Στη συνεργασία διαφορετικών επιστημών, αλλά και στην κοινή δράση των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης και των επιστημονικών φορέων, να προωθηθούν λύσεις στη βάση της διεπιστημονικής συνεργασίας, με επίκεντρο τον άνθρωπο, αναφέρθηκαν ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης και κορυφαίοι επιστήμονες μιλώντας στο 5ο Διεθνές διεπιστημονικό συνέδριο που συνδιοργάνωσαν στο Ηράκλειο το Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ) και η Περιφέρεια Κρήτης.
Για την σημαντικότητα του διεθνούς συνεδρίου με τις 230 εισηγήσεις και τους 300 ομιλητές, μίλησαν ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης καθηγητής π. Υπουργός Γιάννης Πανούσης, ο ομότιμος καθηγητής Ιωάννης-Αναστάσιος Μεταξάς, τονίζοντας παράλληλα, ότι ,το συνέδριο θεσμός, αναδεικνύει τις επιστήμες, την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και προβάλλει την Κρήτη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Καινοτόμο πρόγραμμα αγωγής υγείας
Μεταξύ των εισηγήσεων και αυτή από τις Ευγενία Βοσκοπούλου (νηπιαγωγός με ειδίκευση στην ειδική αγωγή) και Αννα Αθανασιάδου (φιλόλογος-συγγραφέας-σχεδιάστρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ιδρύτρια της εταιρίας 4e-project) , με θέμα «Διαθεματικά εκπαιδευτικά προγράμματα πρώιμης παρέμβασης – “The Aceso Project”».
Η εισήγηση αυτή αφορούσε στην παρουσίαση ενός καινοτόμου προγράμματος αγωγής υγείας με στόχο την πρώιμη παρέμβαση, το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα και παράδειγμα συνεργασίας μεταξύ ιδιωτικού φορέα, δημόσιου φορέα και μη κερδοσκοπικού οργανισμού. Η διεπιστημονικότητα και η συνεργατική φύση του προγράμματος είναι εμφανείς τόσο σε επίπεδο σχεδιασμού, όσο και σε επίπεδο περιεχομένου και υλοποίησης. Η ενεργή, βιωματική και συνεργατική μάθηση επιτυγχάνεται μέσα από το ευέλικτο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου του 21ου αιώνα. Τα ενδιαφέροντα των παιδιών μπορούν και πρέπει να καθορίζουν την εξέλιξη του προγράμματος. Από την άλλη, η αλληλεπίδραση των παιδιών με το περιβάλλον συμβάλλει στην υιοθέτηση θετικών στάσεων ζωής και συμπεριφορών. Αυτή ενισχύεται ιδιαίτερα μέσω των διαφόρων περιβαλλοντικών και πολιτιστικών προγραμμάτων ή των προγραμμάτων υγείας, που υλοποιούνται κάθε χρόνο στα νηπιαγωγεία. Ανάλογες υλοποιημένες ενδοσχολικές δράσεις σε συνδυασμό με την εντός πεδίου αξιολόγηση δραστηριοτήτων που κινητοποιούν το ενδιαφέρον των νηπίων, αποτέλεσαν το εφαλτήριο για τον σχεδιασμό του προγράμματος «ACESO -Φροντίζω την υγεία μου στο νηπιαγωγείο».
Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε με τη συνεργασία του Συλλόγου Νέων Ιατρών, της νηπιαγωγού και της ομάδας σχεδιασμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων 4e-project. Υλοποιήθηκε πιλοτικά σε δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία του νομού Αττικής την τριετία 2015-18 και το παρακολούθησαν κατά προσέγγιση 400 μαθητές και μαθήτριες νηπιαγωγείων αντίστοιχα. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα -με τη μορφή βιωματικού εργαστηρίου-πρώιμης κοινωνικής παρέμβασης και ευαισθητοποίησης παιδιών του νηπιαγωγείου με στόχο την εκμάθηση και εμπέδωση βασικών κανόνων υγιεινής. Η παρουσίαση των κανόνων γίνεται μέσα από την τέχνη και το παιχνίδι, ενώ η συμμετοχή των παιδιών είναι συνεχής σε κάθε στάδιο. Παράλληλος στόχος του προγράμματος είναι να αποκτήσουν τα παιδιά οικειότητα με τον γιατρό και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα. Η αξιολόγηση του προγράμματος μάς τροφοδοτεί με θετικά αποτελέσματα ως προς την πρώιμη παρέμβαση.
Το 4eProject είναι μια εταιρία σχεδιασμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού. Συνεργάζεται από το 2009 με εκπαιδευτικές μονάδες, ιδιώτες εκπαιδευτικούς, φροντιστήρια και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης σχεδιάζοντας εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες, παράγοντας πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό και υλοποιώντας βιωματικά εργαστήρια και σεμινάρια.
Η ομάδα του 4e-project αποτελείται από επιστήμονες εκπαιδευτικής πολιτικής, σχεδιαστές εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, μουσειοπαιδαγωγούς, εμψυχωτές, καθηγητές πληροφορικής με ειδίκευση στη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού, καθηγητές ξένων γλωσσών, ψυχολόγους, συγγραφείς και εικονογράφους. Δημιουργείται έτσι ένα δυναμικό σύνολο ανθρώπων, που με κατάλληλη κατάρτιση και ουσιαστική αγάπη για τη βιωματική μάθηση, σχεδιάζουν προγράμματα προσαρμοσμένα πάνω στις ανάγκες κάθε φορέα ξεχωριστά.