Κύριε διευθυντά
αναζητώντας την απάντηση στο ερώτημα αν το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το κυρίαρχο όργανο σε ένα Δήμο βρισκόμαστε μπροστά σε διλήμματα όπως αυτό της εκλογής Διοικητικού Συμβουλίου στα νομικά πρόσωπα των Δήμων.
Σύμφωνα με το άρθρο 91 παρ. 1 του ν. 4555 ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ ορίζεται: τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των δήμων ορίζονται από το δημοτικό συμβούλιο κατά συγκεκριμένη αναλογία πλειοψηφίας -μειοψηφίας, η σχετική πρόβλεψη καταργείται από την επόμενη δημοτική περίοδο και, το σύνολο των μελών ορίζεται, με ψηφοφορία, από το δημοτικό συμβούλιο. Ο συνολικός αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου των νομικών προσώπων των δήμων δεν θίγεται.
Τι πιο δημοκρατικό θα έλεγε κάποιος που πιστεύει στο κυρίαρχο ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου, στη εκφρασμένη βούληση των πολιτών, στη συνεννόηση και τελικά στη συνεργασία μέσα στα δημοτικά συμβούλια.
Αλλοι όμως που δεν πιστεύουν στην ωριμότητα των Δημοτικών Συμβούλων και των πολιτών, στο όνομα της λεγόμενης «κυβερνησιμότητας», νομοθετούν καταπατώντας κάθε ένια δημοκρατίας .
Ετσι με την ΥΠ.ΕΣ.-εγκ.102 με ΑΠ:63900-13.09.2019 ορίζονται τα παρακάτω:
• Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, όπου προβλέπεται ο ορισμός μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων των δήμων και των περιφερειών, αυτά υποδεικνύονται κατά τα 3/5 από τον δήμαρχο ή τον περιφερειάρχη.
• Η ποσοστιαία αναλογία των τριών πέμπτων υπολογίζεται επί του αριθμητικού συνόλου των μελών του συμβουλίου και ανεξάρτητα από τις ιδιότητες με τις οποίες αυτά συμμετέχουν (αιρετοί, δημότες κλπ).
• Η υπόδειξη του δημάρχου είναι δεσμευτική για το συμβούλιο, όπως άλλωστε οπουδήποτε η νομοθεσία προβλέπει υποδεικνυόμενα μέλη στις διοικήσεις νομικών προσώπων, πλην της περίπτωσης που ρητώς ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (εφόσον το αρμόδιο για την υπόδειξη όργανο, εν προκειμένω ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, δεν υποδείξει μέλη, η συγκρότηση του οικείου συμβουλίου τεκμαίρεται νόμιμη χωρίς αυτά).
• Για την πλήρωση της ποσοστιαίας αναλογίας των τριών πέμπτων δύναται να υποδειχθούν μέλη (τακτικά και αναπληρωτές) και από άλλες παρατάξεις, εφόσον η διάταξη δεν θέτει περιορισμούς. Μέλη ex officio, καθώς και οι εκπρόσωποι φορέων και εργαζομένων, δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της υπόδειξης του δημάρχου ή του περιφερειάρχη.
• Σε περίπτωση που κατά τον υπολογισμό της ποσοστιαίας αναλογίας των 3/5 δεν προκύψει ακέραιος αριθμός, το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα, πάντοτε με γνώμονα την βασική αιτιολογική σκέψη της διάταξης του άρθρου 6 του ν. 4623/2019 ότι «σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφία των μελών προέρχεται από το συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης». Επί παραδείγματι, εάν τα οριζόμενα μέλη είναι δύο (2), η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 είναι 1,2 και στρογγυλοποιούμενη στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, δίνει άθροισμα δύο (2).
• Ο ορισμός του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου περιλαμβάνεται στα 3/5 των μελών.
• Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, όπου προβλέπεται ο ορισμός μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων των δήμων και των περιφερειών, αυτά υποδεικνύονται κατά τα 3/5 από τον δήμαρχο ή τον περιφερειάρχη.
• Η ποσοστιαία αναλογία των τριών πέμπτων υπολογίζεται επί του αριθμητικού συνόλου των μελών του συμβουλίου και ανεξάρτητα από τις ιδιότητες με τις οποίες αυτά συμμετέχουν (αιρετοί, δημότες κλπ).
• Η υπόδειξη του δημάρχου είναι δεσμευτική για το συμβούλιο, όπως άλλωστε οπουδήποτε η νομοθεσία προβλέπει υποδεικνυόμενα μέλη στις διοικήσεις νομικών προσώπων, πλην της περίπτωσης που ρητώς ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (εφόσον το αρμόδιο για την υπόδειξη όργανο, εν προκειμένω ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, δεν υποδείξει μέλη, η συγκρότηση του οικείου συμβουλίου τεκμαίρεται νόμιμη χωρίς αυτά).
• Για την πλήρωση της ποσοστιαίας με την ΥΠ.ΕΣ.-εγκ.102 με ΑΠ:63900-13.09.2019 ορίζονται τα παρακάτω αναλογίας των τριών πέμπτων δύναται να υποδειχθούν μέλη (τακτικά και αναπληρωτές) και από άλλες παρατάξεις, εφόσον η διάταξη δεν θέτει περιορισμούς. Μέλη ex officio, καθώς και οι εκπρόσωποι φορέων και εργαζομένων, δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της υπόδειξης του δημάρχου ή του περιφερειάρχη.
• Σε περίπτωση που κατά τον υπολογισμό της ποσοστιαίας αναλογίας των 3/5 δεν προκύψει ακέραιος αριθμός, το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα, πάντοτε με γνώμονα την βασική αιτιολογική σκέψη της διάταξης του άρθρου 6 του ν. 4623/2019 ότι «σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφία των μελών προέρχεται από το συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης». Επί παραδείγματι, εάν τα οριζόμενα μέλη είναι δύο (2), η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 είναι 1,2 και στρογγυλοποιούμενη στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, δίνει άθροισμα δύο (2).
• Ο ορισμός του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου περιλαμβάνεται στα 3/5 των μελών.
Δηλαδή δίνουν υπερεξουσία στο Δήμαρχο αφαιρώντας την από το Δημοτικό Συμβούλιο και το ερωτήματα πού μπαίνουν είναι:
– Πώς είναι δυνατόν κάτω από αυτό το καθεστώς να συναινεί το Δημοτικό Συμβούλιο σε θέματα πού αφορούν το προϋπολογισμό των νομικών προσώπων ειδικά στα θέματα πού έχουν να κάνουν με τη χρηματοδότηση τους από το Δήμο .
– Πώς υπάρχει διαφάνεια σε ένα νομικό πρόσωπο όταν δεν υπάρχει το μάτι και το αυτί της αντιπολίτευσης.
– Πώς τελικά μπορεί ο δήμαρχος να λέει ότι επιδιώκει τη συνεργασία όταν δεν ξεπερνά τον νόμο με τα περιθώρια που του αφήνει και σε συνεργασία με το Δημοτικό Συμβούλιο και τις παρατάξεις να ορίσουν από κοινού τα μέλη των νομικών προσώπων εμπεδώνοντας έτσι ένα κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας που τόσο πολύ χρειάζεται ο Δήμος μας.
Εμείς αυτό τον καλούμε να πράξει.
Αυτά με αφορμή τον ορισμό των μελών της Κοινωφελούς Εταιρείας Αποκορώνου.
Σγουράκης Ι. Σταμάτης,
επικεφαλής μείζονος αντιπολίτευσης Δήμου Αποκορώνου