Kαθώς πλησιάζουμε στην ημερομηνία των εκλογών θα αρχίσουν να ανακοινώνονται τα προγράμματα των υποψηφίων Δημάρχων. Είμαι βέβαιος ότι σ’ όλα θα υπάρχουν οι κλασικές διαχρονικά αναφορές για: α) εκτεταμένες πεζοδρομήσεις στο κέντρο των Χανίων, β) λύση του κυκλοφοριακού, γ) αποκλεισμός των αυτοκινήτων από την Παλιά Πόλη, δ) δίκτυα ποδηλατοδρόμων.
Όλα τα παραπάνω που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους, στα προγράμματά μας δυστυχώς καταγράφονται μόνο ως πρόθεση. Και επειδή η πρόθεση από μόνη της δεν επαρκεί για την υλοποίηση τέτοιων θεμάτων, πολύ πιθανόν όλα αυτά να παραμείνουν στα προγράμματα και να μην υλοποιηθούν -όπως δεν υλοποιήθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια- παρά την θετική διάθεση των Δημοτικών Αρχών να τα υλοποιήσουν.
Με βάση την παραπάνω διαπίστωση, θα ξεδιπλώσω τις σκέψεις μου από μια διαφορετική αφετηρία, από το σημείο δηλαδή εκείνο όπου η υλοποίηση τέτοιων θεμάτων είναι εφικτή. Η πρώτη βασική παράμετρος για να υλοποιηθούν, παραδείγματος χάριν, πεζοδρομήσεις και να αποκλειστεί η Παλιά Πόλη από αυτοκίνητα είναι η εξεύρεση χώρου στάθμευσης όλων εκείνων των αυτοκινήτων που δεν θα έχουν τη δυνατότητα να μπουν στο Κέντρο, λόγω πεζοδρομήσεων και στην Παλιά Πόλη. Οποιαδήποτε μελέτη και να γίνει πρέπει να προτείνει λύση γι’ αυτό το θέμα.
Η δεύτερη μεγάλη παράμετρος που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά είναι η Αστική Συγκοινωνία στην οποία θα αναφερθώ εκτενώς σε επόμενο άρθρο μου.
Θα πρέπει λοιπόν, πριν προγραμματίσουμε τον αποκλεισμό των αυτοκινήτων από μεγάλα τμήματα της πόλης μας, να ασχοληθούμε με την εξεύρεση εκείνων των χώρων που μπορούν να τα φιλοξενήσουν. Μην αγνοούμε εξάλλου το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια λόγω της τάσης για ανεξάρτητο τουρισμό έχει αυξηθεί εξαιτίας των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων το φορτίο δραματικά, κάτι που είναι βέβαιο πως θα συνεχίσει να γίνεται. Για να μη μείνουμε λοιπόν για ακόμη μια φορά στα προγράμματα θα πρέπει να δούμε τους διαθέσιμους χώρους σε σχέση με τις περιοχές αποκλεισμού των αυτοκινήτων.
Παλιά Πόλη: Περιμετρικά της Παλιάς Πόλης τα σημεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι πολύ λίγα. Ανατολικά, έχουμε τα σημεία τα οποία σήμερα και με τη συναίνεση της Αρχαιολογίας λειτουργούν ως χώροι στάθμευσης και ελπίζω να συνεχίσει να συμβαίνει αυτό. Δυτικά, εάν θεωρήσουμε δεδομένη τη μη έγκριση από τη πλευρά της Αρχαιολογίας για παρκάρισμα στη Δυτική Τάφρο, τα μόνα σημεία που απομένουν είναι τα ιδιωτικά οικόπεδα παραλιακά, στη περιοχή του Κολυμβητηρίου. Είναι βέβαιο πως η δημιουργία ενός μεγάλου παρκινγκ στη συγκεκριμένη περιοχή θα συμβάλει σημαντικά στη λύση του προβλήματος. Από την άλλη μεριά, θα βοηθήσει και στην πρόσβαση του επισκέπτη στην Παλιά Πόλη, ο οποίος μπορεί να αφήνει εκεί το αυτοκίνητό του. Η πρόταση αυτή βέβαια δεν είναι καινούρια, έχει γίνει από τον Μιχάλη Ανδριανάκη πολύ καιρό πριν. Οπότε, αυτό που χρειάζεται είναι ο Δήμος Χανίων να κινηθεί αποτελεσματικά και γιατί όχι σε συνεργασία ακόμα και με τους ιδιώτες ιδιοκτήτες των οικοπέδων, προκειμένου να δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης που τόσο ανάγκη έχει η περιοχή και παράλληλα μια επικερδής επιχείρηση. Τα εργαλεία συνεργασίας μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών υπάρχουν πλέον νομοθετημένα. Δεν ισχυρίζομαι ότι είναι ένα εύκολο εγχείρημα αλλά δυστυχώς, θεωρώ ότι δεν υπάρχει κάποια άλλη λύση.
Κέντρο και νότια της Παλιάς Πόλης: Και εδώ δυστυχώς οι χώροι είναι περιορισμένοι. Έχει γίνει πρόταση για υπόγειο παρκινγκ κάτω από το Εθνικό Στάδιο, την οποία είχε επεξεργαστεί αρκετά η Δημοτική Αρχή του Κυριάκου Βιρβιδάκη. Κατά την άποψή μου, η υλοποίηση της συγκεκριμένης πρότασης παρουσιάζει τεράστιες δυσκολίες. Από τη μια μεριά, ο χώρος δεν ανήκει στο Δήμο Χανίων αλλά στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, από την άλλη θα πρέπει να διακοπεί για μεγάλο χρονικό διάστημα η συνεχής δραστηριότητα που αναπτύσσεται στο Στάδιο για να γίνουν οι εργασίες κατασκευής του παρκινγκ.
Πρόσφατα, διάβασα στα Μ.Μ.Ε. την πρόθεση του Δημάρχου Χανίων να προγραμματιστεί τόσο η κατασκευή σχολείων, όσο και η αναμόρφωση του πάρκου Ειρήνης και Φιλίας μέσω ΣΔΙΤ, όπως και την ιδέα του Μιχάλη Ανδριανάκη για κατασκευή υπογείου παρκινγκ. Σκέφτηκα, λοιπόν, ως μια καλή λύση να προγραμματιστεί – παράλληλα και με τον ίδιο τρόπο – και η συνένωση του πάρκου Ειρήνης και Φιλίας με το Δημοτικό Κήπο και να δημιουργηθεί στο χώρο αυτό ένα υπόγειο παρκινγκ, είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε με παραχώρηση σε ιδιώτη. Η συγκεκριμένη περιοχή μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες αυτοκίνητα, βρίσκεται δύο βήματα από το κέντρο των Χανίων και πολύ κοντά στα όρια της Παλιάς Πόλης. Σίγουρα μια τέτοια κατασκευή βοηθά προγράμματα πεζοδρόμησης στο κέντρο. Έχω δε την αίσθηση ότι επειδή η συγκεκριμένη επένδυση θα έχει σοβαρό οικονομικό ενδιαφέρον, θα είναι και εύκολα υλοποιήσιμη.
Η δημιουργία χώρων στάθμευσης δημιουργεί με τη σειρά της, όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για εκτεταμένες πεζοδρομήσεις στο κέντρο των Χανίων, προσβασιμότητα σε πεζούς, στα άτομα με αναπηρίες, στους ποδηλάτες, που αποτελεί κατά τη γνώμη μου και ευσεβή πόθο όλων των Χανιωτών. Ουσιαστικά, θα μεταμορφώσει την πόλη αισθητικά, θα την αποφορτίσει κυκλοφοριακά και θα βελτιώσει την καθημερινότητα κατοίκων και επισκεπτών. Τέλος, θα δώσει τη δυνατότητα να τηρηθεί απαρέγκλιτα ο Κ.Ο.Κ., σε σχέση με την παράνομη στάση- στάθμευση, αφού δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί πια το επιχείρημα «πού να παρκάρω».
Συνοψίζοντας τα παραπάνω και προκειμένου τα προγράμματά μας να μη μείνουν στο χαρτί, προτείνω να κινηθούμε προς τις δύο εφικτές λύσεις που υπάρχουν. Δηλαδή, την εξεύρεση χώρου για κατασκευή παρκινγκ στην περιοχή του Κολυμβητηρίου και την υλοποίηση, παράλληλα με την αναμόρφωση του πάρκου Ειρήνης και Φιλίας, υπογείου παρκινγκ, με τη χρήση των υπαρχόντων σύγχρονων εργαλείων χρηματοδότησης.