομική Θεσσαλονίκης ή Κομοτηνής γιατί της έλεγαν πάντα ότι “δικηγορίζει”, δεν της αρέσει να βλέπει αδικίες ενώ λατρεύει να αγορεύει! Το μήνυμά της προς τα υπόλοιπα παιδιά είναι το εξής: «Προσπαθήστε να κρατήσετε τον εαυτό σας μέσα από όλη αυτήν τη διαδικασία».
ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΗΦΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ- ΝΙΚΟΣ ΓΑΛΑΝΑΚΗΣ: «Σπουδές και επαγγελματική αποκατάσταση»
«Σταμάτησα το ποδόσφαιρο που έκανα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά ήταν περισσότερο ψυχολογικό γιατί τελικά υπήρχε χρόνος, αλλά δεν δες να κουράζεσαι και να σε απασχολούν άλλα πράγματα για την τελευταία χρονιά» τονίζει ο Ανδρέας Σηφογιαννάκης που σημείωσε πολύ μεγάλες βαθμολογίες και πρώτη του επιλογή είναι η σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στη Θεσσαλονίκη.
«Έχω “πιάσει” τα μόρια , είναι σπουδές που με ενδιαφέρουν αλλά και δίνουν δυνατότητες για επαγγελματική αποκατάσταση» σημειώνει, προσθέτοντας πως το βασικό του “όπλο” είναι η “αντίληψη”, στην κατανόηση των μαθημάτων.
«Στα παιδιά που θα δώσουν στο μέλλον θα έλεγα να μην “τρελαθούν”, ούτε να “καούν” διαβάζοντας 3-4 ώρες την ημέρα από την αρχή της χρονιάς. Σίγουρα να κάνει όλες τις ασκήσεις και κάτι που έκανα εγώ επειδή προς το τέλος είχα καταλάβει ότι ήμουν πιο “αδύναμος” στη χημεία αφιέρωσα πολύ χρόνο στο να διαβάζω αυτό το μάθημα ρίχνοντας το χρόνο διαβάσματος σε φυσική και μαθηματικά που είχα γερές βάσεις» καταλήγει ο Ανδρέας, που τονίζει τη συμβολή της οικογένειας και των καθηγητών του στην επιτυχία του.
Από τη μεριά του ο Νίκος Γαλανάκης που επίσης πήγε πολύ καλά τονίζει πως το σημαντικό είναι «να μην έχεις κενά ώστε να μην προλαβαίνεις να τα καλύψεις και να ακολουθείς ένα πρόγραμμα και ένα σύστημα στο διάβασμα. Επιθυμία μου είναι να περάσω Ιατρική, είμαι στο όριο, αν δεν τα καταφέρω θα πάω οδοντιατρική ή σε κάποια άλλη σχολή και ίσως να δοκιμάσω και του χρόνου».
Για το Νίκο η προετοιμασία των Πανελληνίων είχε τις δυσκολίες της, χρειάσθηκε να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια και από νωρίς καθώς «από νωρίς ξεκίνησαν τα διαγωνίσματα και η πίεση. Ωστόσο το σημαντικό είναι πως πηγαίνοντας και στο σχολείο και στο φροντιστήριο το κλίμα ήταν καλό και βέβαια είχα και τη στήριξη της οικογένειας μου».
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΛΑΖΑΚΗΣ: «Μεθοδικότητα και ηρεμία»
Ο Ιωάννης Μπλαζάκης με 18.580 μόρια και με 19,2 στην Χημεία, 18,9 στη Φυσική, 18,4 στα Μαθηματικά και 17,2 στην Εκθεση, περνάει στη σχολή πρώτης επιλογής του με βάση τα περυσινά δεδομένα.
Οπως ο ίδιος μας λέει, προσανατολίζεται σε σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. «Ημουν», σημειώνει, «καλά προετοιμασμένος και δεν είχα κενά από προηγούμενες τάξεις με μεγάλη βοήθεια από τους γονείς μου. Απαραίτητη προϋπόθεση για να βγάλεις με επιτυχία μια τέτοια δύσκολη χρονιά που είναι η Γ΄Λυκείου είναι η μεθοδικότητα στο διάβασμα και η συναισθηματική ηρεμία». Ο ίδιος εκφράζει ευχαριστίες προς τους καθηγητές και τις καθηγήτριες του σχολείου και των φροντιστηρίων που έκανε, «των οποίων η βοήθεια είναι καθοριστική».
ΙΩΑΝΝΑ ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗ: «Θυσίασα τα χόμπι μου»
Η Ιωάννα Σφακιανάκη, μαθήτρια του ΓΕΛ Νέας Κυδωνίας κι αριστεύσασα στις Πανελλαδικές, θυσίασε μέσα στη χρονιά το χόμπι της, τον χορό και τη γυμναστική και ζορίστηκε καθώς αφοσιώθηκε στο διάβασμά της. «Έβγαλα 18.175 μόρια και στοχεύω στη Νομική Αθηνών γιατί μου άρεσε από μικρή σαν επιστήμη και μάλιστα θα ήθελα να ασχοληθώ με τα Ναυτιλιακά» όπως μάς λέει. Όσον αφορά στους μαθητές που θα εξεταστούν του χρόνου, η ίδια τούς συμβουλεύει να έχουν συνειδητή επιλογή, δική τους, για να δώσουν τη δέουσα προσοχή και να το βλέπουν ως ένα στάδιο για να πετύχουν τον τελικό τους στόχο. Τέλος, η Ιωάννα τονίζει πως είχε υποστηρικτικό περιβάλλον τριγύρω της, κάτι που πάντα βοηθάει.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΟΥΜΕΝΑΚΗΣ: «Χρειάζεται διάβασμα αλλά και ξεκούραση»
«Ήταν σίγουρα μια πιεστική χρονιά, αλλά στο τέλος ήμουν πιο χαλαρός γιατί είχα κάνει το διάβασμά μου» λέει ο Κυριάκος Γουμενάκης, μαθητής του 3ου ΓΕΛ Χανίων, ο οποίος “αναγκάστηκε” να μειώσει χρόνο από την ενασχόλησή του με την σφυροβολία αλλά και από τις βόλτες του με τους φίλους του. Θα επιθυμούσε να περάσει στο Πολυτεχνείο στην Αθήνα ή στην συμπρωτεύουσα στη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών ή ΗΜΜΥ, καθώς τον ενδιαφέρει αυτό το πεδίο ενώ τον προσελκύουν κι οι προοπτικές αυτών των επαγγελμάτων. Τα 18.450 μόρια που έβγαλε φαίνεται πως θα του δώσουν το “εισιτήριο” για το Πολυτεχνείο που επιθυμεί, ενώ σκεπτόμενος και τα ακριβά ενοίκια προτιμά μάλλον τη Θεσσαλονίκη για την φοιτητική του ζωή. «Χρειάζεται σίγουρα πολύ διάβασμα αλλά πρέπει να κρατάμε και δυνάμεις, να μην ξεπερνάμε τα όριά μας γιατί είναι μεν κρίσιμη χρονιά αλλά δεν τελειώνουν όλα εκεί» αναφέρει τέλος απευθυνόμενος στους συνομηλίκους του.
ΣΤΕΛΛΙΝΑ ΚΑΔΙΑΝΑΚΗ – ΗΡΩ ΛΟΥΓΙΑΚΗ: «Απέδωσαν οι κόποι μας»
«Άμα υπάρχει οργάνωση, δεν μοιάζει τόσο ακατόρθωτο για κανέναν» αναφέρει η μαθήτρια του 1ου ΓΕΛ στη Νέα Χώρα Ηρώ Λουγιάκη μιλώντας για την εμπειρία της χρονιάς που πέρασε και για τις Πανελλήνιες. Η ίδια αγχώθηκε πολύ στην αρχή του σχολικού έτους, ωστόσο με τα 18.100 μόρια που πέτυχε θεωρεί πως απέδωσαν οι κόποι της. Μείωσε τις εξόδους της αλλά αναπληρώνει τα πάντα τώρα όπως μάς λέει με χαμόγελο. «Στοχεύω στην Ψυχολογία κι έπειτα σε Νομική, ενώ θα προτιμούσα Θεσσαλονίκη και δευτερευόντως το Ρέθυμνο» σημειώνει, ενώ η επιλογή της δεν είναι τυχαία καθώς θέλει να ακολουθήσει ένα επάγγελμα που θα μπορεί να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο. «Οι Πανελλήνιες δεν σημαίνουν το τέλος∙ σημασία έχει να ξέρεις τι θες να κάνεις και να θέτεις στόχους τους οποίους θα προσπαθείς διαρκώς να τους πετύχεις» δηλώνει με σιγουριά.
Η φίλη της Ηρώς, Στελλίνα Καδιανάκη αναφέρει πως κι εκείνη δυσκολεύτηκε πολύ στην αρχή της χρονιάς, ενώ χαίρεται που κατάφερε να βγάλει 18.600 μόρια κι επιθυμεί να περάσει Νομική ή Ψυχολογία, μην έχοντας αποφασίσει ακόμη, αν και τη θεωρητική κατεύθυνση την επέλεξε αρχικά για τις Νομικές Σπουδές. «Αν επιλέξω τελικά την ψυχολογία μπορεί αντί για Θεσσαλονίκη να διαλέξω το Ρέθυμνο γιατί έχει πολύ καλό τμήμα» δηλώνει ενώ σχολιάζει πως η ανεξαρτητοποίηση σε αυτή τη φάση της ζωής τους είναι απαραίτητη. Η ίδια συμβουλεύει τους μαθητές να διατηρούν την ψυχραιμία τους στο βαθμό του εφικτού και «σημασία δεν έχει τι γράφετε μόνο μέσα στην χρονιά, αλλά το τελικό αποτέλεσμα και σίγουρα η συνολική προσπάθεια και οι καλές βάσεις στο τέλος φαίνονται».
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΡΔΑΡΗΣ: Από το Μουσικό Σχολείο στο… Μετσόβιο!
«Θυσίασα αρκετά πράγματα, όπως ενδιαφέροντα κι εξόδους αλλά προσπάθησα να μην κάνω υπερβολές» σημειώνει ο μαθητής του Μουσικού Σχολείου Διονύσης Καρδάρης, ο οποίος στοχεύει να εισαχθεί στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο με τα 19.100 μόρια που κατάφερε να βγάλει. Έχει θέσει προτεραιότητες και δυστυχώς δεν ασχολούνταν πολύ με τα μουσικά μαθήματα και το πιάνο, ενώ και οι συμμαθητές του στο Μουσικό Σχολείο τα πήγαν πολύ καλά όπως λέει.
Όπως αναφέρει σκέφτεται να επιλέξει τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΣΕΜΦΕ) γιατί έχει καλές προοπτικές για το εξωτερικό στο οποίο πιθανώς θα φύγει. «Μου αρέσουν η Φυσική και τα Μαθηματικά, οπότε αυτό που τα συνδυάζει αποτελεί την ιδανική επιλογή» επισημαίνει. Το δικό του μήνυμα είναι το καλό πρόγραμμα και περισσότερο ποιοτικό διάβασμα. «Όλα χρειάζονται, είναι υπερβολή να θυσιάσουμε τα πάντα» σύμφωνα με τον ίδιο.
ΜΑΡΙΦΙΛΗ ΔΟΣΗ – ΣΤΕΛΛΙΝΑ ΜΑΡΙΝΑΚΗ: «Αγωνιστικότητα και υπομονή»
Η Μαριφίλη Δόση συγκέντρωσε 18.350 μόρια και δυσκολεύτηκε αρκετά όλη την χρονιά καθώς «δεν μπορούσα να βγαίνω όσο ήθελα και έπρεπε να αφοσιωθώ στο διάβασμα». Μεταξύ των όσων θυσίασε είναι ο ύπνος αλλά κι οι έξοδοι με την παρέα της, ενώ μας λέει κι ένα μικρό tip που έκαναν με τους συμμαθητές της και τους βοήθησε, ομαδικές κλήσεις και διάβασμα συλλογικό! Η ίδια στοχεύει στην Νομική Σχολή διότι από μικρή της άρεσε, ενώ κι οι δύο γονείς της είναι δικηγόροι οπότε ακόμα και τα δικαστήρια ή τα νομικής φύσεως θέματα ήταν πολύ οικεία για εκείνη, ωστόσο είναι κάτι που το θέλησε η ίδια. «Οι πανελλήνιες είναι ένας μόνο δρόμος για την επιτυχία οπότε να μην απογοητεύονται. Θέλει συστηματικό διάβασμα αλλά και ψυχική ηρεμία καθ’ όλη την χρονιά» λέει συμβουλεύοντας τους νέους.
Η φίλη της Μαριφίλης, Στελλίνα Μαρινάκη, στοχεύει στην Ιατρική Ηρακλείου ή Οδοντιατρική και έχει συγκεντρώσει 18.900 μόρια, κάτι που την κάνει να ελπίζει στο καλύτερο. «Δυσκολεύτηκα πολύ μέσα στη χρονιά καθώς στερήθηκα το αγαπημένο μου άθλημα το τένις που τόσα χρόνια συνδύαζα πολύ καλά μαζί με τα μαθήματα» αναφέρει η ίδια ενώ υποστηρίζει πως τώρα πια μπορεί να ασχολείται με το αγαπημένο της χόμπι πιο άνετα. Η Στελλίνα πιστεύει ότι χρειάζεται αγωνιστικότητα αλλά κι υπομονή για όλη την χρονιά για τους υποψήφιους, ενώ την ώρα της εξέτασης «συγκέντρωση και ψυχραιμία για να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα».
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ: «Μονόδρομος για μένα το Πολυτεχνείο»
«Η φετινή χρόνια ήταν δύσκολη αλλά μου άρεσε κι αποτέλεσε μια πρόκληση για εμένα. Μην ξεχνάμε ότι οι πανελλήνιες είναι ένας διαγωνισμός κι είναι ένα τεστ όχι μόνο γνώσεων αλλά ψυχολογίας και χαρακτήρα για αυτό προσπάθησα να κρατήσω ισορροπίες» μάς λέει ο Σταμάτης Καρακατσάνης. Συγκέντρωσε 18.900 μόρια και στοχεύει στην ΗΜΜΥ του Μετσοβίου ή στο Πολυτεχνείο Κρήτης που αποτελεί ένα αξιόλογο εκπαιδευτικό ίδρυμα όπως αναφέρει για τον τόπο μας. «Μου αρέσει η πρακτική εφαρμογή των γνώσεων κι η μελέτη του φυσικού κόσμου που μας περιβάλλει» εξηγεί ο νεαρός Σταμάτης, ο οποίος επιλέγει κάτι που ταιριάζει στον ίδιο όπως τονίζει. Ο Σταμάτης συμβουλεύει τους μαθητές που φοιτούν στο Λύκειο να είναι συνεπείς και σταθεροί στην επίδοσή τους, αλλά να κρατήσουν και μια ισορροπία ανάμεσα σε διάβασμα και ξεκούραση.
ΕΙΡΗΝΗ ΝΑΝΑΔΑΚΗ: «Με ψυχραιμία όλα γίνονται»
«Υπήρχε πίεση μέσα στη χρονιά αλλά θεωρώ ότι με ψυχραιμία όλα γίνονται» υποστηρίζει η Ειρήνη Ναναδάκη, την οποία δεν κατέβαλε το άγχος παρά το περισσότερο διάβασμα που χρειάστηκε να κάνει. Η ίδια θέλει να περάσει στην Φαρμακευτική και ευελπιστεί πως θα το καταφέρει με τα 18.000 μόρια που συγκέντρωσε. «Μου αρέσει πολύ η χημεία κι η βιολογία αλλά κι αυτός ο τομέας λόγω πολλών δυνατοτήτων» αναφέρει η Ειρήνη η οποία συμβουλεύει τους συνομηλίκους της να διαβάζουν αλλά να μην στερηθούν πολλά πράγματα. «Εύχομαι να είναι ψύχραιμοι και χαρούμενοι και ό, τι γίνει να είναι για καλό» σχολιάζει η ίδια, η οποία ξέκλεβε στιγμές χαλάρωσης με τους παραδοσιακούς χορούς που ασχολείται αλλά και κάνοντας γυμναστική. «Θα ήθελα να ευχαριστήσω την οικογένειά μου αλλά και τους καθηγητές μου που ήταν πολύ υποστηρικτικοί σε αυτήν μου την προσπάθεια» αναφέρει καταλήγοντας.
ΑΝΤΩΝΙΑ ΣΤΡΑΤΑΚΗ: «Ιατρική για να βοηθάω τους συνανθρώπους μου»
Για την Αντωνία Στρατάκη η χρονιά αυτή ήθελε μεθοδικότητα, επιμονή, υπομονή και σίγουρα αρκετές θυσίες. Η ίδια συγκέντρωσε 19.100 μόρια και στοχεύει στην Ιατρική Σχολή ή στην Οδοντιατρική Αθηνών «γιατί από την Α’ Λυκείου μου άρεσε η Βιολογία σαν μάθημα και σκέφτηκα να εξασκήσω την επιστήμη μέσα από την Ιατρική για να βοηθάω τους συνανθρώπους μου», ενώ έχει κάνει ήδη διερεύνηση για το πρόγραμμα σπουδών στις συγκεκριμένες σχολές. Αναφερόμενη στους μαθητές που θα πάνε τώρα Γ’ Λυκείου, συμβουλεύει να “οπλιστούν” με υπομονή, οργάνωση και προσήλωση στον στόχο τους, ενώ «όσοι δεν τα κατάφεραν να μην το βάζουν κάτω». Ο παππούς της ήταν κτηνίατρος οπότε έλαβε κάποια ερεθίσματα όπως μας λέει σχετικά, ενώ νιώθει ευγνωμοσύνη κι ευχαριστεί «την οικογένειά μου αλλά και τους εκπαιδευτικούς που με στήριξαν, ενώ τον βαθμό μου τον οφείλω κυρίως στη Φυσική που έγραψα 20».
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΟΥΣΟΥΡΑΚΗ: «Έκφραση μέσα από την Τέχνη»
Χρονιά με σκαμπανεβάσματα αυτή που πέρασε για τη Δήμητρα Μουσουράκη, η οποία αντιμετώπισε δυσκολίες και πίεση αλλά κρατά τα θετικά όπως τις συναντήσεις με φίλους και συμμαθητές. «Πολύ ψυχοφθόρα διαδικασία, όπως και τα προηγούμενα χρόνια με την πανδημία όπου στερηθήκαμε την κοινωνικοποίηση» σχολιάζει η ίδια, κάνοντας λόγο για ένα «βουνό που πρέπει να μάθεις μόνος σου πώς να το ανέβεις». Η Δήμητρα συγκέντρωσε 17.210 μόρια και επιθυμεί να εισαχθεί στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών για την Ιστορία της Τέχνης, καθώς ασχολείται με τις τέχνες (όπως ζωγραφική, γλυπτική κ.ά.) και την έχει κερδίσει η ποίηση και η γραφή. Για την ίδια οι τέχνες σημαίνουν ζωή και τις αγαπάει πολύ γιατί «είναι ζωογόνες, σου δίνουν δύναμη αλλά και τον τρόπο να αντιμετωπίσεις τα δύσκολα της ζωής». Κλείνοντας, τονίζει πως αποτελεί τρόπο έκφρασης και πνοής για την ίδια, ενώ συμβουλεύει τα υπόλοιπα παιδιά να έχουν πίστη στις δυνάμεις τους.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΕΤΤΟΣ: «Με γοητεύει η επιστήμη της Ιατρικής»
Η χρονιά κύλησε πολύ καλά για τον Κωνσταντίνο Ρέττο και δεν ήταν τόσο “μαρτυρική” όπως συνηθίζεται μας λέει για άλλα άτομα. «Προφανώς υπήρξαν και δύσκολες στιγμές αλλά σίγουρα δεν έφτασα στο σημείο να πω δεν μπορώ άλλο» σχολιάζει, ενώ παρατηρεί πως το άγχος του χτύπησε την πόρτα όταν έφτασε στην τελική ευθεία, αλλά τον βοήθησε η υποστήριξη που έλαβε από οικογένεια, φίλους και καθηγητές. Ο Κωνσταντίνος πέτυχε να συγκεντρώσει 18.550 μόρια και ιδανικά θα ήθελε να εισαχθεί στην Ιατρική Θεσσαλονίκης αλλά δευτερευόντως στη Βιολογία και «θα ήμουν ευχαριστημένος σε όποια από τις δύο και να περνούσα, αλλά νομίζω προτιμώ την Ιατρική γιατί με γοητεύει σαν επιστήμη και σε ερευνητικό επίπεδο αλλά είναι κι ένα λειτούργημα, η προσφορά του οποίου μου ταιριάζει απόλυτα». Τέλος, θεωρεί πως τον βοήθησε ο σταθερός ρυθμός στο διάβασμά του αλλά και το υποστηρικτικό περιβάλλον, ενώ υποστηρίζει πως θέλει διάβασμα αλλά και κοινωνική ζωή «για να βγει η χρονιά».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΤΘΑΙΑΚΗΣ: «Θέλω να ζήσω τη φοιτητική ζωή»
«Δεν δυσκολεύτηκα πολύ και θεωρώ ότι με πρόγραμμα και θέληση μπορείς να τα καταφέρεις όλα» λέει ο Γιάννης Ματθαιάκης, ο οποίος ήθελε πολύ να περάσει στην Αστυνομία αλλά δεν έχει ακόμα κατασταλάξει. Διάβαζε πολύ αλλά σίγουρα δεν ήταν η χρονιά όπως είχε φανταστεί: «Δεν χρειάζεται να στερηθείς τις παρέες σου και τη σχέση σου, παρόλο που σίγουρα μειώνονται οι κοινωνικές επαφές». Ο ίδιος θέλει να ακολουθήσει ένα επάγγελμα που να είναι όσο πιο κοντά γίνεται στην ιδιοσυγκρασία του, αλλά αδημονεί να ζήσει και την φοιτητική ζωή, κάτι που ίσως δεν γίνει στον απόλυτο βαθμό εάν περάσει σε αστυνομικές σχολές όπως λέει με προβληματισμό, αλλά σκέφτεται την επαγγελματική αποκατάσταση που θα του παρέχει. Συγκέντρωσε 18.500 μόρια και έχει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά όπως αναφέρει, ενώ προτρέπει στους συνομηλίκους του να μην αγχώνονται πολύ γιατί «είναι όλα πολύ πιο απλά τελικά».
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΖΑΓΚΑΡΑΚΗΣ: «Προσπάθησα να μην στερηθώ τίποτα»
«Κύλησε πολύ καλά για εμένα η χρονιά και τελείωσε ακόμη καλύτερα με τις εξετάσεις» μας λέει ο Παναγιώτης Τζαγκαράκης, ο οποίος συγκέντρωσε 18.600-19.100 μόρια κι επιθυμεί να εισαχθεί στην ΗΜΜΥ στο Μετσόβιο γιατί έχει σκεφτεί τις προοπτικές που ανοίγονται αλλά του αρέσουν και τα μαθήματα της Σχολής. «Έπαιζα μπάσκετ, ποδόσφαιρο, σκάκι, καθώς προσπάθησα να μην στερηθώ τίποτα» όπως αναφέρει ο ίδιος, ενώ συμβουλεύοντας τους επόμενους εξεταζόμενους λέει: «Να μη θυσιάσουν ό,τι αγαπάνε γιατί μετά δεν θα αντέξουν την πίεση∙ σίγουρα χρειάζεται αρκετό διάβασμα αλλά και στήριξη από το κοντινό σου περιβάλλον».
ΜΑΡΙΑ ΜΠΟΛΙΩΤΗ: «Στόχος η Ιατρική Θεσσαλονίκης»
«Η χρονιά που πέρασε είχε δυσκολίες, είχα στερήσεις στο ελεύθερο χρόνο μου αλλά με πρόγραμμα και οργανωμένο διάβασμα πήγα καλά» αναφέρει η Μαρία Μπολιώτη που θυμάται και τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας όταν «έπρεπε να κάνουμε μάθημα με τηλεκπαίδευση».
Η Μαρία επιθυμεί να εισαχθεί στην Ιατρική Θεσσαλονίκης μια σχολή που όπως λέει «με βάση τα γραπτά μου όπως και να κυμανθούν οι βάσεις πιστεύω ότι θα καταφέρω να εισαχθώ γιατί είναι στην πρώτη προτίμηση μου».
Η συμβουλή της Μαρίας στα παιδιά που θα μπουν από τώρα στο “στίβο” των Πανελληνίων εξετάσεων είναι πως «δεν χρειάζονται υπερβολές, ούτε να τα αφήνουν όλα για την τελευταία στιγμή. Και να μην αγχώνονται ,μπορούν να δώσουν και την επόμενη χρονιά ,δεν τελειώνουν όλα στις πρώτες εξετάσεις».
ΜΑΪΡΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ: Πρώτη προτίμηση η Χημικών Μηχανικών στο ΕΜΠ
Πρώτη προτίμησή της είναι η Σχολή Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στην Αθήνα ενώ στο μέλλον επιθυμεί «να συνεχίσω ερευνητικά στον τομέα περιβάλλοντος και ενέργειας» μας λέει η Μάιρα Γιαννουλάκη. Τη ρωτάμε για το πως βίωσε τη φετινή χρονιά αλλά και την εποχή της πανδημίας και πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να συγκεντρωθεί στους στόχους της.
«Στην Α΄ Λυκείου που ξεκίνησε η επιδημία covid, αποδείχτηκε αρκετά δύσκολο να καταφέρω μέσα από την τηλεκπαίδευση να αποκτήσω τις κατάλληλες βάσεις για τις επόμενες χρονιές. Ωστόσο, με το σωστό πρόγραμμα και την απαραίτητη καθοδήγηση κατάφερα να μη δημιουργήσω κενά. Ευτυχώς μέχρι την Γ’ Λυκείου είχαμε ήδη επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς, γεγονός που διευκόλυνε στην διαδικασία εμπέδωσης της ύλης. Κάτι που με βοήθησε πολύ, είναι ότι από νωρίς οι στόχοι μου ήταν ξεκάθαροι και από την Α΄ Λυκείου είχα ήδη αποφασίσει ότι ήθελα να σπουδάσω στο Πολυτεχνείο. Δυσκολίες σίγουρα παρουσιάστηκαν σε όλη την διάρκεια της προσπάθειας μου, όμως μεθόδευσα το διάβασμά μου και προσπάθησα σε όλη την πορεία να μην αποκλίνω από το στόχο μου.»
Στο ερώτημα για το αν θυσίασε κάτι από τον ελεύθερο χρόνο της απαντάει ότι «όσο πλησίαζαν οι πανελλήνιες εξετάσεις σίγουρα δεν είχα ελεύθερο ή προσωπικό χρόνο. Στο υπόλοιπο της χρονιάς προσπάθησα όμως να βρίσκω χρόνο για να είμαι με τους φίλους μου. Τα χόμπι δυστυχώς ήταν σε «δεύτερη μοίρα» όλη αυτή την περίοδο. »
Τέλος η δική της συμβουλή στους νέους υποψηφίους είναι «να ξεκινήσουν από νωρίς την προετοιμασία. Η συστηματικότητα και μεθοδικότητα μοιράζουν το βάρος και κάνουν τη διαδικασία πιο εύκολη. Πάνω από όλα όμως να θυμούνται ότι τα αποτελέσματα των πανελλήνιων εξετάσεων δεν κρίνουν το μέλλον τους και η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο είναι απλά η αρχή μιας καινούργιας περιόδου της ζωής τους. »