Σάββατο, 11 Ιανουαρίου, 2025

Διώρυγα Κωνσταντινούπολης

«Όταν δεν υπάρχει άρτος, υπάρχουν θεάματα»! Ο πρόεδρος της Τουρκίας κόβει κορδέλες εγκαινιάζοντας την κατασκευή μιας γέφυρας και βάζοντας τον θεμέλιο λίθο για την έναρξη των εργασιών διάνοιξης του έργου της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, που θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με την Προποντίδα, τη θάλασσα του Μαρμαρά. Πρόκειται για αμφιλεγόμενη δουλειά για την οποία τάχθηκε αντίθετος ο Εκρέμ Ιμάμογλου της αντιπολίτευσης. Κάνει λόγο για έργο «εφιάλτη», υποστηρίζοντας ότι γίνεται για προεκλογικό σκοπό. Θα έχει μήκος 45 χλμ., ο πυθμένας και οι όχθες του θα αποτελούνται από τσιμέντο και θα κατασκευαστούν καθ’ όλη την έκταση του εννέα γέφυρες για την επικοινωνία από το ένα μέρος στο άλλο.
Οι επικριτές αμφισβητούν τη βιωσιμότητα της πλωτής οδού, δυτικά της Κωνσταντινούπολης, την οποία σώφρονες πλοίαρχοι θα αποφεύγουν να χρησιμοποιούν λόγω της στενότητάς της. Θα διέρχεται από βαλτώδη εδάφη και αγροκτήματα, καταστρέφοντας το οικοσύστημα και θέτοντας σε κίνδυνο την παροχή πόσιμου νερού, ένεκα διείσδυσης της θάλασσας στον υδροφόρο ορίζοντα. Επιπλέον, θα μετατραπεί η Κωνσταντινούπολη σε νησί ευάλωτο στους σεισμούς.

Ήταν “καπρίτσιο” του Ερντογάν, που το είχε βάλει στον νου του από το 2011, που ήταν πρωθυπουργός, και τώρα στις δηλώσεις του προβλέπει ότι θα ολοκληρωθεί σε 5 χρόνια και θα κοστίσει περί τα 6 δισ. δολάρια. Για το θέμα της χρηματοδότησης, ο Τούρκος πρόεδρος ανέφερε ότι θα γίνει από τις τράπεζες. Οι επενδυτές όμως και τέσσερις από τις μεγαλύτερες τράπεζες δεν έδειξαν ενδιαφέρον, φοβούμενοι μήπως αλλάξει το καθεστώς και χάσουν τα κεφάλαια τους, επειδή σύσσωμη η αντιπολίτευση δεσμεύτηκε ότι θα σταματήσει το έργο, δεν θα πληρώσει τις εταιρείες και δεν θα καλύψει τις τράπεζες. Ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης έχει σηκώσει “παντιέρα” κάνοντας τη διώρυγα λάβαρο αντίστασης εναντίον του Ερντογάν, διαδίδει δε με διάφορες οργανώσεις και οικολόγους, ότι μ’ αυτά, που κάνει ο Ερντογάν, δεν πάει άλλο.

Εν τω μεταξύ, ο Τούρκος πρόεδρος σκέφτεται ν’ αποχωρήσει από τη Σύμβαση του Μοντρέ του 1936, κάτι που ανησυχεί και τον Πούτιν, βάσει της οποία προβλέπεται και η δωρεάν διέλευση των πλοίων από τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλια. Πιστεύει ότι με τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης τα εμπορικά πλοία θα περνάνε απ’ τον νέο θαλάσσιο δρόμο γλυτώνοντας καύσιμα και χρόνο, καταβάλλοντας μικρά τέλη διοδίων.

Όσοι υποστηρίζουν τον Ερντογάν τάσσονται υπέρ της άποψης ότι η κατάσταση δεν επαρκεί για τη διέλευση των πλοίων, ο αριθμός των οποίων, όσο περνούν τα χρόνια, αυξάνεται.

Όμως, για τη σχεδιασθείσα Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης χρειαζόταν εκτός από έκθεση περιβαλλοντικής σκοπιμότητας και εξασφάλιση χρηματοδότησης. Τώρα ο Ερντογάν παρά του ότι είναι πρόεδρος και βλέπει ότι οι τράπεζές του είναι απρόθυμες να ρισκάρουν, σ’ αυτό το φαναριώτικου τύπου έργο, επιμένει στην “τρελή” του ιδέα.

Υπ’ όψιν ότι οι μεγάλες τουρκικές τράπεζες έχουν υπογράψει κάποιο «σύμφωνο αειφορίας», οι δε οικολόγοι πιστεύουν ότι η Διώρυγα θα είναι καταστροφική και από απόψεως περιβάλλοντος. Στον Βόσπορο, τα θαλάσσια ρεύματα είναι αμφίδρομα. Στη Διώρυγα θα ρέουν από τη Μαύρη Θάλασσα προς τον Μαρμαρά διαταράσσοντας το θαλάσσιο οικοσύστημα.

Αλλά ο Ερντογάν έχει τον σύμβουλο του, Ιμπραήμ Καλίν, που του λέει ότι, όταν το έργο δημοπρατηθεί, θα προκύψουν επενδυτές και δεν θα προκύψει κανενός άλλου είδους κίνδυνος!


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα