Συνεχίζουν να εγκαταλείπουν το σχολείο μαθητές σε όλη τη χώρα, ενώ σε επίπεδο Κρήτης το Ρέθυμνο διατηρεί την πρωτιά της μαθητικής διαρροής, μεταξύ των τεσσάρων περιφερειακών ενοτήτων.
Ωστόσο αν και πρώτο, το Ρέθυμνο εμφανίζει χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με προηγούμενα χρόνια και ειδικά μια πενταετία πριν, όπου το ποσοστό ήταν διψήφιο και άγγιζε το 10%.
Το Ρέθυμνο έχει ποσοστό μαθητικής διαρροής της τάξης του 3,89%, υπάρχει δηλαδή θετική εξέλιξη με τα χρόνια.
Για τους εκπαιδευτικούς αυτό σημαίνει ότι η προσπάθεια που έχουν κάνει για τη διατήρηση των επαρχιακών σχολείων και τη στελέχωσή τους – διότι εκεί υπάρχει το κυρίως πρόβλημα μαθητικής διαρροής – απέδωσε και ζητούμενο είναι να μην πραγματοποιηθούν άλλες συγχωνεύσεις ή καταργήσεις σχολείων, διότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα μαθητές να το εγκαταλείψουν, επικαλούμενοι ότι είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται για μεγάλες αποστάσεις καθημερινά.
Το ζήτημα δηλαδή είναι να μην δοθεί «κίνητρο» στα παιδιά και τις οικογένειές τους να παρατήσουν το σχολείο και να στραφούν στις αγροτικές δουλειές, όπως συνηθιζόταν παλαιότερα και σε μικρότερο ποσοστό σήμερα, ειδικά στην περιοχή του Μυλοποτάμου αλλά και στην υπόλοιπη επαρχία του νομού.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα ποσοστά μαθητικής διαρροής για τους άλλους νομούς της Κρήτης είναι: Ηράκλειο 3,16%, Χανιά 2,72% , Λασίθι 2,22%.
Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη χώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου παιδείας, το 3,84% των μαθητών στη χώρα δεν πήγε φέτος στο σχολείο, με χιλιάδες μαθητές να εγκαταλείπουν την Α’ Λυκείου.
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ ΚΑΙ ΡΟΔΟΠΗ ΠΡΩΤΕΣ ΣΤΗ ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ
Συγκεκριμένα, τα νέα στοιχεία έφερε στο φως το υπουργείο παιδείας και σύμφωνα με αυτά, το ποσοστό μαθητών που το 2014-15 φοιτούσαν στη Γ’ Γυμνασίου και δε συνέχισαν τη φοίτησή τους στην Α’ Λυκείου, ανέρχεται στο 3,84%.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΤΥΕ – Διόφαντος, τα οποία διαβιβάστηκαν στη Βουλή ως συνοδευτικό έγγραφο γραπτής απάντησης του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, οι περιοχές με τη μεγαλύτερη σχολική διαρροή από τη Γ Γυμνασίου στην Α’ Λυκείου είναι τα Δωδεκάνησα και η Ροδόπη με ποσοστό 8,37% και 8,02% αντίστοιχα.
Πάνω από το γενικό μέσο όρο του 3,84% βρίσκονται 12 περιοχές, ενώ οι υπόλοιπες 39 περιοχές εμφανίζουν ποσοστό μικρότερο του 3,84% . Τα χαμηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής εντοπίζονται σε Πέλλα, Φλώρινα, Σάμο, Καρδίτσα, Κοζάνη.
Σε Αττική και Θεσσαλονίκη 1522 και 438 μαθητές της Γ Γυμνασίου δεν συνέχισαν τη φοίτησή τους, σε σύνολο 31833 και 10294 μαθητών αντίστοιχα, με αποτέλεσμα το ποσοστό να διαμορφώνεται στο 4,85% και 4,25%.
Σε χαμηλά επίπεδα εξάλλου, ανέρχεται το ποσοστό των μαθητών που επανέλαβαν την τάξη καθώς αυτοί ανέρχονται σε 1406 σε σύνολο 98.110 με το ποσοστό να διαμορφώνεται στο 1.43%.
ΔΡΑΣΕΙΣ
Το υπουργείο Παιδείας επισημαίνει πως υλοποιεί δράσεις που στοχεύουν στην καταπολέμηση φαινομένων σχολικής διαρροής. Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κοινωνικό Σχολείο» που υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2014-2015 από το ΥΠΠΕΘ σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δημόσιας Τάξης και άλλους εμπλεκόμενους φορείς (όπως ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ, Σ.Ε.ΓΑ.Σ., ΕΣΔΥ, Ο.Κ.Α.Ν.Α) πραγματοποιήθηκαν προγράμματα που στόχο είχαν τη σωστή πληροφόρηση, την παροχή γνώσεων στους μαθητές και την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Το Πρόγραμμα «Κοινωνικό Σχολείο», περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, τους θεματικούς άξονες: Ρατσισμός και Ανθρώπινα Δικαιώματα, καθώς και Ναρκωτικά και Σχολικός Εκφοβισμός.
Επίσης τα τελευταία χρόνια έχει εισαχθεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ο θεσμός της συμβουλευτικής υποστήριξης, «Οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (ΣΣΝ)», οι οποίοι λειτουργούν στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας και σκοπός τους είναι να προσφέρουν υποστηρικτική συμβουλευτική βραχείας διάρκειας σε γονείς, μαθητές, αλλά και εκπαιδευτικούς. Επιπλέον λειτουργούν 79 Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ), τα οποία παρέχουν στήριξη σε μαθητές, νέους έως 25 ετών, γονείς-κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς στα θέματα σταδιοδρομίας (εκπαιδευτικής, επαγγελματικής) και κοινωνικής ανάπτυξης, καθώς και έγκυρη πληροφόρηση σχετικά με θέματα εκπαιδευτικών και επαγγελματικών διεξόδων και συνεργάζονται με φορείς της σχολικής κοινότητας και κοινωνικούς εταίρους (οικονομικούς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς φορείς κ.α.)
Η ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ:
Ποσοστά μαθητών που δε συνέχισαν τη φοίτηση απο τη Γ Γυμνασίου στην Α Λυκείου, ανά νομό της χώρας.
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ 8,37%, ΡΟΔΟΠΗ 8,02%, ΛΕΥΚΑΔΑ 7,14%, ΚΙΛΚΙΣ 7,05%, ΞΑΝΘΗ 6,93%, ΛΕΣΒΟΥ 6,35%, ΑΤΤΙΚΗ 4,85%, ΤΡΙΚΑΛΑ 4,77%, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 4,25%, ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ 4,00%, ΡΕΘΥΜΝΟ 3,89%, ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ 3,85%, ΗΜΑΘΙΑ 3,77%, ΜΑΓΝΗΣΙΑ 3,67%, ΕΥΒΟΙΑ 3,66%, ΣΕΡΡΕΣ 3,52%, ΚΥΚΛΑΔΕΣ 3,45%, ΕΒΡΟΣ 3,43%, ΑΧΑΪΑ 3,32%, ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3,16%, ΚΑΒΑΛΑ 3,15%, ΖΑΚΥΝΘΟΣ 2,97%, ΦΩΚΙΔΑ 2,77%, ΜΕΣΣΗΝΙΑ 2,76%, ΧΑΝΙΑ 2,72%, ΙΩΑΝΝΙΝΑ 2,70%, ΧΙΟΣ 2,63%, ΚΟΡΙΝΘΙΑ 2,57%, ΦΘΙΩΤΙΔΑ 2,57%, ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ 2,53%, ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ 2,51%, ΔΡΑΜΑ 2,51%, ΛΑΚΩΝΙΑ 2,48%, ΑΡΚΑΔΙΑ 2,41%, ΗΛΕΙΑ 2,40%, ΑΡΓΟΛΙΔΑ 2,25%, ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑ 2,24%, ΛΑΣΙΘΙΟΥ 2,22%, ΠΙΕΡΙΑ 2,20%, ΠΡΕΒΕΖΑ 2,07%, ΒΟΙΩΤΙΑ 2,01%, ΓΡΕΒΕΝΑ 1,96%, ΑΡΤΑ 1,80%, ΚΑΣΤΟΡΙΑ 1,71%, ΚΕΡΚΥΡΑ 1,53%, ΛΑΡΙΣΑ 1,49%, ΚΟΖΑΝΗ 1,34%, ΚΑΡΔΙΤΣΑ 1,25%, ΣΑΜΟΣ 1,13%, ΦΛΩΡΙΝΑ 1,10%, ΠΕΛΛΑ 1,05%
ΣΥΝΟΛΟ 3,84%
Η ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ
Ζητούμενο η στήριξη των επαρχιακών σχολείων στο Ρέθυμνο
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, το Ρέθυμνο ήταν μεταξύ των πρώτων νομών πανελλαδικά σε ποσοστά μαθητικής διαρροής. Φαίνεται ότι, σύμφωνα τουλάχιστον με τα επίσημα στοιχεία, η κατάσταση έχει βελτιωθεί και ο αριθμός των μαθητών που αφήνουν το σχολείο έχει μειωθεί. Ωστόσο, ειδικά στην ενδοχώρα, ακόμη υπάρχουν παιδιά που εγκαταλείπουν το σχολείο, προκειμένου να βοηθήσουν τους γονείς τους στη δουλειά, ειδικά λόγω της κρίσης των τελευταίων χρόνων.
Αυτό που παλαιότερα γινόταν επειδή κάποιο παιδί δεν «έπαιρνε τα γράμματα», όπως συνηθιζόταν να λέγεται, σήμερα γίνεται και επειδή οι οικογένειες δεν τα βγάζουν πέρα και τα μέλη τους συμβάλουν με όποιο τρόπο μπορούν. Πολλές φορές, δε, ως επιχείρημα -και όχι άδικα – χρησιμοποιείται το γεγονός της έλλειψης καθηγητών στα επαρχιακά σχολεία.
Ωστόσο, όπως σημειώνει ο κ. Νίκος Αδράμης από την ΕΛΜΕ Ρεθύμνου στην Κρητική Επιθεώρηση τα ποσοστά του φαινομένου της διαρροής για το Ρέθυμνο είναι πολύ μικρά σε σχέση με παλαιότερα και θεωρεί πως σε αυτό έχει συμβάλει η προσπάθεια που έχει γίνει από τους εκπαιδευτικούς να στηριχτούν τα σχολεία και να τοποθετηθούν εκπαιδευτικοί.
«Πριν μερικά χρόνια υπήρχαν παιδιά που δεν πήγαιναν καν στο γυμνάσιο και κύριοι λόγοι ήταν για να δουλέψουν ή επειδή δεν υπήρχαν εκπαιδευτικοί να στελεχώσουν τα σχολεία, τα εγκατέλειπαν. Προσπαθήσαμε να κρατήσουμε τις σχολικές μονάδες, προσελήφθησαν μέσω ΕΣΠΑ εκπαιδευτικοί, είχαμε παράλληλη στήριξη, όλα αυτά βοήθησαν στο να εξελιχθεί προς το θετικό η κατάσταση».
H οικονομική κρίση ωστόσο σύμφωνα με τον ίδιο παραμένει ένα σημαντικό θέμα για πολλές οικογένειες και θεωρεί πως το ποσοστό μαθητικής διαρροής που υπάρχει οφείλεται κυρίως σε αυτό.
«ΟΧΙ» ΣΕ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Ο κ. Αδράμης τόνισε πως ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του έχει ζητήσει συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, κάτι που οι εκπαιδευτικοί δεν θα επιτρέψουν να γίνει, αντίθετα θα επιμείνουν στη στήριξη των επαρχιακών σχολείων και στους διορισμούς καθηγητών.
Άλλωστε στη χθεσινή του συνεδρίαση το ΠΥΣΔΕ Ρεθύμνου, το οποίο συζήτησε το συγκεκριμένο θέμα μετά από το αίτημα του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης να καταθέσουν όλες οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης την πρότασή τους για συγχωνεύσεις η καταργήσεις τμημάτων, αποφάσισε να εισηγηθεί τη διατήρηση των σχολικών μονάδων ώς έχουν.
Όπως είπε στην Κρητική Επιθεώρηση ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Ανδρέας Ταξάκης, αυτό που προτείνεται είναι να μη γίνει καμία μεταβολή στα σχολεία και να οργανωθεί μια ευρεία σύσκεψη με τον σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης αναφορικά με τη λειτουργία των σχολείων.
Όπως σημειώνει ο κ. Ταξάκης είναι ζητούμενο τα μικρά σχολεία να είναι λειτουργικά και επαρκώς στελεχωμένα γιατί με αυτόν τον τρόπο μειώνονται τα ποσοστά μαθητικής διαρροής και οι γονείς τα προτιμούν για τα παιδιά τους και αυτό είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σχολεία για τα οποία συζητήθηκε η ενδεχόμενη κατάργηση είναι το γυμνάσιο Συβρίτου και το γυμνάσιο Κράνας που έχουν μικρό αριθμό μαθητών.