Παρασκευή, 3 Ιανουαρίου, 2025

Δημοσιονομικά προγράμματα 2025: Θετική η εκτίµηση της Κοµισιόν για την Ελλάδα

Η Κοµισιόν αξιολόγησε τα σχέδια δηµοσιονοµικών προγραµµάτων (Σ∆Π) για το 2025 που υποβλήθηκαν από 17 κράτη µέλη της ευρωζώνης και εξέτασε κατά πόσον αποτελούν κατάλληλα πρώτα βήµατα για την εφαρµογή των αντίστοιχων µεσοπρόθεσµων σχεδίων.

Κατά την αξιολόγηση των Σ∆Π, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικεντρώνεται στην αύξηση των καθαρών δαπανών κατά την περίοδο 2024-2025 και εξετάζει κατά πόσον οι καθαρές δαπάνες βρίσκονται εντός των ανώτατων ορίων που καθορίζονται στα µεσοπρόθεσµα σχέδια των κρατών µελών, υπό την προϋπόθεση ότι τα εν λόγω σχέδια είναι διαθέσιµα και θεωρείται ότι συµµορφώνονται µε το νέο πλαίσιο.

Απ’ ότι δείχνουν τα στοιχεία της Κοµισιόν, η Ελλάδα συγκαταλέγεται ανάµεσα στις χώρες που τήρησαν τα όρια των δαπανών.

Η χώρα µας, επίσης, πάντα σύµφωνα µε τα στοιχεία, διατηρεί την ικανότητα αποπληρωµής του χρέους της.

Αυτό από µόνο του από τη µια µπορεί να αποτελεί ένα θετικό στοιχείο της δηµοσιονοµικής πολιτικής που ασκείται από την κυβέρνηση προκειµένου να µην υπερβαίνει τον αριθµό των καθαρών δαπανών, όµως δεν έχει µετρηθεί, από την άλλη, γενικότερα  ο αντίκτυπος στην οικονοµία και ειδικότερα στα µικροµεσαία νοικοκυριά.

Εν ολίγοις, η χώρα συνολικά µπορεί να φαίνεται πως είναι σε θέση να αποπληρώσει το χρέος, αυτό όµως δεν γίνεται χωρίς θυσίες.

Εν τοις πράγµασι  πάντως,  οκτώ κράτη – µέλη ευρωζώνης θεωρείται ότι ευθυγραµµίζονται µε τις δηµοσιονοµικές συστάσεις, ενώ επτά δεν ευθυγραµµίζονται πλήρως, ένα δεν ευθυγραµµίζεται και ένα ενδέχεται να µην ευθυγραµµίζεται:

Η Ελλάδα, η Κύπρος, η Λετονία, η Σλοβενία, η Σλοβακία, η Ιταλία, η Κροατία και η Γαλλία εκτιµάται ότι ευθυγραµµίζονται µε τις συστάσεις, καθώς οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων.

Η Εσθονία, η Γερµανία, η Φινλανδία και η Ιρλανδία εκτιµάται ότι δεν ευθυγραµµίζονται πλήρως µε τις συστάσεις, καθώς οι ετήσιες καθαρές δαπάνες τους (Φινλανδία, Ιρλανδία) και/ή σωρευτικές καθαρές δαπάνες τους (Εσθονία, Γερµανία, Ιρλανδία) προβλέπεται ότι θα υπερβούν τα αντίστοιχα ανώτατα όρια.

Το Λουξεµβούργο, η Μάλτα και η Πορτογαλία εκτιµάται ότι δεν ευθυγραµµίζονται πλήρως µε τη σύσταση: µολονότι οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων, δεν θα έχουν σταδιακά καταργήσει τα µέτρα στήριξης έκτακτης ανάγκης στον τοµέα της ενέργειας έως τον χειµώνα 2024-2025, όπως συνέστησε το Συµβούλιο.

Οι Κάτω Χώρες εκτιµάται ότι δεν ευθυγραµµίζονται µε τη σύσταση, δεδοµένου ότι οι καθαρές δαπάνες προβλέπονται πάνω από τα ανώτατα όρια.

Η Λιθουανία εκτιµάται ότι ενδέχεται να µην ευθυγραµµίζεται µε τη σύσταση, δεδοµένου ότι οι καθαρές δαπάνες προβλέπεται ότι θα υπερβούν τα ποσοστά που η Επιτροπή θεωρεί ως κατάλληλο πρώτο βήµα για την εφαρµογή του νέου πλαισίου οικονοµικής διακυβέρνησης.

Η διαδικασία υπερβολικού ελλείµµατος (∆ΥΕ) είναι το λεγόµενο «διορθωτικό σκέλος» του Συµφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Η τρέχουσα φθινοπωρινή δέσµη παρουσιάζει τις συστάσεις της Επιτροπής σχετικά µε τις πολυετείς πορείες των καθαρών δαπανών για τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείµµατος όσον αφορά τα οκτώ κράτη µέλη (Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Μάλτα, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουµανία και Σλοβακία) που υπόκεινται επί του παρόντος στη διαδικασία υπερβολικού ελλείµµατος.

Για τα περισσότερα από αυτά τα κράτη µέλη, οι πορείες διόρθωσης βασίζονται στις πορείες των καθαρών δαπανών που καθορίζουν τα κράτη µέλη στα µεσοπρόθεσµα σχέδιά τους. Αυτό συνάδει

Το Συµβούλιο και η Ευρωοµάδα θα συζητήσουν τώρα τα στοιχεία που παρουσιάζονται στη φθινοπωρινή δέσµη δηµοσιονοµικών µέτρων του Ευρωπαϊκού Εξαµήνου.

Οι εκθέσεις µεταπρογραµµατικής εποπτείας αξιολογούν την οικονοµική, δηµοσιονοµική και χρηµατοπιστωτική κατάσταση των κρατών µελών που έχουν επωφεληθεί από προγράµµατα χρηµατοδοτικής συνδροµής (Ελλάδα, Ιρλανδία, Ισπανία, Κύπρος και Πορτογαλία), εστιάζοντας στην ικανότητά τους για αποπληρωµή.

Οι εκθέσεις καταλήγουν στο συµπέρασµα ότι και τα πέντε κράτη µέλη διατηρούν την ικανότητα αποπληρωµής του χρέους τους.

Μόλις τα µεσοπρόθεσµα σχέδια εγκριθούν από το Συµβούλιο, η Επιτροπή θα παρακολουθεί κατά πόσον τα κράτη µέλη τηρούν τις δεσµεύσεις που περιλαµβάνονται στα σχέδια αυτά για ολόκληρη την περίοδο που καλύπτουν. Τα κράτη µέλη θα υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις προόδου για τη διευκόλυνση της αποτελεσµατικής παρακολούθησης και επιβολής.

Κατά τις προσεχείς εβδοµάδες η Επιτροπή θα παρουσιάσει το δεύτερο µέρος της φθινοπωρινής δέσµης του Ευρωπαϊκού Εξαµήνου, συµπεριλαµβανοµένης της ετήσιας στρατηγικής για τη βιώσιµη ανάπτυξη, της σύστασης για τη ζώνη του ευρώ, της έκθεσης του µηχανισµού επαγρύπνησης και της πρότασης κοινής έκθεσης για την απασχόληση.

Αποµένει να δούµε το κατά πόσο η χώρα µας θα συνεχίσει να καταγράφει θετικό πρόσηµο αλλά κυρίως τι πρέπει να γίνει σε επίπεδο οικονοµικής πολιτικής για την διάθεση των κονδυλίων, την αντιµετώπιση του χρέους αλλά και την συνεχιζόµενη µη υπέρβαση των καθαρών δαπανών. Και είναι γεγονός ότι συχνά οι δείκτες µπορεί να είναι θετικοί, και η Ελλάδα να συµµορφώνεται, όµως ο αντίκτυπος αυτής της συµµόρφωσης στην ελληνική οικονοµία και κοινωνία έχει την σηµασία του.

Γιατί καλές είναι οι εκτιµήσεις, ακόµη καλύτερη όµως η οικονοµική ευηµερία των πολιτών, σε µια χώρα που εξακολουθεί να βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση από δηµοσιονοµικής άποψης.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα