Τετάρτη, 17 Ιουλίου, 2024

Δικαιοσύνη και ηθική

Κύριε διευθυντά,
αυτό το κείμενο αρχικά γράφτηκε για να συνοδεύσει την ανοιχτή εικαστικο-πολιτική έκθεση που στήσαμε, τον περασμένο Ιούνιο, έξω από το εγκατελειμμένο κτήριο του Πολυτεχνείου στην οδό Μελιδόνη. Εδώ παρουσιάζεται κάπως τροποποιημένο θέλοντας να συνεισφέρει στη συζήτηση περί της κατάληψης Rosa Nera:

Κάνουμε συχνά το λάθος να σκεφτόμαστε το δίκαιο σαν κάτι το άχρονο, κάτι σταθερό και αναλλοίωτο μέσα στις εποχές της ανθρωπότητας. Υπάρχει η αφηρημένη ιδέα ότι ο νόμος είναι απλώς ένα πρακτικό εργαλείο της συντεταγμένης κοινωνίας, ότι απλώς ερμηνεύει κάνοντας ρητό και σαφές αυτό το αίσθημα δικαίου που ενυπάρχει στον άνθρωπο σχεδόν οντολογικά. Έτσι για παράδειγμα το δικαίωμα στην ιδιοκτησία το σκεφτόμαστε πλέον σαν το απόλυτο αυτονόητο της ζωής. Το δίκαιο γίνεται άλλο ένα φετίχ στο βαθμό που δεν μπορούμε να σκεφτούμε και να πράξουμε υπεύθυνα σε σχέση με αυτό. Οποιαδήποτε αντίρρηση σε σχέση με κάποιο νόμο θεωρείται άτοπη εάν δεν επικαλεστεί έναν άλλο ισάξιο νόμο ή τουλάχιστον μια διορθωτική επανερμηνεία του ίδιου. Η απόσταση αυτή από το σώμα των νόμων προσομοιάζει εντελώς στην απόσταση από τις ιερές γραφές και τη φιλολογία που επιτρέπεται γύρω από αυτές.

Στην πραγματικότητα το δίκαιο έχει απόλυτη σχέση με την ιστορία της ηθικής, δηλαδή με την ιστορία της τεχνικής, της θρησκείας και της εξουσίας. Το ότι σκεφτόμαστε μαγικά σε σχέση με το δίκαιο εισάγει στη δικαιοσύνη έναν αναγκαστικό συσχετισμό με το θείο νόμο. Ο χριστιανισμός, σαν πρώτη θρησκεία για τους υποφέροντες, διακηρύσσει την φτώχεια ως πλούτο. Ο ίδιος ο υιός του Θεού, ενσαρκώνοντας την απόλυτη αρετή επί της γης, ζει στην εθελούσια φτώχεια, δεν κατέχει απολύτως τίποτα και καλεί τους μαθητές του να κάνουν το ίδιο. Όντως, δεν μπορούμε να φανταστούμε έναν Θεό που να κατέχει ο,τιδήποτε για λογαριασμό του. Η προτροπή “μην μεριμνείτε για την επαύριον” ενέχει ακριβώς το απελευθερωτικό δυναμικό μιας ζωής χωρίς συσσώρρευση. Η αποθησαύριση απομακρύνει τον άνθρωπο από το θεϊκό δίκαιο. Στην καθαρή σύλληψη της δικαιοσύνης δεν υπάρχει πουθενά το δικαίωμα κατοχής αλλά αντίθετα υπάρχει το δικαίωμα της πρόσβασης στα αγαθά του κόσμου. Η ιδιοκτησία έτσι εμφανίζεται ως το καθαρό αντίθετο της Δικαιοσύνης.

Σήμερα, ενώ οι κοινωνίες μας δεν είναι πια τόσο θρησκειοκεντρικές και το δίκαιο δεν θεμελιώνεται πάνω στη θεϊκή εντολή, οι ηθικές αξίες της “δημοκρατίας” παραμένουν θεωρητικά οι ίδιες. Παρ’ όλα αυτά η δομημένη μορφή του δικαίου -ο νόμος- έρχεται σε ευθεία αντίφαση με τις αξίες αυτές εξασφαλίζοντας πρωτίστως το σκληρό δίκαιο της κατοχής και της αποθησαύρισης. Το δίκαιο της κατοχής του άχρηστου αγαθού. Ενώ μας μιλάνε για την αγάπη προς τον πλησίον και την ισότητα των ανθρώπων, αυτό που στην πραγματικότητα αξιώνει η κοινωνία και διασφαλίζει ο νόμος είναι η εκμετάλλευση των πιο αδύναμων, η οχύρωση του ατόμου μέσα στο έχειν του και η διαφοροποίησή του από τους άλλους διά του πλουτισμού. Αντίθετα κάποιος που θα επέλεγε ή θα αναγκαζόταν να μην εκμεταλλεύεται κανέναν και να μην κατέχει τίποτα, θα έβγαινε αναγκαστικά και εκτός νόμου. Καθόλου τυχαία, αυτό που αποκαλούμε περιθώριο και πλέμπα, αυτός ο σκιώδης κόσμος που έχει την πιο επισφαλή σχέση με την εστία, με τη δουλειά, με τα χρήματα, έχει και την πιο επισφαλή σχέση με το νόμο.

Από την άλλη ένας πολύ πλούσιος άνθρωπος ποτέ δεν περιβάλλεται από την αίγλη της ηθικής ακεραιότητας.

Αυτό το δεδομένο χάσμα μεταξύ ηθικής αξίας και κοινωνικής επιταγής είναι στην καρδιά της δομικής σχιζοφρένειας της σύγχρονης ζωής. Ο διχασμός διαπερνά την κοινωνική σφαίρα αλλά και τον μεμονωμένο άνθρωπο καταδικάζοντάς τον σε διαρκή αυτοαντίφαση και καθημερινή ψευδολογία περί ηθικής. Το κοινωνικό συμβόλαιο εδράζεται ακριβώς πάνω σε τέτοια συμφωνημένα ψέμματα. Οι τρόποι να την παλέψει κανείς συμπυκνώνονται στην αποκτήνωση, τα ψυχοφάρμακα, την αυτοκαταστροφή και την αποστασία. Η ευρεία αποπολιτικοποίηση της εποχής είναι ένα τέτοιο σύμπτωμα παραίτησης από το ενδιαφέρον για την πορεία του κόσμου.

Η πράξη της κατάληψης ενός άδειου κτηρίου είναι πάντα μια πράξη γεφύρωσης του διχασμού μεταξύ ηθικής και ζωής. Το να σχετίζεται κανείς με τα αγαθά του κόσμου χωρίς κανένα νομότυπο συμβόλαιο και χωρίς καμία κτητική αξίωση είναι κάτι που αμφισβητεί ευθέως την κιβδηλεία του κοινωνικού συμβιβασμού εισάγοντας στην επίγεια ζωή κάτι από τη θεϊκή δικαιοσύνη.

Δεν έχουμε κάποιο φετίχ με την παρανομία αλλά σίγουρα δεν έχουμε φετίχ και με τη νομιμότητα. Πρακτικά δεν θα μπορούσαμε να είμαστε νόμιμοι συμπεριλαμβάνοντας στην καθημερινή μας λειτουργία ανθρώπους θεσμικά αόρατους και εξορισμένους στην παρανομία. Το επίσημο δίκαιο “θεμελιώνεται πάνω στη δυνατότητα οικειοποίησης”, δηλαδή στη δυνατότητα περίφραξης των αγαθών ή αλλιώς στη δυνατότητα της αποστέρησής τους. Αν κοιτάμε τα επίσημα έγγραφα για να δούμε σε ποιον ανήκει το κάθε τι χάνουμε τη δυνατότητα υπεύθυνης κρίσης για τα πράγματα: Το νερό του Πηλίου ανήκει στους κατοίκους του ή σε όποια εταιρεία καταφέρει να τα κάνει πλακάκια με την διεφθαρμένη αυτοδιοίκηση και να το περιφράξει; Το αρχαίο δάσος στις Σκουριές Χαλκιδικής ανήκει σε αυτούς που ζουν εκεί επί γενιές γενεών ή στους μετόχους της εταιρείας El Dorado που απέκτησαν όλες τις νομότυπες άδειες για να το ισοπεδώσουν και να βγάλουν χρυσάφι; Η περιοχή της Κασσιόπης στην Κέρκυρα ανήκει σε όποιον τελικά κατάφερε να την αποχαρακτηρίσει και να εγκαταστήσει ένα τουριστικό θέρετρο ή σε όλους τους ανθρώπους του νησιού που αντιδρούν στο φαραωνικό αυτό έργο; Τα βουνά και τα νερά της Κρήτης ανήκουν στις πολυεθνικές εταιρείες που παίρνουν άδειες για εγκατάσταση γιγάντιων ανεμογεννητριών και υδροηλεκτρικών ή στους κατοίκους που ζούσαν ανέκαθεν με αυτά τα φυσικά αγαθά; Οι πλατείες ανήκουν σε όλους εμάς ή στους μαγαζάτορες που ξηλώνουν νύχτα τα παγκάκια και “κατά παρέκκλιση” από τον κανονισμό της παλιάς πόλης παίρνουν άδειες για την υπερκάλυψή τους με τραπεζοκαθίσματα; Ένα κτήριο που για χρόνια δεν χρησιμοποιείται, ανήκει σε αυτούς που το έχουν ανάγκη, που το ανοίγουν, του δίνουν ζωή από τη ζωή τους και το κοινωνικοποιούν ή σε αυτόν που από τη θέση ενός δημόσιου λειτουργού κανονίζει μόνος του, κόντρα σε όλη την κοινωνία, την ιδιωτικοποίησή του; Ανεξάρτητα από τη νομική κάλυψη κάθε ενέργειας, τι είναι μεγαλύτερο έγκλημα: η κατάληψη και κοινωνικοποίηση ενός άδειου κτιρίου, η εγκατάληψή του ή τέλος η ξενοδοχοποίησή του; Το κόλλημα με τη νομιμότητα είναι τελικά ένα κόλλημα με την εξουσία.

Πολυδεύκης Μέλλιος


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

9 Comments

  1. Ένα ερώτημα για τον Κο Μέλλιο:
    Τα Προϊόντα, όπως πχ τα αυτοκίνητα, οι ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές, εμπίπτουν για σας στην ίδια κατηγορία με τα “αγαθά” για τα οποία πρεσβεύετε οτι δεν πρεπει να περιφράσσονται; Με άλλα λόγια, που ξεκινά και που σταματά η “Ιδιοκτησία” για εσας, η μήπως δε θα έπρεπε να υπάρχει καθόλου;

    Μάρκος Δασκαλάκης

    • Χωρίς καμία προσωπική επίκριση, το (κατά τ’άλλα ειλικρινές) σχόλιό σας, αναδεικνύει το τεράστιο έλλειμμα πολιτικής παιδείας που υπάρχει στην κοινωνία μας. Στα σχολεία και στα πανεπιστήμια μαθαίνουμε ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς αλλά δε μαθαίνουμε τα βασικά που μας αφορούν άμεσα. Δηλαδή, πολιτική θεωρία, οικονομική θεωρία, διαχείριση της υγείας, τροφή κτλ.

      Το λέω όλο αυτό διότι είναι ένα από τα κλασσικά ερωτήματα που τίθενται όταν κάποιος μιλάει για την κατάργηση της ιδιοκτησίας. Όταν μιλάμε για κοινά αγαθά μιλάμε για τα μέσα παραγωγής, για τα δημόσια και βασικά αγαθά, όπως τροφή, ενέργεια, στέγη, παιδεία, υγεία, ψυχαγωγία, δημόσιος χώρος.

      Δε σημαίνει ότι δε θά’χω την οδοντόβουρτσά μου ή το κρεβάτι μου ή τα ρούχα μου ή τον υπολογιστή μου. Αυτά είναι προσωπικά αντικείμενα και δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που λέει ο κος Μέλλιος. Όσον αφορά τώρα τα αυτοκίνητα, πολύ εύκολα θα μπορούσαμε να έχουμε κοινά αυτοκίνητα τη στιγμή μάλιστα που αυτά χρησιμοποιούνται το πολύ το 3-4% του χρόνου. Τέτοια συστήματα διαμοιρασμού κοινών αυτοκινήτων ήδη εφαρμόζονται σε πάμπολλες πόλεις στη Β.Αμερική και Ευρώπη διότι έχουν καταλάβει ότι δεν έχει κανένα νόημα το κόστος συντήρησης ενός αυτοκινήτου την στιγμή που θα μπορούσαν να μοιράζονται πολλοί άνθρωποι λιγότερα αμάξια. Αυτό είναι βεβαίως ένα απλό παράδειγμα αλλά αυτό που περιγράφει το άρθρο πάει πολύ πιο μακρυά.

      • Αν και δε συνομιλώ με ανώνυμους, κε ΝΓ θα κανω μια εξαίρεση: για να υπάρξει η “οδοντόβουρτσά σας” στο ράφι του σπιτιού σας, χρειάζονται (ενδεικτικά):
        1. Πάγια (π.χ. ακίνητα, μηχανήματα, εξοπλισμός, λογισμικό, κλπ)
        2. Πρώτες ύλες (συστατικά, ενέργεια, καταλύτες κλπ)
        3. Ανθρώπινη Εργασία (ιδέα, σχεδιασμός, δοκιμές, βελτιώσεις, υλοποίηση, κλπ) Στις περισσότερες των περιπτώσεων δε χρειάζονται καθόλου εργατοώρες για την καθαυτό κατασκευή της οδοντόβουρτσας
        4. Υποστηρικτικές Υπηρεσίες (διαφήμιση, μεταφορά, τοποθέτηση, πώληση, ασφάλεια, κλπ)

        Με μια περισσότερο γενική θεώρηση θα λέγαμε “Γη, Εργασία, Κεφάλαιο και Επιχειρηματικότητα” αλλά επειδή οι όροι αυτοί ειναι δηλητηριασμένοι στην Ελληνική πραγματικότητα της άγνοιας και της μισαλλοδοξίας, ας περιοριστούμε στα προηγούμενα.

        Ποια απο τα παραπανω 4 στη λίστα μου ορίζετε ως “μέσα παραγωγής”? Και ποια οικονομική θεωρία που -εικάζω- εχετε διαβάσει, ορίζει διαφορετικά την ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής;

    • Αυτή τη στιγμή επιλέγει η εξουσία. Πρώτον η αστυνομία, δεύτερον οι πολιτικοί και τρίτον η δικαστική εξουσία. Προτιμούμε να επιλέγουμε οι ίδιοι οι πολίτες εάν είναι να τους εφαρμόζουμε επιλεκτικά.

      ΤΟ θέμα είναι ότι οι νόμοι γράφονται επιλεκτικά και επιβάλλονται όταν συμφέρει πάλι κάποιον ισχυρό.

      • Το σύστημα που ζούμε λέγεται κοινοβουλευτική δημοκρατία, αυτό το σύστημα θέλει τουλάχιστον το 90% του λαού. Σε αυτό το σύστημα είναι το φυσιολογικό να επιλέγουν οι πολιτικοί-μέσα από περίπλοκες διαδικασίες που προστατεύουν μειονότητες και αποκλείουν σε μεγάλο βαθμό αυθαίρετες αποφάσεις ( είδαμε πως ο κ. Τσίπρας άπειρες φορές υποχρεώθηκε να κάνει το σωστό εκεί που ήθελε να κάνει το αντίθετο)- και να κάνουν η αστυνομία και η δικαστική εξουσία την δουλειά τους. Ποιοι είμαστε οι ίδιοι που θα επιλέγαμε; Εσείς και εγώ το ίδιο θέλουμε; Εσείς θέλετε καταλήψεις εγώ τις απεχθάνομαι, εσείς θέλετε αναρχία εγώ θέλω να υπάρχει κράτος, ο κάθε πολίτης κάτι διαφορετικό θέλει σε κάθε ζήτημα, πως θα επέλεγαν λοιπόν οι πολίτες; Με πλειοψηφία σε κάθε θέμα; Μα θα ήταν η πλειοψηφία του κάθε βραχυπρόθεσμου συμφέροντος και όχι η σωστή για το σύνολο επιλογή και τι θα γινόταν με τις μειονότητες; Παντού στον κόσμο όπου υπάρχει ελεύθερη εξέλιξη επικράτησε η κοινοβουλευτική δημοκρατία, διότι εξυπηρετεί με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τις ανθρώπινες ανάγκες και τις ανθρώπινες επιθυμίες.

      • η επιλεκτική εφαρμογή των Νόμων, έχει προηγούμενο στην Ανθρωπότητα στα χιλιάδες χρόνια ύπαρξής της; Πού δοκιμάστηκε η εξελίχθηκε για να μπορούμε σήμερα να πουμε οτι υπάρχει έστω η ελάχιστη πιθανότητα να ειναι συμβατή με την ανθρώπινη φύση και συνεπώς να πετύχει;

        Αντίθετα, πού καταλήγει συνεχώς και αδειάλλειπτα η εφαρμογή του “δικαίου του ισχυρού”;

        Για ποιό λόγο οι παλαιές αυτοκρατορίες σήμερα υπάρχουν μονο στα βιβλία της Ιστορίας;

  2. Φαίνεται ότι ο συντάκτης του κειμένου διέπεται από νεανικό ενθουσιασμό!
    Άλλωστε τα πρώτα στάδια της ζωής είναι ανάλαφρα και γεμάτα με ενθουσιώδη παρορμητικό!
    Αναρωτιέται π.χ αν (το νερό του Πηλίου ανήκει στους κατοίκους του η σε κάποια εταιρεία που τα κάνει πλακάκια με την διεφθαρμένη αυτοδιοίκηση);
    Απαντώ:Αν το νερό είναι αρκετό να αρδεύει κάμπους και να ξεδιψά ανθρώπους ανήκει σε όλους με ανάλογο επιμερισμό εργασίας και κόστους!
    Γιατί να ανήκει σε κάποιους και μόνο σε κάποιους;
    Πάντως προκαλεί εντύπωση που προσδιορίζει την αυτοδιοίκηση σαν διευθαρμένη!
    Προτείνω πάντως στον Πολυδεύκη να στρέψει την προσοχή του και προς αυτούς (Ερντογάν-Μπακτσελι) που ετοιμάζονται να αιματοκυλίσουν το Αιγαίο και την Μεσόγειο προς χάριν του μεγαλοϊδεατισμού τους!

  3. Αυτό το “κόλλημα με την νομιμότητα είναι τελικά κόλλημα με την εξουσία” σπάει κόκκαλα. Κύριε Μέλιο, εκτός από την κοινωνία που βασίζει την κοινή ζωή των ανθρώπων στην νομιμότητα υπάρχει μόνο η ζούγκλα, κάτι ανάμεσα σε αυτά δεν υπάρχει όπως δεν υπάρχει και λίγο έγκυος-όσα λόγια και να χρησιμοποιήσετε για να μας πείσετε πως υπάρχει δεν θα τα καταφαίρετε διότι στο μηδέν όσα μηδενικά και να προσθέσετε το αποτέλεσμα μένει το ίδιο. Αν θέλετε να διαβάσετε μια σχετική επιστολή μου στα Χ.Ν. θα βρείτε απαντήσεις σε όλα τα επιχειρήματα σας: https://www.haniotika-nea.gr/i-ithiki-ton-katalipseon/

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα