Στο φινάλε της τουριστικής περιόδου τα Χανιά αποκτούν τη γνώριμη χειμωνιάτικη εικόνα μιας ήσυχης επαρχιακής πόλης. Κλεινόμαστε στο καβούκι μας και ξεκινάμε τη γνώριμη συζήτηση περί επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, με την Ενωση Ξενοδόχων να καταθέτει τις δικές τις προτάσεις επ’ αυτού.
Πέρα από τις υποδομές για τις οποίες μιλούν όλοι, η Ενωση “άνοιξε” και δυο σημαντικά ζητήματα τα οποία προϋποθέτουν τη συνεννόηση πολιτών – φορέων και αρμοδίων υπηρεσιών για να ρυθμιστούν.
Το ένα θέμα αφορά τον καθορισμό των τουριστικών περιοχών στις οποίες τα καταστήματα θα παραμένουν ανοιχτά προς τέρψη των επισκεπτών. Σημειώνεται ότι η σημερινή Δημοτική Αρχή έχει ταχθεί υπέρ της επέκτασης των τουριστικών ζωνών στα όρια του Δήμου Χανίων, σε βαθμό τέτοιο που προκάλεσε -εύλογες- αντιδράσεις από την προηγούμενη διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης.
Η νέα πλέον διοίκηση του Συλλόγου αυτού, πρέπει τώρα να πάρει θέσει και για το δεύτερο ζήτημα που θέτουν οι ξενοδόχοι. Αυτό της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας «ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να κάνουν τις αγορές τους κατά τη διάρκεια όλης της ημέρας».
Και τα δύο ζητήματα αγγίζουν τον χαρακτήρα μίας τοπικής κοινωνίας. Καλείται με λίγα λόγια η πόλη, να αποφασίσει αν θα προσαρμόσει την καθημερινότητά της στον τουρισμό. Να απαντήσει αν θα κάνει θυσίες για να ικανοποιήσει τις ανάγκες δυνητικών επισκεπτών της. Αυτό είναι το “μπαλάκι” που πετά η Ενωση Ξενοδόχων.
Από εκεί και πέρα, ένα πολύ πιο ουσιαστικό ζήτημα που πρέπει να απαντήσει η τοπική κοινωνία, είναι το τι τουρισμό θέλει τον χειμώνα. Σε ποιες περιοχές θέλει να τον κατευθύνει, ποιες δραστηριότητες θέλει να αναπτύξει ώστε να προσελκύσει τους ανάλογους επισκέπτες. Γιατί αν η ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού γίνει στα πρότυπα του… θερινού, τότε θα ζούμε όλο τον χρόνο τα προβλήματα της ανυπαρξίας στρατηγικού σχεδιασμού.
Με λίγο… πεντάστερο, λίγο γαμοπίλαφο, λίγο ορειβασία, γκολφ και εργαζόμενους “απίκο” 24 ώρες το 24ωρο, δεν φτιάχνεις χειμερινό προορισμό. Ενα μεγάλης κλίμακας εμπορικό κέντρο φτιάχνεις, η κίνηση στο οποίο θα εξαρτάται από τις εκάστοτε ορέξεις των Tour operators και της Fraport.
Ζητούμενο λοιπόν, η διακριτή ταυτότητα του χειμερινού προορισμού Κρήτη και η ανάδειξη των χαρακτηριστικών εκείνων που θα φέρουν κόσμο στο νησί τη χειμερινή περίοδο.