Προσχηματικό θεωρεί το δίπολο αριστερά – δεξιά η υποψήφια βουλευτής Χανίων με το “Ποτάμι” επ. καθηγήτρια στο Πολυτεχνείο Κρήτης, Δάφνη Μανουσάκη. «Πολλά προβλήματα», εξηγεί, «δεν έχουν δεξιό ή αριστερό πρόσημο, αλλά είναι προβλήματα των ανθρώπων, των πολιτών, της εύρυθμης λειτουργίας του κράτους και αντιμετωπίζονται μόνο με τη γνώση, με την προσεκτική μελέτη και την ανάλυση των δεδομένων, σε συνεχή επικοινωνία με τους πολίτες και χωρίς αφορισμούς». Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι «ανάμεσα στον λαϊκισμό και σε κόμματα που δεν μπορούν να απεμπλακούν από την εξυπηρέτηση συμφερόντων, θέλουμε το “Ποτάμι” να έχει ρόλο ρυθμιστή». Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, απαντώντας σε ερώτηση των “Χ.Ν.” τονίζει ότι «τα σχολεία και τα Πανεπιστήμια της χώρας θα πρέπει να γίνουν ξανά ο χώρος, στον οποίο οι νέοι θα χαίρονται να μαθαίνουν, να παίρνουν πρωτοβουλίες και να συνεργάζονται».
• Γιατί αποφασίσατε να κατεβείτε υποψήφια στις εκλογές με το “Ποτάμι”; Τι σας ενέπνευσε;
Βρίσκομαι στο “Ποτάμι” από την άνοιξη του 2014, επειδή οι άνθρωποι που ήταν ήδη στο “Ποτάμι” έδειξαν ότι ήθελαν να ακούσουν τους πολίτες. Το “Ποτάμι” ακούει, φιλτράρει, ενσωματώνει. Επειδή ήθελε να ακούσει, μου έδωσε βήμα λόγου καθώς με απασχολούσαν τα προβλήματα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, αλλά και του εκπαιδευτικού συστήματος γενικότερα. Από τον Αύγουστο του 2014 είμαι συντονίστρια στον τομέα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης της επιτροπής”Διά Ταύτα”. Ρόλος μου να “ακούω” για το “Ποτάμι”, τους πολίτες που έχουν να καταθέσουν τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Οταν κλήθηκα να κατέβω υποψήφια στις εκλογές με το “Ποτάμι” δέχθηκα -καθώς πλέον μου δινόταν η ευκαιρία- να αγωνιστώ για όσα πίστευα και για όλες τις αλλαγές που είχαμε δει ότι ήταν απαραίτητες. Το “Ποτάμι” με ενέπνευσε, επειδή βρίσκεται μέσα στην κοινωνία -σε συνεχή επικοινωνία με τους ανθρώπους. Προσπαθεί να βρει λύσεις βασισμένες στη λογική, χωρίς αφορισμούς, με γνώμονα το καλό του τόπου.
• Οι εκλογές γίνονται σε μια περίοδο που η οικονομική κρίση ταλανίζει τη χώρα και την κοινωνία της. Η επόμενη μέρα θα είναι δύσκολη για την όποια κυβέρνηση. Θεωρείτε ότι το “Ποτάμι” θα έχει ρόλο ρυθμιστή στο πολιτικό σκηνικό;
Ανάμεσα στον λαϊκισμό και σε κόμματα που δεν μπορούν να απεμπλακούν από την εξυπηρέτηση συμφερόντων, θέλουμε το “Ποτάμι” να έχει ρόλο ρυθμιστή. Τις τελευταίες ημέρες έχει δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα τεταμένο κλίμα – μέσα σε συνθήκες πόλωσης ακούγονται εκατέρωθεν αφορισμοί. Γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια μέση φωνή: Η φωνή της λογικής.
• Εχετε ένα πλούσιο βιογραφικό με εργασία, μεταξύ άλλων, σε Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας των Η.Π.Α. ενώ από το 2010 είστε μόνιμη επίκουρη καθηγήτρια στο Πολυτεχνείο Κρήτης με ερευνητική δραστηριότητα στη μηχανική των κυττάρων. Είναι προφανές ότι γνωρίζετε από πρώτο χέρι τα προβλήματα της εκπαίδευσης και των Α.Ε.Ι. στη χώρα μας. Ποια είναι τα πιο σημαντικά προβλήματα κατά τη γνώμη σας και τι λύσεις θα έπρεπε να είχαν δοθεί από τους πολιτικούς και το αρμόδιο Υπουργείο;
Τα σχολεία και τα Πανεπιστήμια της χώρας θα πρέπει να γίνουν ξανά ο χώρος, στον οποίο οι νέοι θα χαίρονται να μαθαίνουν, να παίρνουν πρωτοβουλίες και να συνεργάζονται. Σήμερα η μέση εκπαίδευση και ιδιαίτερα τα Λύκεια της χώρας, έχουν απαξιωθεί και η τριετία που προηγείται των πανελληνίων εξετάσεων εγκλωβίζει τους νέους σε ένα σύστημα που τους ζητά να αποστηθίζουν. Κακοσχεδιασμένα Προγράμματα Σπουδών και κακογραμμένα βιβλία συμπληρώνουν την εικόνα. Προτάσσουμε την αποδέσμευση του Λυκείου από το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου και αντικατάσταση των πανελλαδικών εξετάσεων με εξετάσεις γνώσεων που θα επιβραβεύουν την κριτική ικανότητα. Οι εξετάσεις της στείρας απομνημόνευσης δεν εξυπηρετούν κανέναν. Επιθυμούμε την αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στα ΕΠΑ.Λ. και τη σύνδεση του απολυτηρίου τους με επαγγελματικά προσόντα. Για τα Α.Ε.Ι., επιθυμούμε την αυτοτέλειά τους, για παράδειγμα το κάθε Τμήμα να αποφασίζει για τα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων καθώς και τον αριθμό των εισακτέων του. Κάποια τμήματα Α.Ε.Ι. μπορεί να επιθυμούν οι υποψήφιοι να έχουν πολύ καλές επιδόσεις σε κάποια μαθήματα, ενώ άλλα τμήματα Α.Ε.Ι. (για παράδειγμα, τμήματα με χαμηλή ζήτηση) μπορεί να θέλουν ως μόνο κριτήριο για την εισαγωγή σε αυτά ένα ικανοποιητικό απολυτήριο Λυκείου. Περισσότερο απ’ όλα θέλουμε να ενισχύσουμε τον ρόλο των δημόσιων Α.Ε.Ι., ώστε μέσα σε αυτά οι νέοι να μπορούν να αναπτύξουν τα ενδιαφέροντά τους, να έχουν την ελευθερία να σπουδάσουν αυτό που τους ενδιαφέρει πραγματικά, να εξελιχθούν και να υλοποιήσουν τους στόχους τους.
• Τι δυνατότητες, τι περιθώρια και τι… εμπόδια ενδεχομένως έχει ένας βουλευτής, για να βοηθήσει την ανάπτυξη της εκλογικής του περιφέρειας;
Οι δυνατότητες που έχει ένας βουλευτής παραμένουν σημαντικές. Ενώ πολλές αρμοδιότητες του κεντρικού κράτους θα πρέπει να περάσουν σε περιφερειακό επίπεδο, με την κεντρική κυβέρνηση να δημιουργεί τις δομές της εύρυθμης και ελεγχόμενης λειτουργίας, στη χώρα μας στον βωμό της πελατειακής λογικής, οι αρμοδιότητες παρέμεναν στον έλεγχο του κεντρικού κράτους. Ο φόρος ακίνητης περιουσίας, για παράδειγμα, είναι ένας φόρος, ο οποίος σε χώρες του δυτικού κόσμου ρυθμίζεται σε περιφερειακό επίπεδο -το κεντρικό κράτος δεν είναι σε θέση ούτε στην Ελλάδα ούτε αλλού να γνωρίζει και να αντιμετωπίζει σωστά τις ιδιαιτερότητες που εμφανίζει η κάθε περιφέρεια. Στην περίπτωση του Εν.Φ.Ι.Α., έχουμε έναν φόρο, ο οποίος ήταν πολύ άδικος.
• Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους Χανιώτες που θα προσέλθουν στις κάλπες;
Το δίπολο αριστερά – δεξιά είναι προσχηματικό. Πολλά προβλήματα δεν έχουν δεξιό ή αριστερό πρόσημο. Είναι προβλήματα των ανθρώπων, των πολιτών, της εύρυθμης λειτουργίας του κράτους, και αντιμετωπίζονται μόνο με την γνώση, με την προσεκτική μελέτη και την ανάλυση των δεδομένων, σε συνεχή επικοινωνία με τους πολίτες και χωρίς αφορισμούς. Για χρόνια παρατηρούσαμε ότι όσα συζητούσαμε μεταξύ μας, η κοινή λογική που υπήρχε στις μεταξύ μας συζητήσεις δεν υπήρχε στην πολιτική ατζέντα. Το “Ποτάμι” έχει φέρει μια νέα πνοή στην πολιτική: Ανθρώπους με γνώση, με εμπειρία, οι οποίοι γνωρίζουν καλά τα προβλήματα του τομέα τους. Είμαστε εδώ για να συνεισφέρουμε και δεν διεκδικούμε καρέκλες. Επιθυμούμε την αξιοκρατία. Επιθυμούμε να μπουν οι καλύτεροι στις θέσεις – κλειδιά την επόμενη ημέρα. Πάνω απ’ όλα, επιθυμούμε ένα λειτουργικό και δίκαιο κράτος προς όφελος των πολιτών και μία σταθερή Ευρωπαϊκή πορεία.