Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, 2024

«Δεν είναι ο Αριστοφάνης πάντα επίκαιρος, εμείς είμαστε πάντα ίδιοι»

O Αντώνης  Καφετζόπουλος, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους Ελληνες ηθοποιούς, πρωταγωνιστεί μαζί με άλλους εκλεκτούς ηθοποιούς στην καλοκαιρινή παραγωγή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης  “Αριστοφανιάδα”, που αυτό το διάστημα περιοδεύει στην Κρήτη.
Οι “διαδρομές” μίλησαν μαζί του για την παράσταση, για τον Αριστοφάνη και τη διαχρονικότητα του έργου του, ενώ η συζήτηση δεν θα μπορούσε να αποφύγει τον “σκόπελο” της κρίσης στην Ελλάδα του σήμερα και το πώς αυτή επηρεάζει το θέατρο και τους ηθοποιούς.

• Τα έργα του Αριστοφάνη δείχνουν επίκαιρα όποια κι αν είναι η συγκυρία της κάθε εποχής. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;
Ο Αριστοφάνης, περισσότερο από κάθε άλλο συγγραφέα της κλασικής αρχαιότητας, μετέφερε με γλαφυρό τρόπο την πιο απλή αλήθεια για την ανθρώπινη κατάσταση: Τίποτα δεν έχει αλλάξει στον χαρακτήρα, το ύφος, το ήθος και τα μέσα με τα οποία πορευόμαστε στις κοινωνίες εδώ και χιλιάδες χρόνια και τίποτα δεν θ’ αλλάξει όσο υπάρχουν άνθρωποι.
Κυκλοφορεί ένα ωραίο στο διαδίκτυο που λέει «δεν είναι ο Αριστοφάνης πάντα επίκαιρος, εμείς είμαστε πάντα οι ίδιοι μα…ες  εδώ και 2.500 χρόνια». Από μια άποψη συμβαίνει αυτό ακριβώς.
Ο Αριστοφάνης είχε την “τύχη” να γνωρίσει την Αθήνα του Περικλή, κοσμοκράτειρα, αλαζονική, πάμπλουτη και με λαμπρή πνευματική ζωή, την Αθήνα της δημοκρατίας, αλλά και την κατάρρευση που ακολούθησε τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Επομένως είχε όλη την ευκαιρία να περιγράψει ανάλογα πράγματα με τη σύγχρονη Ελλάδα και κυρίως μια τεράστια πολιτισμική κρίση. Ολο το έργο του είναι μια φωνή από το παρελθόν που ακούγεται πολύ οικεία και κατανοητή. Και έχει τρομερή πλάκα φυσικά.

• Τολμηρή και ενδιαφέρουσα η επιλογή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.
Θα ήμουν πολύ επιπόλαιος αν έκανα κριτική στο σύνολο του έργου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., δεν έχω παρά μια επιφανειακή εικόνα της δουλειάς που γίνεται. Αυτό που καταλαβαίνω -και εκτιμώ πολύ- είναι ότι με την “Αριστοφανιάδα” έγινε μια τολμηρή και πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή. Τα παιδιά της ομάδας “Ιδέα” που έγραψαν και σκηνοθέτησαν και ιδίως ο Κώστας Γάκης έχουν με το “Ρωμαίο & Ιουλιέτα για 2” καθιερώσει ένα πολύ ιδιαίτερο ύφος, με μεγάλη επιτυχία, ευαισθησία και αίσθηση χιούμορ που εμένα μου πάει πολύ. Σίγουρα η παράστασή μας είναι κάτι που ο θεατής δε θα ξεχάσει εύκολα. Ακόμα έχω άπειρη εκτίμηση στην ποιότητα των υπόλοιπων ηθοποιών του θιάσου. Είναι σπουδαίοι και σημαντικοί όλοι.

• Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών έχει επηρεάσει το θέατρο και σε ποιον βαθμό;
Το θέατρο προσαρμόστηκε πολύ γρήγορα στις δύσκολες  οικονομικές  συγκυρίες που βιώνουμε 7 χρόνια τώρα για να μπορέσει να συνεχίσει να υπάρχει. Αυτό έγινε με τη μείωση των τιμών των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα να μειωθεί και ο τζίρος των θεατρικών παραστάσεων, αλλά και οι αμοιβές των ηθοποιών, συντελεστών κ.λπ.
Παραστάσεις εξακολουθούν να ανεβαίνουν στο θέατρο, αλλά τα έργα όπως καταλαβαίνετε που αντιμετωπίζουν τις περισσότερες δυσκολίες είναι τα πολυπρόσωπα, που απαρτίζονται από μεγάλο κάστινγκ ηθοποιών, εντυπωσιακά σκηνικά, κουστούμια κ.ά., επειδή η παραγωγή τους είναι αρκετά δαπανηρή.

• Πόσο δύσκολο είναι για τους νέους ηθοποιούς να “επιβιώσουν” επαγγελματικά κάτω από αυτές τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες;
Τα νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με το επάγγελμα του ηθοποιού δεν τους ενδιαφέρει αν θα βρουν εύκολα δουλειά. Αυτό συμβαίνει πιστεύω σε κάθε νέο που αγαπά και θέλει να σπουδάσει κάτι που του αρέσει και τον εκφράζει. Η επαγγελματική αποκατάσταση είναι βέβαια ένα θέμα, αλλά πάνω απ’ όλα αυτό που μετράει είναι πόσο πολύ θέλεις να κάνες αυτό που έχεις βάλει σαν στόχο. Ετσι η προσέλευση των νέων που αποφασίζουν να πάνε στις διάφορες σχολές θεάτρου δεν έχει μειωθεί ή αλλάξει ριζικά σε σχέση με παλαιότερα χρόνια. Η προσφορά εργασίας στον χώρο του θεάτρου μπορεί να έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, γιατί οι δουλειές είναι λιγότερες, αλλά πάντα θα υπάρχει χώρος για τους νέους ηθοποιούς.

• Ο κόσμος έχει γίνει περισσότερο επιλεκτικός για το τι θα δει με δεδομένο ότι πλέον τα χρήματα που διαθέτει για τη διασκέδασή του δεν είναι αρκετά;
Θεωρώ ότι ο κόσμος εξακολουθεί να πηγαίνει στο θέατρο και σε παραστάσεις που του αρέσουν να βλέπει, ενώ δεν νομίζω ότι βάζει κάποια αυστηρά κριτήρια για το ποια θα είναι η θεατρική παράσταση που θα ήθελε να παρακολουθήσει, αρκεί μόνο να περάσει καλά δύο ώρες. Τα ενδιαφέροντα, λοιπόν, του θεατρόφιλου κοινού δεν έχουν αλλάξει λόγω της κρίσης.

Θέατρο, κινηματογράφος ή τηλεόραση;
Η μεγάλη σχολή για τον κάθε ηθοποιό είναι το θεατρικό σανίδι. Προσωπικά δεν κάνω διακρίσεις, όμως πιστεύω ότι αν κάνει κάποιος τη δουλειά του με μεράκι, περνά καλά και στα τρία είδη που αναφέρατε.

Η “Αριστοφανιάδα”
Η “Αριστοφανιάδα” είναι ένας ξεκαρδιστικός ύμνος στο συνολικό έργο του Αριστοφάνη στηριγμένη σε μία πρόταση της Oμάδας ΙΔΕΑ. Σήμερα το έργο θα παρουσιαστεί στο Άγιο Αντώνιο στο Κολυμπάρι στο  θέατρο “Αλέξης Μινωτής” στις 9.30 μ.μ., ενώ τη Δευτέρα 8, Τρίτη 9, Τετάρτη 10 και Πέμπτη 11 Αυγούστου θα παρουσιαστεί στα Χανιά στο θέατρο της Ανατολικής Τάφρου.  Μέσα σε μιάμιση ώρα, με καταιγιστικούς ρυθμούς, παρουσιάζονται μπροστά στα μάτια του κοινού όλοι οι σπουδαίοι ρόλοι, οι κεντρικές συμβάσεις, τα μοτίβα και η δημιουργική ευφυΐα του πατέρα της κωμωδίας. Ο Αριστοφάνης πεθαίνει πάνω σε μια πρόβα τη στιγμή ενός έντονου διαπληκτισμού με τους ηθοποιούς του και πηγαίνοντας στον Άδη προσπαθεί να πείσει τους θεούς του κάτω κόσμου να του χαρίσουν μια εβδομάδα ζωής, ώστε να ανεβάσει το τελευταίο έργο του και… το πανηγύρι αρχίζει. Εργα και ημέρες του μεγάλου μας κωμικού παρελαύνουν επί σκηνής, σε ένα ξεκαρδιστικό, δροσερό, αλλά και συγκινητικό, έργο ανακατεύοντας με μαεστρία όλα τα ύφη της κωμωδίας!

Συντελεστές  
Πρωταγωνιστούν:
Αντώνης Καφετζόπουλος, Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ευαγγελία Μουμούρη, Γιάννης Δρακόπουλος, Θάνος Τοκάκης.
Δραματουργική επεξεργασία – Σύνθεση κειμένων: Ομάδα ΙΔΕΑ (Κώστας Γάκης, Κων/νος Μπιμπής, Αθηνά Μουστάκα) και Δημήτρης Ζουγκός.
Σκηνοθεσία  – Μουσική: Κώστας Γάκης
Sound Designer – Μουσικός επί Σκηνής: Στέφανος Τορτόπογλου.
Σκηνικά: Παναγιώτα Κοκκορού – Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα.
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη.
Βοηθός σκηνοθέτη: Ίρις Κανδρή. Οργάνωση παραγωγής: Λευτέρης Πλασκοβίτης.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα