Σάββατο, 20 Ιουλίου, 2024

“Χορεύοντας οι λέξεις του τόπου μου”

Το 1ο βραβείο απέσπασε σε πανελλήνιο διαγωνισμό το 1ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Βενιζέλου

Σε ένα πρωτότυπο ταξίδι αυτογνωσίας και μύησης στην πλούσια λαογραφική και γαστρονομική παράδοση της Κρήτης και των Χανίων, με όχημα τη διεθνή γλώσσα του χορού, εξελίχθηκε η συμμετοχή του 1ου Γυμνασίου Ελευθερίου Βενιζέλου Χανίων στον πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό με θέμα “Χορεύοντας οι λέξεις του τόπου μου”, που διοργάνωσαν το σωματείο “Ορίζοντες” σε συνεργασία με την Ενωση Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Ν. Μεσσηνίας. Μάλιστα, το χανιώτικο σχολείο απέσπασε την 1η θέση στον διαγωνισμό παρουσιάζοντας ένα πλούσιο λεύκωμα από δράσεις και ερευνητικά στοιχεία που κατάφεραν να υλοποιήσει και να συγκεντρώσει η 15μελής ομάδα των παιδιών που συμμετείχε.
Πιο συγκεκριμένα η ομάδα του 1ου Γυμνασίου Ελευθερίου Βενιζέλου απαρτιζόταν από τις μαθήτριες της Α’ και Β’ τάξης: Ρουμπίνη Μυλωνάκη, Αλεξάνδρα Μαυρουλάκη, Μαριάννα Λειβαδιωτάκη, Νικολέτα Αλιγιζάκη, Χρυσούλα Λουκάκη, Μαριλένα Μπούχλη, Ολυμπία Δερμιτζάκη, Στέλλα Αργυρουδάκη, Γεωργία Βενιανάκη, Μαρία Γιακουμάκη, Μαρία – Ιωάννα Κουβεδάκη, Ευτυχία Τσουβαδάκη, Εμμανουέλα Χατζησάββα, Δέσποινα Κουντουράκη και Δέσποινα Κατελανάκη. Αρωγοί και εμψυχωτές των παιδιών ήταν οι καθηγήτριες του σχολείου Ιωάννα Καρδαμάκη και Αργυρώ Μακρή – Τσαλίκη.

ΤΟ ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ
Σύμφωνα με τον διαγωνισμό τα παιδιά θα έπρεπε σε πρώτη φάση να αναζητήσουν τις ρίζες τους και να φτιάξουν το γενεαλογικό τους δέντρο. Μια έρευνα που τα έφερε πιο κοντά στους γονείς, τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους αλλά και τους άλλους συγγενείς τους και που παράλληλα έφερε στο φως παλιές φωτογραφίες και ανέσυρε μνήμες για πρόσωπα του παρελθόντος.
Συγχρόνως μέσα από αυτή τη διαδικασία οι μαθήτριες ταξίδεψαν έστω και νοερά σε περιοχές των Χανίων, του Ρεθύμνου, της Αθήνας και της Ανδρου αλλά και της Γαλλίας και της Αλβανίας από όπου έλκουν την απώτερη καταγωγή τους οι οικογένειές τους.

ΑΠΟ ΓΕΝΙΑ ΣΕ ΓΕΝΙΑ
Η επικοινωνία και η επαφή ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές ανθρώπων συνεχίστηκε στο δεύτερο στάδιο της έρευνας των παιδιών όπου στο επίκεντρο βρέθηκε ο χορός. Στο πλαίσιο αυτό, τα παιδιά του σχολείου γνωρίστηκαν και συνεργάστηκαν με ηλικιωμένες κυρίες από το 4ο ΚΑΠΗ, οι οποίες κατέθεσαν τη γνώση και την εμπειρία τους από τους παραδοσιακούς κρητικούς χορούς, τους οποίους συνεχίζουν να απολαμβάνουν με τη συνδρομή της Στέλλας Αγιασμενάκη. Επίσης, τα παιδιά χόρεψαν με συνομήλικούς τους στο σχολείο και κατέγραψαν τους χορούς σε βίντεο. Παράλληλα με το βιωματικό στοιχείο, οι μαθήτριες του 1ου Γυμνασίου Ελευθερίου Βενιζέλου, έψαξαν και βρήκαν στοιχεία για την ιστορία των κρητικών παραδοσιακών χορών, εστιάζοντας κυρίως στον Μαλεβιζιώτη και τον Λαζώτη ή Λαζέδικο. Δύο χορούς τους οποίους προετοιμάστηκαν να παρουσιάσουν στην τελετή απονομής των βραβείων η οποία αναμένεται να γίνει -εφόσον δεν υπάρξουν νέα περιοριστικά μέτρα λόγω πανδημίας- τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Το ταξίδι των παιδιών στη λαογραφική παράδοση της Κρήτης συνεχίστηκε πέρασε από τον χορό στις παραδοσιακές ενδυμασίες.
Οι μαθήτριες ερεύνησαν την ποικιλία των παραδοσιακών φορεσιών, την προέλευσή τους, τα βασικά στοιχεία τους κ.ά.

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
Εκτός των άλλων τα παιδιά ερεύνησαν την κρητική γαστρονομία, αναζητώντας συνταγές και παραδοσιακά φαγητά του τόπου μας. Μεταξύ των γαστρονομικών “θησαυρών” που παρουσίασαν στην εργασία τους ήταν το γαμοπίλαφο, οι χοχλιοί, τα ξεροτήγανα, οι σφακιανές πίτες, ο ντάκος, τα καλιτσούνια, η στάκα κ.ά.
Παράλληλα, μελέτησαν ήθη και έθιμα της Κρήτης, όπως η ευλογία των προβάτων στην Ασή Γωνιά, η γιορτή του Κλήδονα και τα ρακοκαζανέματα. Ηθη και έθιμα τα οποία είναι συνυφασμένα με τις παραδόσεις και τη ζωή στην κρητική ύπαιθρο και τα οποία τα παιδιά μέσα από την εργασία τους είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν.

ΕΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
«Νομίζω ότι η εργασία είχε επιτυχία γιατί βασίστηκε στη συλλογικότητα», σημείωσε η καθηγήτρια Ιωάννα Καρδαμάκη που μαζί με τη συνάδελφό της Αργυρώ Μακρή – Τσαλίκη έζησαν από κοντά και στήριξαν τα παιδιά σε όλη τη διαδικασία. «Στο πλαίσιο της έρευνας το ένα έφερνε το άλλο. Κάναμε ένα βήμα κι αυτό μας έδινε ιδέες για παρακάτω. Κάπως έτσι προέκυψε κι αυτό το “από γενιά σε γενιά”, η συνεργασία και η σχέση που ανέπτυξαν τα παιδιά με τις κυρίες του ΚΑΠΗ, αλλά και η έρευνα που έκαναν για το γενεαλογικό τους δέντρο, τη λαογραφική μας παράδοση, τη γαστρονομία κ.λπ.».
Η ανταπόκριση των παιδιών σε όλη αυτή την ιστορία ήταν πολύ θετική, όπως τόνισε η κα Καρδαμάκη: «Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πάρα πολύ θετικά. Καταπληκτικά θα έλεγα. Μαζευόμασταν μία φορά την εβδομάδα, ένα δίωρο ή και περισσότερο, πάντα εκτός ωραρίου και συζητάγαμε τι είχαν κάνει και τι θα κάνουν».
Δυστυχώς, το ξέσπασμα της πανδημίας και τα περιοριστικά μέτρα που λήφθηκαν δεν επέτρεψαν να γίνει η τελετή απονομής των επάθλων στους νικητές του διαγωνισμού που ήταν προγραμματισμένη στις 3 Απριλίου. Το πιθανότερο σύμφωνα με τους διοργανωτές είναι η τελετή να γίνει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο εφόσον το επιτρέψουν οι εξελίξεις γύρω από την πανδημία.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, κι ανεξάρτητα από το αποτελέσματα του διαγωνισμού και τη θέση που κατέλαβε το σχολείο από τα Χανιά, το σημαντικότερο είναι ότι τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ένα ξεχωριστό μάθημα που τα ταξίδεψε από το οικογενειακό τους περιβάλλον και το παρελθόν των συγγενικών τους προσώπων, στη μακραίωνη και πλούσια λαογραφική παράδοση της Κρήτης, μέχρι τους τοπικούς γαστρονομικούς “θησαυρούς” και τη γνωριμία τους με άτομα από παλαιότερες γενιές, με τον χορό να παίζει τον ρόλο του “γεφυροποιού” στην επικοινωνία των παιδιών με τους ηλικιωμένους.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα