» Συμμετοχή στο καινοτόμο Erasmus+ πρόγραμμα: M2-CM
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο Maths through Music and Creative Movement (M2-CM) και κωδικό αριθμό 2021-1-SE01-KA220-SCH-000032733 έχει διάρκεια 30 μήνες (ολοκλήρωση Μάιος 2024).
Eντάσσεται στις στρατηγικές συνεργασίας στη σχολική εκπαίδευση και προάγει τη συνεργασία εκπαιδευτικών φορέων από τη Σουηδία (συντονίστρια χώρα), την Κύπρο και την Ελλάδα με την ανταλλαγή πρακτικών, μεθόδων, ιδεών και εμπειριών. Οι συνεργαζόμενοι φορείς αναπτύσσουν την ιδέα μιας εναλλακτικής προσέγγισης της διδασκαλίας των Μαθηματικών για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση με την ενσωμάτωση των τεχνών και ειδικά της Μουσικής και του Χορού / Δημιουργικής Κίνησης ως μεθοδολογικά εργαλεία. Υιοθετώντας ολιστικές προσεγγίσεις STE-A-M αποσκοπούν στην προσέλκυση του ενδιαφέροντος των μαθητών και στην αντιμετώπιση της φοβίας των Μαθηματικών (math phobia) με την ανάδειξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων, συνεργατικής μάθησης και την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας. Η ταυτόχρονη εκμάθηση μαθηματικών με τη μουσική και την ορχηστρική τέχνη φέρνει τη διάδραση, το βίωμα και την ευχαρίστηση στη σχολική τάξη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της θετικής στάσης απέναντι στους γνωστικούς στόχους και εντέλει θετικά ακαδημαϊκά αποτελέσματα.
Στην προσπάθεια αυτή ενώνουν τις δυνάμεις τους και συνεργάζονται οι ακόλουθοι εκπαιδευτικοί φορείς με πολυετή εμπειρία σε ευρωπαϊκά προγράμματα:
• Η Σχολή Χορού από το Viksjöfors της κεντρικής Σουηδίας (Viksjöforsbaletten, http://www.viksjoforsbaletten.se) που σε στενή συνεργασία με το Δημοτικό Σχολείο και τους κατοίκους της περιοχής υποστηρίζει καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις ενδυνάμωσης της κοινωνικής συνοχής χωρίς αποκλεισμούς και ενισχύοντας το πολιτιστικό κεφάλαιο της περιοχής. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης.
• Η Σχολή Μουσικής Παιδείας AMusEd (Amalgamate Music Education, https://el.amusedcy.com) από τη Λευκωσία της Κύπρου, που σε συνεργασία με δημοτικά σχολεία της πόλης δίνει μεγάλη έμφαση στη σημασία της ένταξης της μουσικής στο σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα.
• Το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων του Πολυτεχνείου Κρήτης (TUC/MUSIC, http://www.music.tuc.gr/Home.show), που έχει να επιδείξει πληθώρα καινοτόμων πετυχημένων εφαρμογών των εκπαιδευτικών προσεγγίσεων STE-A-M όχι μόνο στον ακαδημαϊκό χώρο αλλά και σε συνεργασία με άλλους φορείς διεθνώς. Επίσης προσφέρει την απαραίτητη τεχνολογική υποστήριξη για την ανάπτυξη του προγράμματος.
• Το Δίγλωσσο Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο Μαυροματάκη-Μητέρα από τα Χανιά (https://www.mmschool.gr) που επικεντρώνεται σε ολιστικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις (STE-A-M, CLIL, ερευνητική – βιωματική μάθηση), ενσωματώνοντας στα Μαθηματικά και τα υπόλοιπα μαθήματα τις τέχνες ως μεθοδολογικά εργαλεία για περισσότερα από 20 χρόνια (αρχής γενομένης με το πρόγραμμα Μελίνα – Εκπαίδευση και Πολιτισμός).
Το χρονικό διάστημα από 3 έως 10 Ιουλίου 2022 πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία στη Λευκωσία της Κύπρου η πρώτη διά ζώσης Διεθνής Συνάντηση σε διοικητικό επίπεδο των εκπροσώπων των εταίρων, καθώς και βιωματικά Εργαστήρια Κατάρτισης Εκπαιδευτικών με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών, εκπαιδευτικών, μουσικών και χορευτών από τους συνεργαζόμενους φορείς.
Στο πλαίσιο των εργασιών της ομάδας τέθηκαν τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των τριών κύριων προϊόντων του προγράμματος: οδηγός για εκπαιδευτικούς (σύνδεση θεωρίας – πράξης), αποθετήριο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων διδασκαλίας μαθηματικών εννοιών μέσω της μουσικής και της δημιουργικής κίνησης και ανάπτυξη ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (moodle) για εκπαιδευτικούς σε ειδική ψηφιακή πλατφόρμα. Συζητήθηκε επίσης η αποτελεσματική δημοσιοποίηση των εργασιών και των προϊόντων του προγράμματος.
Στα εργαστήρια Εκπαιδευτικής Κατάρτισης οι συμμετέχοντες πήραν μέρος σε δραστηριότητες σύνδεσης της μουσικής και του χορού με τα μαθηματικά και ενίσχυσης της συνεργατικής μάθησης (ρυθμικά μουσικά παιχνίδια, τραγούδια για την εκμάθηση μαθηματικών όρων κτλ) και αναπτύχθηκε το σχετικό επιστημονικό θεωρητικό πλαίσιο. Έγινε επίδειξη ψηφιακών εφαρμογών που ενισχύουν τη μουσική παιδεία στη σχολική τάξη. Παρουσιάστηκε η προσέγγιση του Δυαδικού Συστήματος από μαθητές της Α΄ και της Β΄ τάξης μέσα από τη δημιουργική κίνηση (όπως υλοποιήθηκε στο σχολείο Μαυροματάκη και παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας στα Χανιά τον Μάιο, https://youtu.be/cG8kDZSgGCs), συνδέθηκε η μουσική, η κίνηση και ο χορός με την επανάληψη γεωμετρικών μοτίβων σε φρίζες (διακοσμητικές ταινίες) σύμφωνα με τις εφτά κατηγορίες που επισημαίνει ο M. Launay και αναπτύχθηκε ένα σύστημα αναπαράστασης των πολλαπλασίων των ακεραίων με συγκεκριμένες κινήσεις που θα προτείνουν οι μαθητές (εμπνευσμένο από τον W. Forsythe).
Παράλληλα οι εταίροι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν την κυπριακή φιλοξενία, τις σύγχρονες και τις παραδοσιακές όψεις της Λευκωσίας, καθώς και το φυσικό περιβάλλον και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Κάβο Γκρέκο και την Αγία Νάπα. Η επιμορφωτική εμπειρία ήταν ολοκληρωμένη και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στους συμμετέχοντες που εκφράζουν και πάλι τις ευχαριστίες τους προς τους διοργανωτές και ανανεώνουν το ραντεβού τους για τη Σουηδία το πρώτο εξάμηνο του 2023 – κι αυτή τη φορά με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών!
Συμμετέχοντες: Μαρία Δημοσθένους (διοργανωτής), Πολυξένη Κωνσταντίνου, Νεκτάριος Μουμουτζής, Νίκος Σωτηρόπουλος, Κωνσταντίνος Μανωλάκης, Μαρία Ευγενεία Ποντικάκη, Άρτεμις Χορευτάκη, Katarzyna Pawlak, Viktoria Forsblom, Tobias Sköld, Rasmus Kalén, Torill Kolsrud, Emilia Forslin και η συντονίστρια Helena Ehrstrand (online συμμετοχή).
*Ο Κώστας Μανωλάκης
είναι διευθυντής
Εκπ. Μαυροματάκη – Μητέρα