Πολλά κι ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν από τη συνέντευξη που παραχώρησε στα “Χ.ν.” της Πέμπτης ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece Alexander Zinell (φωτ.). Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι ο CEO της Fraport Greece δεν “κρύφτηκε”. Δεν επέλεξε ερωτήσεις, δεν αρνήθηκε να απαντήσει σε οποιοδήποτε θέμα, που ίσως για άλλους στη θέση του να ήταν κάτι ενοχλητικό. Αν έπεισε ή όχι, αυτό επαφίεται στην κρίση του καθενός.
Ενα σημείο στο οποίο αξίζει να εστιάσουμε από τη χθεσινή συνέντευξη Zinell στα “Χ.ν.”, είναι η αναφορά του στον τουρισμό. «Ο στόχος δεν είναι μόνο ποσοτικός, αλλά ποιοτικός», μας δήλωσε, εξηγώντας πως «τα Χανιά δεν έχουν ανάγκη μόνο από περισσότερους επισκέπτες, αλλά και από επισκέπτες με μεγαλύτερη κατά κεφαλή δαπάνη, επισκέπτες που θα μένουν περισσότερες μέρες στα Χανιά, που θα θέλουν να ανακαλύψουν τις ομορφιές της Δυτικής Κρήτης». Συνεχίζοντας, ανέφερε πως «αυτό είναι κάτι που οι επαγγελματίες του Τουρισμού στα Χανιά το γνωρίζουν καλύτερα από εμένα. Ο Τουρισμός είναι μια διεθνής βιομηχανία που εξελίσσεται, η μονοσήμαντη αντιμετώπισή του με αποκλειστικά ποσοτικά κριτήρια, κατά τη γνώμη μου αδικεί τον πανέμορφο τόπο σας».
Από τη δήλωση αυτή λοιπόν, δύο σχόλια προκύπτουν. Αφενός, δεν φαίνεται να έχει αντιληφθεί η Fraport τη δυναμική που αναπτύχθηκε σε τοπικό επίπεδο χάρη στον “φθηνό” τουρισμό. Με απλά λόγια και συνοπτικά, οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι ο ταξιδιώτης που έφτανε στα Χανιά ταξιδεύοντας με φθηνό αεροπορικό εισιτήριο, ήταν αυτός που ξόδευε χρήμα στην τοπική κοινωνία. Στην εστίαση, στα ταξί, στα ενοικιαζόμενα, στα μουσεία. Το κέρδος από αυτό τον επισκέπτη είναι άμεσα ορατό και μετρήσιμο σε μια τοπική οικονομία.
Αφετέρου, αν αποφασίσουμε ότι στην Δυτική Κρήτη ο στόχος μας είναι τα “παχιά” πορτοφόλια, θα πρέπει να έχουμε και κάτι αντίστοιχο να προσφέρουμε. Αρκούν οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ή μήπως χρειάζονται και υποδομές; Mε πρώτο και καλύτερο τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, για να μην επεκταθούμε σε άλλα σχέδια όπως οι μαρίνες για παράδειγμα. Με απλά λόγια, το μετάξι θέλει και μια… επιδεξιότητα, την οποία στερείται η Δυτική Κρήτη.
Σε κάθε περίπτωση, μέσα και από αυτή τη δήλωση του κ. Zinell αναδεικνύεται η διαχρονική απουσία εθνικής αλλά και περιφερειακής στρατηγικής για τον τουρισμό. Το… παραδοσιακό μότο «ήλιος, θάλασσα, σουβλάκι, μουσακά» προσπαθούν οι εκάστοτε κυβερνήσεις και αυτοδιοικητικές αρχές να το… πασπαλίσουν με λίγο αγροτουρισμό, λίγο θρησκευτικό τουρισμό, λίγο… όπου φυσάει ο άνεμος. Αυτοί άλλωστε (κυβερνήσεις – περιφερειάρχες – δήμαρχοι) είναι που πρέπει να χαράξουν τη στρατηγική και σε συνεννόηση με τους τοπικούς φορείς, να καταλήξουν στο τι επισκέπτες χρειάζεται ο κάθε τόπος.
Αυτό ελπίζουμε να το έχουν αντιληφθεί και στη Fraport. Δηλαδή, ότι τη “στόχευση” του κοινού στο οποίο επιλέγει να απευθυνθεί ο τόπος μας, δεν θα τον αποφασίσει η γερμανική κοινοπραξία αλλά οι τοπικοί φορείς. Ρόλο συμβουλευτικό μπορεί να έχει προφανώς μια διαχειριστική αρχή των αεροδρομίων. Οχι όμως τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, όπως μέχρι σήμερα διαφαίνεται να συμβαίνει στη Δυτική Κρήτη, προκαλώντας -εύλογα- έντονες αντιδράσεις.
Δεν έχει καμιά δουλειά η Fraport στα Χανιά. θα το καταλάβουν όλοι σε λίγο.