Η πρώτη συμμετοχή του Τηλέμαχου Κουτουράτσα στην Ολυμπιάδα Βιολογίας στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία καθώς κατάφερε να αποσπάσει το χάλκινο μετάλλιο. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Τηλέμαχος διακρίνεται για τις επιδόσεις του σε μαθητικούς διαγωνισμούς, ωστόσο, είναι η πρώτη φορά που συμμετείχε στην Ολυμπιάδα Βιολογίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά στην Ολυμπιάδα Βιολογίας, που διεξήχθη στο Ανόι του Βιετνάμ, συμμετείχαν 264 μαθητές από όλο τον κόσμο. Την ελληνική αποστολή αποτελούσαν 4 μαθητές, οι οποίοι κατάφεραν να διακριθούν αποσπώντας δύο χάλκινα μετάλλια και μία εύφημο μνεία.
Ο μαθητής του 4ου Γενικού Λυκείου Χανίων μίλησε στα “Χ.Ν.” για την εμπειρία του, τα συναισθήματά του, αλλά και για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα που, όπως ο ίδιος δηλώνει, «σκοτώνει» την αγάπη των παιδιών για τη γνώση.
• Πώς θα περιέγραφες τη συμμετοχή σου στην Ολυμπιάδα;
Η Ολυμπιάδα δεν είναι όπως οι εξετάσεις. Είναι λιγότερο εξετάσεις και περισσότερο σύγκλιση ανθρώπων και λαών. Αυτό κατάλαβα από αυτό που έζησα στο Βιετνάμ.
Από τις 8 μέρες που ήμασταν εκεί, οι εξετάσεις διήρκησαν 2 ημέρες. Τις υπόλοιπες μέρες είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, να λάβουμε μέρος σε πολιτιστικές βραδιές, να έρθουμε σε επαφή με νέους ανθρώπους, να κάνουμε φιλίες και να κατανοήσουμε τον κόσμο καλύτερα. Και αυτό ήταν πολύ σημαντικό.
• Τι βαθμό δυσκολίας είχε η Ολυμπιάδα;
Για να τιμηθούν οι κόποι όσων δούλεψαν πάνω στη Βιολογία, η δυσκολία ήταν πάρα πολύ αυξημένη. Όπως πρέπει δηλαδή να είναι σε μία Ολυμπιάδα. Ωστόσο, επέτρεπε σε πολλά από τα παιδιά που είχαν προετοιμαστεί κατάλληλα να τα πάνε καλά και να διακριθούνε.
• Το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα προετοιμάζει κατάλληλα τα παιδιά για τέτοιου είδους διαγωνισμούς;
Αυτό που έχω να σχολιάσω είναι ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν προετοιμάζει τους μαθητές γι’ αυτού του τύπου τις εξετάσεις, οι οποίες, κατά τη γνώμη μου, είναι και οι σωστές εξετάσεις. Το ελληνικό σχολείο μαθαίνει στον μαθητή ένα βιβλίο, να το γνωρίζει απ’ έξω, να θυμάται τα κόμματα και τις τελείες. Η Ολυμπιάδα δεν θέλει αυτό. Θέλει να σου προσφέρει ένα έτοιμο υλικό και εσύ να γνωρίζεις πώς να το επεξεργάζεσαι. Πώς να είσαι επιστήμονας, πώς να διερευνάς, πώς να διεκδικείς. Πώς να βλέπεις καινούργια πράγματα και να διορθώνεις τα λάθη σου. Είναι αυτό που πάει τον κόσμο μας μπροστά και αυτό θαύμασα στην Ολυμπιάδα. Πέρα από αυτά και επειδή και εγώ στην Ελλάδα ζω με δυσκόλεψαν αρκετά οι εξετάσεις και γι’ αυτό θεωρώ ότι αυτό που κατάφερε η ομάδα μου φέτος είναι πάρα πολύ σημαντικό.
• Το σχολείο δηλαδή δεν προσφέρει αυτά που θα έπρεπε στους μαθητές;
Οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία είναι πάρα πολύ πρόθυμοι να βοηθήσουν τους μαθητές. Όμως, ίσως η εθνική πολιτική πάνω σε αυτό το ζήτημα δεν τους επιτρέπει να κάνουν όσα θα έπρεπε να γίνουν, τουλάχιστον στις θετικές σπουδές. Εγώ παραδείγματος χάρη, τη Βιολογία στο σχολείο δεν θα μπορούσα να την έχω διδαχθεί καλύτερα από αυτό που διδάχθηκα. Ο καθηγητής είχε πάθος για τη δουλειά του, όμως το αρμόδιο Υπουργείο τον περιόριζε. Δεν κάναμε καθόλου εργαστήρια και έπρεπε να μείνουμε στη λογική των Πανελληνίων Εξετάσεων. Αυτό που γίνεται στην Ελλάδα έχει «σκοτώσει» την αγάπη των παιδιών για τη γνώση.
• Ποιοι είναι οι στόχοι σου για το μέλλον;
Αυτό που θέλω είναι να εισαχθώ στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. Έπειτα να αποφοιτήσω με το καλό, να δω ποια ειδικότητα μου ταιριάζει και να ασχοληθώ με τον τομέα της έρευνας. Το περιβάλλον του εργαστηρίου μου ταιριάζει πάρα πολύ.
• Πιστεύεις ότι μπορείς να πραγματοποιήσεις τους στόχους σου στην Ελλάδα;
Δεν θέλω να εγκαταλείψω τη χώρα μου. Αγαπώ την Ελλάδα, άλλα όπως έχω ξαναπεί, δίνονται ευκαιρίες στους νέους επιστήμονες; Πόσο αξιοποιούμε τα νέα μυαλά; Υπάρχουν λόγοι που μερικοί άνθρωποι φεύγουν έξω και αυτοί οι λόγοι πρέπει να «θεραπευτούν» εγκαίρως.
• Τι θα συμβούλευες τους μαθητές που θέλουν να κυνηγήσουν τα όνειρά τους;
Θα τους συμβούλευα για οτιδήποτε κάνουνε στη ζωή τους, ακόμα και για τα λάθη τους, να είναι περήφανοι. Γιατί μόνο όταν κάνουμε πράγματα στη ζωή μας, είτε αυτά πετυχαίνουν, είτε όχι, μόνο τότε μπορούμε να επιτύχουμε και να εξελιχθούμε.